Doorlopende Reisverzekering voor studenten

  • Vanaf een paar euro per maand
  • In één keer al je vakanties verzekerd
  • Ook voor stage of studie in het buitenland

Bereken je premie

Studentenverzekering aanvragen

Wat is een Doorlopende Reisverzekering?

Wil je in één keer al je vakanties en reizen verzekeren? Met onze Doorlopende Reisverzekering ben je het hele jaar goed verzekerd. Zelfs tijdens een meerdaags festival met overnachting. Je hoeft niet meer naar je verzekering om te kijken.

Liever één vakantie verzekeren? Bekijk dan de Kortlopende Reisverzekering. Hiervoor geldt alleen geen studentenkorting.

Check eerst de verzekering van je ouders

Soms ben je al meeverzekerd via de reisverzekering van je ouders of verzorgers. Of je nu thuis woont of op kamers, dat maakt meestal niet uit. Je hoeft dan nu zelf geen reisverzekering af te sluiten.

Waarvoor ben je verzekerd?

Je stelt je Doorlopende Reisverzekering zelf samen. Eerst kies je één of beide van deze modules.

Bagage & Hulpverlening

  • Schade aan je bagage
  • Verlies of diefstal van je bagage
  • Kosten om naar huis te gaan of langer te blijven, bij ziekte of na een ongeluk
  • Dag en nacht hulp via de NN Alarmcentrale

Je kunt dit uitbreiden met aanvullende modules.

Annulering

  • Kosten omdat je onverwacht je reis moet annuleren
  • Kosten omdat je onverwacht eerder terug naar huis moet
  • Kosten als een onderdeel van je reis niet doorgaat, zoals je los geboekte vliegreis
  • Kosten door vertraging van 8 uur of langer bij vertrek, of aankomst op je eerste bestemming

Je kunt ook alleen voor Annulering kiezen.

Aanvullende dekkingen Doorlopende Reisverzekering

Verzeker je aanvullend met onderstaande modules.

Medische kosten & Ongevallen

Verzekerd voor medische kosten in het buitenland die je zorgverzekering niet (helemaal) vergoedt.

Meer informatie

Ook verzekerd

  • Noodzakelijke tandartskosten tot € 500,- per persoon
  • Een vergoeding bij blijvende invaliditeit (€ 75.000,-) of overlijden (€ 37.500,-) door een ongeval tijdens de reis

Niet verzekerd

  • Medische kosten die worden vergoed door je zorgverzekering
  • Behandelingen die kunnen wachten tot je terug bent in Nederland.
  • Ongevallen door roekeloos gedrag, alcohol- of drugsgebruik, of een risicovolle sport zoals bergbeklimmen.

Pechhulp

Hulp bij pech onderweg in het buitenland, binnen Europa.

Meer informatie

Verzekerd

  • Pech met je auto, kampeerauto, bestelauto, camper, motor of scooter
  • Pech met bijvoorbeeld je toercaravan of vouwwagen als je daarmee vanuit Nederland vertrekt
  • Hulp langs de weg als je voertuig ermee stopt
  • Wegslepen en vervoeren naar de dichtstbijzijnde garage
  • Vervoer naar Nederland als je voertuig is gestolen
  • Alles wat de NN Alarmcentrale voor je regelt

Niet verzekerd

  • Reparatiekosten bij een garage.
  • Als je voertuig niet apk is goedgekeurd.
  • Als je voertuig geen Nederlands kenteken heeft.
  • Als je je voertuig niet kunt gebruiken door slecht onderhoud, slechte staat of overbelasting.

Wintersport

Je reisverzekering is hiermee ook geldig op wintersport.

Meer informatie

Verzekerd

  • Je reisverzekering is ook geldig op wintersportvakantie, zoals de dekking voor je bagage en medische kosten als je die hebt aangevinkt
  • Hulpverlening na een ongeval. Zoals vervoer van de piste of een gipsvlucht
  • Dingen die je hebt betaald, maar niet kunt gebruiken door een ongeval. Zoals skilessen, een skipas of gehuurde skispullen
  • Schade aan of diefstal van je skispullen, ook als die huurt

Niet verzekerd

  • Wintersportwedstrijden.
  • Gevaarlijke sporten, zoals off-piste skiën.

