Ga direct naar inhoud

17 oktober eerste Nationale Huizennacht

70% huizenkopers wil huis eerst een nachtje uitproberen

Den Haag, 18 augustus 2014

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de potentiële huizenkopers graag vóór de koop een keer zou willen slapen in het huis waarin men geïnteresseerd is. Nationale-Nederlanden organiseert daarom dit jaar voor het eerst de Nationale Huizennacht. Deze nacht hebben huizenkopers de kans om het huis van hun dromen eerst een nachtje uit te proberen. Op deze manier kunnen ze ervaren hoe het is om in het huis te verblijven en dat geeft ze wellicht het laatste zetje om tot een definitieve aankoopbeslissing over te gaan.

Veel huizenkopers bezoeken de woning 1 á 2 keer voordat zij een bod uitbrengen, maar volgens 56% van de ondervraagden is dat eigenlijk te weinig om tot een goed besluit te komen.

“Een gemiddeld huizenbezoek duurt 20 minuten, dat is relatief kort voor het nemen van een dergelijk grote beslissing als het kopen van een huis. Huizenkopers willen graag zekerheid en wij hopen dat we met een nachtje slapen in hun potentiële droomhuis aan die zekerheid kunnen bijdragen”, aldus Edwin Smaal van Nationale-Nederlanden.

De belangrijkste reden voor een overnachting is dat men op die manier een beeld krijgt van hoe het zou zijn om in het huis te wonen. Zo kunnen mensen zelf vaststellen of ze zich er ‘thuis’ voelen en of het er ’s nachts rustig is. 27% wil een overnachting gebruiken om het huis op gemakken en ongemakken te controleren.

Voor kopers én verkopers

Meer dan de helft van de ondervraagden, 54%, gaf aan het op prijs te stellen als makelaars en huizenvérkopers een overnachting standaard zouden aanbieden. Ook 70% van de huizenvérkopers zelf is bereid om potentiële kopers een nacht in het huis te laten verblijven.

De Nationale Huizennacht is een initiatief van Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden hoopt dat veel huizenkopers, - verkopers en makelaars mee zullen doen met het initiatief waar de komende weken actief campagne voor wordt gevoerd. Bij succes zal de Nationale Huizennacht vaker worden georganiseerd.

Aanmelden

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor de Nationale Huizennacht op www.huizennacht.nl

Bron: Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau DirectResearch onder 1900 huizenkopers en –verkopers in Nederland, in opdracht van Nationale-Nederlanden.

Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden bijna 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.