Ga direct naar inhoud

Service en contact: Schadeverzekeringen

Heb je een vraag over een schadeverzekering die is afgesloten of gewijzigd op of na 7 november 2022? Of over je nieuwe schadeverzekering met een ingangsdatum in 2023? Of heb je een vraag over het afsluiten van een verzekering? Kies dan hieronder voor 'Bemiddelaar'. Kies in andere situaties voor 'Verzekeraar'.

Bemiddelaar

Hoe kan Sanne je helpen?

Chat met Sanne, onze digitale assistent. Komt die er niet uit? Neem dan contact met ons op. De contactopties vind je onderaan deze pagina.

Open de chat

Samenwerking
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van de particuliere schadeverzekeringen. Wij brengen deze verzekeringen onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je via ons (Nationale-Nederlanden Bank N.V.). Wij ontvangen een vast percentage van de premie als provisie. Lees meer over de bemiddelaar.

Veelgestelde vragen

Autoverzekering

Hoeveel schadevrije jaren heb ik?

Je kunt het aantal schadevrije jaren opvragen bij je huidige of vorige verzekeraar. Is dat Nationale-Nederlanden? Dan vind je je schadevrije jaren terug in mijn.nn en op je polisblad. Je polisblad ontvang je jaarlijks bij de velenging van je verzekering.

Waar vind ik mijn internationaal verzekeringsbewijs (IVB)?

Je ontvangt je internationaal verzekeringsbewijs (voorheen de groene kaart) bij het afsluiten van je verzekering. Bij elk nieuw verzekeringsjaar krijg je een nieuwe. Meer weten over het internationaal verzekeringsbewijs? Ga naar nn.nl/ivb.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Inboedelverzekering

Is mijn mobiele telefoon verzekerd?

Schade aan mobiele elektronica door water, brand en diefstal in huis is meeverzekerd. De Inboedelverzekering dekt geen schade door stoten of vallen aan smartphones, laptops, tablets, wearables devices (zoals smartwatches of smart glasses). Dit kun je verzekeren met de extra module Mobiele elektronica.

Verschil tussen inboedel- en opstalverzekering

Met de Inboedelverzekering verzeker je je voor diefstal en schade aan de spullen in je koop- of huurhuis. Deze verzekering is niet verplicht, maar biedt wel extra zekerheid als er iets misgaat in huis.

Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor schade aan je huis. Deze verzekering hoef je alleen af te sluiten als je een koophuis hebt. Sommige banken verplichten een opstalverzekering als je een hypotheek afsluit. Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering soms al voor het hele gebouw geregeld via de VvE.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Opstalverzekering

Zijn mijn zonnepanelen verzekerd?

Ja, je zonnepanelen zijn verzekerd bij schade. Bijvoorbeeld door brand, bliksem, storm en (poging tot) diefstal. Voor je zonnepanelen maakt het niet uit of ze aan je dak vastzitten of los op je platte dak staan.

Goed om te weten: Je bent niet verzekerd voor schade die is ontstaan door het verkeerd bevestigen of installeren.

Huur je zonnepanelen? Dan zijn deze niet verzekerd met je Opstalverzekering.

Je hoeft je nieuwe zonnepanelen niet aan te melden als je al een Opstalverzekering hebt. Ook hoef je jouw verzekering niet aan te passen.

Verschil tussen inboedel- en opstalverzekering

Met de Inboedelverzekering verzeker je je voor diefstal en schade aan de spullen in je koop- of huurhuis. Deze verzekering is niet verplicht, maar biedt wel extra zekerheid als er iets misgaat in huis.

Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor schade aan je huis. Deze verzekering hoef je alleen af te sluiten als je een koophuis hebt. Sommige banken verplichten een opstalverzekering als je een hypotheek afsluit. Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering soms al voor het hele gebouw geregeld via de VvE.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Aansprakelijkheidsverzekering

Is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?

