Je ontvangt korting op de Opstalverzekering, de Inboedelverzekering én alle aanvullende modules. *Er gelden actievoorwaarden.
Een opstalverzekering vergoedt de meest voorkomende schades aan je koopwoning. Zoals brand, water, blikseminslag of storm. Naast je woning zijn ook schades aan je schuur, garage of tuinhuisje verzekerd. Net als zaken die zijn bevestigd aan je woning, zoals je zonnepanelen.
Voor de spullen in je woning kun je een Inboedelverzekering afsluiten. Deze is samen met de Opstalverzekering onderdeel van de Woonverzekering. Je kiest tijdens je premieberekening voor de Opstalverzekering, de Inboedelverzekering of beide.
Kies zelf welke verzekeringen en modules je met korting afsluit:
De actie loopt t/m 31 januari 2024. *Er gelden actievoorwaarden.
Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat je koopwoning goed is verzekerd. Het is ten slotte vaak één van de duurste aankopen in je leven. Met de garantie tegen onderverzekering hoef je je geen zorgen te maken dat je woning voor een te laag bedrag is verzekerd.
Je moet er niet aan denken, maar stel dat je huis opnieuw moet worden gebouwd door een brand. Dan krijg je bij een gedekte schade het volledige bedrag om je woning opnieuw te bouwen. Ook als de herbouwwaarde van je woning is gestegen sinds het afsluiten van je Opstalverzekering.
Je kunt kiezen voor de Opstalverzekering Basis of All risk. Met de Opstalverzekering All risk ben je ook verzekerd tegen schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt.
Dekking | Basis | All risk |
---|---|---|
Schade door brand, rook, schroeien of blussen | ||
Schade door inbraak of diefstal | ||
Schade door storm, bliksem, hagel, sneeuw of regen | ||
Schade door vorst – gesprongen leidingen | ||
Schade door water of stoom - uit leidingen of riolering | ||
Schade door vandalisme | ||
Schade door het omvallen van bomen, hijskranen of hoogwerkers | ||
Schade die je zelf veroorzaakt aan je woning |
De verzekeraar vergoedt natuurlijk geen schade die je met opzet hebt veroorzaakt. Of schade aan je woning door slecht onderhoud of door werkzaamheden die verkeerd zijn uitgevoerd. Door jezelf of iemand anders. Schade door slijtage, ouderdom, verkleuring, schimmel of ongedierte vergoedt de verzekeraar niet.
Ook je zonnepanelen, laadpaal en warmtepomp zijn verzekerd bij schade, bijvoorbeeld door brand, bliksem, storm en (poging tot) diefstal. Voor je zonnepanelen maakt het niet uit of ze aan je dak vastzitten of los op je platte dak staan. Je bent niet verzekerd voor schade die is ontstaan door het verkeerd bevestigen of installeren van de zonnepanelen, laadpaal of warmtepomp. Huur je zonnepanelen? Dan zijn deze niet verzekerd met je Opstalverzekering.
De Opstalverzekering vergoedt schade aan glas die ontstaat door brand, storm, hagel of inbraak. Sluit je ook de module Glas af, dan verzeker je je óók bij glasschade die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Krassen op ruiten en vocht in dubbel glas zijn niet verzekerd met de module Glas.
Wat als de waterleidingen in je badkamer kapotgaan of er regen door je dak komt? De gevolgen van een lekkage kunnen vervelend zijn. Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor de schade zelf, én voor de kosten die je maakt om je koopwoning op te ruimen. Bij waterschade door leidingwater ben je ook verzekerd voor eventuele noodzakelijke kosten om de lekkage op te sporen. Daaronder valt ook breek- en herstelwerk.
Je bent niet verzekerd voor lekkage door achterstallig onderhoud. Bijvoorbeeld bij uitgedroogde kitnaden in de badkamer of bladeren in de dakgoot. Ook als er werkzaamheden verkeerd zijn uitgevoerd door jezelf of iemand anders, is de schade niet verzekerd.
We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Woonverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.
De verzekeraar spreekt met je af hoe de schade wordt hersteld, als de schade is verzekerd. Die geeft dan een herstelbedrijf uit het eigen Duurzaam Herstelnetwerk opdracht om je schade te repareren. De herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier hersteld. Binnen twee werkdagen wordt er contact met je opgenomen om af te spreken wanneer het herstelbedrijf aan de slag kan. Het herstel kan ook ’s avonds en/of op zaterdag plaatsvinden, als dat nodig is. Je hoeft niets voor te schieten en je hebt geen eigen risico; de verzekeraar regelt rechtstreeks de betaling met het herstelbedrijf. In overleg kun je er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) repareren.
Schade kan heel ingrijpend zijn. Bij een inbraak komen vaak veel emoties kijken. En een schade kan zelfs zo groot zijn dat je tijdelijk ergens anders moet gaan wonen. Op die momenten kan de SchadeManager Thuis je helpen. Hij of zij neemt je de zorgen uit handen, regelt het herstel van de schade en kan ook helpen bij het vinden van tijdelijke woonruimte.
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Opstalverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.
Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.
Het is niet wettelijk verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. De bank kan wel eisen dat je een opstalverzekering afsluit. Je koophuis is namelijk onderpand voor de bank die de hypotheek heeft verstrekt.
Hoef je van de bank geen opstalverzekering af te sluiten? Dan kan het nog steeds verstandig zijn om deze te hebben. Schade aan je woning kan financieel veel gevolgen hebben. Denk aan brand, waterschade of stormschade. Met de Opstalverzekering ben je hiervoor verzekerd.
Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering meestal al geregeld via de Vereniging van Eigenaren (VvE). Dit kun je navragen bij je VvE.
Als je aan je huis een garage hebt is deze ook verzekerd. Dat geldt ook als je een schuur of tuinhuisje in je tuin hebt staan. Meer informatie over de dekking vind je in de polisvoorwaarden.
Als je aan je huis een garage hebt is deze ook verzekerd. Dat geldt ook als je een schuur of tuinhuisje in je tuin hebt staan. Meer informatie over de dekking vind je in de polisvoorwaarden.
Heb je zelf een luxere keuken of badkamer geplaatst die niet is verzekerd via de VvE? Met de Inboedelverzekering is dit risico standaard verzekerd. We noemen dit eigenaarsbelang.
Je kunt bij de Opstalverzekering kiezen uit een eigen risico van € 0,- of een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis. Kies je voor een eigen risico van € 100,- ? En kan de schade hersteld worden door één van de bedrijven uit het professionele schadeherstelnetwerk? Dan betaal je tóch geen eigen risico.
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) geldt altijd een eigen risico van € 250,-.
Bij de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden kan je kiezen voor de aanvullende module Glas.
Wat de kosten voor een opstalverzekering zijn, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je premie is afhankelijk van onder andere:
Woon je met meer mensen in een huis? Dan is de kans groter dat je schade krijgt aan je woning. Zeker als je kinderen hebt, zit een ongeluk in een klein hoekje. Bijvoorbeeld als ze iets laten vallen waardoor je vloer beschadigt. Bij deze verzekering kun je zelf kiezen wie je wilt verzekeren. De verzekering geldt dan voor alle verzekerden.
Bij het bepalen van de premie kijkt de verzekeraar onder andere of je een vrijstaand of een rijtjeshuis wilt verzekeren. Wat de de grootte van de woning is en het bouwjaar. En een oudere woning is schadegevoeliger dan een nieuwbouwwoning. Dat komt omdat er nu andere regels gelden, bijvoorbeeld voor brandveiligheid. Je opstalverzekering kan daardoor meer kosten.
Het verhuren van je woning aan particulieren via bijvoorbeeld Airbnb is meeverzekerd. Je moet wel zelf in de woning wonen die je verhuurt of waarvan je kamers verhuurt. Je mag je woning maximaal 60 overnachtingen per kalenderjaar verhuren. Na deze 60 overnachtingen is je woning niet meer verzekerd. Je bent niet verzekerd voor diefstal en vandalisme door je huurder. Diefstal en vandalisme door anderen dan je huurder is alleen verzekerd na inbraak in je woning.
Vraag je de opstalverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.
Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Opstalverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.
In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.
Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.
Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.
Dit gebeurt bijvoorbeeld:
De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.
Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.
Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.
Als je een schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Hierbij gebruikt de verzekeraar onder andere de gegevens die op het schadeformulier staan, de inlichtingen die je de verzekeraar geeft en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.
De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat zij uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die zij inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vindt je op nivre.nl en verzekeraars.nl.
Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter.
Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.
De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis. In de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden lees je welke waarde de verzekeraar voor elk voorwerp gebruikt. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.
De verzekeraar gaat 5 jaar uit van de nieuwwaarde.
Reparatiekosten
Is de schade te repareren en is de schadevergoeding op basis van reparatie lager dan de schadevergoeding op basis van de te vergoeden waarde uit de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden? Dan kiest de verzekeraar voor een schadevergoeding op basis van reparatiekosten.
De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan zij uitgaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde of de verkoopwaarde. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.
Bij elke schade heeft de verzekeraar het recht om de schade in natura te vergoeden. Dit houdt in dat bij een verzekerde gebeurtenis zij de schade laat herstellen of de beschadigde of gestolen zaken vervangt. Bijvoorbeeld je laminaatvloer, tapijt of meubels. De verzekeraar werkt met een duurzaam herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier, goed en snel hersteld. Je leest hier meer over op de pagina Schade melden.
Je schade wordt snel en goed hersteld, op een moment dat het jou uitkomt. Is er na reparatie sprake van waardevermindering dan vergoedt zij aanvullend deze waardevermindering. Dit is het verschil tussen de waarde voor de schade en de waarde na de reparatie. Je hoeft geen geld voor te schieten. De reparateur stuurt de factuur rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.
De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen zelfstandige woning.