


Cliëntenonderzoek
Vanuit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de sanctiewet zijn we verplicht om cliëntenonderzoek uit te voeren, zodra een (nieuwe) klant (werkgever) een pensioenregeling wil afsluiten of verlengen. Na zo'n cliëntenonderzoek weten we precies met wie we zaken doen.
Om te beoordelen of we de pensioenregeling kunnen uitvoeren, hebben we informatie en documenten nodig. Dat is niet alleen belangrijk voor het cliëntenonderzoek, maar ook voor latere verwerking van de pensioenregeling in de administratie. Zodra alle benodigde documenten zijn aangeleverd, controleren we de gegevens en wordt door ons beoordeeld of de overeenkomst inderdaad tot stand kan komen.
Aan te leveren documenten
Je adviseur vraagt de benodigde documentatie uit bij jou als werkgever:
Proces en tijdlijnen cliëntenonderzoek pensioen
Veelgestelde vragen
Om het cliëntenonderzoek uit te kunnen voeren hebben wij in elk geval de volgende documenten nodig:
- Een ondertekende uitvoeringsovereenkomst
- Een volledig ingevuld en ondertekend formulier cliëntenonderzoek (voorheen UBO verklaring) Let op: bij gelieerde ondernemingen waarbij sprake is van aparte facturatie vragen wij van elke onderneming een ingevuld en ondertekend formulier cliëntenonderzoek.
- Een kopie ID-bewijs van de ondertekenaar(s) van zowel de uitvoeringsovereenkomst als het formulier cliëntenonderzoek. Zonder zichtbaar burgerservicenummer. Zie voor tips: Informatie over identiteitsfraude : NN
- De IBAN van de contractant. Let op: bij gelieerde ondernemingen waarbij sprake is van aparte facturatie vragen wij van elke onderneming de IBAN op te geven. Is er sprake van een verlenging van een uitvoeringsovereenkomst en is het IBAN niet gewijzigd? Dan hoeft het IBAN niet te worden doorgegeven.
Gedurende het onderzoek kan het voorkomen dat wij meer informatie nodig hebben om het cliëntenonderzoek te kunnen afronden. Je kunt hierbij denken aan vragen over bijvoorbeeld bedrijfsactiviteiten of over bepaalde personen. Het kan ook zijn dat wij aanvullende documenten nodig hebben. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende documenten die wij opvragen per type organisatie. Dit overzicht is ter indicatie. Er kan nog andere aanvullende informatie door ons worden opgevraagd.
Type organisatie | Aanvullende documenten |
BV/NV en vergelijkbare entiteiten opgericht naar buitenlands recht | 1. Aandeelhoudersregister(s) van alle tussenliggende entiteiten tot aan de uiteindelijk belanghebbende(n) 2. Volledig organogram waaruit het procentuele aandeelhoudersbelang blijkt. |
BV/NV waarvan de aandelen worden gehouden door een Stichting Administratiekantoor (STAK) of als onze cliënt een STAK is | 1. Kopie statuten STAK 2. Kopie certificaathoudersregister |
VOF, Maatschap en vergelijkbare buitenlandse entiteiten | Kopie vennootschapsovereenkomst |
CV of vergelijkbare buitenlandse entiteit | Kopie commanditaire vennootschapsovereenkomst |
Kerkgenootschap | Kopie statuten en eventueel aanvullend document waaruit blijkt bij welke koepelorganisatie het kerkgenootschap is aangesloten |
Buitenlandse entiteiten | Een uittreksel uit het handelsregister van het betreffende land |
Na ontvangst van de ondertekende uitvoeringsovereenkomst ontvangt de adviseur van ons een bevestiging per e-mail. Als de voor het cliëntenonderzoek benodigde documenten niet samen met de ondertekende uitvoeringsovereenkomst zijn ingediend, dan vragen wij in onze e-mail deze documenten alsnog aan te leveren. Hebben wij na ongeveer twee weken de benodigde documenten nog niet ontvangen, dan starten we met het rappelbeleid. Dit houdt in dat we een eerste rappel sturen per e-mail, dan na ongeveer twee weken nog een (telefonisch) rappel en nog twee weken later nog een laatste herinnering. De rappels sturen wij via e-mail aan de adviseur. De werkgever ontvangt een kopie als de contactgegevens bij ons bekend zijn. Van de laatste herinnering ontvangt de werkgever altijd een kopie.
Het is daarom belangrijk dat wij – samen met de ondertekende uitvoeringsovereenkomst – ook het e-mailadres ontvangen van de contactpersoon bij de werkgever.