Ga direct naar inhoud


Wat is een Rechtsbijstandverzekering?

Je wordt zonder aantoonbare reden ontslagen. Een webshop weigert je geld terug te geven. Of een verhuurder repareert de lekkage niet. Wat de reden ook is, met de Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering sta je sterker in je recht. De juristen van DAS staan voor je klaar met professionele rechtsbijstand.

Een team van juristen staat voor je klaar met professionele rechtsbijstand.

Waarvoor ben ik verzekerd?

Er kunnen altijd juridische conflicten ontstaan. Je bepaalt zelf welke mogelijke conflicten je wilt verzekeren. Met de Rechtsbijstandverzekering van Nationale-Nederlanden heb je standaard de module Consument. Je kunt aanvullend kiezen voor de modules Wonen, Verkeer en Werk. Bekijk de samenvatting per module.

Consument (basis)

Je bent niet tevreden over een aankoop, maar het bedrijf gaat niet in op je klacht. Er ontstaat een discussie. Of zelfs een conflict. In dat geval kan de module Consument je helpen. Deze module biedt ook juridische bijstand voor conflicten binnen de familie, bijvoorbeeld over erfenissen, adoptie of het erkennen van kinderen.

Hieronder een aantal voorbeelden waarvoor je verzekerd bent met de module Consument:

  • Je hebt een conflict met je telecombedrijf over je telefoonabonnement
  • De webshop levert je product niet na je betaling
  • Je pensioenuitkering is lager dan toegezegd
  • Er ontstaat een conflict over een erfenis

Sluit je een Rechtsbijstandverzekering bij Nationale-Nederlanden, dan heb je altijd de module Consument.

Wonen

Als je een huis huurt, koopt, gaat verkopen of verbouwen krijg je te maken met verschillende personen, bedrijven en instanties. Een verhuurder bijvoorbeeld. Of een makelaar, hypotheekadviseur of aannemer. Het kan gebeuren dat één of meerdere van deze partijen hun afspraak niet nakomen. De module Wonen biedt in dat geval hulp. Ook wanneer je conflicten hebt met je buren.

Hieronder een aantal voorbeelden waarvoor je verzekerd bent met de dekking Wonen:

  • Je huurbaas weigert een lekkage te verhelpen
  • Je aannemer wijst zijn aansprakelijkheid af na schade
  • Je hebt een conflict met de Vereniging van Eigenaars (VvE)
  • Je buren plaatsen hun schutting deels in je tuin
Verkeer

De module Verkeer helpt je bij een conflict over een autoschade of na een verkeersongeluk met de auto, fiets of als voetganger. Maar ook bij een conflict met een autodealer of schadehersteller.

Hieronder een aantal voorbeelden waarvoor je verzekerd bent met de module Verkeer:

  • Je wilt je schade verhalen na een auto-ongeluk
  • Je wordt van je fiets gereden door een scooter en de bestuurder wil de schade niet betalen
  • Je struikelt op een slecht onderhouden voetpad en de gemeente weigert de schade te vergoeden
  • Je garage komt de garantieverplichting niet na van de tweedehands auto die je daar hebt gekocht
Werk

Bij conflicten die te maken hebben met je werk kan de module Werk je helpen. Bij het geven van advies, maar ook wanneer je naar de rechtbank moet.

Hieronder een aantal voorbeelden waarvoor je verzekerd bent met de module Werk:

  • Je ontslag lijkt ongegrond
  • Je werkgever voert de salarisverhoging die in de CAO is afgesproken niet door
  • Je hebt een arbeidscontract van 6 maanden met een proeftijd. Je werkgever ontslaat in je proeftijd en je wilt bezwaar maken

Waarvoor ben ik niet verzekerd?

Je bent niet verzekerd als er geschillen zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering. Of als er geschillen zijn in verband met het verhuren van je eigen woning. In de polisvoorwaarden van de Rechtsbijstandverzekering vind je alle situaties waarvoor je niet verzekerd bent.

Let op! Met een Rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd als je onverwacht geconfronteerd wordt met een juridisch geschil. Had je het geschil kunnen zien aankomen? Dan is er geen dekking. Dit geldt ook voor geschillen die het gevolg zijn van coronamaatregelen. In de polisvoorwaarden van de Rechtsbijstandverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.

Professionele rechtsbijstandverzekering samen met DAS

Bij Nationale-Nederlanden kun je rekenen op professionele rechtsbijstand. De verzekeraar werkt hiervoor samen met de gespecialiseerde juristen en advocaten van DAS. DAS geeft advies, maar helpt ook als je de stap naar de rechter moet maken. De Rechtsbijstandverzekering vergoedt de kosten van DAS, plus eventuele griffierechten en kosten van experts of deurwaarders.

Wil je juridisch advies of heb je rechtsbijstand nodig? Bel dan met de juristen van DAS via 020 651 87 75 of kijk op das.nl/nn.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Rechtsbijstandverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil je advies?

Dan kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Dit is een andere Rechtsbijstandverzekering van Nationale-Nederlanden dan op nn.nl wordt aangeboden met andere dekkingen en voorwaarden.

Meer informatie

Veelgestelde vragen

Wat is standaard verzekerd bij de Rechtsbijstandverzekering?

De module Consument is altijd inbegrepen bij de Rechtsbijstandverzekering. Met deze module ben je onder andere verzekerd van rechtshulp bij de volgende juridische geschillen:

  • Je zit onterecht aan een abonnement vast
  • De webshop levert je product niet na je betaling
  • Je geboekte droomhotel blijkt oud en vervallen
  • Er ontstaat een conflict over de erfenis

Je kiest er zelf voor of je ook de modules Wonen, Werk en Verkeer afsluit.

Is er een eigen risico op de Rechtsbijstandverzekering?

Nee, de Rechtsbijstandverzekering kent geen eigen risico.

Mag ik zelf een advocaat inschakelen bij een geschil?

Als je zelf een advocaat wilt inschakelen, neem dan eerst contact op met DAS. Zij helpen je verder. Kijk op das.nl/nn.

Kan ik een Rechtsbijstandverzekering afsluiten voor een al bestaand conflict?

Nee dat is niet mogelijk. Je bent niet verzekerd als er geschillen zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering.

Wat is de wachttijd voor rechtshulp bij de Rechtsbijstandverzekering van Nationale-Nederlanden?

Er is geen wachttijd voor juridische hulp voor de modules Consument, Wonen, Verkeer en Werk.

Kan ik een rechtsbijstandverzekering aanvragen voor een ander?

Vraag je de rechtsbijstandverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.


Belangrijke informatie over je Rechtsbijstandverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Rechtsbijstandverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Rechtsbijstandverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen.

Wat gebeurt er bij schade

Als je een conflict hebt, kun je DAS om hulp vragen. Je krijgt dan de juridische hulp die we hebben omschreven in de polisvoorwaarden. Het conflict moet over jezelf gaan of over de personen die je hebt meeverzekerd. Heb je nog geen conflict, maar wel juridische vragen over iets wat een conflict kan worden? Dan geeft DAS je alleen (telefonisch) juridisch advies op basis van de informatie die je telefonisch verstrekt.
Vindt DAS dat het niet duidelijk is dat je een conflict hebt of waarover het conflict gaat? Dan moet je het conflict aantonen met een rapport van een deskundige.

Let op! Alleen DAS mag tijdens de behandeling van je conflict een deskundige inschakelen. Dat mag je dus niet zelf doen.

In plaats van hulp mag DAS je ook een bedrag betalen. Dat doet DAS alleen in bepaalde gevallen. Namelijk als de kosten van de hulp hoger zouden worden dan het bedrag dat je van de tegenpartij kunt krijgen. DAS betaalt dan maximaal het bedrag dat je van de tegenpartij zou hebben gekregen.

De kosten van juristen en advocaten in dienst van DAS (interne kosten) komen onbeperkt voor rekening van DAS. Ook als zij je bijstaan in een gerechtelijke- of administratieve procedure. DAS betaalt ook alle andere kosten (externe kosten) die volgens DAS nodig zijn bij de juridische hulp in jouw conflict, zoals:

  • griffierechten;
  • kosten van deskundigen die DAS inschakelt om bewijs te leveren, of om de oorzaak of hoogte van de schade vast te stellen;
  • kosten van getuigen en deskundigen die de rechter oproept;
  • gerechtelijke kosten van de tegenpartij, maar alleen als de rechter heeft bepaald dat je deze kosten moet betalen;
  • je reis- en verblijfkosten, als deze volgens DAS nodig zijn in een conflict waarbij DAS je helpt, en je bij een buitenlandse rechter moet komen;
  • kosten van gerechtsdeurwaarders;
  • kosten die je maakt, als je een uitspraak van de rechter in je conflict wilt uitvoeren (tot maximaal vijf jaar na de uitspraak).

Maar DAS betaalt nooit meer kosten dan het externe kostenmaximum.

Meer informatie over wat er gebeurt als je juridische hulp nodig hebt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 7 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Rechtsbijstandverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen voor kosten die worden gemaakt bij het inschakelen van juridische hulp bij een conflict.


Kunnen wij je helpen?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Nationale-Nederlanden Bank is de bemiddelaar voor je schadeverzekering bij Nationale-Nederlanden. Om je goed te helpen, brengen we je in contact met een medewerker van Nationale-Nederlanden Schadeverzekeringen.


Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering afsluiten