Ga direct naar inhoud

Ben je in het buitenland goed verzekerd?

Vergoeden we geplande of onverwachte zorg in het buitenland? Dat hangt af van het land waar je bent. En of je daar woont, werkt, studeert of op vakantie bent. Met de Buitenlandwijzer van Nationale-Nederlanden ontdek je in een paar stappen of je zorg wordt vergoed en wat je zelf moet regelen.

Ga naar de buitenlandwijzer

EHIC pas

In Europa heb je de EHIC pas nodig: de European Health Insurance Card.

Lees meer over de EHIC pas en hoe je deze gratis aanvraagt

Medicijnen in het buitenland

Heb je gezondheidsproblemen of gebruik je medicijnen? Dan is het aan te raden om een Europees Medisch Paspoort (EMP) mee te nemen als je naar het buitenland gaat. Je gezondheidssituatie is dan meteen duidelijk. In het Europees Medisch Paspoort staan gegevens over je medicijngebruik, ziekte of aandoening. Ook staan de contactgegevens vermeld van jouw behandelend arts en de contactpersonen die in geval van nood gebeld kunnen worden. Je kunt het Europees Medisch Paspoort kopen bij:

  • huisartsen;
  • apotheken;
  • medisch specialisten;
  • GGD's;
  • patiëntenverenigingen;
  • medische hulpdiensten;
  • sommige (reis)boekhandels.

Valt jouw medicijn onder de Opiumwet?

Het komt steeds vaker voor dat medicijnen in het buitenland onder de Opiumwet vallen. Bijvoorbeeld bij sommige slaap- en kalmeringsmiddelen of bij medicijnen tegen ADHD. Hiervoor heb je een officiële verklaring nodig van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben. Heb je geen officiële verklaring? Dan is het bezit van deze middelen strafbaar.

Officiële verklaring is onafhankelijk van bestemming

Er zijn twee verschillende verklaringen die afgegeven kunnen worden:

  • Een Schengenverklaring. Dit is een verklaring voor landen die binnen de Schengen vallen. Dit zijn België, Malta, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Oostenrijk, Noorwegen, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, IJsland, Zweden en Zwitserland.
  • Engelstalige medische verklaring. Dit is een verklaring voor landen buiten het Schengengebied. De procedure die gevolgd moet worden is afhankelijk van de reisbestemming.

De internationale Zorgpas (AOK)

Wil je voor geplande zorg naar een Duitse medisch specialist? En is dit in één van de drie Euregio’s Maas-Rijn, Maas-Rijn Noord of Rijn-Waal? Dat gaat heel makkelijk met de Internationale Zorgpas van Nationale-Nederlanden en de Duitse Krankenkasse 'Allgemeine Ortskrankenkasse Rheinland/Hamburg' (AOK). Je hebt een verwijzing van de (huis)arts nodig.

Hoe werkt de Internationale Zorgpas?
De Duitse zorgverlener controleert met de Internationale Zorgpas online of je verzekerd bent bij Nationale-Nederlanden. De zorgverlener weet dan dat hij de kosten direct met de AOK kan afrekenen. De AOK rekent jouw zorgkosten vervolgens af met Nationale-Nederlanden. Je hoeft de kosten van de behandeling niet zelf aan de zorgverlener te betalen. Zorg die wordt afgerekend met de Internationale Zorgpas verrekent Nationale-Nederlanden met het eigen risico.

Waar moet je op letten?
We hebben met de AOK afspraken gemaakt over de zorg die onder de Internationale Zorgpas valt. Dit zijn alle gangbare medisch specialistische behandelingen waarvoor je in Nederland verzekerd bent. Verwijst de Duitse medisch specialist je door naar een andere zorgverlener of schrijft deze iets voor? Dan kan het zijn dat zorg afgerekend wordt die niet onder de Internationale Zorgpas valt. Met de AOK hebben wij afgesproken dat wij op de afrekening niet zien over welke zorg het precies gaat. Omdat wij niet kunnen beoordelen of de zorg toch onder jouw verzekering valt, vragen wij de kosten bij je terug. Om dit te voorkomen, vraag je zelf direct bij de zorgverlener een uitgesplitste rekening en stuurt deze naar ons op. Misschien krijg je van ons een (gedeeltelijke) vergoeding.

In deze lijst staan voorbeelden van zorg die niet onder de Internationale Zorgpas vallen.

Hoe vraag je een Internationale Zorgpas aan?

  • Stuur een e-mail naar verdragen@nn-zorg.nl.
  • Telefonisch via telefoonnummer 046 459 51 36.