Ga direct naar inhoud

Overlijden melden

Het verlies van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis. In deze verdrietige en hectische periode moeten veel zaken geregeld worden, ook op financieel gebied. Onze nabestaandendesk staat klaar om u hierbij te helpen.

Ik wil een overlijden melden

De veiligste manier om een overlijden door te geven, is via ons online formulier. Wij zoeken vervolgens voor u uit welke verzekeringen of bankproducten de overledene bij Nationale-Nederlanden heeft. U kunt bij 'Veel gestelde vragen' zien welke documenten wij van u nodig hebben voor een snelle afhandeling.

Overlijden melden

Ik ben uitvaartondernemer

Als uitvaartondernemer kunt u de uitvaartverzekering incasseren. Hiervoor heeft u een getekende opdracht van de begunstigde nodig. Wilt u dit proces in gang zetten? Vul dan het online formulier in.

Naar het formulier
uniqueid

Bent u adviseur? Dan meldt u een overlijden via adviseur.nn.nl. Zoek uw klant op en klik op ‘overlijden doorgeven’.

Veel gestelde vragen

Welke documenten heb ik nodig om een overlijden te melden en af te handelen?

Welke documenten wij nodig hebben, hangt af van de producten die de overledene bij Nationale-Nederlanden had. Hieronder vindt u een overzicht van de benodigde documenten per product. 

Soort product Mogelijk benodigde documenten Uitleg
Uitvaartverzekering / Levensverzekering - Kopie akte van overlijden
- Formulier Uitkeren Levensverzekering bij overlijden*
- Kopie identiteitsbewijs begunstigde (voor- en achterkant)
Als de overledene verzekerde op de polis is, hebben wij de documenten nodig. Als de overledene alleen verzekeringnemer op de polis is, is een akte van overlijden voldoende. U krijgt hier dan later bericht over.
Schadeverzekering - Kopie akte van overlijden
- Formulier Afwikkeling schadeverzekeringen in verband met overlijden*
Hiermee kunt u een schadeverzekering overnemen (alleen mogelijk als u partner bent) of stopzetten. Let op: wilt u de verzekering stopzetten? Dan hebben wij een stopzettingsdatum en een rekeningnummer voor de terugbetaling nodig.
Bankrekening - Kopie akte van overlijden
- Kopie identiteitsbewijs erfgenaam (voor- en achterkant, rijbewijs niet akkoord)
- Kopie bankafschrift (max. 3 maanden oud, klik hier voor downloadinstructie)
- Formulier Afhandeling Bankrekening Bij Overlijden**
- Kopie uittreksel Centraal Testament Register (CTR)*
- Vrijwaringsverklaring
- Verklaring van Erfrecht (indien aanwezig)
Wij vragen geen verklaring van erfrecht op als:
1) Het totale saldo lager is dan 10.000,- euro (overledene woonachtig in NL) of
2) Je aan onderstaande 3 voorwaarden voldoet
- Er is geen testament
- En er is een partner
- En er staat minder dan €100.000,- op de rekening

Als er aan bovenstaande eisen is voldaan, is een vrijwaring en een kopie Centraal Testament Register (boven de €10.000,-) voldoende vervanging. Wij hanteren verschillende formulieren voor afhandeling bankrekening bij overlijden. We sturen u de juiste formulieren op.
Hypotheek - Kopie akte van overlijden
- Verklaring van Erfrecht
- Inkomensgegevens
Inkomensgegevens vragen wij alleen op wanneer er Nationale Hypotheek Garantie (NHG) op de hypotheek zit.
Pensioen Hiervoor hoeft u zelf geen documenten aan te leveren, met uitzondering van een overlijden van een in het buitenland woonachtige persoon. Een kopie akte van overlijden is noodzakelijk. Vanuit de gemeente krijgen wij een melding van overlijden. U ontvangt vanzelf bericht van onze afdeling.
Zorgverzekering Hiervoor hoeft u zelf geen documenten aan te leveren. Vanuit de gemeente krijgen wij een melding van overlijden. U ontvangt vanzelf bericht van onze afdeling.

* U vindt deze documenten onderaan de pagina bij 'Downloads'.
** Het Formulier Afhandeling Bankrekening Bij Overlijden sturen wij u op nadat u het overlijden heeft gemeld.

Wie kan een overlijden melden?

Iedereen kan een overlijden melden. Wij vragen u direct een akte van overlijden mee te sturen. Dat helpt voor een snelle afhandeling.

Kan ik ook een overlijden melden via mijn.nn?

Nee, het is op dit moment niet mogelijk om een overlijden te melden via de mijn.nn omgeving van de overledene. De snelste, eenvoudigste en veiligste manier om een overlijden te melden, is via ons online formulier.

Houd er ook rekening mee dat we het mijn.nn account van de overledene direct blokkeren nadat u het overlijden heeft gemeld.

Ik twijfel of de polis van de overledene is ondergebracht bij Nationale-Nederlanden. Hoe check ik dit?

De afgelopen jaren zijn er veel (kleinere) verzekeraars opgegaan in Nationale-Nederlanden. Heeft de overledene een oude polis en twijfelt u of deze nu onder Nationale-Nederlanden valt? Op deze pagina vindt u een overzicht van alle overgenomen verzekeraars.

Wat gebeurt er nadat ik een overlijden heb gemeld?

Nadat we uw melding hebben ontvangen, bekijken we welke lopende producten de overledene bij ons heeft. U ontvangt binnen 10 werkdagen een overzicht van alle lopende producten. Ook laten we u dan weten of we aanvullende documenten nodig hebben.

Wat moet ik verder regelen na een overlijden?

Na een overlijden moet er veel geregeld worden: van de uitvaart tot het afhandelen van de administratie en het informeren van allerlei instanties. Sommige zaken moet u direct regelen, maar er zijn ook dingen die even kunnen wachten. Om u hierbij te helpen, hebben we een checklist van financiële zaken gemaakt.

Kan ik ook telefonisch of per post een overlijden melden?

De veiligste manier om een overlijden door te geven, is via ons online formulier. Hierin kunt u de informatie met ons delen in een beveiligde omgeving. Ook kunnen we via het online formulier uw melding sneller verwerken. Wilt u het overlijden toch liever telefonisch of per post melden?

Klik hier voor onze contactgegevens

Heeft u nog andere vragen?

U kunt met ons bellen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.