Ga direct naar inhoud

Coronamaatregelen en uw zorgverzekering

Vanuit de Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden vergoeden wij in het algemeen alle medisch noodzakelijke zorg. Ook wanneer dit vanwege het coronavirus is. Check de vergoedingenwijzer voor de vergoedingen vanuit de Zorgverzekering. Er zijn geen uitzonderingen voor ziekte door het coronavirus.

Hieronder staan de veelgestelde vragen voor u op een rij.

Vragen over het coronavirus

Heeft u een vraag over het coronavirus? Lees dan eerst op de pagina van het RIVM wanneer u contact moet opnemen met uw huisarts. Heeft u alsnog een vraag? Als klant met een zorgverzekering van Nationale-Nederlanden kunt u uw vraag ook eenvoudig stellen via de app ‘Vraag de dokter’. Zo kunnen we samen de druk op de zorg verlichten.

Vraag de dokter app

Zorg en zorgverleners

Ik gebruik medicijnen, zijn deze nog voldoende verkrijgbaar?

Op dit moment zijn er in Nederland genoeg medicijnen voor iedereen. Om tekorten te voorkomen krijgt u medicijnen mee voor een kortere periode. Lees hier meer over deze regeling.

Ik heb een afspraak staan met een zorgverlener. Gaat mijn afspraak door?

Een zorgverlener bepaalt zelf hoe hij de dienstverlening voortzet. De meeste zorgverleners zullen de richtlijnen van het RIVM volgen. Als er geen reden is voor afzegging, gaat de afspraak gewoon door. U ontvangt bericht van uw zorgverlener als de afspraak niet door kan gaan. Vermoedt u dat u besmet bent met het coronavirus? Neem dan zelf contact op met de zorgverlener.

Mag ik een afspraak bij mijn zorgverlener annuleren / verzetten?

Ja, u mag een afspraak bij een zorgverlener annuleren of verzetten. Neem contact op met uw zorgverlener om de mogelijkheden te bespreken.

Mag ik naar een ander ziekenhuis voor mijn behandeling?

Ja, u kunt naar een ander ziekenhuis. Het Zorgteam van Nationale-Nederlanden kan op dit moment niet helpen met wachtlijstbemiddeling zoals u dat van ons gewend bent. Door de coronacrisis wijzigt het beleid van de ziekenhuizen te vaak om garanties over wachttijden te kunnen geven.


Zorg in het buitenland

Ik kan in verband met het coronavirus niet terug naar Nederland. Mijn medicijnen raken op. Wat moet ik doen?

In de meeste landen mogen medicijnen alleen verkocht worden door apotheken. Dit geldt voor medicijnen op recept. En ook voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen zoals paracetamol. U herkent de apotheek aan een uithangbord met een groen kruis bij de ingang.

U heeft een recept van een arts nodig om de kosten van het medicijn te kunnen declareren. Dit kan door een buitenlandse arts voorgeschreven zijn. Of u kunt uw Nederlandse huisarts vragen om een recept te mailen of te faxen.
Heeft u een EHIC-zorgpas dan kan het zijn dat u de kosten voor de medicijnen niet hoeft voor te schieten. Moet u de kosten wel eerst betalen? Dan kunt u de kosten later bij uw zorgverzekering declareren. Hiervoor moet u wel het recept van de arts en een gespecificeerde rekening meesturen. De volgende gegevens moeten op de rekening staan: de naam en het adres van de apotheek, uw naam, de datum en soort medicijn. Voeg ook foto’s van de bijsluiters en de verpakkingsdoosjes toe.

Is (gecontracteerde) zorg in het buitenland nog toegankelijk?

Hiervoor geldt hetzelfde als voor zorg in Nederland. Het ziekenhuis of de zorgverlener informeert u of afspraken door kunnen gaan of niet. Ziekenhuizen en andere zorgverleners worden mogelijk door hun overheid verplicht om afspraken te annuleren. Kijk op de website van het ziekenhuis voor de laatste stand van zaken.

Wat moet ik doen als ik ziek word in het buitenland?

