Je spullen in huis goed verzekerd!
Je kiest tijdens je premieberekening voor de Inboedelverzekering, de Opstalverzekering of beide.
Spullen in je huis, tuin en schuur worden ook wel inboedel genoemd. Met een inboedelverzekering verzeker je jouw spullen tegen brandschade of diefstal, maar bijvoorbeeld ook tegen storm of waterschade.
Schade aan je woning is bij deze verzekering niet meeverzekerd. Voor je koopwoning kun je hiervoor een Opstalverzekering afsluiten. De Inboedel- en Opstalverzekering zijn onderdeel van de Woonverzekering. Je kunt de Opstal- en Inboedelverzekering dus los of samen afsluiten. Je krijgt 5% korting als je ze allebei hebt.
Bekijk welke schade je verzekert met de Inboedelverzekering Basis en All risk.
Dekking | Basis | All risk |
---|---|---|
De verzekeraar vergoedt de nieuwwaarde tot vijf jaar na aankoop. Daarna geldt de dagwaarde. Bekijk uitleg | ||
Kosten die je maakt bij het opruimen van je spullen bij gedekte schade. | ||
Persoonlijke hulp van onze Schademanager Thuis bij een ingrijpende schade. | ||
Schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Bijvoorbeeld als je drinken over je bank morst of als je kind met watervaste stift op je tafel tekent. |
Bij schade en diefstal is je inboedel verzekerd tot maximaal € 150.000.
Bij diefstal van waardevolle inboedel ben je verzekerd tot maximaal € 30.000. Onder waardevolle inboedel verstaan we audiovisuele- en computerapparatuur, kunst, antiek (behalve meubels), instrumenten, verzamelingen en mobiele elektronica. Let op: diefstal van lijfsieraden en horloges is altijd tot maximaal € 5.000 verzekerd.
Meer weten? Bekijk de belangrijkste maximeringen hieronder of bekijk de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht.
Gebeurtenis | Maximaal verzekerd bedrag |
---|---|
Diefstal van waardevolle inboedel uit je woning, namelijk audiovisuele- en computerapparatuur, kunst, antiek (behalve meubels), instrumenten, verzamelingen en mobiele elektronica | € 30.000,- |
Diefstal van sieraden en horloges uit je woning | € 5.000,- |
Diefstal uit bijgebouwen die bij je woning horen maar niet direct aan je woning grenzen | € 2.500,- |
Diefstal uit een privéberging van gebouw waarvan je woning deel uitmaakt | € 250,- |
Diefstal uit een andere bewoonde woning | € 5.000,- |
Diefstal uit een garagebox in Nederland die een ander adres heeft dan je woning | € 2.500,- |
Betaalmiddelen, zoals geld en waardebonnen | € 250,- |
Inboedel die je huurt | € 5.000,- |
Inboedel voor je eigen bedrijf | € 7.500,- |
Zakelijke praktijk- en kantoorbenodigdheden van je eigen bedrijf of werkgever die je voor je eigen administratie gebruikt | € 7.500,- |
Met de Inboedelverzekering verzeker je je inboedel, zoals je meubels en televisie. Bekijk hieronder wanneer je onder andere verzekerd bent.
Schade:
Schade:
We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Woonverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.
Goed om te weten: schade door water, brand en diefstal in huis is verzekerd met de Inboedelverzekering.
Bij onherstelbare schade aan je inboedel vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde tot vijf jaar na aanschaf. Je krijgt van de verzekeraar het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig product nieuw te kunnen kopen. Zijn je gestolen of beschadigde spullen ouder dan vijf jaar, dan ontvang je de dagwaarde.
Voorbeeld: Je hebt vier jaar geleden een bank gekocht voor € 2.500,- en deze is door brand onherstelbaar beschadigd. Dan krijg je het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig bankstel nieuw te kopen.
Het eigen risico is het bedrag dat je per schade aan je inboedel zelf betaalt. Je kunt bij Nationale-Nederlanden kiezen uit een eigen risico van € 0,- of € 100,- per gebeurtenis.
