Ga direct naar inhoud

Module Glas

  • Verzekerd voor glasschade aan o.a. je woning, schuur of serre
  • Ook als je glasschade per ongeluk zelf veroorzaakt
  • Kies voor de module Glas bij je Woonverzekering

Bereken je premie

Wat is een glasverzekering?

Inbraak of een bal door je ruit; een ongeluk zit in een klein hoekje. Dan is het fijn als het glas weer snel en vakkundig wordt hersteld. Een deel van deze glasschade valt onder de dekking van onze Opstalverzekering. Voor andere schades, zoals schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt, is er de aanvullende module Glas. Dit wordt soms ook een glasverzekering genoemd. Precies weten hoe het zit? We leggen het je uit!

Belangrijk om te weten: Onder ‘glasschade’ verstaan we ‘glasbreuk’. Veiligheidsglas kan niet breken, maar vergruist. Dit valt ook onder de dekking van onze Module Glas.

Waarvoor heb ik een glasverzekering nodig?

Een glasverzekering sluit je natuurlijk af om je te verzekeren tegen glasschade. Heb je een koopwoning en via ons je Opstalverzekering afgesloten? Dan is het goed om te weten dat glasschade al deels is meeverzekerd. Denk hierbij aan schade door bijvoorbeeld een inbraak, storm, brand of een explosie.

Voorbeeld: Je hebt brand in de keuken, waardoor de ruiten in je keukenraam barsten. Dit valt onder de dekking van je Opstalverzekering. In de voorwaarden lees je meer.

Aanvullend verzekerd met de module Glas

Je kunt bij je Opstalverzekering aanvullend de module Glas afsluiten. Deze verzekert schade-oorzaken die niet onder de dekking van je Opstalverzekering vallen. Denk aan schade aan glas die jij (of iemand anders uit je gezin) per ongeluk veroorzaakt. Bijvoorbeeld omdat je kind een bal door de ruit van je schuur schiet. Of omdat je tijdens het verhuizen een barst in het raam veroorzaakt.

Heb je een huurwoning of koopappartement?

Vraag dan bij de verhuurder of Vereniging van Eigenaren (VvE) na hoe glas voor jouw woning is verzekerd. Is er voor jouw koopappartement geen gemeenschappelijke Opstalverzekering afgesloten? Dan kun je deze verzekering zelf afsluiten. Met de aanvullende module Glas verzeker je dan alleen het glas van jouw appartement. Heb je een huurwoning en wil je aanvullend verzekerd zijn met de module Glas? Dan kun je deze bij je Inboedelverzekering afsluiten.

Welk glas is verzekerd?

Met glas bedoelen we ruiten die zijn bedoeld om daglicht door te laten. Hoewel we het over ‘glas’ hebben, kunnen ruiten ook van kunststof zijn. Ook dat is verzekerd. Het volgende glas is verzekerd:

  • Glas in (dak)ramen
  • Glas in deuren
  • Glas in schuren, serres of overkappingen
  • Glas in lichtkoepels
  • Glas in kweekbakken of broeikassen
  • Glas in erfafscheidingen in je tuin of op je balkon
  • Glas in douchecabines

Wat wordt vergoed bij glasschade?

Bij glasschade wil je natuurlijk dat dit zo snel mogelijk wordt hersteld. Naast het vervangen van het kapotte glas zijn ook verzekerd:

  • de kosten van het inzetten van het glas;
  • de kosten van het schilderen van de glaslatten;
  • de extra kosten van het vervangen van zonwerend materiaal tussen het glas;
  • de kosten voor een noodvoorziening;
  • de versieringen, beschilderingen, opschriften en folie die op het glas zijn aangebracht.

Wat wordt niet vergoed bij glasschade?

Niet alle schade aan glas is verzekerd. Je bent met de module Glas onder andere niet verzekerd voor:

  • schade aan glas die is ontstaan tijdens vervoer of het verplaatsen ervan;
  • schade aan kozijnen of spiegels;
  • krassen op ruiten en vocht in dubbel glas.

Precies weten wat er wel en niet verzekerd is? Bekijk de polisvoorwaarden:

Veroorzaak je per ongeluk glasschade bij iemand anders? Dan valt dit onder de dekking van je Aansprakelijkheidsverzekering.


Belangrijke informatie over je Woonverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering en Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Opstalverzekering

Verzekeringskaart Inboedelverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je Woonverzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit wettelijk verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Als je een schade aan de verzekeraar doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Hierbij gebruikt de verzekeraar onder andere de gegevens die op het schadeformulier staan, de inlichtingen die je de verzekeraar geeft en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat de verzekeraar uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die de verzekeraar inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vindt je op nivre.nl en verzekeraars.nl.

Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.

De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter.

Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis. In de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden lees je welke waarde de verzekeraar voor elk voorwerp gebruikt. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.

Wij gaan 5 jaar uit van de nieuwwaarde.

Reparatiekosten
Is de schade te repareren en is de schadevergoeding op basis van reparatie lager dan de schadevergoeding op basis te vergoeden waarde uit de tabel “Waarde inboedel” in de polisvoorwaarden? Dan kiest de verzekeraar voor een schadevergoeding op basis van reparatiekosten.

De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan zij uitgaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde of de verkoopwaarde. Wil je de schade zelf repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met de verzekeraar of de expert die zij inschakelt. De verzekeraar vergoedt de materialen en een bedrag voor je tijd.

Bij elke schade heeft de verzekeraar het recht om de schade in natura te vergoeden. Dit houdt in dat bij een verzekerde gebeurtenis zij de schade laat herstellen of de beschadigde of gestolen zaken vervangt. Bijvoorbeeld je laminaatvloer, tapijt of meubels. De verzekeraar werkt met een duurzaam herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier, goed en snel hersteld. Je leest hier meer over op de pagina Schade melden.

Je schade wordt snel en goed hersteld, op een moment dat het jou uitkomt. Is er na reparatie sprake van waardevermindering dan vergoedt de verzekeraar aanvullend deze waardevermindering. Dit is het verschil tussen de waarde voor de schade en de waarde na de reparatie. Je hoeft geen geld voor te schieten. De reparateur stuurt de factuur rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden.

Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen zelfstandige woning.

De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun eigen zelfstandige koop- of huurwoning.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact