Overzicht veelgestelde vragen zakelijk


Schadeverzekeringen

Algemeen

Kun je mij een premie-berekening geven voor een zakelijke schadeverzekering?

Voor het afsluiten van onze verzekeringen kan je terecht bij een onafhankelijk adviseur die je voorziet van een onderbouwd advies. Voor een aantal beroepen en bedrijven, kan je wel via nn.nl een premieberekening maken.Sluit je de verzekering af, dan wordt deze gekoppeld aan de adviseur die je naast het aanvraagscherm ziet staan..

Ik kan geen premie berekenen op nn.nl voor mijn bedrijf. Hoe sluit ik dan een zakelijke verzekering af?

Als je beroep er niet tussen staat of je wilt een maatwerk offerte, neem dan contact op met je adviseur. Als je nog geen onafhankelijk adviseur hebt, dan kan je zoeken naar een adviseur bij jou in de buurt.

Kan ik de contractsduur van een lopende overeenkomst tussentijds wijzigen?

Het is niet mogelijk om tijdens de looptijd van de overeenkomst de contractsduur te wijzigen. De contractsduur kan per verlengingsdatum worden gewijzigd. Je verzoek dient uiterlijk 2 maanden voor de verlengingsdatum bij ons binnen te zijn. Let op: er kan een toeslag gelden voor een kortere contractsduur.

Hoe kan ik mijn zakelijke schadeverzekering laten wijzigen?

Je kunt een wijziging voor je zakelijke schadeverzekering doorgeven via je onafhankelijk adviseur. Gegevens van jouw adviseur staan op je polisblad vermeld. Weet je niet wie jouw adviseur is? Neem dan contact met ons op.

Hoe kan ik mijn zakelijke schadeverzekering laten beëindigen?

In de polisvoorwaarden staat bij het artikel beëindiging wanneer je jouw zakelijke verzekering tussentijds kunt beëindigen. Geef een opzegging door via je onafhankelijk adviseur. Gegevens van je adviseur staan op het polisblad vermeld. Weet je niet wie je adviseur is? Neem dan contact met ons op.

Hoe kom ik aan een kopie van mijn polisblad?

Als je de polis van je schadeverzekering kwijt bent, neem dan contact op met je adviseur. Die kan je een kopie van de polis sturen. Weet je niet wie je adviseur is? Neem dan contact met ons op.

Ik heb een nota ontvangen voor het betalen van de jaarpremie van mijn zakelijke verzekering. Waarom ontvang ik hier geen (kopie) polis bij?

Je ontvangt alleen een nieuwe polis bij een wijziging van de polisgegevens.

Welke informatie hebben jullie van mij nodig voor het actualiseren van mijn zakelijke schadeverzekering?

Je ontvangt van ons bericht als je verzekering geactualiseerd moet worden. Daarin staat ook welke gegevens je moet controleren. We hebben dan altijd je reactie nodig, ook als de gegevens niet wijzigen. Je onafhankelijk adviseur kan je hierbij helpen. Gegevens van je adviseur staan op je polisblad vermeld. Weet je niet wie je adviseur is? Neem dan contact met ons op.


Claims

Is autohuur op een autoverzekering meeverzekerd?

Bij een WA+ Beperkt Casco of Cascodekking krijg je bij schade gratis een gelijkwaardige auto te leen bij herstel door een Schadegarantreparateur. In andere gevallen is autohuur niet verzekerd.

Wat is Schadegarant?
  • Gratis vervangend vervoer tijdens het schadeherstel van uw auto
  • Maximaal vijf dagen vervangend vervoer bij total loss
  • Haal- en brengservice binnen 25 kilometer
  • Korting op uw standaard eigen risico
  • De fabrieksgarantie blijft geldig
  • De rekening gaat rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden, je betaalt (indien van toepassing) alleen je eigen risico.

Hoe kan ik een schade op een zakelijke schadeverzekering melden?

Heb je schade en wil je deze melden, dan kan dat bij je adviseur of telefonisch bij ons. Meer hierover lees je op de pagina schademelden.


Zekerheidspakket

Ik werk in de zomermaanden met extra personeel. Kan ik met deze oproepkrachten toch een Zekerheidspakket Horeca afsluiten

Het Zekerheidspakket Horeca is geschikt voor maximaal 50 medewerkers (inclusief jezelf en oproepkrachten). Heb je meer medewerkers? Neem dan contact op met een onafhankelijk adviseur.

Welke beroepen vallen onder het Zekerheidspakket Zorg en Uiterlijk?

Het Zekerheidspakket Zorg en Uiterlijk is geschikt voor zzp’ers in de zorg. Zoals fysiotherapeuten, tandartsen en kraamverpleegkundigen. Maar ook voor professionals in de thuiszorg en nagelstylisten. Vraag je onafhankelijk adviseur of dit pakket voor jouw beroep geschikt is. Meer informatie over het pakket vind je op deze pagina.

Voor welke beroepen is er een Zekerheidspakket voor zzp'ers mogelijk?

Wij bieden verschillende Zekerheidspakketten aan. Kijk op deze pagina om te zien welke Zekerheidspakketten we aanbieden. Heb je nog geen onafhankelijk adviseur? Zoek dan een adviseur bij je in de buurt.

Mijn bedrijf zet meer dan € 10 miljoen om en/of heeft meer dan 50 medewerkers. Kan ik toch een Zekerheidspakket afsluiten?

Een Zekerheidspakket is mogelijk tot € 10 miljoen omzet en/of tot 50 medewerkers (inclusief de eigenaar). Is de situatie van jouw bedrijf anders? Vraag je adviseur naar een oplossing die bij jou past. Heb je nog geen onafhankelijk adviseur? Zoek dan een adviseur bij je in de buurt.


Inkomensverzekeringen

Meldverzuim

Waar vind ik de handleiding voor Meldverzuim?

Je kunt de handleiding voor Meldverzuim op deze pagina downloaden.

Het lukt niet om een werknemer met een contract met bepaalde tijd toe te voegen in Meldverzuim. Wat kan ik doen?

Wanneer er sprake is van een contract met bepaalde tijd, kun je 'onbepaalde tijd' selecteren. Vervolgens sla je dit op. Wanneer de werknemer uit dienst treedt kun je dit weer wijzigen. Meldverzuim kent geen codering 'bepaalde tijd'.

Welke datums moet ik in Meldverzuim invoeren bij het uploaden van de nota van UWV?

Bij het uploaden van een nota in Meldverzuim voer je de eerste en de laatste datum van de maand in waar de nota over gaat.

Het lukt niet om een werknemer toe te voegen in Meldverzuim. Wat kan ik doen?

Je kunt een werknemer in Meldverzuim toevoegen, door eerst een afdeling aan te maken. Vervolgens kies je in de oranje menubalk voor het tabblad 'werknemers' en vervolgens voor 'werknemer toevoegen'. Zie ook pagina 3 van de handleiding voor Meldverzuim. Je kunt de handleiding voor Meldverzuim op deze pagina downloaden.

Kan ik als werkgever ook (spoed)controles laten uitvoeren bij zieke werknemers?

Je kunt als werkgever ook (spoed)controles laten uitvoeren bij zieke werknemers. Hiervoor volgt wel een aparte nota.

Hoe geef ik ziek- en betermeldingen van een werknemer door?

In het Verzuimpakket Werkgever geef je ziek- en betermeldingen aan ons door via Meldverzuim in Mijn NN Zakelijk. De melding wordt dan ook automatisch doorgegeven aan de arbodienst als je via Nationale-Nederlanden arbodienstverlening afneemt. Je kunt hier inloggen in Mijn NN Zakelijk. Meer informatie over Meldverzuim vind je hier.

In Meldverzuim staat het salaris van een werknemer op € 0,00. Hoe kan dat?

Het salaris van de werknemer staat op € 0,00 omdat bij het overgaan op een nieuwe versie van Meldverzuim het salaris van een werknemer niet is overgenomen.

Hoe kan ik in Meldverzuim het salaris wijzigen wanneer dit op € 0,00 staat?

Om het salaris in Meldverzuim te wijzigen, pas je het loon aan door een nieuw sub-dienstverband aan te maken. Zie ook pagina 8 van de handleiding voor Meldverzuim. Je kunt de handleiding van Meldverzuim op deze pagina downloaden.

Waar kan ik de inlogcodes voor Meldverzuim vinden?

Bij het sluiten van je Verzuimpakket Werkgever heb je bij je polis de inloggegevens voor Meldverzuim ontvangen. Voor vragen over codes van Meldverzuim kun je ons bellen op: 070 513 07 57 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur).


Ziekteverzuim

Waar kan ik terecht met een vraag over een factuur van de arbodienst voor een verrichte dienst?

Je kunt voor vragen over een factuur van de arbodienst terecht bij je eigen arbodienst.

Welke arbodienst is aan het Verzuimpakket Werkgever gekoppeld of mag ik zelf kiezen?

In het Verzuimpakket Werkgever kun je kiezen voor verschillende pakketten bij ArboNed, ArboDuo, HCS en Zorg van de Zaak. Als je kiest voor een eigen arbodienst dan is het belangrijk dat de door jou gekozen dienstverlening voldoet aan wet- en regelgeving zoals in de 'Wet Verbetering Poortwachter' en onze polisvoorwaarden is vastgelegd. Ook moet je verzuim registeren.

Is het mogelijk in het Verzuimpakket Werkgever de DGA/ondernemer mee te verzekeren?

In het Verzuimpakket Werkgever van Nationale-Nederlanden kunnen geen Directeuren Grootaandeelhouders verzekerd worden. Je kunt hiervoor een individuele Arbeidsongeschiktheidsverzekering sluiten.

Kan ik in een lopend Verzuimpakket Werkgever alsnog arbodienstverlening bijsluiten?

Je kunt via je adviseur arbodienstverlening bijsluiten. Wel moet je er rekening mee houden dat er een opzegtermijn is voor je huidige arbodienst. Je adviseur helpt je graag verder.

Wat is het verschil tussen WGA Hiaat Aanvullingszekerheid (de zogenaamde Basisdekking) en WGA Hiaat Aanvullingszekerheid Uitgebreid?

Als een werknemer een WGA-vervolguitkering van UWV krijgt, dan vult WGA Hiaat Aanvullingszekerheid (basisdekking) het inkomen van de werknemer deels aan. Wij keren uit als de werknemer minder dan de helft van zijn restverdiencapaciteit benut. Wij berekenen de uitkering als volgt: (70% x arbeidsongeschiktheidspercentage) x (oude jaarloon tot maximaal het maximum premieloon - minimumloon).

Als een werknemer een WGA-vervolguitkering of WGA-loonaanvullingsuitkering van UWV krijgt, dan vult WGA Hiaat Aanvullingszekerheid Uitgebreid het inkomen van de werknemer aan tot 70% van het oude loon (tot maximaal het maximum premieloon). Het maakt daarbij niet uit of hij wel of niet werkt. Dus ook bij volledige of gedeeltelijke werkloosheid heeft de werknemer de zekerheid van voldoende inkomen. WGA Hiaat Aanvullingszekerheid Uitgebreid stimuleert de werknemer wel om zoveel mogelijk te blijven werken. Verdient hij minimaal de helft van zijn restverdiencapaciteit? Dan krijgt hij een bonus van 5% van zijn oude jaarloon.

Volgt de verzuimverzekering de verhoging van de AOW-leeftijd?

De modules Ziekteverzuim en WGA Eigenrisicodragen in het Verzuimpakket Werkgever volgen de wettelijke verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd.

Hoe weet ik onder welke bedrijfstak/sector mijn bedrijf valt?

Je kunt UWV of de Belastingdienst bellen om na te vragen onder welke bedrijfstak jouw bedrijf valt. Je adviseur kan je hier ook bij helpen. Natuurlijk kun je ook contact met ons opnemen.

Ik heb arbodienstverlening via Nationale-Nederlanden gesloten. Welke diensten/verrichtingen binnen mijn arbopakket worden niet vergoed?

Voor de diensten die in het overzicht arbodienstverlening als 'exclusief' staan vermeld, ontvang je geen vergoeding. Als je gebruik maakt van deze diensten, ontvang je hiervoor een aparte factuur. Deze dienstverleningsdocumenten vind je op deze pagina.

Ik heb arbodienstverlening via Nationale-Nederlanden gesloten. Welke diensten/verrichtingen binnen mijn arbopakket worden (zonder extra kosten) vergoed?

De diensten die in het overzicht Arbodienstverlening als 'inclusief' staan vermeld, worden automatisch vergoed. Deze dienstverleningsdocumenten vind je op deze pagina.

Welke diensten zitten in het Horeca Verzuimloket?

In het Horeca Verzuimloket zitten alle wettelijk verplichte poortwachter-stappen. Hieronder valt bijvoorbeeld ook een bezoek aan een bedrijfsarts. Verder voert HCS het casemanagement vanaf week zes uit.


Pensioen

Algemeen

Hoe kan ik een pensioenverzekering afsluiten voor mijn medewerkers?

Neem dan contact op met je adviseur. Heb je die niet? Zo neem je contact op met een (onafhankelijke) adviseur.

Kan ik ondersteuning krijgen bij het informeren van mijn werknemers over hun pensioenregeling?

Voor veel mensen is pensioen een lastig onderwerp. Toch is het een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde die het verdient goed begrepen te worden. Het is namelijk het inkomen voor later bij ouderdom, het inkomen voor de partner bij overlijden en het beschermen van toekomstig inkomen bij arbeidsongeschiktheid. En wie vindt inkomen nu niet belangrijk? Nationale-Nederlanden Pensioencommunicatie biedt jou als werkgever ondersteuning in de informatie over pensioen voor je werknemers. Afspraken over (aanvullende) dienstverlening maak je ook met je adviseur.

Compleet verzorgde pensioencommunicatie voor jouw bedrijf

Waar vinden mijn (ex-)werknemers meer informatie over waardeoverdracht?

Waardeoverdracht begint bij de nieuwe werkgever. Hij informeert over de mogelijkheden om opgebouwde pensioenen mee te nemen. Daarna kunnen werknemers bij de nieuwe pensioenuitvoerder aangeven of ze gebruik willen maken van waardeoverdracht. Het kan een paar maanden duren voordat de waardeoverdracht helemaal is afgerond.

Hier lezen je werknemers alles over waardeoverdracht

Hoe kan ik een extra pensioenregeling bijsluiten?

Binnen het Persoonlijk Pensioen Plan Wtp is een aantal zaken standaard geregeld. Ouderdoms-, partner- en wezenpensioen bijvoorbeeld. Ook is er premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. Denk je aan aanvullende regelingen? Zoals Anw-hiaatpensioen, een (collectieve) overlijdensrisicoverzekering, arbeidsongeschiktheidspensioen of – bijvoorbeeld – een excedent- of bijspaarregeling. Neem dan contact op met je adviseur of je aanspreekpunt bij Nationale-Nederlanden.


Uniform Pensioenoverzicht (UPO)

Hoe weet ik wanneer mijn werknemers het UPO gaan ontvangen?

De verzending van het UPO vindt plaats vanaf juli tot eind september.

Waarom heeft een van mijn werknemers (nog) geen UPO ontvangen?

Als de werknemer pas kort in dienst is, kan het voorkomen dat het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) nog niet wordt verstrekt. Als de werknemer na 31 december in dienst is getreden, dan ontvangt hij/zij het UPO het volgende jaar. De UPO's worden niet in één keer verzonden, maar in fases. De verzending vindt plaats vanaf juli tot eind september. Denk je dat een werknemer een UPO hoort te ontvangen maar heeft hij of zij na 1 oktober nog geen UPO ontvangen? Dan kan je werknemer contact met ons opnemen.

Waar kunnen mijn werknemers terecht met (andere) vragen over de pensioenverzekering bij Nationale-Nederlanden?

Je kunt zelf met vragen terecht bij je onafhankelijk adviseur of je contactpersoon bij Nationale-Nederlanden. Deelnemers kunnen contact opnemen met een adviseur of medewerkers van Nationale-Nederlanden. Het telefoonnummer van ons staat op het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) Meer informatie staat op de pagina Pensioenoverzichten.

Bij wie kan ik terecht met vragen over mijn pensioenregeling bij Nationale-Nederlanden?

Met vragen over je pensioenregeling kun je het beste contact opnemen met je onafhankelijk adviseur of je contactpersoon bij Nationale-Nederlanden. Als het nodig is, zal een specialist vanuit Nationale-Nederlanden geraadpleegd worden.

Pensioenbeleggen

Waarom beleggen we eigenlijk met het pensioengeld van je werknemers? Dit doen we zodat zij de mogelijkheid hebben om meer pensioen op te bouwen. Alle informatie over beleggen, denk aan ons beleid, rendementen, uitleg van de lifecycles staat overzichtelijk op één pagina. Klik hier voor alle informatie.

Waar vinden mijn (ex-)werknemers meer informatie over pensioenbeleggen?

De beleggingsinformatie voor werknemers staat ook overzichtelijk op één pagina. Hier lezen ze onder andere over het nut van beleggen, de manier waarop we dat doen, over duurzame beleggingen en nog veel meer. Je vindt de pagina hier.

Hoe kunnen mijn werknemers keuzes maken voor hun beleggingen?

In mijn.nn Inkomen Later (hun persoonlijke pensioenomgeving) berekenen ze eenvoudig welke gevolgen keuzes hebben voor het pensioen. Én kunnen ze direct keuzes doorgeven. Als ze op nn.nl rechtsboven op mijn.nn klikken, loggen ze in. Hebben ze nog geen account aangemaakt? Of zijn ze inloggegevens vergeten? Dan helpen we ze op dat scherm verder.

Na inloggen, klikken ze op de naam van de pensioenregeling, bij Inkomen Later kunnen ze bijvoorbeeld naar ‘Beleggingskeuzes & risicoprofiel’. Hier geven ze beleggingskeuzes door.

Wet toekomst pensioenen

De Wet Toekomst Pensioenen (Wtp) is de nieuwe wet die het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal veranderen. De Wtp heeft als doel om het pensioenstelsel transparanter, persoonlijker en robuuster te maken.

Wat betekenen de veranderingen voor mijn pensioenregeling bij Nationale-Nederlanden?

Om te bespreken welke gevolgen de Wtp heeft voor jouw pensioenregeling, neem je contact op met je adviseur of je aanspreekpunt bij Nationale-Nederlanden.

Waar vind ik een overzicht met de belangrijkste wijzigingen?

De belangrijkste wijzigingen en meer handige informatie vind je op onze Wtp-pagina.

Heeft Nationale-Nederlanden een pensioenproduct dat al volledig voldoet aan de nieuwe wet?

Ja, wij hebben ons Persoonlijk Pensioen Plan Wtp. Dit is een moderne duurzame pensioenregeling die voldoet aan de nieuwste wetgeving en die je kan laten aansluiten bij jouw wensen én die van je werknemers. Het biedt je duidelijkheid over de kosten en kun je samen met je adviseur de pensioenambitie vaststellen. Je ziet en beheert je pensioenregeling eenvoudig online.


Algemene vragen

Beëindigen verzekering

Hoe kan ik de verzekering van mijn bedrijf beëindigen?

Je kunt je zakelijke verzekering opzeggen via je onafhankelijk adviseur. Gegevens van jouw adviseur staan op je polisblad vermeld of kun je vinden op het werkgeversportaal.

Heb je geen adviseur of weet je niet wie jouw adviseur is? Neem dan contact met ons op

Premie betalen

Hier vind je alles over het betalen van je premie.

Het betalen van je premie


Advieskosten

Distributiekosten

Wat zijn distributiekosten?

Onder distributiekosten verstaat de wet:

  • Kosten voor het completeren van het dossier ten behoeve van de aanvraag van de offerte;
  • Kosten voor het ondersteunen van de consument bij de aanvraag en bij het aangaan van een overeenkomst van een financieel product;
  • Kosten voor het maken van reclame-uitingen voor advies en de genoemde werkzaamheden.
Hoe hoog zijn de distributiekosten bij Nationale-Nederlanden?

De hoogte van de distributiekosten verschilt per product. De distributiekosten staan op je offerte vermeld of op de factuur van de adviseur van Nationale-Nederlanden. Meer informatie vind je op deze pagina. Je kunt ook contact opnemen met jouw onafhankelijk adviseur.


Provisieverbod

Wat houdt het provisieverbod in?

Met provisie wordt iedere beloning of vergoeding van de bank of verzekeraar aan adviseurs bedoeld. Als gevolg van het provisieverbod betaal je vanaf 1 januari 2013 afzonderlijk voor financieel advies bij complexe financiële producten. De advieskosten kunnen dus niet meer via de premie of inleg betaald worden. Nationale-Nederlanden stuurt je een aparte rekening voor advies-werkzaamheden. Als je advies via een onafhankelijke adviseur hebt ingewonnen, ontvang je van hem voor deze werkzaamheden een aparte rekening.

Wat wordt verstaan onder provisie?

Met provisie wordt iedere beloning of vergoeding van de bank of verzekeraar aan adviseurs bedoeld. Als gevolg van het provisieverbod betaal je vanaf 1 januari 2013 afzonderlijk voor financieel advies bij complexe financiële producten. De advieskosten kunnen dus niet meer via de premie of inleg betaald worden. Nationale-Nederlanden stuurt je een aparte rekening voor haar advies-werkzaamheden. Als je advies via een onafhankelijke adviseur hebt ingewonnen, ontvangt je van hem voor deze werkzaamheden een aparte rekening.




Kunnen wij je helpen?