Waarvoor ben je niet verzekerd?

  • Schade doordat je onzorgvuldig bent. Bijvoorbeeld als je waardevolle spullen in je tent achterlaat.
  • Schade door het beoefenen van gevaarlijke sporten, zoals parachutespringen en bergbeklimmen.
  • Annulering omdat de reisorganisatie failliet is.
  • Schade door oorlog (dat heet groot molest).

Oorlog geldt op dit moment voor bijvoorbeeld de landen Oekraïne, Israël, Libië en Libanon. Controleer voor je gaat het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Polisvoorwaarden

Je leest hier een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden zie je precies wat wel en niet is gedekt.

In Europa of wereldwijd verzekerd?

Bij het afsluiten van de Doorlopende Reisverzekering kies je voor dekking in Europa of wereldwijd.

Landen en staten in dekkingsgebied Europa

Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Belarus (Wit-Rusland), Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer, Finland, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.

Landen en staten die voor een deel in dekkingsgebied Europa vallen
- Kazachstan: het westelijk deel tot aan de Oeralrivier
- Rusland: het westelijk deel tot aan de Oeralrivier

Landen rondom de Middellandse Zee in dekkingsgebied Europa
Algerije, Egypte, Gibraltar, Israël, Libanon, Libië, Marokko, Tunesië.

Canarische eilanden in dekkingsgebied Europa
Alegranza, El Hierro of Ferro, Fuerteventura, Graciosa, Gran Canaria, Isla de Lobos, La Gomera La Palma, Lanzarote, Montaña Clara, Roque del Este, Roque del Oeste, Tenerife.

Overige landen en eilanden in dekkingsgebied Europa
Cyprus, De Azoren, Groenland, Madeira, Malta, Shetland Eilanden, Spitsbergen.

Landen in dekkingsgebied Wereld

Alle landen inclusief Nederland.

Belangrijkste vragen van studenten

Zit er een grens aan de lengte van mijn reis?

Ja, je kunt de Doorlopende Reisverzekering afsluiten voor een reis van maximaal 90 dagen. Let hier bijvoorbeeld op als je stageloopt in het buitenland.

Geldt de Doorlopende Reisverzekering ook in Nederland?

Ja, je bent ook in Nederland verzekerd als je iets hebt geboekt. Bijvoorbeeld een festival met overnachting op de camping. Het is belangrijk dat je bij schade of annulering een rekening hebt van een professionele aanbieder of accomodatie. Een vaste plek op een bungalowpark, camping of jachthaven telt niet.

Ik ga vandaag op vakantie. Kan ik nu nog een Doorlopende Reisverzekering afsluiten?

Zeker. Je kunt op de dag van je vertrek nog een Doorlopende Reisverzekering afsluiten.

Let wel op: je bent pas verzekerd als je per e-mail een bevestiging ontvangt dat je verzekering is geaccepteerd. Meestal gebeurt dat op dezelfde dag.

Kan ik ook alleen een annuleringsverzekering afsluiten?

Ja, dat kan. Je kunt bij ons ook los de module Doorlopende Annulering afsluiten. Zo ben je het hele jaar verzekerd wanneer je onverwacht je reis moet annuleren, onderbreken of stoppen. Kies tijdens het afsluiten alleen voor Annulering en sluit af.

Ik woon in Nederland, maar verblijf soms voor langere tijd op een vakantieadres in het buitenland. Ben ik dan verzekerd?

Je bent verzekerd voor maximaal 90 aaneengesloten dagen in het buitenland. Daarnaast ligt het eraan of het land binnen je gekozen dekking valt: Europa of Wereld. Weten wat je hebt gekozen? Dat zie je in mijn.nn of of de NN App.

Geldt de Doorlopende Reisverzekering ook voor stage, studie of vrijwilligerswerk?

Reizen voor stage, studie of vrijwilligerswerk zijn standaard verzekerd met de Doorlopende Reisverzekering. Let wel op het maximaal aantal aaneengesloten dagen: dat zijn er 90.

Hoe kom ik aan een Rusland- of Cuba-verklaring?

De verklaring vraag je op via 088 663 06 63. Bellen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Houd je volledige naam uit je paspoort bij de hand.

