Ga direct naar inhoud

Duurzaam ondernemen is juist nu belangrijk voor het mkb

De coronacrisis kan een kans zijn voor een duurzamere economie. Waarom is dat zo? Welke kansen brengt COVID-19 ondernemers? En hoe benut je die kansen? We vragen het Adrie Heinsbroek van NN Investment Partners (NN IP). “Duurzaamheid is een investering voor nu, maar op de lange termijn financieel verstandig.”

    Adrie Heinsbroek, NNIP


    Veel ondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. Duurzaam ondernemen is nu misschien niet hun topprioriteit. “Heel begrijpelijk”, volgens Adrie Heinsbroek, Chief Sustainability Officer bij NN IP. Dat is de onafhankelijke vermogensbeheerder van NN Group. “De maatregelen vragen veel van het aanpassingsvermogen van ondernemers.”

    Toch wil Adrie meegeven dat duurzaamheid niet altijd met hele grote bedragen gepaard hoeft te gaan. “Het zit soms al in kleine stapjes in de juiste richting. Denk aan groene energie of aan lokale producten bij de lunch op kantoor, zodra dat weer kan. Je hoeft niet in één keer je hele productieproces te vergroenen.”

    Op de korte termijn is duurzaam ondernemen volgens Adrie inderdaad een investering, maar op de langere termijn kan het kosten besparen. “Je bent bijvoorbeeld minder geld kwijt aan energie- en afvalkosten. Ook creëer je marktvoordeel en ben je aantrekkelijker voor werknemers, investeerders en financiële dienstverleners.”


    Dit is het moment om door te pakken: hoe straks verder?

    Coronacrisis zorgt voor bewustwording

    Adrie vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen vooral een kwestie van vooruitdenken. En dat is juist in onzekere tijden als deze belangrijk. “De coronacrisis is een moment van bewustwording. Van herijking. Kan de economie oneindig blijven groeien? Moeten we nog wel zoveel vliegen? En verdienen vervuilende multinationals zoveel staatssteun? Als samenleving lijken we meer belang te hechten aan sociale rechtvaardigheid en het behoud van onze planeet.”

    Ook op kleinere schaal dwong de coronacrisis bedrijven zich aan te passen. Adrie: “Ze stonden voor nieuwe vragen. Hoe richt ik mijn onderneming in op de anderhalvemetersamenleving? Hoe zorg ik dat mijn personeel veilig en gezond aan het werk blijft? En moet ik mijn businessmodel aanpassen?”

      Aandacht voor mens, milieu en maatschappij

      Als je als ondernemer toch met zulke korte termijn-issues bezig bent, kun je net zo goed doorpakken. En bedenken of je ook op de langere termijn zaken anders moet inrichten. Bijvoorbeeld als het gaat over klimaatverandering, digitalisering en de vitaliteit van je werknemers. Kun je daar nu al rekening mee houden en je bedrijf dus toekomstbestendiger maken? “Duurzaam ondernemen gaat ook over innoveren en kansen grijpen.”

      Juist het mkb kan als motor van de economie duurzame verandering in gang zetten.

      Adrie weet uit ervaring dat veel mensen bij duurzaam ondernemen vooral aan het milieu denken. “Maar ik zie het breder. Duurzaam ondernemen is verstandig en voorzichtig omgaan met je mensen en je middelen. Toekomstgericht werken met oog voor mens, milieu en maatschappij.”

      Hij noemt het voorbeeld van een duurzame supermarkt. Die kijkt niet alleen naar de productketen (Waar zijn producten gemaakt? Hoe worden ze verpakt?), maar ook naar de werknemers (Zitten ze nog goed in hun vel? Wat hebben ze nodig om productief te zijn?).

      Ook de omgeving speelt een belangrijke rol. “Stel dat je supermarkt naast een basisschool zit. Houd dan rekening met parkeerdrukte. Je kunt aankaarten bij de gemeente dat zebrapaden fijn zouden zijn. En vrachtwagenbestuurders van leveranciers vragen extra goed op te passen voor de kinderen. Dat is ook duurzaam ondernemen.”

        Duurzaam ondernemen als mkb’er betaalt zich in de toekomst zeker uit.

        Betrokkenheid betaalt zich uit

        Doen duurzame ondernemingen het in tijden van corona ook beter? “Bij beursgenoteerde ondernemingen zien we dat wel”, zegt Adrie. “In het mkb-segment is daar nog minder bewijs voor. Maar ik geloof echt dat mkb’ers het in onzekere tijden beter doen als ze betrokken zijn. Bij werknemers, klanten en de maatschappij. Dat betaalt zich later zeker uit. Je bindt je personeel en klanten bijvoorbeeld langer aan je bedrijf. Bovendien ben je veerkrachtiger en wendbaarder, als je beter en breder over de toekomst nadenkt.”

        Motor van de economie

        Van de drie sleutelgroepen – overheid, bedrijven en individuen – hebben bedrijven volgens Adrie de meeste mogelijkheden om duurzame verandering in gang te zetten. Vooral mkb’ers.

        “Mkb-ondernemers zijn de motor van de economie”, legt Adrie uit. “Ze kunnen sneller actie ondernemen dan overheden, die vaak wat bureaucratischer zijn ingesteld. Ze begrijpen de productieketen en de consument. Bovendien zijn ze vaak creatief en hebben ze een can-do-mentaliteit. Dat zit al in het woord ‘ondernemen’. Ze willen iets dóen, dingen proberen, meebewegen met de maatschappij.”

        Samenwerken en successen delen

        De Chief Sustainability Officer benadrukt dat samenwerking cruciaal is. Tussen overheden en bedrijven, en tussen bedrijven onderling. “Deel je kennis, inzichten en vragen met elkaar”, tipt Adrie. “Had je een innovatief plan om minder plastic te gebruiken? En pakte dat in de praktijk niet goed uit? Geef dat mee aan andere bedrijven in je keten. Je kunt veel van elkaars inzichten leren. Samen kom je steeds dichter bij een werkbare oplossing.”

        Een andere tip: vertel je klanten en werknemers wat je al doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Veel bedrijven zijn duurzamer bezig dan ze denken”, weet hij. “Duurzaamheid hoeft niet altijd gepaard te gaan met complexe en tijdrovende processen. Het zit soms al in kleine veranderingen.”

        Door transparant te zijn en successen te delen, krijg je volgens Adrie meer mensen mee. “Laat leveranciers of klanten weten wat je allemaal doet voor je werknemers in deze onzekere tijden. En waarom je die keuze hebt gemaakt. Wie weet inspireer je ze die stappen zelf ook te zetten.” Oftewel: spread the word. Want duurzaam ondernemen, ook dat doe je samen.

        Wat doet NN Investment Partners?

        NN Investment Partners is de vermogensbeheerder van NN Group. NN IP helpt klanten hun financiële doelen te bereiken door hun vermogen op een verantwoorde manier te beleggen. Want NN IP gelooft dat verantwoord beleggen bijdraagt aan een duurzame toekomst én aantrekkelijk rendement.





        Ondernemen doe je samen