Heeft u een pensioenproduct bij Nationale-Nederlanden? Dan ontvangt u periodiek een Uniform Pensioenoverzicht (UPO) met relevante pensioeninformatie. Niet iedereen ontvangt hetzelfde UPO. Hieronder ziet u per situatie hoe, wanneer en waarover we u informeren. Ook vindt u hier het antwoord op veelgestelde vragen.
Dan ontvangt u ieder jaar vóór 1 oktober een Uniform Pensioenoverzicht (UPO). In dit overzicht vindt u informatie over:
Let op: bent u dit jaar in dienst gekomen? Dan ontvangt u uw eerste UPO volgend jaar vóór 1 oktober.
Bekijk hier een voorbeeld van het Uniform Pensioenoverzicht (UPO).
Het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) is bedoeld om u eenduidig en transparant te informeren. Het UPO geeft u inzicht in de huidige en toekomstige pensioensituatie van uzelf en uw nabestaanden.
Door de uniforme structuur zijn UPO’s vergelijkbaar. Pensioenen die u (of uw partner) bij andere pensioenuitvoerders heeft opgebouwd, kunt u gemakkelijk bij elkaar optellen. Zo krijgt u een beter beeld van het totale inkomen als u (beiden) met pensioen bent. Let op: de ingangsdatum en uitkeringsduur kan per pensioen verschillen.
Voor een totaaloverzicht van al uw pensioenen, kunt u terecht op mijnpensioenoverzicht.nl. Hier ziet u hoeveel pensioen u bij Nationale-Nederlanden en eventuele andere uitvoerders heeft opgebouwd. Ook vindt u hier informatie over de AOW-uitkering die u straks gaat ontvangen. Gebruik uw DigiD om op de site in te loggen.
Heeft u een pensioen bij Nationale-Nederlanden of voormalig Delta Lloyd? Dan is uw UPO standaard beschikbaar in de online-omgeving mijn.nn. Op verzoek kunt u uw UPO ook per post ontvangen.
Dan ontvangt u vanaf 2019 jaarlijks een Uniform Pensioenoverzicht (UPO) voor gewezen deelnemers. In dit overzicht vindt u informatie over:
U bent een gewezen deelnemer als u geen pensioen meer opbouwt in de pensioenregeling.
Dit is het geval als uw:
Dan ontvangt u jaarlijks een Uniform Pensioenoverzicht (UPO) voor pensioengerechtigden. In dit overzicht vindt u informatie over:
De verzending van het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) betekent voor u als werkgever dat:
Heeft u een van de onderstaande inkomensverzekeringen bij Nationale-Nederlanden? Dan ontvangt u jaarlijks vóór 1 oktober een Uniform Pensioenoverzicht (UPO).
In dit overzicht staat wat er voor u verzekerd is als u (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt.
Let op: bent u dit jaar in dienst gekomen? Dan ontvangt u uw eerste UPO volgend jaar vóór 1 oktober.
Dan ontvangt u eens in de vijf jaar een Uniform Pensioenoverzicht (UPO) voor ex-partners. In dit overzicht vindt u informatie over:
Uw werkgever heeft uw pensioen verzekerd bij Nationale-Nederlanden, maar betaalt de pensioenuitkering rechtstreeks aan u uit. Op de UPO ziet u daarom dat de uitkering die u ontvangt voor een deel bestaat uit een uitkering van Nationale-Nederlanden.
Op mijnpensioenoverzicht.nl ziet u hoe uw pensioenuitkering is opgebouwd uit de verschillende delen. Als u die bij elkaar optelt, dan ziet u wat uw bruto pensioenuitkering per jaar is.
Contact bij onjuiste gegevens of inhoudelijke vragen
Ontvangt u wel een Uniform Pensioenoverzicht (UPO), maar ligt het beheer van uw pensioenfonds niet bij ons of heeft uw werkgever geen pensioen bij ons verzekerd? Dan kan het zijn dat uw gegevens bij ons niet (meer) kloppen.
Neem contact met ons op via het Contactformulier Pensioen. U kunt dan ook met ons chatten.
Wilt u liever bellen? Dat kan op telefoonnummer 088 663 6000, op werkdagen tussen 08.00-17.30 uur.
Pension schemes are an important part of future financial planning. Since 2008, Nationale-Nederlanden provides annual pension statements to all active participants in pension schemes. Since these statements are structured in a uniform matter, participants can simply add the amounts accrued in different pension schemes and get an overview of their total future pension benefits.
It is important to Nationale-Nederlanden that customers have a clear insight in what they can expect from their future pension benefits. However, due to legal and technical reasons we cannot issue UPO-statements in English.
The UPO is based on the individual pension benefits administered on 31 December 2017. Nationale-Nederlanden will send the UPO’s over a period of six months: starting in April and ending in June. Anyone participating in a pension scheme via his or her employer, will receive their annual UPO by the end of June.
Your UPO shows the amounts you will receive either upon retirement or (if covered under your company’s pension scheme) in case of any occupational disability. When insured, it also shows the amounts your partner and children, if applicable, will receive upon your death during your employment and before your retirement. Furthermore, two options are calculated: the pension benefits you may expect to receive in the future if you remain continuously employed at your current employer until retirement with your current pension scheme. And the pension benefits you have accumulated until the last day of the previous year with your current employer.
Because of the uniform nature of this document a variety of pension categories is shown on the UPO. If your company pension scheme does not cover a certain pension category, the amount accrued will be shown as zero. This means that this particular form of pension is not covered in this particular policy. If you think you miss a type of coverage, check the policy number to see if it corresponds with the number on the UPO. It might be covered by a different policy.
Nationale-Nederlanden will initially provide one statement per policy. In case a member has multiple policies, we will consolidate these statements if possible. In some cases however a member might receive multiple statements.