Voor Rusland of Cuba heb je een verklaring nodig om een visum te krijgen. In deze verklaring staat dat je tijdens je reis bent verzekerd voor medische kosten en repatriëring. Repatriëring is wanneer je onverwachts terug naar huis.

We geven nu geen verklaring voor Rusland vanwege groot molest (oorlog) met Oekraïne.

Ik heb al een zorgverzekering. Ben ik dan dubbel verzekerd met de module Medische kosten & Ongevallen?

Nee, de module Medische kosten & Ongevallen is een aanvulling op je zorgverzekering. De module verzekert medische kosten die je basis- of aanvullende zorgverzekering niet vergoedt. Dit geldt ook als de kosten in het eigen risico van je zorgverzekering vallen. Of als de kosten hoger zijn dan je zorgverzekering vergoedt.

Lees meer over het verschil

Heb ik een eigen risico op mijn Doorlopende Reisverzekering? 

Voor schade aan je bagage heb je een eigen risico van € 0,- of € 50,-. Dit is het bedrag dat je zelf betaalt als er iets met je bagage gebeurt. Bij een eigen risico van € 50,- is je premie lager. Vervangende kleding en toiletartikelen vallen niet onder je eigen risico. Die worden gewoon vergoed.

Voor andere gebeurtenissen heb je geen eigen risico.

In mijn.nn of in de NN App zie je welk eigen risico je hebt.

Belangrijke informatie en documenten

Bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Doorlopende Reisverzekering voor studenten eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees over de bemiddeling

Documenten

Polisvoorwaarden

Je downloadt hieronder de nieuwste polisvoorwaarden van de Nationale-Nederlanden Doorlopende Reisverzekering.

Ben je al klant? Dan zie je in mijn.nn welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Verzekeringskaart

Op de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Nationale-Nederlanden Doorlopende Reisverzekering. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Bekijk verzekeringskaart

Afschrijvingslijst

Bij schade wordt deze hersteld of je ontvangt een vergoeding. In de afschrijvingslijst zie je wanneer je de nieuwwaarde of dagwaarde krijgt vergoed. En je leest hoe dit werkt.

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering na het eerste jaar dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het nodig om de premie en/of de voorwaarden van deze verzekering aan te passen. De verandering kan voor alle of een deel van de klanten gelden.

Als het gebeurt, is dat meestal vanaf de verlengingsdatum van je verzekering. De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Waarom een aanpassing?

Een aanpassing gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie wordt berekend, verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • bij veranderingen in wet- en regelgeving;
  • bij economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

Je hoort het op tijd

Je hoort het natuurlijk vooraf als de premie en/of voorwaarden van de verzekering veranderen. Wordt het aangepast vanaf de verlengingsdatum van je verzekering? Dan ontvang je minimaal één maand vooraf bericht vanaf de verzekeraar. In dat bericht lees je wat er verandert, waarom dat is, en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden.

Ben je het niet eens met de verandering? Dan kun je de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verzekeraar de verandering liet weten. De verzekering stoppen doe je via mijn.nn of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Bij schade of annuleren

Schade melden en informatie doorgeven

Wanneer je schade meldt, geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Als er informatie mist, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.

Zo meld je schade

Controle dekking en schade

Als alle benodigde informatie binnen is, wordt gekeken of de schade onder je dekking valt.

Als je schade (gedeeltelijk) is verzekerd, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Dit doet de verzekeraar onder andere met behulp van de gegevens die op het schadeformulier staan. En met inlichtingen die jij en je (eventuele) tegenpartij aan de verzekeraar geeft. En zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

Schadebedrag

De verzekeraar stelt het schadebedrag vast in overleg met jou. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat zij uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die zij inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE. De expert houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vind je op nivre.nl en verzekeraars.nl.

Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vastgestelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf benoemen zij een derde expert. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen? Dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts vaststelden. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.

De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter. Schakel je een contra-expert in? Dan betaal je die kosten eerst zelf. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens voor zover deze redelijk zijn.

Maak je kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade? Of de vraag of de schade is verzekerd? Die kosten betaalt de verzekeraar niet.

Module Bagage

De verzekeraar bepaalt hoe groot de schade is. Dit gebeurt door te kijken naar de waarde van de spullen vóór en na de gebeurtenis.

Als basis voor de schadevergoeding gebruikt de verzekeraar de omvang van de schade. Op je polis en in de voorwaarden staan maximale verzekerde bedragen en vergoedingen. De verzekeraar vergoedt nooit meer dan deze verzekerde bedragen en maximale vergoedingen.

Bespaar je kosten, of ontvang je bedragen terug? Dan brengt de verzekeraar die bedragen in mindering op de vergoeding. Heb je een eigen risico? Dan trekt zij dat nog van het schadebedrag af. Geldt een maximaal verzekerd bedrag of maximale vergoeding? Dan past de verzekeraar eerst dat maximum toe en daarna het eigen risico. Het resterende bedrag keert zij uit.

Op je polis staat of je een eigen risico hebt en hoe hoog dat is. Dit geldt alleen voor de module Bagage. Het eigen risico geldt niet voor aanschaf van vervangende kleding en vervangende toiletartikelen.

Probeer de schade zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door reisdocumenten en/of reisbagage die nat zijn geworden, zo snel mogelijk te drogen. Meld de schade zo snel mogelijk. Is er sprake van een strafbaar feit, zoals diefstal, inbraak, beroving, rellen of vandalisme? Of ben je je reisbagage of reisdocumenten kwijt? Doe dan meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Als dit niet mogelijk is, kun je ook aangifte doen bij andere (overheids)instanties. Zoals gemeente, luchthavenautoriteiten, een conducteur, stationschef, buschauffeur, campinghouder, reisleider of hotelhouder. Je moet altijd een schriftelijk bewijs van je aangifte aan de verzekeraar geven. Raak je je bagage tijdens een vlucht of op een luchthaven kwijt? Of raakt deze beschadigd? Dan moet je daarvoor altijd een Property Irregularity Rapport (PIR) laten opmaken.

Module Ongevallen

De verzekeraar laat de mate van blijvende invaliditeit vaststellen door een medisch onderzoek. Een arts stelt het percentage (functie)verlies bij letsel vast op basis van de maatstaven in de laatste uitgave van de “Guides to the Evaluation of Permanent Impairment” van de American Medical Association (AMA).

Module Medische kosten

Heb je door een ongeval of ziekte een geneeskundige behandeling nodig tijdens je reis? Dan moet je de verzekeraar daarvan meteen, zo mogelijk vóóraf, op de hoogte te brengen; meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je laten onderzoeken door een arts die zij aanwijst. Dit gaat op kosten van de verzekeraar. En je moet deze arts alle gewenste informatie geven; je laten verplegen in de laagste klasse of in de klasse waarvoor je een Basis Zorgverzekering hebt afgesloten; de nota’s direct na de notadatum aan je zorgverzekeraar sturen.

Meer informatie over schade, uitkeren en je verplichtingen vind je in de polisvoorwaarden. Lees hiervoor hoofdstuk 7 en 8.

Module Annulering

Je hebt bij annulering de volgende verplichtingen:

  • Is er sprake van een verzekerde gebeurtenis waardoor je een reis annuleert? Dan moet je altijd telefonisch of schriftelijk annuleren. Dit moet bij de organisatie waar je de overeenkomst hebt afgesloten of de reis hebt geboekt. De schriftelijke annuleringsbevestiging stuur je aan ons op. Je moet dat direct doen na de gebeurtenis. Doe je dat niet? Dan vergoedt de verzekeraar nooit meer dan de annuleringskosten die je zou betalen als je wel direct had geannuleerd.
  • Bij ziekte of een ongeval moet je meteen geneeskundige hulp inroepen. Je moet je ook zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op onze kosten laten onderzoeken door een arts. De verzekeraar wijst de arts aan en deze geef je alle gewenste informatie.
  • Je moet de originele, volledig gespecificeerde nota(’s) van de reis- of huurovereenkomst en de annuleringsnota aan de verzekeraar geven. Ook kan de medische adviseur informatie opvragen bij de arts die je behandelt. Dit kan alleen met jouw toestemming. Je ondertekent dan een medische machtiging.
Voor wie

De Doorlopende Reisverzekering is geschikt voor studenten van 18 tot en met 27 jaar die in Nederland wonen en recht hebben op studiefinanciering. Zij willen hun vermogen beschermen voor de kosten die worden gemaakt bij schade en ziektekosten tijdens een reis.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact