Doorlopende Reisverzekering

  • In één keer al je vakanties verzekerd
  • Kinderen tot vijf jaar verzeker je gratis mee
  • 24/7 hulp van onze NN Alarmcentrale

Bereken je premie

Vraag verzekering aan

Wat is een Doorlopende Reisverzekering?

Wil je in één keer al je vakanties verzekeren? Met onze Doorlopende Reisverzekering ben je het hele jaar goed verzekerd. Zelfs tijdens een dagje buitenland. Je hoeft niet meer naar je verzekering om te kijken.

Liever één vakantie verzekeren? Bekijk dan de Kortlopende Reisverzekering.

Waarvoor ben je verzekerd?

Je stelt je Doorlopende Reisverzekering zelf samen. Eerst kies je één of beide van deze modules.

Bagage & Hulpverlening

  • 24/7 hulp via de NN Alarmcentrale
  • Schade aan je bagage
  • Verlies of diefstal van je bagage
  • Kosten om naar huis te gaan of langer te blijven, bij ziekte of na een ongeluk

Je kunt dit uitbreiden met aanvullende modules.

Annulering

  • Kosten omdat je onverwacht je reis moet annuleren
  • Kosten omdat je onverwacht eerder terug naar huis moet
  • Kosten als een onderdeel van je reis niet doorgaat, zoals je losgeboekte vliegreis
  • Kosten door vertraging van 8 uur of langer bij vertrek, of aankomst op je eerste bestemming

Aanvullende dekkingen Doorlopende Reisverzekering

Verzeker je aanvullend met onderstaande modules.

Medische kosten & Ongevallen

Verzekerd voor medische kosten in het buitenland die je zorgverzekering niet (helemaal) vergoedt.

Meer informatie

Ook verzekerd

  • Noodzakelijke tandartskosten door een ongeval. Tot € 500,- per persoon.
  • Een vergoeding bij blijvende invaliditeit (€ 75.000,-) of overlijden (€ 37.500,-) door een ongeval.

Niet verzekerd

  • Medische kosten die worden vergoed door je zorgverzekering
  • Behandelingen die kunnen wachten tot je terug bent in Nederland.
  • Ongevallen door roekeloos gedrag, alcohol- of drugsgebruik, of een risicovolle sport zoals bergbeklimmen.

Pechhulp

Hulp bij pech onderweg in het buitenland, binnen Europa.

Meer informatie

Verzekerd

  • Pech met je auto, toercaravan, camper, vouwwagen of motor.
  • Hulp langs de weg als je voertuig ermee stopt.
  • Wegslepen en vervoeren naar de dichtstbijzijnde garage.
  • Vervoer naar Nederland als je voertuig is gestolen.

Niet verzekerd

  • Reparatiekosten bij een garage.
  • Als je voertuig niet APK is goedgekeurd.
  • Als je voertuig geen Nederlands kenteken heeft.
  • Als je je voertuig niet kunt gebruiken door slecht onderhoud, slechte staat of overbelasting.

Wintersport

Je reisverzekering is hiermee ook geldig op wintersport.

Meer informatie

Verzekerd

  • Dingen die je hebt betaald, maar niet kunt gebruiken door een ongeval. Zoals skilessen, een skipas of gehuurde skispullen.
  • Hulpverlening na een ongeval. Zoals vervoer van de piste of een gipsvlucht.
  • Schade aan of diefstal van je skispullen, ook als je die huurt.

Niet verzekerd

  • Wintersportwedstrijden.
  • Gevaarlijke sporten, zoals off-piste skiën.

Waarvoor ben je niet verzekerd?

  • Schade doordat je onzorgvuldig bent. Bijvoorbeeld als je waardevolle spullen in je tent achterlaat.
  • Schade door het beoefenen van gevaarlijke sporten, zoals parachutespringen en bergbeklimmen.
  • Annulering omdat de reisorganisatie failliet is.
  • Schade door oorlog (dat heet groot molest).

Polisvoorwaarden

Je leest hier een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden zie je precies wat wel en niet is gedekt.

Waar ben je verzekerd?

Bij het afsluiten van de Doorlopende Reisverzekering kies je voor dekking in Europa of wereldwijd.

Landen en staten in dekkingsgebied Europa

Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Belarus (Wit-Rusland), Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer, Finland, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.

Landen en staten die voor een deel in dekkingsgebied Europa vallen
- Kazachstan: het westelijk deel tot aan de Oeralrivier
- Rusland: het westelijk deel tot aan de Oeralrivier

Landen rondom de Middellandse Zee in dekkingsgebied Europa
Algerije, Egypte, Gibraltar, Israël, Libanon, Libië, Marokko, Tunesië.

Canarische eilanden in dekkingsgebied Europa
Alegranza, El Hierro of Ferro, Fuerteventura, Graciosa, Gran Canaria, Isla de Lobos, La Gomera La Palma, Lanzarote, Montaña Clara, Roque del Este, Roque del Oeste, Tenerife.

Overige landen en eilanden in dekkingsgebied Europa
Cyprus, De Azoren, Groenland, Madeira, Malta, Shetland Eilanden, Spitsbergen.

Landen in dekkingsgebied Wereld

Alle landen inclusief Nederland.

Geen dekking bij oorlog

Je bent niet verzekerd voor schade die wordt veroorzaakt door oorlog (groot molest). Dat geldt op dit moment voor bijvoorbeeld de landen Oekraïne, Israël, Libië en Libanon. Controleer voor je gaat het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wie is verzekerd?

Je kunt de Doorlopende Reisverzekering afsluiten voor jezelf en je thuiswonende gezinsleden.

Jezelf

De persoon die de verzekering afsluit.

Jezelf en je partner

Lees meer uitleg

Jezelf en je kinderen

Lees meer uitleg
  • Ze wonen bij jou thuis of wonen deels thuis met een omgangsregeling of co-ouderschap.
  • Of ze wonen voor hun studie ergens anders, en vallen onder de Wet Studiefinanciering.
  • Of ze wonen in een verpleeghuis.
  • Ze zijn niet getrouwd.
  • Ze hebben geen geregistreerde partner.

Jezelf, je partner en je kinderen

Lees meer uitleg
  • Ze wonen bij jou thuis of wonen deels thuis met een omgangsregeling of co-ouderschap.
  • Of ze wonen voor hun studie ergens anders, en vallen onder de Wet Studiefinanciering.
  • Of ze wonen in een verpleeghuis.
  • Ze zijn niet getrouwd.
  • Ze hebben geregistreerde partner.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Doorlopende Reisverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Doorlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Veelgestelde vragen

Zit er een grens aan de lengte van mijn reis?

Ja, je kunt de Doorlopende Reisverzekering afsluiten voor een reis van maximaal 90 dagen.

Geldt de Doorlopende Reisverzekering ook in Nederland?

Ja, je bent ook in Nederland verzekerd als je iets hebt geboekt. Het is belangrijk dat je bij schade of annulering een rekening hebt van een professionele aanbiedieder of accomodatie. Een vaste plek op een bungalowpark, camping of jachthaven telt niet.

Module Pechhulp: Je bent niet voor pechhulp verzekerd in Nederland. Dit kun je wel verzekeren via de Autoverzekering.

Ik ga vandaag op vakantie. Kan ik nu nog een Doorlopende Reisverzekering afsluiten?

Zeker. Je kunt op de dag van je vertrek nog een Doorlopende Reisverzekering afsluiten.

Let wel op: je bent pas verzekerd als je per e-mail een bevestiging ontvangt dat je verzekering is geaccepteerd. Meestal gebeurt dat op dezelfde dag.

Kan ik ook alleen een annuleringsverzekering afsluiten?

Ja dat kan. Je kunt bij ons ook los de module Doorlopende Annulering afsluiten. Zo ben je het hele jaar verzekerd wanneer je onverwacht je reis moet annuleren, onderbreken of stoppen. Kies tijdens het afsluiten alleen voor Annulering en sluit af.

Kinderen onder de vijf jaar verzeker ik gratis mee. Moet ik die wel opgeven?