Vermoedt u dat u besmet bent met het coronavirus? Dan is het belangrijk om (telefonisch) contact op te nemen met een (huis)arts of een ziekenhuis. Zij bepalen dan of u langs moet komen voor een onderzoek. Zo voorkomt u dat u andere mensen besmet. De zorgverzekering vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland. ‘Spoedeisende zorg’ betekent in dit geval: zorg die niet kan wachten tot u terug in Nederland bent.
Het is altijd verstandig om contact met ons op te nemen als u zorg nodig hebt in het buitenland. Kosten in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland. Ook kunnen we vaak voor u bemiddelen. Heeft u medische hulp nodig in het buitenland? Bel dan +31 (0)20 594 80 70 voor de Nationale-Nederlanden Hulpdienst. Het nummer van de hulpdienst staat ook vermeld op de EHIC pas, in de NN App en op de achterkant van uw zorgpas.


Mijn zorgverzekering en mijn vergoedingen

Ik kan niet de zorg krijgen die ik nodig heb vanwege het coronavirus. Ik betaal wel gewoon premie. Kan ik mijn zorgverzekering opzeggen of een deel van de premie terugkrijgen?

De basisverzekering is voor iedereen verplicht. Deze kunt u daarom niet opzeggen. Ook uw aanvullende verzekering of tandartsverzekering kunt u niet opzeggen. Ook niet als u op dit moment (tijdelijk) niet de zorg krijgt die vergoed wordt vanuit deze aanvullende verzekeringen. Zodra het coronavirus onder controle is, is de zorg weer voor iedereen beschikbaar. En kunnen afspraken die nu door het virus worden afgezegd, weer doorgaan.

Worden malariatabletten vergoed voor de behandeling van het coronavirus?

Malariatabletten worden niet ingezet voor de behandeling van het coronavirus. De arts zal dit niet voorschrijven.

Ik heb minder inkomsten door de coronacrisis. Kan ik een regeling treffen over de betaling van mijn zorgverzekering?

Loopt u door alle coronamaatregelen inkomsten mis en heeft u moeite met het betalen van uw zorgpremie? Wacht niet, maar neem contact met ons op. We kijken dan samen met u naar de mogelijkheden voor een betalingsregeling of een andere passende oplossing.

Kan ik mij preventief laten testen op het coronavirus en vergoedt de Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden dit?

Heeft u geen gezondheidsklachten? Dan wordt een test op het coronavirus niet vergoed vanuit de zorgverzekering. Heeft u gezondheidsklachten en vermoedt u dat u besmet bent met het virus? Hier leest u wanneer u contact moet opnemen met uw huisarts. De huisarts bepaalt volgens een landelijk protocol of een test nodig is. Huisartsen krijgen veel vragen over het coronavirus. Lukt het niet om contact te krijgen met uw huisarts? Stel uw vraag eenvoudig via de app Vraag de dokter.
Wij vergoeden de kosten van de test vanuit de basisverzekering. U betaalt voor de test wel het eigen risico. Tenzij u uw eigen risico van dit jaar al hebt opgebruikt. U betaalt geen eigen risico voor een huisartsbezoek.

Worden mondkapjes of handgel vergoed?

Nee, mondkapjes en handgel worden niet vergoed uit de basisverzekering of de aanvullende verzekering.

Ik heb voor een bepaalde periode een machtiging van Nationale-Nederlanden voor fysiotherapie/oefentherapie. Maar mijn behandelingen gaan niet door in verband met de coronamaatregelen. Kan Nationale-Nederlanden mijn machtiging verlengen?

Wij volgen hierin het landelijke beleid. Er is hier landelijk nog geen beslissing over genomen. Als er meer bekend is, zullen we dat hier vermelden. In sommige gevallen kunnen behandelingen telefonisch of met een videoconsult worden gedaan. Uw fysiotherapeut kan u hierover informeren.

Mijn zorgverlener wil mij online behandelen. Vergoedt Nationale-Nederlanden die behandeling ook?

Als de behandeling vergoed wordt volgens de voorwaarden van de Zorgverzekering of de aanvullende verzekering van Nationale-Nederlanden, dan maakt het niet uit of u op locatie of online behandeld wordt.


PGB

Mijn zorgverlener levert geen zorg door corona. Kan ik hem wel blijven betalen?

Ja, u kunt niet-geleverde zorg gewoon declareren. Vanaf 8 mei moet u wel bijhouden welke zorg u niet hebt gekregen. Gebruik hiervoor onderstaand registratieformulier en stuur dit vóór 2 juli op naar:

Nationale-Nederlanden Zorg
Postbus 370
5000 AJ Tilburg



De coronamaatregelen en uw producten