Ga direct naar inhoud

“Met andere ondernemers praten had me een hoop leed kunnen besparen”

Jouri Schoemaker van online supermarkt Pieter Pot in ZONDER DALEN GEEN PIEKEN

Het leven als ondernemer is niet altijd makkelijk. Cliché maar waar: zonder dalen zijn er geen pieken. In deze serie vragen we ondernemers naar hun diepste dal. En vooral hoe ze daar weer uit klommen – beter, sterker én wijzer.

Jouri Schoemaker

Naam bedrijf: Pieter Pot
Opgericht in: Najaar 2019
Aantal werknemers: 130
Gevestigd in: Rotterdam

De titel ‘Meest Inspirerende Ondernemer’, uitgereikt door het platform De Ondernemer, win je niet zomaar. De Changemaker Impact Award van Change Inc. ook niet. Jouri Schoemaker won ze de afgelopen twee jaar allebei. De jonge ondernemer staat samen met oud-huisgenoot en vriend Martijn Bijmolt aan het roer van Pieter Pot, een online supermarkt met verpakkingsvrije producten. Bij een investeringsronde in 2020 haalden ze 2,7 miljoen euro op. Eind 2021 kwam daar nog eens 9 miljoen bij.

Tot zover leest de kroniek van Pieter Pot als een jubelend succesverhaal. Toch zag het er drie jaar geleden een stuk minder rooskleurig uit. Jouri neemt ons mee naar dat ene moment in de zomer van 2019 waarop hij dacht: dit komt niet meer goed. “We zijn er veel te naïef ingegaan.”


Alles zelf doen

“Martijn en ik hadden 10.000 euro spaargeld geïnvesteerd in wat toen nog Puur Bezorgd heette. Na meerdere validaties dachten we hét business-model te pakken te hebben: mensen konden bij ons hun reguliere boodschappen bestellen, die wij vervolgens kochten en volledig verpakkingsvrij bezorgden. We regelden alles vanuit een kamer in het appartement van mij en mijn vriendin, dat de eerste maanden dienst deed als warehouse. Daarna gingen we op de bakfiets door Rotterdam alle boodschappen bezorgen. Echt alles deden we zelf.”

Terugkijkend ziet Jouri in die begintijd veel punten voor verbetering. “Martijn en ik komen allebei niet uit de industrie en hadden amper onderzoek naar de markt gedaan. Mitsen en maren die experts noemden, zagen wij niet. Of beter: die wilden we niet zien. En hoewel dat natuurlijk niet heel slim was, is dat opportunisme en naïeve ook onze kracht als ondernemers. Ik ben nou eenmaal fan van learning by doing, al zou ik een volgende keer wel meer onderzoek doen.”


Een vliegende start

Desondanks hadden de jongens een vliegende start. “In no-time gingen we van nul naar driehonderd klanten. En dat terwijl we vrijwel niets aan marketing deden. We waren ervan overtuigd dat Puur Bezorgd heel groot zou worden. Al snel werden we uit de droom geholpen. Na die eerste driehonderd klanten, stagneerde de groei. Er kwamen amper nog nieuwe aanmeldingen bij, terwijl er steeds meer geld in moest. Ondertussen bleven de bestaande klanten bestellen. Doordat we daar fulltime mee bezig waren, hadden we geen moment om een stap terug te nemen. We konden er niet even tussenuit, want de operatie liep door.

Elke week moest er bezorgd worden, punt uit. Dat voelde als een enorme last. Tot het moment waarop ik het niet meer zag zitten, en dat hardop naar Martijn uitsprak. We concludeerden dat onze business case niet werkte, en dat het anders moest. Voor mij was echt do or die. Ik wilde het nog één kans geven. Als dat niet zou lukken, was het voor mij afgelopen.”



Crowdfunding als verdubbelaar en vertrouwensboost

Die ‘ene kans’ werd een crowdfunding-actie. Maar niet nadat ze het business-model flink op de schop hadden genomen. “We spraken met verschillende ondernemers die ons heel waardevolle tips gaven. We lieten het idee dat we per se zelf wilden bezorgen los, waardoor we niet langer alleen in Rotterdam, maar heel Nederland actief konden zijn. Een cruciale stap. We hoopten met de crowdfunding 150.000 euro op te halen. Dat bedrag hadden we binnen een week. Een paar weken later stond de teller op 300.000 euro. Voor mij was het de ultieme bevestiging dat we écht een goed idee in handen hadden. Dat gaf het vertrouwen dat ik nodig had om er weer helemaal voor te gaan.”

Sinds dat moment gaat het hard met Pieter Pot, zoals het bedrijf nu heet. Op dit moment werken er 130 mensen en zetten ze vol in op Europese opschaling. Een dal als in de zomer van 2019 heeft Jouri niet meer gehad. Vooruit, misschien dat moment in 2020, toen ze op papier theoretisch even bijna failliet waren. Dankzij leveranciers die uitstel van betaling gaven, redden ze het. "Dat soort spannende tijden blijven we houden. Maar als het nu even tegenzit, maakt het me eerder scherper dan dat het me uit het veld slaat."

Wat zou hij, achteraf gezien, anders doen? “Ik zou meer met andere ondernemers praten. Dat had me veel hard geleerde lessen kunnen besparen. Zij hebben al eerder meegemaakt wat jij nu meemaakt. Los van dat het fijn is om te horen dat je niet de enige bent, helpt het je ook om zaken van een andere kant te bekijken en te relativeren. Tegenwoordig spar ik regelmatig met de oprichters van Swapfiets. Zij zijn net een stap verder dan wij. Dat is zo ontzettend waardevol. Ook van mijn gesprekken met ondernemers als Michiel Muller, oprichter van Picnic, leer ik ontzettend veel.”



Ondernemen doe je samen