Ga direct naar inhoud

Schade melden

Schade meld je snel via mijn.nn. Heb je nog geen account? Maak er eenvoudig één aan.

  • 24/7 schade melden via mijn.nn
  • Schade melden is zo geregeld!
  • Maak je melding direct compleet: upload alle documenten

Schade melden

Wat vervelend dat je schade hebt. We doen er alles aan om je verder te helpen.

Meld je schade zo snel mogelijk. Dit doe je eenvoudig via mijn.nn.

Spoed

Heb je medische hulp nodig op reis, sta je met schade langs de weg of heb je schade aan je (woon)boot?

Bel de NN Alarmcentrale 24/7 op
+31 (0) 26 400 23 90.

Adviseur

Heb je een adviseur? Meld je schade dan altijd bij deze persoon. Je kunt je schade niet bij ons melden. Op je polisblad en in mijn.nn staan de contactgegevens van je adviseur.

Hulp nodig?

Voor welk product wil je schade melden?

Voor sommige verzekeringen geldt extra informatie. Bijvoorbeeld over het herstel van je schade. Bekijk hieronder of dit voor jou het geval is.


Let op: heb je een adviseur? Meld je schade dan altijd bij deze persoon.

Autoverzekering

Autoschade

Je kunt je auto laten herstellen via het herstelnetwerk van Schadegarant. Je mag hiervoor direct een afspraak maken met een aangesloten herstelbedrijf bij jou in de buurt. Je hoeft niet eerst contact op te nemen. Let op: je moet je schade nog wel melden.

Schade melden in mijn.nn

De voordelen van Schadegarant zijn:

  • Gratis vervangend vervoer
  • Altijd 4 jaar garantie op de reparatie
  • We regelen direct de betaling met de hersteller

Zoek herstelbedrijf in de buurt

Iemand anders heeft schade aan mijn auto veroorzaakt

Ben je verzekerd bij ons en heeft iemand anders schade aan jouw auto veroorzaakt? Dan kun je deze schade door ons af laten handelen in plaats van door de verzekeraar van de tegenpartij. Dit heet Directe Schadeafhandeling.

Over Directe schadeafhandeling

Ik wil de schade aan mijn auto zelf herstellen

Wil je de schade aan je auto zelf laten herstellen en geen gebruik maken van het herstelnetwerk Schadegarant? Meld je schade dan via mijn.nn.

Let op: In dit geval geldt het eigen risico voor autoschade dat op je polisblad staat vermeld. Dit komt bovenop het eventueel zelf gekozen eigen risico.

Ik heb schade aan mijn autoruit

WA Plus en WA All Risk verzekerd

Heb je een sterretje of barst in je autoruit? Dan wil je deze schade natuurlijk zo snel mogelijk herstellen. Ben je WA Plus of WA All risk verzekerd, dan kun je schade aan je autoruit laten herstellen via het herstelnetwerk Glasgarant. Je kunt hiervoor direct een afspraak maken met een aangesloten herstelbedrijf bij jou in de buurt. Je hoeft dus niet eerst contact met Nationale-Nederlanden op te nemen. Let op: je moet je schade nog wel melden.

Zoek een herstelbedrijf

WA verzekerd

Ben je alleen WA verzekerd, dan kun je zelf kiezen of je de ruitschade laat herstellen en waar. Je betaalt de kosten zelf. Je hoeft de schade niet te melden.

Zelf de ruitschade laten herstellen

Wil je je autoruitschade niet door Glasgarant laten herstellen, maar die door iemand anders laten doen. Meld je schade dan via mijn.nn. Houd er rekening mee je dan wel een extra eigen risico betaalt. Bij ruitreparatie is dit € 150,- en bij ruitvervanging en andere schades is dit € 400,-. Dat eigen risico komt bovenop het eigen risico dat je zelf hebt gekozen.

Gevolgen voor de no-claimkorting en schadevrije jaren

De reparatie of vervanging van je autoruit heeft geen invloed op je schadevrije jaren en opgebouwde no-claimkorting.