Kinderen tot vijf jaar verzeker je inderdaad gratis mee. We willen wel graag weten welke kinderen zijn verzekerd. Het is daarom belangrijk dat je alle kinderen met de juiste geboortedatum opgeeft tijdens het afsluiten.

Ik woon in Nederland, maar verblijf soms voor langere tijd op een vakantieadres in het buitenland. Ben ik dan verzekerd?

Je bent verzekerd voor maximaal 90 aaneengesloten dagen in het buitenland. Daarnaast ligt het eraan of het land binnen je gekozen dekking valt: Europa of Wereld. Weten wat je hebt gekozen? Dat zie je in mijn.nn of of de NN App.

Geldt de Doorlopende Reisverzekering ook voor stage, studie, vrijwilligerswerk of een zakenreis?

Reizen voor stage, studie of vrijwilligerswerk zijn standaard verzekerd met de Doorlopende Reisverzekering. Let wel op het maximaal aantal aaneengesloten dagen: dat zijn er 90. Je bent niet verzekerd tijdens een zakenreis.

Hoe kom ik aan een Rusland- of Cuba-verklaring?

De verklaring vraag je op via 088 663 06 63. Bellen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Houd je volledige naam uit je paspoort bij de hand.

Voor Rusland of Cuba heb je een verklaring nodig om een visum te krijgen. In deze verklaring staat dat je tijdens je reis bent verzekerd voor medische kosten en repatriëring. Repatriëring is wanneer je onverwachts terug naar huis.

We geven nu geen verklaring voor Rusland vanwege groot molest (oorlog) met Oekraïne.

Ik heb al een zorgverzekering. Ben ik dan dubbel verzekerd met de module Medische kosten & Ongevallen?

Nee, de module Medische kosten & Ongevallen is een aanvulling op je zorgverzekering. De module verzekert medische kosten die je basis- of aanvullende zorgverzekering niet vergoedt. Dit geldt ook als de kosten in het eigen risico van je zorgverzekering vallen. Of als de kosten hoger zijn dan je zorgverzekering vergoedt.

Lees meer over het verschil

Heb ik een eigen risico op mijn Doorlopende Reisverzekering? 

Voor schade aan je bagage heb je een eigen risico van € 0,- of € 50,-. Dit is het bedrag dat je zelf betaalt als er iets met je bagage gebeurt. Bij een eigen risico van € 50,- is je premie lager. Vervangende kleding en toiletartikelen vallen niet onder je eigen risico. Die worden gewoon vergoed.

Voor andere gebeurtenissen heb je geen eigen risico.

In mijn.nn of in de NN App zie je welk eigen risico je hebt.

Kan ik een Doorlopende Reisverzekering aanvragen voor een ander? 

Vraag je de reisverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.

Belangrijke informatie over je Doorlopende Reisverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Doorlopende Reisverzekering. In je polis of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Afschrijvingslijst
Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Doorlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Bekijk verzekeringskaart

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering na het eerste jaar dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade en/of het annuleren van je reis

Om te bepalen of je schade is verzekerd gebruikt de verzekeraar de informatie die zij heeft ontvangen. En de verzekeraar kijkt in de polisvoorwaarden of je schade is verzekerd.

Als je schade (gedeeltelijk) is verzekerd, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Dit doet de verzekeraar onder andere met behulp van de gegevens die op het schadeformulier staan, inlichtingen die jij en je (eventuele) tegenpartij aan de verzekeraar geeft, en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat zij uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die zij inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vind je op nivre.nl en verzekeraars.nl.

Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.

De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter. Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.

Maak je kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betaalt de verzekeraar niet.

Module Bagage

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde, gestolen of verloren voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis.

Module Ongevallen

De verzekeraar laat de mate van blijvende invaliditeit vaststellen door een medisch onderzoek. Een arts stelt het percentage (functie)verlies bij letsel vast op basis van de maatstaven in de laatste uitgave van de “Guides to the Evaluation of Permanent Impairment” van de American Medical Association (AMA).

Als basis voor de schadevergoeding gebruikt de verzekeraar de omvang van de schade. Op je polis en in de voorwaarden staan maximale verzekerde bedragen en vergoedingen. Bijvoorbeeld voor verlies of diefstal van geld. De verzekeraar vergoedt nooit meer dan deze verzekerde bedragen en maximale vergoedingen.

