Ga direct naar inhoud

Veelgestelde vragen over de NN Zorgverzekering

Actueel: oorlog Oekraïne

Ik wil naar (mijn familie in) Oekraïne om hulp te bieden. Ben ik nog verzekerd met mijn aanvullende verzekering?

De zorgverzekering en de aanvullende verzekering hebben een werelddekking. Dit betekent dat je als verzekerde in de hele wereld terecht kunt voor medische zorg. Als de zorg onder de zorgverzekering valt, dan heb je recht op een vergoeding.

• Heb je alleen een basisverzekering? Dan krijg je 100% van het Nederlandse tarief vergoed.
• Heb je ook een aanvullende verzekering? Dan krijg je je zorgkosten in het buitenland 100% vergoed.

Oekraïne heeft vanuit de overheid een negatief reisadvies. Een land kan een negatief reisadvies (code oranje of rood) krijgen door een oorlogssituatie, oproer of dreiging van virussen en bacteriën. Hebben je zorgkosten te maken met dit negatieve reisadvies? Dan vergoeden wij vanuit de aanvullende verzekering geen kosten.

De kosten worden wél vergoed als:
• De verzekerde uitsluitend als hulpverlener humanitaire hulp in opdracht van een erkende humanitaire organisatie in het land is.
• De verzekerde zorg verleent of uitsluitend medische handelingen verricht in opdracht van een erkende humanitaire organisatie.


Ik en/of mijn familieleden zijn gevlucht uit Oekraïne. Is het nodig om een zorgverzekering aan te vragen?

De zorgkosten van gevluchte Oekraïners in Nederland vallen onder de ‘Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden’. Met deze regeling kunnen zorgverleners de kosten bij het CAK declareren. Dit betekent dat je zorgkosten worden vergoed. Ga je in Nederland werken? Dan gelden er andere regels. Je moet dan een zorgverzekering afsluiten, omdat de Subsidieregeling niet meer geldt.

Algemeen

Hoe kan ik mijn zorgverzekering bekijken?

De polis van de zorgverzekering van Nationale-Nederlanden bekijk je via Mijn NN Zorgverzekering.


Hoe vraag ik de buitenlandse EHIC pas aan voor het buitenland?

De Europese zorgpas heet officieel 'European Health Insurance Card' (EHIC). Met deze pas krijg je noodzakelijke medische zorg in het buitenland. Lees hoe je de pas kunt aanvragen op Europese zorgpas.


Hoe geef ik mijn verhuizing door?

Je geeft een verhuizing door via de pagina Wijzigingen doorgeven voor jouw zorgverzekering.


Hoe vraag ik het formulier E106 aan?

Met het formulier E106 verklaar je bij een zorgverzekeraar in je woonland dat je een Nederlandse Zorgverzekering hebt. Je hebt daarmee recht op medische zorg in je woonland. Woon je in het buitenland en werk je in Nederland? En ben je bij ons verzekerd? Dan ontvang je automatisch het formulier E106. Dit formulier lever je in bij de verzekeraar in het land waarin je woont. Zo kun je gebruikmaken van de zorg daar.

Wil je het formulier E106 bij ons aanvragen?
Dat kan telefonisch: 046 459 51 36, via e-mail of per post:

Nationale-Nederlanden
T.a.v. Afdeling Verzekerdenadministratie
Postbus 4016
5004 JA Tilburg


Waar dien ik een klacht over mijn zorgverzekering of zorgverlener in?

Als je ontevreden over ons bent dan horen we dat graag. Je kunt hier een klacht indienen over de zorgverzekering van Nationale-Nederlanden of een zorgverlener. Je kunt je klacht ook melden in Mijn NN Zorgverzekering. Je gegevens zijn dan al voor je ingevuld.


Ik wil mijn zorgverzekering opzeggen. Wat moet ik daarvoor doen?

Je weet al naar welke nieuwe zorgverzekering je gaat
Als je van Nationale-Nederlanden direct overstapt naar een andere zorgverzekeraar, hoef je je zorgverzekering niet zelf bij ons op te zeggen. Dit wordt automatisch door je nieuwe zorgverzekeraar geregeld. Jouw Nationale-Nederlanden Zorgverzekering wordt opgezegd zodra je je nieuwe zorgverzekering hebt aangevraagd.

Je weet nog niet naar welke nieuwe zorgverzekeraar je gaat
Wil je per 1 januari je Nationale-Nederlanden Zorgverzekering opzeggen, maar weet je nog niet naar welke nieuwe zorgverzekeraar je gaat? Dan moet je uiterlijk 31 december zelf je zorgverzekering opzeggen via Mijn NN Zorgverzekering. Je vult alle gevraagde gegevens in, zoals de ingangsdatum en de reden van je opzegging. Vervolgens nemen wij je opzegging in behandeling. Je kunt dan nog tot 1 februari 2022 een nieuwe zorgverzekering kiezen. Die zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari 2022.


Aanvragen

Is een tandartsverzekering verplicht?

Een tandartsverzekering is niet verplicht, maar kan wel verstandig zijn. Onze tandartsverzekeringen dekken namelijk kosten voor controles en behandelingen, zoals het vullen van een gaatje. En je bent verzekerd voor tandongevallen.

Wil je weten welk pakket (met of zonder tandartsverzekering) bij jou past? Start onze Pakketvinder.


Moeten mijn man en ik dezelfde aanvullende verzekering afsluiten?

Nee. Jullie kunnen allebei een verschillende aanvullende verzekering of basisverzekering kiezen. Dit kun je in één aanvraag doen.


Krijg ik als klant van Nationale-Nederlanden korting op mijn zorgverzekering?

Heb je al één of meerdere producten van Nationale-Nederlanden en sluit je een zorgverzekering af? Dan krijg je korting op onze zorgverzekering. Namelijk tot 20% korting op de aanvullende verzekeringen van Zorg Vrij (combinatiepolis).


Is een tandartsverklaring nodig voor een tandartsverzekering?

We vragen je alleen om een tandartsverklaring bij de uitgebreide tandartsverzekering TandenGaaf 1000 of TandenGaaf 1500. Je hebt geen tandartsverklaring nodig bij de andere tandartsverzekeringen, voor kinderen onder de 18 jaar, of als je kunt aantonen dat je bij je huidige verzekeraar een vergelijkbare uitgebreide tandartsverzekering hebt.


Regelen jullie de opzegging bij mijn huidige verzekeraar voor mij?

Ja, wij regelen de opzegging en overstap, als voor 31 december bij ons je zorgverzekering hebt aangevraagd.


Moet ik een gezondheidsverklaring invullen als ik een aanvullende verzekering aanvraag?

Nee, wij hebben geen medische selectie voor onze aanvullende verzekeringen. Het invullen van een gezondheidsverklaring is dus niet nodig.


Kan ik kraamzorg uit het pakket halen? Dit gebruik ik namelijk niet.

Dat kan niet. Kraamzorg wordt deels vergoed vanuit de basisverzekering. De inhoud van de basisverzekering is wettelijk bepaald en bij elke verzekeraar hetzelfde. In een aantal aanvullende verzekeringen zit een vergoeding voor de eigen bijdrage voor kraamzorg.

Onze aanvullende pakketten zijn niet volledig zelf samen te stellen. Je kunt er dus niet voor kiezen om kraamzorg te schrappen. Wel kun je kiezen voor een aanvullende verzekering waarbij deze vergoeding ontbreekt. Vind de zorgverzekering die bij je past met onze Pakketvinder.


Hebben jullie een studentenzorgverzekering?

Nee. We hebben geen studentenzorgverzekering. Wel krijg je 9% korting op aanvullende pakketten van Zorg Vrij als je jouw verzekering rechtstreeks via nn.nl afsluit. En ben je al klant bij Nationale-Nederlanden? Dan krijg je nog eens extra korting op de aanvullende verzekeringen van Zorg Vrij.

Of je kiest voor de lagere premie van Zorg Voordelig. Je kunt ook een hoger eigen risico nemen om een lagere premie te betalen per maand. Betaal je je premie per jaar, halfjaar of kwartaal vooruit? Dan kun je ook nog eens extra besparen.

Bekijk al onze betaal- en bespaartips.


Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?

Of het afsluiten van een aanvullende zorgverzekering voor jou slim is, hangt af van jouw persoonlijke situatie. Wil je weten welke zorgverzekering bij jou past? Met onze Pakketvinder check je met een paar simpele vragen snel welk pakket bij jou past.

Start de Pakketvinder


Wat is de zorgpremie?

Ben je benieuwd naar de premie van onze zorgverzekering in 2023? Bekijk dan de pagina Premieopbouw. Ben je al bij ons verzekerd? Dan vind je jouw premie voor 2023 in Mijn NN Zorgverzekering.


Ben ik met jullie zorgverzekering ook verzekerd in het buitenland?

De basisverzekering dekt kosten voor zorg in het buitenland tot het in Nederland geldende tarief. Hierbij geldt je eigen risico. Zorg in het buitenland is vaak duurder dan in Nederland. Heb je alleen een basisverzekering, dan kan het dus zijn dat je de hogere kosten moet bijbetalen.

Voor die hogere kosten kun je je aanvullend verzekeren. Al onze aanvullende verzekeringen vergoeden de kosten van de spoedeisende zorg in het buitenland voor 100%. Een reisverzekering kan de extra kosten ook dekken.

Let op: Wordt er voor vertrek naar het buitenland een negatief reisadvies (oranje of rood) afgegeven door de overheid vanwege de dreiging van besmettingen, zoals door het coronavirus? Dan worden de in het buitenland gemaakte zorgkosten die hiermee verband houden niet vergoed uit de aanvullende verzekeringen. Een uitzondering geldt voor een verzekerde die uitsluitend als hulpverlener humanitaire hulp of zorg verleent of uitsluitend medische handelingen verricht in opdracht van een erkende humanitaire organisatie. Dan worden de kosten wel vergoed.


Besparen en kosten spreiden

Als ik de premie per jaar / kwartaal betaal, krijg ik dan korting? Zo ja, hoeveel dan?

Ja, je krijgt korting als je ervoor kiest om de premie voor jouw zorgverzekering per kwartaal, halfjaar of jaar te betalen. De korting is als volgt:

  • 0,5% korting als je per kwartaal vooruit betaalt.
  • 1% korting als je per halfjaar vooruit betaalt.
  • 2% korting als je per jaar vooruit betaalt.

In welke termijn je betaalt, kun je aangeven bij het aanvragen van je verzekering.


Kan ik zelf bepalen wanneer mijn zorgpremie wordt afgeschreven?

Als je je premie via een automatische incasso betaalt, dan schrijven wij standaard de premie af op de eerste van de maand. Maar het is mogelijk dat dit bij jou wat minder goed uitkomt. In dat geval kun je het moment waarop wij je premie afschrijven aanpassen. Je kunt kiezen uit vier incassomomenten:

  • De laatste week van de voorgaande maand
  • De eerste week van de maand
  • De tweede week van de maand
  • De derde week van de maand
  • De vierde week van de maand.

Je past dit online aan in Mijn NN Zorgverzekering. Log in met je DigiD en regel het direct.


Ik heb eigenlijk nooit wat. Kan ik mijn eigen risico ook voor 2023 verhogen tegen premiekorting?

Dat kan. Bij de Zorg Vrij zorgverzekering kun je je verplicht eigen risico vrijwillig verhogen met € 100,-, € 200,-, € 300,-, € 400,- of € 500,-. Bij de Zorg Voordelig zorgverzekering kan dit met € 200,- of € 500,-.
Dit bedrag komt dan bovenop je verplicht eigen risico van € 385,-. Uiteraard krijg je hiervoor korting op je premie. Bekijk de mogelijkheden.


Zijn mijn minderjarige kinderen gratis meeverzekerd?

Ja. Kinderen tot 18 jaar betalen geen premie of eigen risico voor de basisverzekering. En ook voor de aanvullende verzekering betalen zij bij Nationale-Nederlanden geen premie: zij zijn gratis meeverzekerd op de meest uitgebreide aanvullende verzekering die jij of je partner afsluit.


Kan ik mijn eigen risico van de zorgverzekering gespreid betalen?

Je kunt het verplicht eigen risico van je Zorgverzekering in 10 maandelijkse termijnen betalen. Lees meer over gespreid betalen. Voor 2023 kun je je hiervoor aanmelden in Mijn NN Zorgverzekering.


Collectief

Wat is een collectief zorgcontract?

Wij hebben met verschillende werkgevers en organisaties collectieve afspraken gemaakt. Dit betekent dat je als werknemer, lid of klant een aantrekkelijke collectiviteitskorting krijgt op onze zorgverzekering Zorg Vrij (combinatiepolis). Wil je weten of je recht hebt op een collectiviteitskorting op je zorgverzekering? Informeer bij jouw organisatie of ze afspraken hebben gemaakt met ons of zoek jouw zorgcollectief in de Collectiviteitszoeker.


Vanaf welke datum kan ik overstappen van zorgcollectief?

Verander je van baan en ben je nu verzekerde in een collectief contract van je werkgever? Kun je overstappen naar de zorgverzekeraar waarmee je nieuwe werkgever een contract heeft? Dan kun je per de 1e van de volgende maand overstappen. In alle andere gevallen kan dat per 1 januari.


Hoe kan ik overstappen naar een zorgcollectief?

Ben je al verzekerd bij Nationale-Nederlanden? Wijzig dan voor 1 januari je collectiviteit in Mijn NN Zorgverzekering. De wijziging gaat in per 1 januari.

Ben je nog niet verzekerd bij Nationale-Nederlanden? Meld je dan voor 1 januari aan. Jouw verzekering gaat in per 1 januari. De afmelding voor de huidige verzekering verloopt dan automatisch. Meld je je tussen 1 januari en 1 februari aan? Dan moet je zelf je huidige verzekering voor 1 januari opzeggen.


Ik heb nu een zorgcollectiviteit via mijn werkgever maar verander van baan. Hoe werkt dat?

Optie 1
Je gaat naar een werkgever met een collectiviteit? Dan kun je je per 1e van de volgende maand aanmelden bij de zorgverzekeraar waarbij jouw werkgever een contract heeft.

Optie 2
Je gaat naar een werkgever zonder collectief en je bent nu bij Nationale-Nederlanden verzekerd? Dan behoud je tot het eind van het jaar je huidige contract. Half november krijgt je van ons een nieuw aanbod met een bijpassende korting. Je kiest er zelf voor of je hier gebruik van wilt maken of je verzekering beëindigt. Wil je gebruik maken van het aanbod? Dan hoef je niks te doen. Per 1 januari zetten we je dan om naar een ander collectief contract, zodat je kunt blijven genieten van een aantrekkelijke korting.

Optie 3
Je gaat naar een werkgever zonder collectief en je bent nu niet bij Nationale-Nederlanden verzekerd. Informeer dan bij je huidige verzekeraar hoe zij daarmee om gaan.


Mijn kind wordt 18 en wil een eigen zorgverzekering afsluiten. Kan mijn kind hierin van mijn zorgcollectiviteit gebruikmaken?

Dit is afhankelijk van de collectiviteit waar je nu gebruik van maakt.

  • Maak je gebruik van een werkgeverscollectief of ben je verzekerd via een vereniging waar je lid van bent? Dan kan je kind alleen gebruik blijven maken van de collectiviteit als je kind bij dezelfde werkgever werkt of lid is van dezelfde vereniging.
  • Zit je in het collectief van een vergelijker, zoals Independer of de Consumentenbond? Dan is dat geen probleem.

Wil je de Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden afsluiten voor je kind, met dezelfde collectiviteit waar je nu gebruik van maakt? Dan kun je het beste even met ons bellen op 026 353 53 53 (ma t/m vr 8.30 tot 17.30 uur).

Je kind kan ook gewoon op jouw polis blijven. Zie de vraag hieronder voor meer informatie.


Mijn kind wordt 18 en blijft bij mij op de polis. Kan mijn kind nog verzekerd blijven bij mijn collectieve verzekering?

Ja hoor. Dat is geen probleem. Je kind kan gewoon bij jou op de polis blijven en kan dus blijven genieten van dezelfde voordelen. Je kind kan wel zijn of haar eigen aanvullende verzekeringen en een eigen risico kiezen. De betaling blijft via jou lopen.

Wil je eigen aanvullende verzekeringen afsluiten voor je kind, op dezelfde collectieve verzekering waar je nu gebruik van maakt? Dan kun je het beste even met ons bellen op 026 353 53 53 (ma t/m vr 8.30 tot 17.30 uur).
Je kind kan ook een eigen zorgverzekering afsluiten. Soms kan dit ook met dezelfde zorgcollectiviteit die je nu gebruikt. Zie de vraag hierboven voor meer informatie.


Kunnen mijn gezinsleden ook gebruik maken van het collectieve zorgaanbod?

Ja, in bijna alle gevallen kunnen gezinsleden gebruik maken van hetzelfde contract. In een enkel geval is er voor gezinsleden een apart collectief contract. Dat komt alleen voor bij werkgeverscollectiviteiten. Je werkgever kan je daarover informeren.


Hoelang blijven mijn collectieve (zorg)voorwaarden en voordelen geldig?

Jaarlijks hebben wij overleg over de collectieve afspraken. Meestal verandert de collectiviteitskorting op de verzekeringen niet. Soms wel. Als dat zo is, lees je dit in de (digitale) brief bij je polis voor een nieuw verzekeringsjaar. Je nieuwe korting vind je dan op je nieuwe polisblad. Heb je een vraag over de hoogte van de collectiviteitskorting? Informeer dan bij de contactpersoon van je collectiviteit.

Ook kan het voorkomen dat de samenwerking met je collectiviteit helemaal eindigt. In dat geval doen we je een aanbod met een bijpassende korting. Als dit voor jou van toepassing is, heb je inmiddels een aanbod ontvangen. Je kiest er zelf voor of je van dit aanbod gebruik wilt maken of dat je je verzekering beëindigt.

Wil je gebruik maken van het aanbod? Dan hoef je niks te doen. Per 1 januari zetten we je dan om naar een ander collectief contract, zodat je kunt blijven genieten van een aantrekkelijke korting.


Hoe kan ik overstappen van mijn huidige zorgcollectiviteit naar een andere collectiviteit?

Wijzig voor 1 januari je collectiviteit via Mijn NN Zorgverzekering. De wijziging gaat in per 1 januari.


Ik ben geen lid of medewerker meer van de aanbieder van mijn zorgcollectiviteit. Kan ik mijn collectiviteit wel behouden?

Als wij een signaal vanuit de collectiviteit krijgen dat je geen lid meer bent of uit dienst bent, dan kun je nog tot 1 januari gebruik maken van huidige collectiviteit. Half november krijg je dan van ons een nieuw aanbod met een bijpassende korting. Wil je gebruik maken van het aanbod? Dan hoef je niks te doen. Per 1 januari gaat dan jouw nieuwe zorgverzekering in.


Krijg ik als klant van Nationale-Nederlanden korting op mijn zorgverzekering?

Heb je al één of meerdere producten van Nationale-Nederlanden en sluit je een zorgverzekering af? Dan krijg je extra korting op de aanvullende pakketten van onze combinatiepolis Zorg Vrij.


Declareren

Hoe declareer ik een rekening van mijn zorgverlener?

Wil je een rekening van je zorgverlener declareren? Je declareert je zorgkosten eenvoudig mobiel via de NN App of online via Mijn NN Zorgverzekering. Lees meer over declareren.

Eigen risico

Ik heb mijn eigen risico van de zorgverzekering vorig jaar in termijnen betaald maar niet opgemaakt. Wat nu?

Betaalde je je eigen risico afgelopen jaar in termijnen en heb je het bedrag niet helemaal opgemaakt? Je krijgt het teveel betaalde bedrag uiterlijk eind maart terug. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van je eigen risico en hoeveel je terug krijgt.

Let op: het kan zijn dat je zorgverlener nog niet (alles) voor jou heeft gedeclareerd. Dat kan gevolgen hebben voor het bedrag dat je terugkrijgt.


Kan ik mijn eigen risico van de zorgverzekering gespreid betalen?

Je kunt het verplicht eigen risico van je Zorgverzekering in 10 maandelijkse termijnen betalen. Lees meer over gespreid betalen. Voor 2023 kun je je hiervoor aanmelden in Mijn NN Zorgverzekering.

Keuzevrijheid

Mag ik zelf kiezen naar welke zorgverlener ik ga?

Zelf kiezen mag natuurlijk sowieso. Wel krijg je soms een andere vergoeding:

Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Hoeveel dat is, vind je in het vergoedingenoverzicht.

Bekijk al onze vergoedingen. Of vind een zorgverlener bij jou in de buurt met onze Zorgvergelijker.


Nieuwe polis ontvangen

Ik heb mijn polis veranderd. Waarom betaal ik in januari niet de juiste premie?

Waarschijnlijk heb je je zorgverzekering na 15 december aangepast en hebben de wijziging en de inning van de premie elkaar gekruist. Dat is vervelend, maar dat lossen we zo snel mogelijk op.

Heb je te veel betaald?
Als je in januari te veel hebt betaald, dan storten wij het te veel betaalde bedrag terug. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, heb je het geld 3 dagen nadat wij je wijziging hebben verwerkt weer op je rekening. Je hoeft dus niets te doen. Betaal je via je werkgever? Dan betaalt je werkgever jou het geld terug. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

Heb je te weinig betaald?
Als je in januari te weinig hebt betaald, dan brengen wij het resterende bedrag alsnog in rekening. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, doen wij dat binnen 6 dagen nadat we je wijziging hebben verwerkt. Betaal je via je werkgever? Dan vraagt je werkgever je het restantbedrag alsnog te betalen. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.


Ik heb mijn polis veranderd. Wanneer krijg ik mijn nieuwe polis en zorgpas?

Dat ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuw polisblad of nieuwe zorgpas van ons. Dat is niet nodig. We leggen het uit.

Polis
Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:

  • Je collectiviteit
  • Je eigen risico
  • Je dekking
  • Het meeverzekeren van je partner of kinderen

We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe. Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis die je nu hebt. Deze vind je op Mijn NN Zorgverzekering.

Zorgpas
Ontving je een nieuwe polis en was je al verzekerd Bij Nationale-Nederlanden? Dan krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Je vindt je pas ook in de NN app.

Sloot je een nieuwe zorgverzekering bij ons af? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je wel een nieuwe zorgpas. Vanaf 1 januari 2023 sturen we je niet meer automatisch een plastic zorgpas. Je vindt de pas gewoon in de NN App. Makkelijk, want zo heb je de zorgpas en die van je medeverzekerden altijd bij de hand. Zo dragen we een steentje bij aan het verminderen van de grote berg aan plastic. Lees hier meer over de zorgpas.

Drukte aan het eind van het jaar
Veel mensen passen hun zorgverzekering aan in de laatste 2 weken van het jaar. We doen natuurlijk ons best om alles zo snel mogelijk te regelen. Toch zorgt de drukte soms voor vertraging. Houd daar rekening mee. Heb je na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem dan contact met ons op.


Ik wil inloggen in Mijn NN Zorgverzekering, maar het lukt niet.

Er zijn 2 manieren om in te loggen in Mijn NN Zorgverzekering:

  • met de DigiD app.
  • met je DigiD inloggegevens en bijbehorende sms-controle.

Download de DigiD app of log in op Mijn DigiD om sms-controle te activeren. Bekijk voor vragen over het inloggen onze informatiepagina. Bekijk voor vragen over je DigiD-account de site van DigiD.


Vergoedingen

Wat krijg ik in 2023 vergoed door de NN Zorgverzekering?

Wil je weten wat onze zorgverzekering en de aanvullende (tandarts)verzekeringen in 2023 vergoeden? Met de Vergoedingenwijzer heb je snel antwoord.


Ben ik goed verzekerd op vakantie?

Voordat je op vakantie gaat, is het goed te weten wat jouw zorgverzekering in het buitenland vergoedt. Bekijk ook wat je vergoed krijgt voor vervoer van het buitenland naar Nederland en voor medische zorg in het buitenland.


Wat krijg ik vergoed met de aanvullende zorgverzekeringen?

Wil je weten wat u vergoed krijgt met een aanvullende verzekering? Bekijk de vergoedingen die je belangrijk vindt in de Vergoedingenwijzer. Of zoek een passend pakket via onze Pakketvinder.


Hoe hoog is de eigen bijdrage van de basisverzekering?

De overheid bepaalt voor welke zorg je een eigen bijdrage betaalt. Sommige zorg krijg je niet compleet vergoed. Je betaalt dan een deel van de kosten zelf. Dit is de wettelijke eigen bijdrage.


Nemen jullie mijn machtiging (of akkoordverklaring) over van mijn vorige zorgverzekeraar?

Heb je van je vorige verzekeraar een machtiging (akkoordverklaring of toestemming) voor een vergoeding vanuit de basisverzekering en is deze nog geldig? Dan nemen wij deze akkoordverklaring over. Is de overgenomen akkoordverklaring afgelopen? Dan wordt een eventuele vervolgaanvraag opnieuw door ons beoordeeld. In onze Vergoedingenwijzer staat per vergoeding vermeld of je een machtiging van ons nodig hebt. Kijk hiervoor onder de kop 'Wat moet je regelen?'.


Wat krijg ik vergoed met de basisverzekering?

Lees wat je met een basisverzekering vergoed krijgt in onze Vergoedingenwijzer.


Welke vergoeding krijg ik voor specialistische psychologische zorg (voorheen tweedelijns psychologische hulp)?

Bekijk de vergoeding voor specialistische psychologische hulp met opname en zonder opname.


Zit fysiotherapie in de basisverzekering?

Bekijk de vergoedingen voor fysiotherapie voor mensen tot 18 jaar en voor mensen vanaf 18 jaar. Of bekijk jouw persoonlijke vergoedingen in Mijn NN Zorgverzekering.


Ben ik verzekerd bij wintersport?

Heb je een Doorlopende Reisverzekering afgesloten? In je polisvoorwaarden in mijn.nn vind je terug of je verzekerd bent voor wintersport. Meer informatie over de Wintersportdekking vind je op de pagina Doorlopende Reisverzekering.

Goed verzekerd op wintersport? Je kunt je Reisverzekering uitbreiden met de aanvullende Wintersportdekking en/of de aanvullende dekking Medische zekerheid. Met de dekking Medische zekerheid ben je verzekerd voor onverwachte zorgkosten die je zorgverzekering niet vergoedt.

Heb je een zorgverzekering bij Nationale-Nederlanden en ga je op wintersport? Lees dan meer over de vergoeding van zorg tijdens je verblijf in het buitenland of spoedeisende zorg in het buitenland.


Heb ik vaccinaties nodig en worden deze vergoed?

Lees meer over de vergoedingen voor vaccinaties en welke vaccinaties je nodig hebt voor het land van je bestemming.


Wat is de vergoeding van voetzorg bij Diabetes Mellitus?

Lees meer over de vergoedingen voor voetzorg bij diabetes. Voor een overzicht van jouw verbruik kijkt je in Mijn NN Zorgverzekering.


Zorgverleners

Mag ik zelf kiezen naar welke zorgverlener ik ga?

Zelf kiezen mag natuurlijk sowieso. Wel krijg je soms een andere vergoeding:

Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bij Zorg Voordelig krijg je 70% vergoed. Bij Zorg Vrij krijg je 100% vergoed. Behalve bij ongecontracteerde GGZ, wijkverpleging en fysiotherapie, dan geldt 75% vergoeding.

Bekijk al onze vergoedingen. Of vind een zorgverlener bij jou in de buurt met onze Zorgvergelijker.