Mijn auto is gestolen

Als je auto is gestolen, bel dan eerst het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) voordat je aangifte doet. Het VbV is bereikbaar op telefoonnummer 055 741 00 01 (optie 2). Doe dit ook als je niet tegen diefstal verzekerd bent. Via het VbV worden gestolen voertuigen direct in het diefstalregister van de politie geplaatst. De melding vergroot de kans op het terugvinden van je voertuig.

Verder moet je ook aangifte doen bij de politie in de plaats waar je voertuig gestolen is. Meld vervolgens de diefstal via mijn.nn als je de dekking WA Plus of WA All risk hebt. Met alleen de dekking WA ben je niet verzekerd tegen diefstal.

Het schadeaangifteformulier download je hier:

Woonverzekering

Schade in en aan je woning

Je kunt de schade aan je woning of inboedel gewoon online melden. Is je schade verzekerd, dan neemt een hersteller van in duurzame herstelnetwerk contact met je op over het schadeherstel. De herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier hersteld.

Schade melden in mijn.nn

Telefonisch schade melden

Voor schade aan je woning en/of inboedel kun je ons ook bellen op 088 663 31 11 op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.

Het duurzame herstelnetwerk

De herstellers in ons duurzame herstelnetwerk kunnen verschillende soorten schade herstellen. Bijvoorbeeld schade aan je vloer, glas, muren, leidingen of elektra. Maar ze kunnen ook worden ingeschakeld voor het herstellen van schade aan je meubels, het repareren van lekkages of het schoonmaken van je huis bij rook- en roetschade.


Zo werkt het:

  • Nadat je contact hebt gehad met een schadebehandelaar, wordt het herstelproces in gang gezet. De hersteldesk kijkt direct welke hersteller het beste de schade kan herstellen én in de buurt zit. De hersteller neemt daarna contact met je op om een afspraak te maken.
  • De schade in of aan je woning wordt zo snel mogelijk hersteld. Duurzaam herstel duurt niet langer dan normaal en is van hoge kwaliteit.
  • De herstellers proberen de schade eerst te repareren. Alleen als dat niet lukt, gebruiken ze nieuw materiaal om de schade te herstellen. Op die manier worden minder grondstoffen gebruikt en dus ook minder CO2-uitstoot veroorzaakt.
  • Je hoeft de kosten voor het herstel of de reparatie niet voor te schieten: wij regelen de betaling direct met het herstelbedrijf.
  • Maak je gebruik van ons herstelnetwerk? Dan betaal je geen eigen risico, zelfs niet als je zelf hebt gekozen voor een eigen risico van € 100,-. M.u.v. schade veroorzaakt door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortregens).
Aansprakelijkheidsverzekering

Voor de Aansprakelijkheidsverzekering geldt geen extra informatie. Je kunt je schade gewoon melden.

Schade melden in mijn.nn
Rechtsbijstandverzekering

Heb je juridisch advies of rechtsbijstand nodig? Neem dan contact op met de ervaren juristen van DAS. Bel naar 020 651 88 15. Liever online een juridisch conflict melden of op zoek naar meer informatie? Ga dan naar www.das.nl/nn.

Doorlopende Reisverzekering of module Doorlopende Annulering 

Voor de Doorlopende Reisverzekering en de module Doorlopende Annulering, geldt geen extra informatie. Je kunt je schade gewoon melden.

Schade melden in mijn.nn
Ongevallenverzekering

Heb je een Ongevallenverzekering bij ons en heb jij of een andere verzekerde een ongeval gehad? Dan kun je dit melden bij de afdeling Letselschade via 070 513 09 09 (ma t/m vr 8.30 tot 17.30).

Let op! Dit telefoonnummer is alleen voor letselschade. Deze afdeling kan je niet verder helpen met andere schades. Andere schades meld je eenvoudig 24/7 online via mijn.nn.nl.

Motorverzekering

Je kunt de schade aan je motor gemakkelijk online melden via mijn.nn.