Bespaar je kosten, of ontvang je bedragen terug? Dan brengt de verzekeraar die bedragen in mindering op de vergoeding. Heb je een eigen risico? Dan trekt zij dat nog van het schadebedrag af. Geldt een maximaal verzekerd bedrag of maximale vergoeding? Dan past de verzekeraar eerst dat maximum toe en daarna het eigen risico. Het resterende bedrag keert zij uit.

Op je polis staat of je een eigen risico hebt en hoe hoog dat is. Dit geldt alleen voor de module Bagage. Het eigen risico geldt niet voor aanschaf van vervangende kleding en vervangende toiletartikelen.

Voorbeeld schade bril

Je hebt 2 jaar geleden een bril gekocht voor € 800,-. Je bril raakt onherstelbaar beschadigd. Je bril is na 2 jaar nog € 480,- waard. Volgens de tabel “Maximale vergoedingen reisbagage” krijg je € 300,- vergoed. Van dit bedrag wordt het (eventuele) eigen risico afgetrokken.

Probeer de schade zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door reisdocumenten en/of reisbagage die nat zijn geworden, zo snel mogelijk te drogen. Meld de schade zo snel mogelijk. Is er sprake van een strafbaar feit, zoals diefstal, inbraak, beroving, rellen of vandalisme? Of ben je je reisbagage of reisdocumenten kwijt? Doe dan meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Als dit niet mogelijk is, kun je ook aangifte doen bij andere (overheids)instanties zoals gemeente, luchthavenautoriteiten, een conducteur, stationschef, buschauffeur, campinghouder, reisleider of hotelhouder. Je moet altijd een schriftelijk bewijs van je aangifte aan de verzekeraar geven. Raak je je bagage tijdens een vlucht of op een luchthaven kwijt? Of raakt deze beschadigd? Dan moet je daarvoor altijd een Property Irregularity Rapport (PIR) laten opmaken.

Module Medische kosten

Als je door een ongeval of ziekte een geneeskundige behandeling nodig hebt tijdens je reis, moet je de verzekeraar daarvan meteen, zo mogelijk vóóraf, op de hoogte te brengen; meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op de kosten van de verzekeraar laten onderzoeken door een arts die zij aanwijst en deze alle gewenste informatie geven; je laten verplegen in de laagste klasse of in de klasse waarvoor je een Basis Zorgverzekering hebt afgesloten; de nota’s direct na de notadatum aan je zorgverzekeraar sturen.

Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat bij uitkeren en wat je verplichtingen zijn bij schade, lees je in hoofdstuk 7 en 8 en van de polisvoorwaarden.

Module annulering

Je hebt bij annulering de volgende verplichtingen:

  • Is er sprake van een verzekerde gebeurtenis waardoor je een reis moet annuleren? Dan moet je altijd telefonisch of schriftelijk annuleren bij de organisatie waarmee je de overeenkomst hebt afgesloten of waar je de reis hebt geboekt. De schriftelijke annuleringsbevestiging moet je aan ons opsturen. Je moet dat direct doen na de gebeurtenis. Doe je dat niet? Dan vergoedt de verzekeraar nooit meer dan de annuleringskosten die je zou moeten betalen als je wel direct had geannuleerd.
  • Bij ziekte of een ongeval moet je meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op onze kosten laten onderzoeken door een arts die de verzekeraar aanwijst en deze alle gewenste informatie geven.
  • Je moet de originele, volledig gespecificeerde nota(’s) van de reis- of huurovereenkomst en de annuleringsnota aan de verzekeraar geven. Ook kan de medische adviseur informatie opvragen bij de arts die je behandelt. Dit kan alleen met jouw toestemming. Je moet dan een medische machtiging ondertekenen.
Doelgroepomschrijving

De Doorlopende Reisverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen voor kosten die worden gemaakt bij schade en ziektekosten tijdens een reis.

Nationale-Nederlanden Doorlopende Reisverzekering afsluiten

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact