Ga direct naar inhoud

Inboedelverzekering

Je spullen in huis goed verzekerd!

  • 5 jaar de nieuwwaarde vergoed
  • Je inboedel tot € 150.000,- verzekerd
  • Schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt kun je meeverzekeren met de Inboedelverzekering All risk

Bereken je premie

Sluit nu af

Wat is een Inboedelverzekering?

Spullen in je huis, tuin en schuur worden ook wel inboedel genoemd. Met een inboedelverzekering verzeker je jouw spullen tegen brandschade of diefstal, maar bijvoorbeeld ook tegen storm of waterschade. Schade aan je woning is bij deze verzekering niet meeverzekerd. Voor je koopwoning kun je hiervoor een Opstalverzekering afsluiten.

De Inboedel- en Opstalverzekering zijn onderdeel van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering en kun je zowel los als samen afsluiten.


Basis of All risk?

Bekijk welke schade je verzekert met de Inboedelverzekering Basis en All risk.

Basis All risk
De verzekeraar vergoedt de nieuwwaarde tot vijf jaar na aankoop. Daarna geldt de dagwaarde. Bekijk uitleg
Kosten die je maakt bij het opruimen van je spullen bij gedekte schade.
Persoonlijke hulp van onze Schademanager Thuis bij een ingrijpende schade.
Schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Bijvoorbeeld als je drinken over je bank morst of als je kind met watervaste stift op je tafel tekent.

Wat verzeker je met de inboedelverzekering?

Met de Inboedelverzekering verzeker je je inboedel, zoals je meubels en televisie. Bekijk hieronder wanneer je onder andere verzekerd bent.

Wel verzekerd

Schade:

  • door brand, ook door rook, schroeien en blusschade;
  • door inbraak of diefstal;
  • door storm, bliksem, hagel, sneeuw of regen;
  • door vorst, bijvoorbeeld gesprongen waterleidingen;
  • door water of stoom, bijvoorbeeld uit leidingen of riolering;
  • door vandalisme of rellen;

Niet verzekerd

Schade:

  • door een aardbeving of overstroming van primaire waterkeringen;
  • door normaal gebruik, zoals krassen, barsten en vlekken;
  • als die geleidelijk is ontstaan, bijvoorbeeld door slijtage, veroudering of roest;
  • door (poging tot) diefstal, inbraak en vandalisme als het woonhuis is gekraakt of langer dan zes maanden leegstaat;
  • door opzet;
  • door activiteiten die wettelijk niet zijn toegestaan.

We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Woonverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.

Bereken je premie voor een Inboedelverzekering

Wie is verzekerd?

Je kunt de verzekering afsluiten voor:

  • jezelf;
  • jezelf en kinderen;
  • jezelf en partner;
  • jezelf, partner en kinderen.

Breid je Inboedelverzekering uit

Mobiele elektronica

  • Smartphones, tablets, laptops en wearable devices (zoals een smartwatch) van je hele gezin verzekerd
  • Verzekerd tot € 7.500,- per gebeurtenis
  • Dekking binnen Nederland

Goed om te weten: schade door water, brand en diefstal in huis is verzekerd met de Inboedelverzekering.

Meer informatie over de module Mobiele elektronica

Glas

  • Verzekerd voor glasschade die je zelf veroorzaakt
  • Inclusief serres en glas in overkappingen
  • Hobbykassen en kweekbakken meeverzekerd

Buitenshuis

  • Waardevolle spullen buitenshuis in Nederland verzekerd
  • Verzekerd tot € 5.000,-, € 15.000,- of € 30.000,- per gebeurtenis
  • Alleen in combinatie met Inboedelverzekering All risk

Meer informatie over de module Buitenshuis

Bereken je premie met de aanvullende modules


De voordelen van de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden:

Vijf jaar de nieuwwaarde vergoed

Bij onherstelbare schade aan je inboedel vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde tot vijf jaar na aanschaf. Je krijgt van de verzekeraar het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig product nieuw te kunnen kopen. Zijn je gestolen of beschadigde spullen ouder dan vijf jaar, dan ontvang je de dagwaarde.

Voorbeeld: Je hebt vier jaar geleden een bank gekocht voor € 2.500,- en deze is door brand onherstelbaar beschadigd. Dan krijg je het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig bankstel nieuw te kopen.

Kies je eigen risico

Het eigen risico is het bedrag dat je per schade aan je inboedel zelf betaalt. Je kunt bij Nationale-Nederlanden kiezen uit een eigen risico van € 0,- of een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis. Wil je per gebeurtenis de volledige schade vergoed krijgen, dan is het verstandig geen eigen risico te nemen. Kies je wel voor een eigen risico, dan krijg je korting op je premie.

Kies je voor een eigen risico van € 100,-? En kan één van de bedrijven uit ons schadeherstelnetwerk de schade herstellen? Dan betaal je tóch geen eigen risico.

Je inboedel verzekerd bij verhuizing

Bij een verhuizing verzekeren we je inboedel tot 3 maanden lang zowel in de oude als in de nieuwe woning. De dekking gaat in zodra er inboedel in de woning staat waar je naartoe verhuist. Ga je verhuizen? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Doe dit in ieder geval binnen twee maanden na je verhuizing.

Een verhuizing is een goed moment om te kijken of je inboedel nog wel goed is verzekerd. Misschien heb je andere spullen gekocht of ben je kleiner gaan wonen.

Hulp bij schade met de Schademanager Thuis

Brand of waterschade, waardoor je (tijdelijk) niet meer in je huis kunt wonen? Je wilt er liever niet aan denken. Of diefstal van je dierbare spullen uit je woning. Schade in je woning kan ingrijpend zijn.

Als je er behoefte aan hebt, komt de Schademanager Thuis direct bij je langs om je te helpen. Hij of zij neemt jouw zorgen uit handen en regelt het herstel van de schade. Ook helpt de Schademanager je met andere zaken. Zoals een slaapplaats als je na een schade (tijdelijk) niet in je huis kunt wonen.

DirectHerstel Service

De DirectHerstel service zorgt voor vakkundig en snel herstel van de beschadigde spullen in jouw woning. Alleen wat echt niet meer hergebruikt kan worden, wordt vervangen. Zo verbruiken we allemaal minder energie en hoeven we minder weg te gooien.

Is je schade verzekerd en maak je gebruik van één van de gecertificeerde duurzame herstelbedrijven uit het herstelnetwerk van de verzekeraar? Dan vervalt in de meeste gevallen het eigen risico. De schade wordt dan volledig vergoed.

Overstappen naar Nationale-Nederlanden

Wil je graag overstappen naar Nationale-Nederlanden? Nationale-Nederlanden helpt je bij het opzeggen van je oude verzekering! Met de overstapservice is dat zo geregeld.

Hulp bij overstappen

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Inboedelverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil je advies?

Dan kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Dit is een andere Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden dan op nn.nl wordt aangeboden met andere dekkingen en voorwaarden.

Meer informatie

Veelgestelde vragen

Wat valt er onder de Inboedelverzekering?

Onze Inboedelverzekering dekt onder andere schade aan en diefstal van:

  • je inboedel. Daaronder vallen onder andere:
    • meubels, servies en kleding;
    • elektrische apparaten, zoals tv’s en desktop computers;
    • kostbaarheden zoals sieraden;
    • muziekinstrumenten;
    • zonwering en antennes.

De Inboedelverzekering dekt geen schade aan smartphones, laptops, tablets, wearables devices (zoals smartwatches of smart glasses) door stoten of vallen. Dit kun je verzekeren met de module Mobiele elektronica.

  • veranderingen die je hebt aangebracht aan je huurwoning, zoals een laminaatvloer of schutting (huurdersbelang);
  • veranderingen die je hebt aangebracht aan een koopappartement, denk aan een nieuwe keuken of vloer (eigenaarsbelang).
Wat is het verschil tussen de Inboedelverzekering Basis en All risk?

Met de Inboedelverzekering Basis verzeker je je voor diefstal en schade door bijvoorbeeld brand, storm of lekkage. Kies je voor de Inboedelverzekering All risk? Dan is ook schade door eigen ongelukjes gedekt, die je van tevoren niet had kunnen verwachten. Bijvoorbeeld als je drinken over je bank morst. Of als je bij het verplaatsen van de meubels de tv beschadigt.

Wat krijg ik vergoed bij schade?

Je spullen verzeker je tot € 150.000,- per schadegeval. Bij schade vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde of de dagwaarde:

  • Bij nieuwwaarde vergoedt de verzekeraar het bedrag dat je nodig hebt om de beschadigde spullen nieuw in de winkel te kopen.
  • Bij de dagwaarde ontvang je het bedrag dat nodig is om de beschadigde spullen te vervangen door vergelijkbare spullen. De verzekeraar bekijkt dan wat het kost om spullen te kopen die even oud zijn.

De afschrijvingslijst Inboedelverzekering wordt gebruikt als richtlijn bij de schadebehandeling.

Hieronder zie je wanneer de dagwaarde of nieuwwaarde vergoed wordt.

  • Voorbeeld nieuwwaarde: Je hebt 4 jaar geleden een bankstel gekocht voor € 2.500,- en deze raakt door brand onherstelbaar beschadigd. Kun je voor € 2.000,- hetzelfde of soortgelijke bankstel nu nieuw kopen? Dan krijg je € 2.000,-. Is het bankstel duurder geworden en kost hij nu € 3.000,-? Dan krijg je € 3.000,-.
  • Voorbeeld dagwaarde: Je hebt 6 jaar geleden een bankstel gekocht voor € 2.500,- en deze raakt door brand onherstelbaar beschadigd. We hanteren dan de dagwaarde. Die is na 8 jaar € 800,-. Je krijgt dan van ons € 800,- vergoed.

In de polisvoorwaarden lees je meer informatie over wanneer de nieuwwaarde of dagwaarde vergoed wordt en wat je van de verzekeraar kunt verwachten bij schade en welke uitzonderingen er gelden.

Eigen risico

Kies je bij het afsluiten van je Inboedelverzekering voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je € 100,- minder vergoed dan de hoogte van de schade aan je inboedel. Is de gedekte schade bijvoorbeeld € 600,-? Dan krijg je € 500,- vergoed. Kies je voor een eigen risico van € 0,-? Dan krijg je het hele bedrag vergoed.

Kies je voor een eigen risico van € 100,-? En kan één van de bedrijven uit het schadeherstelnetwerk van de verzekeraar de schade herstellen? Dan heb je toch geen eigen risico en krijg je de gedekte schade volledig vergoed.

Ook verzekerd voor extra kosten

Bij zowel de Inboedelverzekering Basis als All risk vergoedt de verzekeraar ook sommige extra kosten na een gedekte schade. Zij vergoedt bijvoorbeeld de kosten voor:

  • het opruimen van de schade;
  • een noodoplossing, zoals een tijdelijke reparatie aan het dak, om je spullen te beschermen tegen (verdere) schade;
  • het beperken van schade aan je inboedel. Je blust bijvoorbeeld een vlam in de pan met een brandblusser. De verzekeraar vergoedt dan de kosten voor een nieuwe brandblusser en de schade aan je laminaatvloer als die door het blussen is kromgetrokken;
  • een tijdelijk verblijf ergens anders als je niet in je huis kunt wonen.
Welke aanvullende modules kan ik afsluiten bij de Inboedelverzekering?
  • Mobiele elektronica: Je verzekert hiermee smartphones, tablets en laptops van je hele gezin tot € 7.500,- per gebeurtenis. Voor schade zoals val- en stootschade en diefstal in huis, maar ook buiten in heel Nederland.
  • Glas: Verzeker de schade aan glas in de ramen en deuren in je huis met de module Glas. Handig als je kind per ongeluk een bal door de ruit schiet. Of als je dat glas-in-loodraam beschadigt tijdens het verplaatsen van een meubel.
  • Buitenshuis: Waardevolle spullen die jij en je gezin mee naar buiten nemen zijn met de module Buitenshuis verzekerd. Onderweg of bij uitjes en op vakantie in Nederland. Onder waardevolle spullen verstaat de verzekeraar sieraden, horloges, sportattributen, camera’s, muziekinstrumenten en medische hulpmiddelen, zoals rolstoelen en rollators. Voor deze module kan je kiezen uit een verzekerd bedrag van € 5.000,-, € 15.000,- of € 30.000,- per gebeurtenis. Let op: voor schade en diefstal aan lijfsieraden geldt altijd een maximum van € 5.000,-. Je kunt de module Buitenshuis alleen afsluiten bij de Inboedelverzekering All risk. Let op: smartphones, tablets en laptops zijn niet verzekerd. Sluit hiervoor de module Mobiele elektronica af.
Hoe kan ik schade melden?

Heb je schade aan je inboedel? Neem direct contact met de verzekeraar op. Dan zorgt de verzekeraar ervoor dat de schade snel wordt hersteld. Je kunt schade via mijn.nn doorgeven of bel 088 663 31 11.

Tot welk bedrag is mijn inboedel verzekerd bij schade?

Je inboedel is standaard verzekerd tot maximaal € 150.000,- per schadegeval.

Voor sommige spullen ben je voor een lager bedrag verzekerd. Dit is bijvoorbeeld voor:

Diefstal van waardevolle inboedel uit je woning, namelijk audiovisuele- en computerapparatuur, kunst, antiek (behalve meubels), instrumenten, verzamelingen en mobiele elektronica € 30.000,-
Diefstal van sieraden en horloges uit je woning € 5.000,-
Diefstal uit bijgebouwen die bij je woning horen maar niet direct aan je woning grenzen € 2.500,-
Diefstal uit een privéberging van gebouw waarvan je woning deel uitmaakt € 250,-
Diefstal uit een andere bewoonde woning € 5.000,-
Diefstal uit een garagebox in Nederland die een ander adres heeft dan je woning € 2.500,-
Betaalmiddelen, zoals geld en waardebonnen € 250,-
Inboedel die je huurt € 5.000,-
Inboedel voor je eigen bedrijf € 7.500,-
Zakelijke praktijk- en kantoorbenodigdheden van je eigen bedrijf of werkgever die je voor je eigen administratie gebruikt € 7.500,-

In de Woonverzekering polisvoorwaarden lees je precies welke spullen er voor welk bedrag zijn verzekerd. 

