Een nieuwe pensioenregeling bij Nationale-Nederlanden: hoe werkt het?
We willen de overstap zo goed mogelijk laten verlopen voor jou en je werknemers. Op deze pagina vind je onder andere stappenplannen waar informatie in staat over het cliëntenonderzoek dat we uitvoeren voor de overeenkomst tot stand komt. We gaan graag voor je aan de slag om de pensioenregeling in orde te maken. Hieronder vind je praktische informatie over de invoer van de regeling.
Stap 1: aanleveren aanvullende gegevens
Bij een akkoord op de offerte, vragen we je gegevens aan te vullen. We hebben bijvoorbeeld een ondertekende uitvoeringsovereenkomst nodig, een ondertekende UBO-verklaring en een uittreksel KVK.
Om een overeenkomst te kunnen aangaan, moeten we éérst het cliëntenonderzoek met een positief resultaat afronden. Na het aanleveren van alle informatie en documenten starten we met het controleren van de gegevens om te beoordelen of de overeenkomst tot stand kan komen. Stuur de volgende gegevens naar je adviseur. Hij zet de gegevens door naar het team cliëntenonderzoek bij Nationale-Nederlanden via adviseur.nn.nl:
Benodigde gegevens voor het cliëntenonderzoek
- Ondertekende uitvoeringsovereenkomst door de tekenbevoegde(n) volgens de Kamer van Koophandel (KVK)
- Volledig ingevuld en ondertekend formulier cliëntenonderzoek door de tekenbevoegde(n) volgens de KVK. Bij aparte factuurgroepen: per gelieerde onderneming een apart formulier.
- Kopie ID-bewijs van de ondertekenaar(s) van:
- Het formulier/de formulieren cliëntenonderzoek (aanleveren zonder zichtbaar burger service nummer)
- De uitvoeringsovereenkomst - IBAN van de contractant
- Bij aparte factuurgroepen: IBAN per gelieerde onderneming
Benodigde gegevens voor het implementeren van je pensioenregeling
Onderstaande gegevens hebben we nodig om je pensioenregeling te implementeren. Stuur ze naar je adviseur. Hij deelt de gegevens met zijn contactpersoon bij Nationale-Nederlanden.
- Opgave van de gegevens van de contactpersoon van de gelieerde onderneming(en).
- Een volledig ingevuld deelnemersbestand (inclusief e-mailadressen).
- Maak je gebruik van salarispakketkoppelingen of Benefits Plaza? Geef dit dan door.
- Voor een DGA: De door de DGA en zijn eventuele partner ondertekende aanvulling op de overeenkomst Pensioen voor de directeur-grootaandeelhouder.
- In geval van CORV: Ingevuld en ondertekend contract Collectieve Overlijdensrisicoverzekering.
- In geval van Pensioen APK: Een ondertekende overeenkomst Pensioen APK.
- Bij overgang naar PPP Wtp vlakke premie: Het Transitieplan Wet toekomst pensioenen.
Stap 2: implementatie
Zijn alle benodigde gegevens binnen en is de overeenkomst tot stand gekomen omdat het cliëntenonderzoek met een positief resultaat is afgerond, dan implementeren we de pensioenregeling in onze administratie. Ook maken we de persoonlijke online portalen voor jou en je werknemers in orde.
Stap 3: toegang werkgeversportaal
Is de pensioenregeling ingeregeld in de administratie, dan ontvang je binnen twee weken een bevestiging per e-mail over dat je persoonlijke online omgeving Mijn NN Zakelijk voor je klaar staat. Beheert je adviseur je pensioenregeling, dan ziet hij jouw pensioenregeling in zijn persoonlijke online omgeving op adviseur.nn.nl.
Stap 4: toegang werknemersportaal
Werknemers ontvangen een welkomst e-mail om naar mijn.nn te gaan om op Inkomen later de pensioenregeling te bekijken. Zij krijgen hier inzicht in de verwachte inkomsten voor later. Ook bekijken zij hier verschillende keuzes voor hun pensioen. Keuzes en wijzigingen kunnen zij direct doorgeven via de online omgeving.
Bekijk meer informatie over mijn.nn Inkomen Later
Aan de slag!
Je bent nu klaar om zelf aan de slag te gaan.

Persoonlijk Pensioen Plan Wtp met vlakke premie
Heb je gekozen voor Persoonlijk Pensioen Plan Wtp met vlakke premie? En had je hiervoor een pensioenregeling bij een andere uitvoerder? Dan maak je de overstap naar een pensioenregeling volgens de nieuwe regels van de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Hierbij gelden een aantal extra wettelijke verplichtingen.
- Je bent als werkgever verplicht een ‘transitieplan’ op te stellen en bij ons aan te leveren. In dit plan lezen je werknemers een toelichting op de keuze die je maakt voor het nieuwe pensioen. Wat er gebeurt met de eerder opgebouwde pensioenen. En waarom sprake is van een evenwichtige overgang naar de Wtp-regeling. Je adviseur kan je hier meer over vertellen. Als uitvoerder zijn wij verplicht om jouw transitieplan online beschikbaar te stellen aan je werknemers.
- Bij de overstap naar een Wtp-regeling met vlakke premie hoort ook een Was & Wordt overzicht voor je werknemers. Dit is een vergelijking van het pensioen in de oude situatie (Was) en de nieuwe situatie (Wordt). Je werknemers ontvangen van ons een Wordt overzicht. En je vorige pensioenuitvoerder verstrekt een overzicht van de verwachte uitkomsten van de oude regeling.
Hulp nodig met overstappen? We helpen je graag!
Neem contact op met je eigen adviseur. Of gebruik voor algemene vragen de onderstaande contactmogelijkheden: