Ga direct naar inhoud

Hypotheken

We zijn van plan om begin juli 2020 uw Delta Lloyd hypotheek om te zetten naar het administratiesysteem van Nationale-Nederlanden. U krijgt nog bericht over de exacte omzettingsdatum. Als we uw hypotheek omzetten heeft dat een aantal gevolgen.

Een nieuwe hypotheeknaam, dezelfde voorwaarden

In het administratiesysteem van Nationale-Nederlanden krijgt uw hypotheek een andere naam. Uw huidige productvoorwaarden blijven gewoon gelden en veranderen dus niet.Wel gaat er nieuw beleid voor de tariefklasse van uw hypotheek gelden. Meer hierover leest u hieronder.

Nieuw rekeningnummer

Maakt u uw hypotheektermijn nu zelf over? Dan is het goed om te weten dat het rekeningnummer dat u daarvoor gebruikt, verandert. In de bevestiging die u na de omzetting krijgt, krijgt u meer informatie over het nieuwe rekeningnummer.

Ander incassomoment

Als u uw hypotheektermijn nu via automatische incasso betaalt, schrijven we het bedrag op de laatste werkdag van de maand af. Nadat we uw hypotheek hebben omgezet, schrijven we uw hypotheektermijn af op de eerste werkdag van de maand.

Uw bouwdepotdeclaraties indienen via mijn.nn

U bent nu gewend dat u de declaraties voor uw bouwdepot ook via e-mail kunt sturen. Nadat uw hypotheek is overgezet, kan dat via mijn.nn.

Tariefklasse

Nadat uw hypotheek is omgezet, geldt er voor hypotheken zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG) nieuw beleid voor de tariefklasse van de hypotheek. Vanaf dat moment kan uw tariefklasse en risico-opslag tijdens de rentevaste periode dalen als uw hypotheek hiervoor in aanmerking komt. Als u nu geen risico-opslag heeft, verandert uw rente niet tijdens uw huidige rentevaste periode.

U regelt het zelf in mijn.nn

Nadat we uw hypotheek hebben omgezet, kunt u een aantal belangrijke zaken voor uw hypotheek alleen nog in mijn.nnregelen. Bijvoorbeeld extra aflossen, declaraties indienen voor uw bouwdepot, uw rente tussentijds aanpassen en een nieuwe rente kiezen als uw rentevaste periode bijna afloopt. U krijgt dan ook geen brieven meer van ons. Die krijgt u alleen nog in mijn.nn in ‘Mijn documenten’, uw eigen berichtenbox. Dat is niet alleen veiliger voor uw gegevens, maar zo besparen we samen ook papier. Om uw hypotheekzaken goed te kunnen regelen en geen informatie te missen, is het dus belangrijk dat u uw account activeert. Heeft u dat nog niet gedaan? Bekijk hoe u dit regelt.

Moment van omzetting van uw hypotheek

We zijn van plan uw hypotheek begin juli 2020 om te zetten. U hoeft daar zelf niets voor te doen. Nadat we uw hypotheek hebben omgezet, krijgt u daar een bevestiging van. In die brief krijgt u uitgebreide informatie over alle wijzigingen van uw hypotheek. U ziet uw hypotheekgegevens vanaf dat moment ook in mijn.nn.

Uw hypotheek in mijn.nn

In mijn.nn kunt u uw producten en uw persoonlijke gegevens inzien en beheren.

Inloggen mijn.nn

Vragen en antwoorden over de omzetting van uw hypotheek

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over het omzetten van uw hypotheek.

Ik wil nog een wijziging doen op mijn hypotheek. Kan dat?
Alle wijzigingen die op 25 juni volledig bij ons zijn aangeleverd (en zo nodig betaald), verwerken we nog. Van 26 juni tot en met 12 juli kunnen we geen wijzigingen doorvoeren. Vanaf maandag 13 juli kunt u weer wijzigingen doorgeven voor uw hypotheek. U kunt dan bepaalde zaken alleen nog in mijn.nn regelen. Dit geldt voor bijvoorbeeld extra aflossen, declaraties indienen voor uw bouwdepot, uw rente tussentijds aanpassen en een nieuwe rente kiezen als uw rentevaste periode bijna afloopt.
Moet ik zelf nog iets doen voor de omzetting van mijn hypotheek?
We zetten uw hypotheek automatisch om. U hoeft daar zelf niets voor te doen.
De incassodatum verandert. Schrijven jullie mijn hypotheektermijn van juli nu twee keer af?
Bij uw Delta Lloyd hypotheek schreven we uw hypotheektermijn aan het eind van de maand af. Voor de maand juli was dat op 31 juli geweest. Na de omzetting van uw hypotheek schrijven we uw hypotheektermijn af op de eerste werkdag van de volgende maand. U betaalt dus op 3 augustus uw hypotheektermijn voor de maand juli.
Ik wil mijn berichten per post blijven ontvangen en wil geen mijn.nn. Hoe regel ik dat?
Nadat we uw hypotheek hebben omgezet, kunt u een aantal belangrijke zaken voor uw hypotheek alleen nog in mijn.nn regelen. Bijvoorbeeld extra aflossen, declaraties indienen voor uw bouwdepot, uw rente tussentijds aanpassen en een nieuwe rente kiezen als uw rentevaste periode bijna afloopt. U krijgt ook geen brieven meer van ons. Die krijgt u alleen nog in mijn.nn in ‘Mijn documenten’, uw eigen berichtenbox. Dat is niet alleen veiliger voor uw gegevens, maar zo besparen we samen ook papier. Om uw hypotheekzaken goed te kunnen regelen en geen informatie te missen, is het dus belangrijk dat u uw account activeert. Dat doet u heel gemakkelijk op nn.nl met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Deze heeft u eerder per brief van ons gekregen. Bent u die kwijt? Of heeft u problemen met inloggen? Op nn.nl/inloghulp helpen we u verder.
Ik ben mijn activatienummer kwijt. Wat kan ik nu het beste doen?
Via nn.nl/inloghulp kunt u heel gemakkelijk uw account (opnieuw) activeren.
Kan ik nu alvast zien in welke tariefklasse ik terechtkom?
Nadat we uw hypotheek hebben omgezet, ziet u in mijn.nn in welke tariefklasse uw hypotheek valt. In de bevestiging die u na de omzetting van ons krijgt, leest u ook meer over de tariefklasse van uw hypotheek.
Kan ik nu al zien of mijn risico-opslag omlaag gaat?
Nadat we uw hypotheek hebben omgezet, krijgt u een bevestiging van ons. Daarin leest u in welke tariefklasse uw hypotheek valt en welke risico-opslag daarbij hoort. Verder kunt u deze informatie na de omzetting ook vinden in mijn.nn.
Kan ik tijdens de rentevaste periode ook een hogere risico-opslag krijgen?
Tijdens de rentevaste periode kunt u alleen een lagere risico-opslag krijgen, geen hogere. Op de renteherzieningsdatum of bij een tussentijdse rentewijziging berekenen we de rente opnieuw met de dan geldende opslagen. De risico-opslag kan dan wel stijgen.
Wat wijzigt er allemaal voor mij nadat mijn hypotheek is omgezet?
In de brief of e-mail die u van ons rond 20 juni heeft gekregen, staat wat er voor uw hypotheek verandert. U vindt deze informatie ook op deze pagina. Nadat we uw hypotheek hebben omgezet, krijgt u nogmaals bericht van ons over de wijzigingen van uw hypotheek.
Word ik nog gecompenseerd voor de latere introductie van het nieuwe beleid voor tariefklassen?
De planning was om de hypotheken van Delta Lloyd in 2019 over te zetten naar het systeem van Nationale-Nederlanden, maar dit kost meer tijd dan verwacht. De omzetting vindt nu op 11 juli 2020 plaats. Toch kunnen klanten met een hypotheek van Delta Lloyd vanaf 1 november 2019 alsnog profiteren van het automatisch dalen van de risico-opslag als ze hiervoor door aflossing in aanmerking komen.

Om te bepalen of uw risico-opslag en daarmee uw rente vanaf 1 november 2019 gedaald zou zijn, vergelijken we uw huidige risico-opslag met de actuele risico-opslagen die op het moment van omzetting voor hypotheken van Delta Lloyd gelden. Blijkt hieruit dat u in aanmerking komt voor een lagere risico-opslag, dan verrekenen we dit achteraf met u. U krijgt hier automatisch bericht over en hoeft hier zelf niets voor te doen.

De rentecompensatie geldt dus niet voor klanten met een risico-opslag die tussen 1 november 2019 en het moment van omzetting lager was dan de actuele risico-opslag die op het moment van omzetting voor hypotheken van Delta Lloyd geldt. Daarnaast hebben klanten met een huidige risico-opslag van 0% al de laagst mogelijke risico-opslag waardoor zij niet in aanmerking komen voor een verdere daling. Dit geldt ook voor klanten met een NHG hypotheek, waarvoor ook geen risico-opslag geldt.
Ik heb binnenkort een renteherziening. Kan ik nu bij de tarieven van Nationale-Nederlanden kijken als ik wil weten wat mijn rente dan gaat worden?
Als de rente van één of meer leningdelen afloopt, krijgt u van ons een rentevoorstel. Als u dit rentevoorstel ontvangt voordat we uw hypotheek omzetten, is dit gebaseerd op de rentetarieven van Delta Lloyd. Krijgt u het rentevoorstel na omzetting, dan is het rentevoorstel gebaseerd op de rentetarieven van Nationale-Nederlanden.
Ik heb een rentevoorstel ontvangen voor een nieuwe rentevaste periode die ingaat na 11 juli. Blijft dit rentevoorstel gelden?
Het voorstel dat u heeft gekregen, blijft gewoon gelden na de omzetting van uw hypotheek.

Delta Lloyd-hypotheken

Bekijk de actuele rentes of de voorwaarden van uw Delta Lloyd-hypotheek. Verandert uw situatie? Bekijk dan welke wijzigingen op uw Delta Lloyd hypotheek mogelijk zijn en hoe u het regelt.

Heeft u vragen?

U kunt hieronder de veelgestelde vragen bekijken over hypotheken van Delta Lloyd en over het samengaan van Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden.

Alle veelgestelde vragen