Ga direct naar inhoud

Opstalverzekering

  • Inclusief garantie tegen onderverzekering
  • Zonnepanelen, laadpaal en warmtepomp meeverzekerd
  • Hulp van Schademanager Thuis bij ingrijpende schade

Bereken je premie

Sluit direct af


Wat is een Opstalverzekering?

Een opstalverzekering vergoedt de meest voorkomende schades aan je eigen woning. Zoals brand, water, blikseminslag of storm. Naast je woning zijn ook schades aan je schuur, garage of tuinhuisje verzekerd. Net als zaken die bevestigd zijn aan je woning zoals je zonnepanelen. Voor de spullen in je woning kun je een Inboedelverzekering afsluiten.

De Opstal- en Inboedelverzekering zijn onderdeel van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering en kun je zowel los als samen afsluiten.


Dekking Opstalverzekering

Je kunt kiezen voor de Opstalverzekering Basis of All risk. Met de Opstalverzekering All risk ben je ook verzekerd tegen schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt.

Dekking Basis All risk
Schade door brand, rook, schroeien of blussen
Schade door inbraak of diefstal
Schade door storm, bliksem, hagel, sneeuw of regen
Schade door vorst – gesprongen leidingen
Schade door water of stoom - uit leidingen of riolering
Schade door vandalisme
Schade door het omvallen van bomen, hijskranen of hoogwerkers
Schade die je zelf veroorzaakt aan je woning

Dekking zonnepanelen, laadpaal en warmtepomp

Ook je zonnepanelen, laadpaal en warmtepomp zijn verzekerd bij schade, bijvoorbeeld door brand, bliksem, storm en (poging tot) diefstal. Voor je zonnepanelen maakt het niet uit of ze aan je dak vastzitten of los op je platte dak staan. Je bent niet verzekerd voor schade die is ontstaan door het verkeerd bevestigen of installeren van de zonnepanelen, laadpaal of warmtepomp. Huur je zonnepanelen? Dan zijn deze niet verzekerd met je Opstalverzekering.

Wat verzeker je niet met een Opstalverzekering?

De verzekeraar vergoedt natuurlijk geen schade die je met opzet hebt veroorzaakt. Of schade aan je woning door slecht onderhoud of door werkzaamheden die verkeerd zijn uitgevoerd. Door jezelf of iemand anders. Schade door slijtage, ouderdom, verkleuring, schimmel of ongedierte vergoedt de verzekeraar niet.

Module Glas

De Opstalverzekering vergoedt schade aan glas die ontstaat door brand, storm, hagel of inbraak. Sluit je ook de module Glas af, dan verzeker je je óók bij glasschade die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Krassen op ruiten en vocht in dubbel glas zijn niet verzekerd met de module Glas.

We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Woonverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.

Bereken je premie voor een Opstalverzekering


Is een opstalverzekering verplicht?

Het is niet wettelijk verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. De bank kan wel eisen dat je een opstalverzekering afsluit. Je huis is namelijk onderpand voor de bank die de hypotheek heeft verstrekt.

Hoef je van de bank geen opstalverzekering af te sluiten? Dan kan het nog steeds verstandig zijn om deze te hebben. Schade aan je woning kan financieel veel gevolgen hebben. Denk aan brand, waterschade of stormschade. Met de Opstalverzekering ben je hiervoor verzekerd.

Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering meestal al geregeld via de Vereniging van Eigenaren (VvE). Dit kun je navragen bij je VvE.

Garantie tegen onderverzekering

Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat je woning goed is verzekerd. Je woning is ten slotte vaak één van de duurste aankopen in je leven. Met de garantie tegen onderverzekering hoef je je geen zorgen te maken dat je woning voor een te laag bedrag is verzekerd. Je moet er natuurlijk niet aan denken, maar stel dat je huis helemaal opnieuw moet worden gebouwd door een brand. Dan vergoedt de verzekeraar bij een gedekte schade het volledige bedrag om je woning opnieuw te bouwen. Ook als de herbouwwaarde van je woning is gestegen sinds het afsluiten van je Opstalverzekering.

Herstel van de schade

Heb je een schade die is verzekerd? Dan schakelt de verzekeraar een herstelbedrijf in om de schade te herstellen. Je hoeft dan zelf niets voor te schieten. De verzekeraar handelt de kosten met het herstelbedrijf af. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een herstelbedrijf in te schakelen. Als je hiervoor kiest, krijg je de herstel- of herbouwwaarde vergoed die de expert heeft vastgesteld.

Lekkage en de Opstalverzekering

Niemand zit te wachten op een lekkage. Want wat als de waterleidingen in je badkamer kapotgaan of er regen door je dak heen komt? De gevolgen van een lekkage kunnen heel vervelend zijn. Met de Opstalverzekering verzeker je je niet alleen voor de schade zelf, maar ook voor de kosten om de lekkage op te sporen en die je maakt om je woning op te ruimen. Je bent niet verzekerd voor lekkage door achterstallig onderhoud. Bijvoorbeeld bij uitgedroogde kitnaden in de badkamer of door bladeren in de dakgoot. Ook als er werkzaamheden verkeerd zijn uitgevoerd door jezelf of iemand anders, is de schade niet verzekerd. Meer informatie over waar je wel of niet verzekerd voor bent vind je in de polisvoorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering.

Schademanager Thuis

Schade kan heel ingrijpend zijn. Bij een inbraak komen vaak veel emoties kijken. En een schade kan zelfs zo groot zijn dat je tijdelijk ergens anders moet gaan wonen. Op die momenten kan de SchadeManager Thuis je helpen. Hij of zij neemt je de zorgen uit handen, regelt het herstel van de schade en kan ook helpen bij het vinden van tijdelijke woonruimte.

Online Opstalverzekering afsluiten in 3 stappen

Sluit jouw nieuwe Opstalverzekering direct online af.

Overstapservice

Als je de Opstalverzekering online gaat afsluiten, dan kan Nationale-Nederlanden je helpen bij het opzeggen van je oude verzekering. Met de Overstapservice doe je dit heel makkelijk online. Bekijk hoe de Overstapservice werkt.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Opstalverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil je advies?

Dan kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Dit is een andere Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden dan op nn.nl wordt aangeboden met andere dekkingen en voorwaarden.

Meer informatie

Veelgestelde vragen

Vallen mijn garage en schuur ook onder de Opstalverzekering?

Als je aan je huis een garage hebt is deze ook verzekerd. Dat geldt ook als je een schuur of tuinhuisje in je tuin hebt staan. Meer informatie over de dekking vind je in de polisvoorwaarden.

Ik zit in een Vereniging van Eigenaren (VvE). Moet ik een eigen opstalverzekering regelen?

Als je aan je huis een garage hebt is deze ook verzekerd. Dat geldt ook als je een schuur of tuinhuisje in je tuin hebt staan. Meer informatie over de dekking vind je in de polisvoorwaarden.

Heb je zelf een luxere keuken of badkamer geplaatst die niet is verzekerd via de VvE? Met de Inboedelverzekering is dit risico standaard verzekerd. We noemen dit eigenaarsbelang.

Wat is het eigen risico voor mijn Opstalverzekering?

Je kunt bij de Opstalverzekering kiezen uit een eigen risico van € 0,- of een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis. Kies je voor een eigen risico van € 100,- ? En kan de schade hersteld worden door één van de bedrijven uit het professionele schadeherstelnetwerk? Dan betaal je tóch geen eigen risico.

Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortregens) geldt altijd een eigen risico van € 250,-.

Welke aanvullende modules heeft de Opstalverzekering?

Bij de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden kan je kiezen voor de aanvullende module Glas.

Wat kost de Opstalverzekering?

Wat de kosten voor een opstalverzekering zijn, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je premie is afhankelijk van onder andere:

Je gezinssituatie

Woon je met meer mensen in een huis? Dan is de kans groter dat je schade krijgt aan je woning. Zeker als je kinderen hebt, zit een ongeluk in een klein hoekje. Bijvoorbeeld als ze iets laten vallen waardoor je vloer beschadigt. Bij deze verzekering kun je zelf kiezen wie je wilt verzekeren. De verzekering geldt dan voor alle verzekerden.

Je woning

Bij het bepalen van de premie kijkt de verzekeraar onder andere of je een vrijstaand of een rijtjeshuis wilt verzekeren. Wat de de grootte van de woning is en het bouwjaar. En een oudere woning is schadegevoeliger dan een nieuwbouwwoning. Dat komt omdat er nu andere regels gelden, bijvoorbeeld voor brandveiligheid. Je opstalverzekering kan daardoor meer kosten.

Is de woning ook verzekerd als ik verhuur via Airbnb?

Het verhuren van je woning aan particulieren via bijvoorbeeld Airbnb is meeverzekerd. Je moet wel zelf in de woning wonen die je verhuurt of waarvan je kamers verhuurt. Je mag je woning maximaal 60 overnachtingen per kalenderjaar verhuren. Na deze 60 overnachtingen is je woning niet meer verzekerd. Je bent niet verzekerd voor diefstal en vandalisme door je huurder. Diefstal en vandalisme door anderen dan je huurder is alleen verzekerd na inbraak in je woning.

Belangrijke informatie over je Opstalverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Opstalverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Opstalverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade

Als je een schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Hierbij gebruikt de verzekeraar onder andere de gegevens die op het schadeformulier staan, de inlichtingen die je de verzekeraar geeft en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat zij uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die zij inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vindt je op nivre.nl en verzekeraars.nl.

Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.

De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter.

Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis. In de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden lees je welke waarde de verzekeraar voor elk voorwerp gebruikt. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.

De verzekeraar gaat 5 jaar uit van de nieuwwaarde.

Reparatiekosten
Is de schade te repareren en is de schadevergoeding op basis van reparatie lager dan de schadevergoeding op basis van de te vergoeden waarde uit de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden? Dan kiest de verzekeraar voor een schadevergoeding op basis van reparatiekosten.

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan zij uitgaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde of de verkoopwaarde. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.

Bij elke schade heeft de verzekeraar het recht om de schade in natura te vergoeden. Dit houdt in dat bij een verzekerde gebeurtenis zij de schade laat herstellen of de beschadigde of gestolen zaken vervangt. Bijvoorbeeld je laminaatvloer, tapijt of meubels. Je schade wordt snel en goed hersteld, op een moment dat het jou uitkomt. Is er na reparatie sprake van waardevermindering dan vergoedt zij aanvullend deze waardevermindering. Dit is het verschil tussen de waarde voor de schade en de waarde na de reparatie. Je hoeft geen geld voor te schieten. De reparateur stuurt de factuur rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden.

Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen woning.


Kunnen wij je helpen?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Nationale-Nederlanden Bank is de bemiddelaar voor je schadeverzekering bij Nationale-Nederlanden. Om je goed te helpen, brengen we je in contact met een medewerker van Nationale-Nederlanden Schadeverzekeringen.


Nationale-Nederlanden Opstalverzekering afsluiten