Ga direct naar inhoud

Coronamaatregelen en uw zorgverzekering

Vanuit de Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden vergoeden wij in het algemeen alle medisch noodzakelijke zorg. Ook wanneer dit vanwege het coronavirus is. Check de vergoedingenwijzer voor de vergoedingen vanuit de Zorgverzekering. Hieronder staan de veelgestelde vragen voor je op een rij.

Vragen over het coronavirus

Heeft u een vraag over het coronavirus? Lees dan eerst op de pagina van het RIVM wanneer u contact moet opnemen met uw huisarts. Heeft u alsnog een vraag? Als klant met een zorgverzekering van Nationale-Nederlanden kunt u uw vraag ook eenvoudig stellen via de app ‘Vraag de dokter’. Zo kunnen we samen de druk op de zorg verlichten.

Vraag de dokter app

Corona herstelzorg

Ben je ziek geweest door het coronavirus en heb je nog ernstige klachten?

Dan krijg je uit jouw basisverzekering herstelzorg vergoed, zoals fysiotherapie of ergotherapie.
Lees meer over deze vergoedingen.


Zorg in het buitenland

Ik ben besmet met het coronavirus tijdens mijn reis. Zijn de medische kosten verzekerd?

Bent u besmet in een gebied waar nog niet bekend was dat het coronavirus heerst? Dan bent u verzekerd vanuit uw zorgverzekering. Zijn er kosten die uw zorgverzekering niet vergoedt? Dan vergoeden wij mogelijk deze extra kosten vanuit de module Medische zekerheid. Deze module moet u dan wel hebben afgesloten op uw reisverzekering. Raakt u besmet in een gebied waar al wel bekend was dat het coronavirus heerst (waar code oranje of rood van toepassing is)? Ook dan gaat vergoeding via uw zorgverzekering. Zijn er kosten die uw zorgverzekering niet vergoedt? Dan worden deze extra kosten niet vanuit de reisverzekering vergoedt. Ook niet als u de module Medische zekerheid heeft afgesloten.

Let op! Wordt er voor vertrek naar het buitenland een negatief reisadvies (oranje of rood) afgegeven door de overheid? Vanaf 1 januari 2021 worden de in het buitenland gemaakte zorgkosten die hiermee verband houden ook niet meer vergoed uit de aanvullende verzekeringen. De vergoeding vanuit onze basisverzekering blijft 100% tot het in Nederland geldende tarief.

Ik kan in verband met het coronavirus niet terug naar Nederland. Mijn medicijnen raken op. Wat moet ik doen?

In de meeste landen mogen medicijnen alleen verkocht worden door apotheken. Dit geldt voor medicijnen op recept. En ook voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen zoals paracetamol. U herkent de apotheek aan een uithangbord met een groen kruis bij de ingang.

U heeft een recept van een arts nodig om de kosten van het medicijn te kunnen declareren. Dit kan door een buitenlandse arts voorgeschreven zijn. Of u kunt uw Nederlandse huisarts vragen om een recept te mailen of te faxen.
Heeft u een EHIC-zorgpas dan kan het zijn dat u de kosten voor de medicijnen niet hoeft voor te schieten. Moet u de kosten wel eerst betalen? Dan kunt u de kosten later bij uw zorgverzekering declareren. Hiervoor moet u wel het recept van de arts en een gespecificeerde rekening meesturen. De volgende gegevens moeten op de rekening staan: de naam en het adres van de apotheek, uw naam, de datum en soort medicijn. Voeg ook foto’s van de bijsluiters en de verpakkingsdoosjes toe.

Is (gecontracteerde) zorg in het buitenland nog toegankelijk?

Hiervoor geldt hetzelfde als voor zorg in Nederland. Het ziekenhuis of de zorgverlener informeert u of afspraken door kunnen gaan of niet. Ziekenhuizen en andere zorgverleners worden mogelijk door hun overheid verplicht om afspraken te annuleren. Kijk op de website van het ziekenhuis voor de laatste stand van zaken.

Wat moet ik doen als ik ziek word in het buitenland?

Wordt u zelf ziek en is repatriëring medisch noodzakelijk? Dan wordt dit onder voorwaarden vergoed vanuit de aanvullende verzekeringen van Nationale-Nederlanden. Gebruik de Vergoedingenwijzer om te checken wat vergoed wordt. In sommige gevallen is medische repatriëring niet te garanderen. We zijn namelijk afhankelijk van de tijdelijke protocollen in andere landen rondom COVID-19. Medisch noodzakelijke repatriëring in verband met coronaklachten zal in de praktijk vrijwel onmogelijk uitvoerbaar zijn. Dit door quarantainebepalingen en besmettingsgevaar onderweg. De organisatie is ook afhankelijk of vluchten toegestaan zijn en hoe overheden samenwerken. Medisch noodzakelijk repatriëring vanwege andere aandoeningen kunnen we op dit moment ook niet garanderen omdat een land op slot kan gaan i.v.m. een corona-uitbraak.


Mijn zorgverzekering en mijn vergoedingen

Ik heb minder inkomsten door de coronacrisis. Kan ik een regeling treffen over de betaling van mijn zorgverzekering?

Loopt u door alle coronamaatregelen inkomsten mis en heeft u moeite met het betalen van uw zorgpremie? Wacht niet, maar neem contact met ons op. We kijken dan samen met u naar de mogelijkheden voor een betalingsregeling of een andere passende oplossing.

Kan ik mij preventief laten testen op het coronavirus en vergoedt de Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden dit?

Heeft u geen gezondheidsklachten? Dan vergoeden wij een test op het coronavirus niet vanuit de zorgverzekering. Dat geldt ook als u de test nodig heeft voor een reis naar het buitenland. Heeft u gezondheidsklachten en vermoedt u dat u besmet bent met het virus? Blijf dan thuis en laat u testen door de GGD. Bel hiervoor 0800 – 1202 of meld u online aan. Aan deze test zijn geen kosten verbonden. Twijfelt u? Bel dan uw huisarts.

Worden mondkapjes of handgel vergoed?

Nee, mondkapjes en handgel worden niet vergoed uit de basisverzekering of de aanvullende verzekering.

Mijn zorgverlener wil mij online behandelen. Vergoedt Nationale-Nederlanden die behandeling ook?

Als de behandeling vergoed wordt volgens de voorwaarden van de Zorgverzekering of de aanvullende verzekering van Nationale-Nederlanden, dan maakt het niet uit of u op locatie of online behandeld wordt.


PGB

Mijn zorgverlener levert geen zorg. Ik krijg wel rekeningen.

Heeft u een PGB en krijgt u rekeningen voor niet-geleverde zorg?

  • Dien deze rekeningen voor niet-geleverde zorg in, net als de gewone declaraties.
  • U kunt rekeningen voor niet-geleverde zorg indienen in de periode van 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021.
  • U moet bijhouden welke zorg niet geleverd is, maar wel wordt gedeclareerd. Gebruik hiervoor het registratieformulier:

Het Registratieformulier stuurt u naar:

Nationale-Nederlanden Zorg
Postbus 370
5000 AJ Tilburg

  • Op de rekening van een formele zorgverlener moet duidelijk door de zorgverlener worden vermeld dat het om niet-geleverde zorg gaat.
  • Op de rekening van een informele zorgverlener hoeft dit niet te staan.



De coronamaatregelen en uw producten