Schade melden in mijn.nn

Iemand anders heeft schade aan mijn motor veroorzaakt

Ben je verzekerd bij ons en heeft iemand anders schade aan jouw motor veroorzaakt? Dan kun je deze schade door ons af laten handelen in plaats van door de verzekeraar van de tegenpartij. Dit heet Directe Schadeafhandeling.

Over Directe schadeafhandeling

Ik wil zelf de schade herstellen aan mijn motor

Laat je de schade aan je motor niet repareren, of repareer je de schade zelf? Dan heb je een extra eigen risico van € 400. Dat komt bovenop een eventueel eigen risico dat je zelf hebt gekozen. Deze staat op je polisblad.

Mijn motor is gestolen

Als je motor is gestolen, bel dan eerst het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) voordat je aangifte doet. Het VbV is bereikbaar op telefoonnummer 055 741 00 01 (optie 2). Doe dit ook als je niet tegen diefstal verzekerd bent. Via het VbV worden gestolen voertuigen direct in het diefstalregister van de politie geplaatst. De melding vergroot de kans op het terugvinden van je voertuig. Verder moet je ook aangifte doen bij de politie in de plaats waar je voertuig gestolen is. Meld vervolgens de diefstal via mijn.nn als je de dekking WA Plus of WA All risk hebt. Met alleen de dekking WA ben je niet verzekerd tegen diefstal. Het schadeaangifteformulier download je hier:

(Woon)bootverzekering

Je kunt schade aan je (woon)boot melden bij je adviseur. Ook kun je de schade telefonisch melden. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.30 uur.

Schade telefonisch melden

Spoed?

Heb je (dringend) hulp nodig? Bel dan de NN Alarmcentrale +31 (0) 26 400 23 90. Zij zijn 24/7 bereikbaar. We hebben ook een aantal dingen voor je op een rij gezet wat je kunt bij een nood- of pechsituatie op het water.

Schade aan je boot

Omdat schade al vervelend genoeg is, regelt Nationale-Nederlanden de afhandeling van de schade. De herstelbedrijven binnen het Schadeherstelnetwerk repareren snel en vakkundig. Hier komt geen schade-expert aan te pas. Kun je jouw boot niet zelf naar het herstelbedrijf brengen? Dan komt de hersteller naar je toe.

Na de bootreparatie krijg je twee jaar garantie en regelt Nationale-Nederlanden de financiële afwikkeling direct met de hersteller. Je hoeft dus niets voor te schieten. Je betaalt alleen het eventuele eigen risico aan de hersteller.

Bekijk de overzichtskaart om te zien welke watersportherstelbedrijven er in het Schadeherstelnetwerk zitten.

Overige verzekeringen

Heb je een andere verzekering dan hierboven genoemd. Zoals een motor- of caravanverzekering? Hiervoor geldt geen extra informatie. Je kunt je schade gewoon melden.

Schade melden in mijn.nn

Contact met ons opnemen

Schades meld je makkelijk en snel via mijn.nn. Kun je geen schade melden via mijn.nn, bijvoorbeeld omdat je gemachtigd of een bewindvoerder bent? Dan kun je de schade telefonisch bij ons melden. Ook zijn we bereikbaar voor vragen over je bestaande schademelding.

Telefonisch contact opnemen

Schade gemeld, en nu?

Je hebt je schade aan bijvoorbeeld je spullen, je auto of je woning gemeld bij je onafhankelijke adviseur of bij Nationale-Nederlanden.

1. Beeldvorming

Wij vormen ons een goed beeld van je situatie. Als het nodig is, nemen wij contact met je op voor aanvullende informatie. Lees meer over onze reactietijden.

2. Ingrijpende schade of spoed

Je hoort zo snel mogelijk of je schade is verzekerd. En tot welk bedrag je bent verzekerd. Wij maken dan meteen afspraken met je over het vervolg. Gaat het om een ingrijpende schade? Dan kunnen wij voorstellen om direct onze Schademanager Thuis bij je langs te sturen om je te helpen deze schade te regelen. In geval van spoed zorgen wij ervoor dat er binnen twee uur noodmaatregelen worden getroffen om verdere schade te voorkomen. Bij minder dringende zaken adviseren wij je wat je alvast kunt doen.

3. Schade herstellen

Herstel door ons herstelbedrijf

Als je schade verzekerd is, spreken wij met je af hoe wij de schade herstellen. Wij geven dan een herstelbedrijf uit ons eigen netwerk opdracht om je schade te herstellen. Zij nemen dan binnen twee werkdagen contact op om met je af te spreken wanneer zij aan de slag kunnen. Indien nodig kan het herstel ook ’s avonds en/of op zaterdag plaatsvinden. Je hoeft niets voor te schieten en je hebt dan ook geen eigen risico; wij regelen rechtstreeks de betaling met het herstelbedrijf.

Schade zelf (laten) herstellen

In overleg met ons kun je er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) herstellen. Neem dus eerst contact met ons op. We kijken dan of de schade gedekt is. Wij bepalen de omvang van de schade op basis van je melding. Soms kan dat aan de hand van bijvoorbeeld foto’s of facturen. Ook kan het zo zijn dat een schade-expert ter plekke de schade opneemt. Zijn de facturen correct? Dan betalen wij de schadevergoeding op basis daarvan zo snel mogelijk aan je uit. Wij verminderen hierbij de vergoeding met het eigen risico en we houden rekening met een redelijke vergoeding voor je eigen arbeid. Het kan voorkomen dat je een voorschotbetaling nodig hebt. Neem daarvoor contact met ons op.

4. Feedback over schadeafhandeling

Wij willen altijd graag weten hoe je de afhandeling van je schade hebt ervaren. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Je ontvangt daarvoor van ons een vragenlijst. Wij stellen het op prijs als je die invult.

Expert voor beoordeling schade

Als wij een expert inschakelen om de schade te beoordelen, dan zorgen we ervoor dat die snel contact met je opneemt. Nationale-Nederlanden werkt alleen met onafhankelijke experts. De experts zijn dus niet bij ons in dienst, uitzondering daarop zijn de experts van de Bootverzekering en de Woonbootverzekering. De onafhankelijke experts stellen het schadebedrag vast, maar ze doen geen uitspraak over de vraag of de schade gedekt is.

Je kunt zelf ook een deskundige inschakelen om het schadebedrag vast te stellen. Je kunt dit meteen aangeven als je de schade meldt of als je met de door ons ingeschakelde expert hebt gesproken. De expert die je zelf inschakelt, wordt ook wel contra-expert genoemd.

Beide experts gaan daarna aan de slag om de schade vast te stellen. Verschillen de experts van mening? Dan kunnen ze samen een derde expert inschakelen. De derde expert bepaalt dan het definitieve schadebedrag. Dit schadebedrag ligt altijd binnen de bedragen die de expert en de contra-expert hebben vastgesteld.

Wie betaalt de kosten van de contra-expert?

Het inschakelen van de zogeheten contra-expert kost geld. Dit bedrag kan hoger zijn dan het bedrag dat de expert, ingehuurd door NN, zou kosten. Wie het verschil in kosten gaat betalen, beoordelen we op basis van twee zaken:

  • Is het noodzakelijk om een contra-expert in te schakelen? Dit is maar de vraag bij kleine en eenvoudige schades.
  • Zijn de gemaakte expertisekosten door de contra-expert redelijk?

Gedragscode

Elke expert moet zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties houden. Dus overleg eerst graag met ons. Dan weet je wie je kunt benaderen en krijg je een goed beeld over de vergoeding.

Oneens met de vaststelling van de schade?

Ben je niet tevreden over de vaststelling van de schade? Neem dan contact op met ons via 088 663 31 11 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Dan kunnen we je bezwaar bespreken. In de polisvoorwaarden lees je welke opties er zijn om bezwaar te maken.