Ga direct naar inhoud


Wat is een Doorlopende Reisverzekering?

Regelmatig op vakantie of een weekendje weg? Met de Doorlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden ben je het hele jaar goed verzekerd voor schade aan bagage tijdens je vakantie. In het buitenland verwondingen opgelopen of opgenomen in het ziekenhuis? Dan ben je ook verzekerd, zelfs als je maar een dagje in het buitenland bent.

Goed om te weten: je bent flexibel in het samenstellen van je Doorlopende Reisverzekering. Je kiest namelijk zelf waar (Europa of overal ter wereld) en welke modules je nodig hebt.

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft voor heel Oekraïne de kleurcode rood afgegeven. We kunnen ons voorstellen dat dit vragen oproept als het gaat om je Doorlopende Reisverzekering. We houden je via deze pagina op de hoogte.

Waarvoor ben ik verzekerd?

Je kunt je Doorlopende Reisverzekering uitbreiden met aanvullende modules. Hieronder zie je waarvoor je verzekerd bent.

Je bent verzekerd tegen
Doorlopende Reisverzekering (module Bagage & Hulpverlening)
  • Schade aan je bagage of verlies of diefstal van bagage.
  • Schade aan je vakantieverblijf.
  • Verlies of diefstal van geld.
  • 24/7 persoonlijke hulpverlening via de NN Alarmcentrale.
  • Kosten die je moet maken om naar huis te gaan, bijvoorbeeld omdat je niet meer zelf kunt rijden door een gebroken heup.
  • Kosten die je maakt als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt en je moet naar huis bellen.
Aanvullende modules
Medische kosten Het deel van de zorgkosten die je zorgverzekering niet vergoed, zijn met deze module verzekerd. Als je kiest voor de module Medische kosten, krijg je bij blijvende invaliditeit of overlijden door een ongeval ook uitkering.
Doorlopende Annulering Ver­ze­ker je­zelf te­gen het onverwacht annuleren van je reis. Je kunt de module Doorlopende Annulering afsluiten zónder Doorlopende Reisverzekering.
Wintersport Alle modules gelden óók als je op wintersport gaat. We vergoeden dan onder andere de kosten van hulpverlening, zoals vervoer van de piste en een gipsvlucht.
Pechhulp Hulp als de autobestuurder iets overkomt of als je auto uitvalt door een mechanisch probleem.

Wie is verzekerd?

Je kunt de verzekering afsluiten voor:

  • jezelf;
  • jezelf en kinderen;
  • jezelf en partner;
  • jezelf, partner en kinderen.

Maximale reisduur

Je bent verzekerd voor maximaal 90 aaneengesloten dagen op reis. Kom je thuis en ga je later in het jaar weer op vakantie? Dan kun je opnieuw maximaal 90 dagen aaneengesloten verzekerd op vakantie.

Verzekerd in Europa of wereldwijd

Je kiest zelf waar je op reis verzekerd bent: in Europa of wereldwijd.

Waarvoor ben ik niet verzekerd?

Je bent niet verzekerd als er schade is ontstaan doordat je onzorgvuldig bent, bijvoorbeeld als je waardevolle spullen in je tent achterlaat. Ook schade die ontstaat tijdens het beoefenen van gevaarlijke sporten wordt niet vergoed, zoals parachutespringen of bergbeklimmen. Dagjes weg in Nederland zijn niet verzekerd. Is er een overnachting inbegrepen of ga je een dagje naar het buitenland, dan ben je wél verzekerd.

Let op! Sluit je nu de module Doorlopende Annulering af, dan ben je niet verzekerd bij annuleringen door het coronavirus. Maar krijg je zelf corona en kun je daardoor niet op vakantie dan ben je hier wel voor verzekerd.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Doorlopende Reisverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil je advies?

Dan kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Dit is een andere Doorlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden dan op nn.nl wordt aangeboden met andere dekkingen en voorwaarden.

Meer informatie


Veelgestelde vragen

Geldt de dekking voor de Doorlopende Reisverzekering ook in Nederland?

In Nederland biedt de Doorlopende Reisverzekering alleen dekking wanneer:

  • je reis of verblijf in Nederland onderdeel is van een reis met een buitenlandse eindbestemming; of
  • je een rekening kunt laten zien van minimaal één overnachting die je tijdens je vakantie in Nederland hebt gemaakt. Een rekening voor een vaste stand-, lig- of seizoensplaats op een bungalowpark, camping of jachthaven is hierbij niet geldig.

Let op: de rekening moet zijn opgemaakt door een persoon of organisatie die de overnachtingsaccommodatie beroeps- of bedrijfsmatig aanbiedt. Binnen de module Pechhulp is Nederland uitgesloten.

Ik ga vandaag op vakantie, kan ik vandaag nog een Doorlopende Reisverzekering afsluiten?

Je kunt op de dag van je vertrek nog een Doorlopende Reisverzekering afsluiten. Let wel: je bent pas verzekerd als je per e-mail een bevestiging hebt ontvangen waarin staat dat je verzekering is geaccepteerd. Meestal gebeurt dat op dezelfde dag.

Kan ik ook alleen de module Doorlopende Annulering bij jullie afsluiten?

Ja dat kan. Je kunt bij ons ook los de module Doorlopende Annulering afsluiten zodat je het hele jaar verzekerd bent tegen kosten die je maakt, omdat je onverwacht je reis moet annuleren, onderbreken of beëindigen. Je hoeft hiervoor niet onze Reisverzekering af te sluiten.

Kan ik kinderen meeverzekeren op de Doorlopende Reisverzekering?

Kinderen (inclusief pleeg- en stiefkinderen) kun je meeverzekeren als zij:

  • in gezinsverband met jou (de verzekeringnemer) samenwonen (hieronder valt ook een omgangsregeling of co-ouderschap); of
  • in een verpleeghuis wonen dat door de overheid erkend is; of
  • onder de Wet Studiefinanciering vallen en voor een dagstudie buitenshuis wonen.
Moeten kinderen onder de 5 jaar ook op de polis van de Doorlopende Reisverzekering vermeld staan?

Kinderen tot vijf jaar verzeker je gratis mee. Wel willen we graag weten welke kinderen zijn verzekerd. Het is daarom belangrijk dat alle kinderen op het polisblad staan vermeld.

Ik woon in Nederland, maar verblijf soms voor langere tijd op een vakantieadres in het buitenland. Geeft mijn Doorlopende Reisverzekering en/of module Doorlopende Annulering dan dekking?

Dit is afhankelijk van je dekking. Je kunt bij het afsluiten kiezen voor de dekking Europa of Wereld. Je bent verzekerd voor maximaal 90 aaneengesloten dagen in het buitenland. Weten hoe je verzekerd bent? Controleer je gegevens in mijn.nn of bekijk je polisblad. Wil je een andere dekking? Dan kun je dit laten wijzigen.

Biedt de Doorlopende Reisverzekering ook dekking bij zakenreis, stage, studie of vrijwilligerswerk? 

Je bent niet verzekerd tijdens een zakenreis. Reizen voor stages, studie of vrijwilligerswerk zijn bij ons standaard verzekerd. Let wel op dat er standaard dekking is voor 90 aaneengesloten dagen.

Hoe kom ik aan een Rusland- of Cuba-verklaring?

Voor je reis naar Rusland of Cuba heb je een verklaring nodig om een visum te krijgen. In deze verklaring staat dat je tijdens je reis bent verzekerd voor medische kosten en repatriëring (dit zijn kosten die gemaakt moeten worden als je onverwachts terug naar huis moet). De verklaring kun je opvragen via 088 663 06 63. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Let op: We hebben hiervoor je volledige naam nodig zoals deze in je paspoort staat.

Ik heb al een zorgverzekering. Moet ik op de Doorlopende Reisverzekering de module Medische kosten afsluiten?

Of je de module Medische kosten moet afsluiten, hangt af van de dekking van je zorgverzekering. Je moet minimaal een basis zorgverzekering in Nederland hebben. Met de module Medische kosten ben je verzekerd voor medische kosten die je basis- of aanvullende zorgverzekering (of andere verzekering, voorziening of regeling) niet vergoedt. Ook als dat komt doordat de kosten lager zijn van je eigen risico of hoger zijn dan een vergoedingsmaximum op die verzekering.

Welke landen vallen onder de dekking van de Doorlopende Reisverzekering en/of module Doorlopende Annulering?

Dat ligt eraan of je voor de dekking Europa of Wereld hebt gekozen bij het afsluiten van de verzekering. Met de Doorlopende Reisverzekering en module Doorlopende Annulering ben je standaard verzekerd in Europa, inclusief de Azoren, Madeira, de Canarische eilanden, Turkije, Groenland. Ook is er dekking voor de volgende niet-Europese landen aan de Middellandse Zee: Algerije, Egypte, Israël, Libanon, Libië, Marokko en Tunesië. Ga je naar een ander land in de wereld? Dan kun je de werelddekking afsluiten als aanvullende dekking.

Heb ik een eigen risico op mijn Doorlopende Reisverzekering? 

Je kiest zelf hoeveel eigen risico je bij schade aan je bagage betaalt. Je kunt kiezen voor een eigen risico van € 0,- of € 50,-. Voor de overige gedekte schades heb je geen eigen risico. In mijn.nn of op je polis zie je hoe je bent verzekerd.

Kan ik een reisverzekering aanvragen voor een ander?? 

Vraag je de reisverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.

Belangrijke informatie over je Doorlopende Reisverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Doorlopende Reisverzekering. In je polis of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Doorlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Bekijk verzekeringskaart

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering na het eerste jaar dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade en/of het annuleren van je reis

Om te bepalen of je schade is verzekerd gebruikt de verzekeraar de informatie die zij heeft ontvangen. En de verzekeraar kijkt in de polisvoorwaarden of je schade is verzekerd.

Als je schade (gedeeltelijk) is verzekerd, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Dit doet de verzekeraar onder andere met behulp van de gegevens die op het schadeformulier staan, inlichtingen die jij en je (eventuele) tegenpartij aan de verzekeraar geeft, en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat zij uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die zij inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vind je op nivre.nl en verzekeraars.nl.

Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.

De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter. Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.

Maak je kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betaalt de verzekeraar niet.

Module Bagage

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde, gestolen of verloren voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis.

Module Ongevallen

De verzekeraar laat de mate van blijvende invaliditeit vaststellen door een medisch onderzoek. Een arts stelt het percentage (functie)verlies bij letsel vast op basis van de maatstaven in de laatste uitgave van de “Guides to the Evaluation of Permanent Impairment” van de American Medical Association (AMA).

Als basis voor de schadevergoeding gebruikt de verzekeraar de omvang van de schade. Op je polis en in de voorwaarden staan maximale verzekerde bedragen en vergoedingen. Bijvoorbeeld voor verlies of diefstal van geld. De verzekeraar vergoedt nooit meer dan deze verzekerde bedragen en maximale vergoedingen.

Bespaar je kosten, of ontvang je bedragen terug? Dan brengt de verzekeraar die bedragen in mindering op de vergoeding. Heb je een eigen risico? Dan trekt zij dat nog van het schadebedrag af. Geldt een maximaal verzekerd bedrag of maximale vergoeding? Dan past de verzekeraar eerst dat maximum toe en daarna het eigen risico. Het resterende bedrag keert zij uit.

Op je polis staat of je een eigen risico hebt en hoe hoog dat is. Dit geldt alleen voor de module Bagage. Het eigen risico geldt niet voor aanschaf van vervangende kleding en vervangende toiletartikelen.

Voorbeeld schade bril

Je hebt 2 jaar geleden een bril gekocht voor € 800,-. Je bril raakt onherstelbaar beschadigd. Je bril is na 2 jaar nog € 480,- waard. Volgens de tabel “Maximale vergoedingen reisbagage” krijg je € 300,- vergoed. Van dit bedrag wordt het (eventuele) eigen risico afgetrokken.

Probeer de schade zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door reisdocumenten en/of reisbagage die nat zijn geworden, zo snel mogelijk te drogen. Meld de schade zo snel mogelijk. Is er sprake van een strafbaar feit, zoals diefstal, inbraak, beroving, rellen of vandalisme? Of ben je je reisbagage of reisdocumenten kwijt? Doe dan meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Als dit niet mogelijk is, kun je ook aangifte doen bij andere (overheids)instanties zoals gemeente, luchthavenautoriteiten, een conducteur, stationschef, buschauffeur, campinghouder, reisleider of hotelhouder. Je moet altijd een schriftelijk bewijs van je aangifte aan de verzekeraar geven. Raak je je bagage tijdens een vlucht of op een luchthaven kwijt? Of raakt deze beschadigd? Dan moet je daarvoor altijd een Property Irregularity Rapport (PIR) laten opmaken.

Module Medische kosten

Als je door een ongeval of ziekte een geneeskundige behandeling nodig hebt tijdens je reis, moet je de verzekeraar daarvan meteen, zo mogelijk vóóraf, op de hoogte te brengen; meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op de kosten van de verzekeraar laten onderzoeken door een arts die zij aanwijst en deze alle gewenste informatie geven; je laten verplegen in de laagste klasse of in de klasse waarvoor je een Basis Zorgverzekering hebt afgesloten; de nota’s direct na de notadatum aan je zorgverzekeraar sturen.

Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat bij uitkeren en wat je verplichtingen zijn bij schade, lees je in hoofdstuk 7 en 8 en van de polisvoorwaarden.

Module annulering

Je hebt bij annulering de volgende verplichtingen:

  • Is er sprake van een verzekerde gebeurtenis waardoor je een reis moet annuleren? Dan moet je altijd telefonisch of schriftelijk annuleren bij de organisatie waarmee je de overeenkomst hebt afgesloten of waar je de reis hebt geboekt. De schriftelijke annuleringsbevestiging moet je aan ons opsturen. Je moet dat direct doen na de gebeurtenis. Doe je dat niet? Dan vergoedt de verzekeraar nooit meer dan de annuleringskosten die je zou moeten betalen als je wel direct had geannuleerd.
  • Bij ziekte of een ongeval moet je meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op onze kosten laten onderzoeken door een arts die de verzekeraar aanwijst en deze alle gewenste informatie geven.
  • Je moet de originele, volledig gespecificeerde nota(’s) van de reis- of huurovereenkomst en de annuleringsnota aan de verzekeraar geven. Ook kan de medische adviseur informatie opvragen bij de arts die je behandelt. Dit kan alleen met jouw toestemming. Je moet dan een medische machtiging ondertekenen.
Doelgroepomschrijving

De Doorlopende Reisverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen voor kosten die worden gemaakt bij schade en ziektekosten tijdens een reis.


Kunnen wij je helpen?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Nationale-Nederlanden Bank is de bemiddelaar voor je schadeverzekering bij Nationale-Nederlanden. Om je goed te helpen, brengen we je in contact met een medewerker van Nationale-Nederlanden Schadeverzekeringen.


Nationale-Nederlanden Doorlopende Reisverzekering afsluiten