Thuiswerken is voor veel werknemers nog aan de orde van de dag. Met deze tips zorg je er als werkgever voor dat je personeel betrokken blijft. Bij alles wat er gebeurt én bij elkaar.
Contact houden met werknemers die thuiswerken begint met regelmatig communiceren. Face-to-face-meetings zijn niet tot weinig mogelijk, maar gelukkig zijn er genoeg andere opties. Start de dag als team bijvoorbeeld met een video call. Zo weet je waar iedereen mee bezig is en hoe het met je werknemers gaat. Maak voor gesprekken waarin je gevoelige gegevens bespreekt bij voorkeur gebruik van de beschikbare veilige communicatiemiddelen. Dat is allereerst de telefoon.
Langdurig thuiswerken is voor veel werknemers nieuw. Daarom is het belangrijk dat je klaarstaat voor je werknemers als ze je nodig hebben. Wees goed bereikbaar. Stimuleer werknemers bijvoorbeeld om regelmatig met je te chatten of je te bellen als ze vragen hebben. Plan daarnaast wekelijks digitaal een-op-een gesprekken in. Zo zorg je voor een persoonlijk contactmoment met je werknemer om te horen hoe het gaat.
Geef bijvoorbeeld regelmatig feedback en zorg ervoor dat werknemers hun doelstellingen scherp voor ogen hebben.
Als werknemers op afstand werken, verlies je hun betrokkenheid of welzijn sneller uit het oog. Maar juist in deze onzekere tijden is het belangrijk om te weten hoe het met je personeel gaat. Voelen ze zich veilig? Krijgen ze genoeg ondersteuning vanuit de organisatie? Hebben ze vertrouwen in het bedrijf? Om antwoord te krijgen op dit soort vragen, kun je speciale software gebruiken die de betrokkenheid van werknemers inzichtelijk maakt. Denk aan korte enquêtes en feedbackformulieren die werknemers (anoniem) kunnen invullen.
Ook het gevaar van eenzaamheid ligt op de loer als werknemers langdurig thuis werken. Het risico bestaat dat werknemers zich niet gesteund voelen door de organisatie. Daarom is het belangrijk om als werkgever de juiste ondersteuning te bieden. Geef bijvoorbeeld regelmatig feedback en zorg ervoor dat werknemers hun doelstellingen scherp voor ogen hebben. Ook kun je werknemers ondersteunen bij bepaalde vaardigheden door digitale trainingen aan te bieden.