Een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. Wel is het verstandig deze verzekering te hebben. Want het schadebedrag kan hoog oplopen, als iemand jou, iemand uit je gezin of je huisdier aansprakelijk stelt voor het beschadigen van spullen of verwonding. Met de Aansprakelijkheidsverzekering ben je hiervoor verzekerd.

Verschil Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) en aansprakelijkheidsverzekering

Hoewel de namen op elkaar lijken, zit er een groot verschil tussen een WA-verzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Het zit zo.

  • In Nederland ben je verplicht om je te verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid als je een auto hebt. Zo ben je verzekerd voor schade die je met jouw auto veroorzaakt bij anderen.

  • Zit je niet in de auto en beschadig je (spullen van) anderen? Bijvoorbeeld wanneer je de tv van je vrienden laat vallen tijdens het verhuizen. Dan kun je een vergoeding vragen via de Aansprakelijkheidsverzekering, als je die hebt. Deze verzekering is niet verplicht. Je kunt er zelf voor kiezen.

  • Een belangrijk verschil is dus dat een WA-verzekering verplicht is, en een aansprakelijkheidsverzekering niet.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Reisverzekering

    Ben ik ook in Nederland verzekerd?

    In Nederland geldt de Doorlopende Reisverzekering alleen wanneer:

  • je reis of verblijf in Nederland onderdeel is van een reis met een buitenlandse eindbestemming;
  • of je een rekening kunt laten zien van minimaal één overnachting die je tijdens je vakantie in Nederland deed. Een rekening voor een vaste stand-, lig- of seizoensplaats op een bungalowpark, camping of jachthaven is niet geldig.


  • Let op: de rekening moet zijn opgemaakt door een persoon of organisatie die de overnachtingsaccommodatie beroeps- of bedrijfsmatig aanbiedt. Binnen de module Pechhulp is Nederland uitgesloten.

    Kan ik kinderen meeverzekeren?

    Minder- of meerderjarige kinderen (ook pleeg- en stiefkinderen) kun je meeverzekeren als zij:

  • in gezinsverband met jou (de verzekeringnemer) samenwonen. Hieronder valt ook een omgangsregeling of co-ouderschap;
  • of ze in een verpleeghuis wonen dat door de overheid is erkend;
  • of ze onder de Wet Studiefinanciering vallen en voor een dagstudie buitenshuis wonen.
  • Bekijk meer veelgestelde vragen

    Rechtsbijstandverzekering

    Hoe vraag ik om juridische hulp?

    Heb je juridisch advies of rechtsbijstand nodig? Nationale-Nederlanden helpt je graag zo goed mogelijk. Daarom verleent DAS de rechtsbijstand aan jou. Neem contact op met hen via het telefoonnummer 020 651 87 75. Of vul het online formulier in op das.nl/nn.

    Wat is standaard verzekerd?

    De module Consument zit altijd in je Rechtsbijstandverzekering. Met deze module krijg je bijvoorbeeld hulp bij de volgende juridische problemen:

  • Je hebt een conflict met je telecombedrijf over je telefoonabonnement.
  • De webshop levert je product niet na je betaling.
  • Je pensioenuitkering is lager dan toegezegd.
  • Er ontstaat een conflict over de erfenis.


  • Je kiest er zelf voor of je ook de modules Wonen, Werk en Verkeer afsluit.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Ongevallenverzekering

    Ben ik ook in het buitenland verzekerd?

    Jazeker, de Ongevallenverzekering biedt wereldwijde dekking.

    Welke sporten vallen niet onder de verzekering?

    Je krijgt geen uitkering als het ongeval is veroorzaakt of ontstaan tijdens:

  • een bergtocht over gletsjers zonder begeleiding van een erkende gids;
  • hanggliden;
  • sportklimmen;
  • deelname aan, of training voor, snelheidswedstrijden met motorrijtuigen, motorboten of fietsen.
  • Bekijk meer veelgestelde vragen

    Verzekeraar

    Hoe kan Sanne je helpen?

    Chat met Sanne, onze digitale assistent. Komt die er niet uit? Neem dan contact op. De contactopties vind je onderaan deze pagina.

    Open de chat

    Veelgestelde vragen

    Autoverzekering

    Hoeveel schadevrije jaren heb ik?

    Je kunt het aantal schadevrije jaren opvragen bij je huidige of vorige verzekeraar. Is dat Nationale-Nederlanden? Dan vind je je schadevrije jaren terug in mijn.nn en op je polisblad. Je polisblad ontvang je jaarlijks bij de velenging van je verzekering.

    Waar vind ik mijn internationaal verzekeringsbewijs (IVB)?

    Je ontvangt je internationaal verzekeringsbewijs (voorheen de groene kaart) bij het afsluiten van je verzekering. Bij elk nieuw verzekeringsjaar krijg je een nieuwe. Meer weten over het internationaal verzekeringsbewijs? Ga naar nn.nl/ivb.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Inboedelverzekering

    Is mijn mobiele telefoon verzekerd?

    Schade aan mobiele elektronica door water, brand en diefstal in huis is meeverzekerd. De Inboedelverzekering dekt geen schade door stoten of vallen aan smartphones, laptops, tablets, wearables devices (zoals smartwatches of smart glasses). Dit kun je verzekeren met de extra module Mobiele elektronica.

    Verschil tussen inboedel- en opstalverzekering

    Met de Inboedelverzekering verzeker je je voor diefstal en schade aan de spullen in je koop- of huurhuis. Deze verzekering is niet verplicht, maar biedt wel extra zekerheid als er iets misgaat in huis.

    Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor schade aan je huis. Deze verzekering hoef je alleen af te sluiten als je een koophuis hebt. Sommige banken verplichten een opstalverzekering als je een hypotheek afsluit. Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering soms al voor het hele gebouw geregeld via de VvE.

    De Woonverzekering van Nationale-Nederlanden bestaat uit de combinatie Inboedel- en Opstalverzekering. Je kunt ze dus samen afsluiten. Dan krijg je 5% korting.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Opstalverzekering

    Zijn mijn zonnepanelen verzekerd?

    Ja, je zonnepanelen zijn verzekerd bij schade. Bijvoorbeeld door brand, bliksem, storm en (poging tot) diefstal. Voor je zonnepanelen maakt het niet uit of ze aan je dak vastzitten of los op je platte dak staan.

    Goed om te weten: Je bent niet verzekerd voor schade die is ontstaan door het verkeerd bevestigen of installeren.

    Huur je zonnepanelen? Dan zijn deze niet verzekerd met je Opstalverzekering.

    Je hoeft je nieuwe zonnepanelen niet aan te melden als je al een Opstalverzekering hebt. Ook hoef je jouw verzekering niet aan te passen.

    Verschil tussen inboedel- en opstalverzekering

    Met de Inboedelverzekering verzeker je je voor diefstal en schade aan de spullen in je koop- of huurhuis. Deze verzekering is niet verplicht, maar biedt wel extra zekerheid als er iets misgaat in huis.

    Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor schade aan je huis. Deze verzekering hoef je alleen af te sluiten als je een koophuis hebt. Sommige banken verplichten een opstalverzekering als je een hypotheek afsluit. Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering soms al voor het hele gebouw geregeld via de VvE.

    De Woonverzekering van Nationale-Nederlanden bestaat uit de combinatie Inboedel- en Opstalverzekering. Je kunt ze dus samen afsluiten. Dan krijg je 5% korting.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Aansprakelijkheidsverzekering

    Is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?

    Een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. Wel is het verstandig deze verzekering te hebben. Want het schadebedrag kan hoog oplopen, als iemand jou, iemand uit je gezin of je huisdier aansprakelijk stelt voor het beschadigen van spullen of verwonding. Met de Aansprakelijkheidsverzekering ben je hiervoor verzekerd.

    Verschil Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) en aansprakelijkheidsverzekering

    Hoewel de namen op elkaar lijken, zit er een groot verschil tussen een WA-verzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Het zit zo.