€ 0,- eigen risico
Wil je per gebeurtenis de volledige schade vergoed krijgen? Dan is het verstandig geen eigen risico te nemen (€0,-).
€ 100,- eigen risico
Kies je voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je korting op je premie. En herstelt één van de bedrijven uit ons schadeherstelnetwerk de schade? Dan betaal je tóch geen eigen risico.
*Eigen risico bij schade door extreem weer
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Met andere woorden: Dat eigen risico geldt bij schade door extreem weer aan veranderingen die je zelf deed als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.
Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).
Bij een verhuizing verzekeren we je inboedel tot 90 dagen lang zowel in de oude als in de nieuwe woning. De dekking gaat in zodra er inboedel in de woning staat waar je naartoe verhuist. Ga je verhuizen? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Doe dit in ieder geval binnen twee maanden na je verhuizing.
Een verhuizing is een goed moment om te kijken of je inboedel nog wel goed is verzekerd. Misschien heb je andere spullen gekocht of ben je kleiner gaan wonen.
Brand of waterschade, waardoor je (tijdelijk) niet meer in je huis kunt wonen? Je wilt er liever niet aan denken. Of diefstal van je dierbare spullen uit je woning. Schade in je woning kan ingrijpend zijn.
Als je er behoefte aan hebt, komt de Schademanager Thuis direct bij je langs om je te helpen. Hij of zij neemt jouw zorgen uit handen en regelt het herstel van de schade. Ook helpt de Schademanager je met andere zaken. Zoals een slaapplaats als je na een schade (tijdelijk) niet in je huis kunt wonen.
De DirectHerstel service zorgt voor vakkundig en snel herstel van de beschadigde spullen in jouw woning. Alleen wat echt niet meer hergebruikt kan worden, wordt vervangen. Zo verbruiken we allemaal minder energie en hoeven we minder weg te gooien.
Is je schade verzekerd en maak je gebruik van een herstelbedrijf uit het netwerk van de verzekeraar? Dan vervalt in de meeste gevallen het eigen risico. De schade wordt dan volledig vergoed.
Wist je dat je 5% korting krijgt op je premie, als je via ons de Inboedelverzekering en Opstalverzekering hebt? Extra voordeel voor jou!
Wil je overstappen naar Nationale-Nederlanden? Met de overstapservice is je oude verzekering opzeggen zo geregeld.
Hulp bij overstappenNationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Inboedelverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.
Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.
Onze Inboedelverzekering dekt onder andere schade aan en diefstal van:
De Inboedelverzekering dekt geen schade aan smartphones, laptops, tablets, wearables devices (zoals smartwatches of smart glasses) door stoten of vallen. Dit kun je verzekeren met de module Mobiele elektronica.
Met de Inboedelverzekering Basis verzeker je je voor diefstal en schade door bijvoorbeeld brand, storm of lekkage. Kies je voor de Inboedelverzekering All risk? Dan is ook schade door eigen ongelukjes gedekt, die je van tevoren niet had kunnen verwachten. Bijvoorbeeld als je drinken over je bank morst. Of als je bij het verplaatsen van de meubels de tv beschadigt.
Je spullen verzeker je tot € 150.000,- per schadegeval. Bij schade vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde of de dagwaarde:
De afschrijvingslijst Inboedelverzekering wordt gebruikt als richtlijn bij de schadebehandeling.
Hieronder zie je wanneer de dagwaarde of nieuwwaarde vergoed wordt.
In de polisvoorwaarden lees je meer informatie over wanneer de nieuwwaarde of dagwaarde vergoed wordt en wat je van de verzekeraar kunt verwachten bij schade en welke uitzonderingen er gelden.
€ 0,- eigen risico
Kies je voor een eigen risico van € 0,-? Dan krijg je het hele schadebedrag uitbetaald, als de schade wordt vergoed.
€ 100,- eigen risico
Kies je bij het afsluiten van je Inboedelverzekering voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je € 100,- minder vergoed dan de hoogte van de schade aan je inboedel. Is de gedekte schade bijvoorbeeld € 600,-? Dan krijg je € 500,- vergoed.
Kies je voor een eigen risico van € 100,-? En kan een bedrijf uit het schadeherstelnetwerk van de verzekeraar de schade herstellen? Dan heb je toch geen eigen risico en krijg je de gedekte schade volledig vergoed.
Eigen risico bij schade door extreem weer
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Met andere woorden: Dat eigen risico geldt bij schade door extreem weer aan veranderingen die je zelf deed als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.
Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).
Bij zowel de Inboedelverzekering Basis als All risk vergoedt de verzekeraar ook sommige extra kosten na een gedekte schade. Zij vergoedt bijvoorbeeld de kosten voor:
Heb je schade aan je inboedel? Dat meld het snelst via mijn.nn. Heb je geen account en/of lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11 om je schade door te geven. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur.
Je kunt de verzekering afsluiten voor:
Jezelf . Hieronder valt:
Nee, je bent met de Inboedelverzekering niet verzekerd voor spullen die je kwijtraakt.
Ja, met de Inboedelverzekering verzeker je je muziekinstrumenten tegen diefstal en schade door brand en water. Wil je ook verzekerd zijn voor schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt? Kies dan voor de Inboedelverzekering All risk.
Ga je met je muziekinstrument op stap naar bijvoorbeeld optredens? Schade die buitenshuis ontstaat verzeker je met de module Buitenshuis bij je Inboedelverzekering All risk. Je kunt zelf kiezen voor welk bedrag je je spullen buitenshuis wil verzekeren, maximaal tot € 5.000,-, € 15.000,- of € 30.000,- per gebeurtenis. Deze module geldt niet voor gehuurde instrumenten.
Is je muziekinstrument onherstelbaar beschadigd? Dan vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde. Dit doet zij tot 5 jaar na aanschaf. Je krijgt van de verzekeraar het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig instrument nieuw te kunnen kopen. Na 5 jaar ontvang je de dagwaarde voor je instrument.
Vraag je de Inboedelverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.
Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polis vind je terug welke voorwaarden en modules voor jou gelden.
In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.
Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.
Soms is het nodig om vanuit de verzekeraar de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.
Dit gebeurt bijvoorbeeld:
De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.
Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar je uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.
Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.
Als je een schade aan de verzekeraar doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Hierbij gebruikt de verzekeraar onder andere de gegevens die op het schadeformulier staan, de inlichtingen die je de verzekeraar geeft en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.
De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat de verzekeraar uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die de verzekeraar inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vindt je op nivre.nl en verzekeraars.nl.
Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter.
Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.
De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis. In de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden lees je welke waarde de verzekeraar voor elk voorwerp gebruikt. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.
Wij gaan 5 jaar uit van de nieuwwaarde.
Reparatiekosten
Is de schade te repareren en is de schadevergoeding op basis van reparatie lager dan de schadevergoeding op basis te vergoeden waarde uit de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden? Dan kiest de verzekeraar voor een schadevergoeding op basis van reparatiekosten.
De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan zij uitgaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde of de verkoopwaarde. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.
Bij elke schade heeft de verzekeraar het recht om de schade in natura te vergoeden. Dit houdt in dat bij een verzekerde gebeurtenis zij de schade laat herstellen of de beschadigde of gestolen zaken vervangt. Bijvoorbeeld je laminaatvloer, tapijt of meubels. Je schade wordt snel en goed hersteld, op een moment dat het jou uitkomt. Is er na reparatie sprake van waardevermindering dan vergoedt de verzekeraar aanvullend deze waardevermindering. Dit is het verschil tussen de waarde voor de schade en de waarde na de reparatie. Je hoeft geen geld voor te schieten. De reparateur stuurt de factuur rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.
De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun eigen zelfstandige koop- of huurwoning.