Is kwijtraken van spullen ook verzekerd met de Inboedelverzekering?

Nee, je bent met de Inboedelverzekering niet verzekerd voor spullen die je kwijtraakt.

Is mijn muziekinstrument verzekerd met een Inboedelverzekering?

Ja, met de Inboedelverzekering verzeker je je muziekinstrumenten tegen diefstal en schade door brand en water. Wil je ook verzekerd zijn voor schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt? Kies dan voor de Inboedelverzekering All risk.

Ga je met je muziekinstrument op stap naar bijvoorbeeld optredens? Schade die buitenshuis ontstaat verzeker je met de module Buitenshuis bij je Inboedelverzekering All risk. Je kunt zelf kiezen voor welk bedrag je je spullen buitenshuis wil verzekeren, maximaal tot € 5.000,-, € 15.000,- of € 30.000,- per gebeurtenis. Deze module geldt niet voor gehuurde instrumenten.

Is je muziekinstrument onherstelbaar beschadigd? Dan vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde. Dit doet zij tot 5 jaar na aanschaf. Je krijgt van de verzekeraar het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig instrument nieuw te kunnen kopen. Na 5 jaar ontvang je de dagwaarde voor je instrument.


Misschien zijn deze verzekeringen ook interessant...

Opstalverzekering

Verzeker naast je inboedel ook je woning met een Opstalverzekering. De Opstalverzekering vergoedt de meest voorkomende schades aan je woning, zoals brand, water of storm.

  • Garantie tegen onderverzekering
  • Zonnepanelen, laadpaal en warmtepomp meeverzekerd
  • Hulp van Schademanager Thuis bij ingrijpende schade

Meer informatie over de Opstalverzekering

Aansprakelijkheidsverzekering

Met een Aansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd als jij of je gezin schade aan spullen van anderen veroorzaakt. Of als je aan andere mensen veroorzaakt en je daarvoor aansprakelijk bent.

  • Tot € 2.500.000,- verzekerd
  • Je gezin én huisdieren zijn meeverzekerd
  • Geen eigen risico

Meer informatie over de Aansprakelijkheidsverzekering


Belangrijke informatie over je Inboedelverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polis vind je terug welke voorwaarden en modules voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Inboedelverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het nodig om vanuit de verzekeraar de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar je uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade

Als je een schade aan de verzekeraar doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Hierbij gebruikt de verzekeraar onder andere de gegevens die op het schadeformulier staan, de inlichtingen die je de verzekeraar geeft en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat de verzekeraar uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die de verzekeraar inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vindt je op www.nivre.nl en www.verzekeraars.nl.

Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.

De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter.

Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis. In de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden lees je welke waarde de verzekeraar voor elk voorwerp gebruikt. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.

Wij gaan 5 jaar uit van de nieuwwaarde.

Reparatiekosten
Is de schade te repareren en is de schadevergoeding op basis van reparatie lager dan de schadevergoeding op basis te vergoeden waarde uit de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden? Dan kiest de verzekeraar voor een schadevergoeding op basis van reparatiekosten.

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan zij uitgaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde of de verkoopwaarde. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.

Bij elke schade heeft de verzekeraar het recht om de schade in natura te vergoeden. Dit houdt in dat bij een verzekerde gebeurtenis zij de schade laat herstellen of de beschadigde of gestolen zaken vervangt. Bijvoorbeeld je laminaatvloer, tapijt of meubels. Je schade wordt snel en goed hersteld, op een moment dat het jou uitkomt. Is er na reparatie sprake van waardevermindering dan vergoedt de verzekeraar aanvullend deze waardevermindering. Dit is het verschil tussen de waarde voor de schade en de waarde na de reparatie. Je hoeft geen geld voor te schieten. De reparateur stuurt de factuur rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden.

Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun koop- of huurwoning.


Kunnen wij je helpen?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Nationale-Nederlanden Bank is de bemiddelaar voor je schadeverzekering bij Nationale-Nederlanden. Om je goed te helpen, brengen we je in contact met een medewerker van Nationale-Nederlanden Schadeverzekeringen.


Nationale-Nederlanden Woonverzekering afsluiten