  • In Nederland ben je verplicht om je te verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid als je een auto hebt. Zo ben je verzekerd voor schade die je met jouw auto veroorzaakt bij anderen.

  • Zit je niet in de auto en beschadig je (spullen van) anderen? Bijvoorbeeld wanneer je de tv van je vrienden laat vallen tijdens het verhuizen. Dan kun je een vergoeding vragen via de Aansprakelijkheidsverzekering, als je die hebt. Deze verzekering is niet verplicht. Je kunt er zelf voor kiezen.

  • Een belangrijk verschil is dus dat een WA-verzekering verplicht is, en een aansprakelijkheidsverzekering niet.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Reisverzekering

    Ben ik ook in Nederland verzekerd?

    In Nederland geldt de Doorlopende Reisverzekering alleen wanneer:

  • je reis of verblijf in Nederland onderdeel is van een reis met een buitenlandse eindbestemming;
  • of je een rekening kunt laten zien van minimaal één overnachting die je tijdens je vakantie in Nederland deed. Een rekening voor een vaste stand-, lig- of seizoensplaats op een bungalowpark, camping of jachthaven is niet geldig.


  • Let op: de rekening moet zijn opgemaakt door een persoon of organisatie die de overnachtingsaccommodatie beroeps- of bedrijfsmatig aanbiedt. Binnen de module Pechhulp is Nederland uitgesloten.

    Kan ik kinderen meeverzekeren?

    Kinderen (ook pleeg- en stiefkinderen) kun je meeverzekeren als zij:

  • in gezinsverband met jou (de verzekeringnemer) samenwonen. Hieronder valt ook een omgangsregeling of co-ouderschap;
  • of ze in een verpleeghuis wonen dat door de overheid is erkend;
  • of ze onder de Wet Studiefinanciering vallen en voor een dagstudie buitenshuis wonen.
  • Bekijk meer veelgestelde vragen

    Rechtsbijstandverzekering

    Hoe vraag ik om juridische hulp?

    Bij Nationale-Nederlanden kun je rekenen op professionele rechtsbijstand. De verzekeraar werkt hiervoor samen met de gespecialiseerde juristen en advocaten van DAS.

    Wil je juridisch advies of heb je rechtsbijstand nodig? Bel dan met de juristen van DAS via 020 651 87 75. Of vul het online formulier in op das.nl/nn.

    Wat is standaard verzekerd?

    De module Consument zit altijd in je Rechtsbijstandverzekering. Met deze module krijg je bijvoorbeeld hulp bij de volgende juridische problemen:

  • Je hebt een conflict met je telecombedrijf over je telefoonabonnement.
  • De webshop levert je product niet na je betaling.
  • Je pensioenuitkering is lager dan toegezegd.
  • Er ontstaat een conflict over de erfenis.


  • Je kiest er zelf voor of je ook de modules Wonen, Werk en Verkeer afsluit.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Ongevallenverzekering

    Ben ik ook in het buitenland verzekerd?

    Jazeker, de Ongevallenverzekering biedt wereldwijde dekking.

    Welke sporten vallen niet onder de verzekering?

    Je krijgt geen uitkering als het ongeval is veroorzaakt of ontstaan tijdens:

  • een bergtocht over gletsjers zonder begeleiding van een erkende gids;
  • hanggliden;
  • sportklimmen;
  • deelname aan, of training voor, snelheidswedstrijden met motorrijtuigen, motorboten of fietsen.
  • Bekijk meer veelgestelde vragen

    uniqueid

    Zo neem je contact op

    Chatten

    Start de chat

    Chat met Sanne, onze digitale assistent. Komt die er niet uit? Binnen kantooruren neemt een medewerker het over.

    Bellen

    088 663 0663

    Let op: Het is nu druk. Houd rekening met een wachttijd. Bereikbaar ma t/m vrij tussen 8.30 en 17.00 uur.

    Online

    Contactformulier

    Binnen 10 werkdagen krijg je reactie.

    Via je adviseur

    Vind je adviseur

    Neem contact op met je adviseur als je iets wilt vragen of wijzigen.