Ga direct naar inhoud

Schade melden

Schade is altijd vervelend. We doen er daarom alles aan om je snel verder te helpen. Bekijk per verzekering hoe je je schade kunt melden.

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Meld je schade dan via je adviseur.

Spoedeisende hulp nodig? Bel de
NN Alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Voor hulp in binnen- en buitenland:

  • Bij voertuigen
  • Bij medische hulp op reis
  • Bij boten en woonboten

Voor welk product wil je schade melden?

Woonverzekering (Opstal- en Inboedelverzekering)

Afgesloten via nn.nl

Heb je je verzekering via nn.nl of telefonisch bij een medewerker van Nationale-Nederlanden afgesloten? Dan kun je jouw schade het makkelijkst en snelst melden via mijn.nn. Heb je geen mijn.nn account en lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Meld je schade via mijn.nn

Afgesloten via een adviseur

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Dan kun je bij je adviseur je schade melden. De gegevens van jouw adviseur vind je in mijn.nn en op je polisblad.

Heb je geen mijn.nn account of ben je jouw polisblad kwijt?

Neem dan contact op

Aansprakelijkheidsverzekering

Afgesloten via nn.nl

Heb je je verzekering via nn.nl of telefonisch bij een medewerker van Nationale-Nederlanden afgesloten? Dan kun je jouw schade het makkelijkst en snelst melden via mijn.nn. Heb je geen mijn.nn account en lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Meld je schade via mijn.nn

Afgesloten via een adviseur

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Dan kun je bij je adviseur je schade melden. De gegevens van jouw adviseur vind je in mijn.nn en op je polisblad.

Heb je geen mijn.nn account of ben je jouw polisblad kwijt?

Neem dan contact op

Autoverzekering

Afgesloten via nn.nl

Heb je je verzekering via nn.nl of telefonisch bij een medewerker van Nationale-Nederlanden afgesloten? Dan kun je jouw schade het makkelijkst en snelst melden via mijn.nn. Heb je geen mijn.nn account en lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Meld je schade via mijn.nn

Afgesloten via een adviseur

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Dan kun je bij je adviseur je schade melden. De gegevens van jouw adviseur vind je in mijn.nn en op je polisblad.

Heb je geen mijn.nn account of ben je jouw polisblad kwijt?

Neem dan contact op

Autoschade

Je kunt je auto laten herstellen via het herstelnetwerk van Schadegarant. Je mag hiervoor direct een afspraak maken met een aangesloten herstelbedrijf bij jou in de buurt. Je hoeft niet eerst contact op te nemen. Let op: je moet je schade nog wel melden.


Voordelen Schadegarant

  • Voordeel op je eigen risico (behalve op het eigen risico dat je bij afsluiten zelf kiest).
  • Je ontvangt altijd 4 jaar garantie op de reparatie.
  • Wij regelen direct de betaling met de hersteller. Geen gedoe met voorschieten!
  • Ruitschade repareren zonder eigen risico. Bij het vervangen van je autoruit betaal je het eigen risico dat je bij het afsluiten zelf kiest.

Directe Schadeafhandeling

Met de service Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA-verzekerde personenauto's heb je de keuze om schade aan je eigen auto (veroorzaakt door een ander) af te laten handelen door Nationale-Nederlanden.

Lees meer over de Directe Schadeafhandeling

Spoed?

Kan je auto niet meer rijden en heb je direct hulp nodig? Neem contact op met de
NN Alarmcentrale via
+31 (0) 26 400 23 90. We zijn 24/7 bereikbaar.

Schade aan je auto zelf herstellen

Wil je de schade aan je auto zelf herstellen en geen gebruik maken van het herstelnetwerk Schadegarant? Neem dan eerst contact met ons op via 088 663 31 11 óf neem contact op met je adviseur als je je verzekering via een adviseur hebt afgesloten.

Let op: kies je ervoor om de schade zelf te (laten) herstellen? Dan geldt het eigen risico voor autoschade dat op je polisblad staat vermeld. Dit komt bovenop het eventueel zelf gekozen eigen risico.

Schade aan je autoruit herstellen

Autoruitschade

Heb je een sterretje of barst in je autoruit? Dan wil je natuurlijk deze schade zo snel mogelijk herstellen. Afhankelijk van je gekozen dekking kun je schade aan je autoruit laten herstellen via het herstelnetwerk Glasgarant. Bij Glasgarant repareren ze je ruitschade goed en tijdig. Zo kun je snel weer veilig de weg op.

Heb je de Nationale-Nederlanden Autoverzekering WA?

Met de Autoverzekering WA ben je niet verzekerd voor ruitschade. Je kunt zelf kiezen of je de ruitschade laat herstellen en waar. De kosten betaal je dan zelf. Je hoeft de schade niet bij ons te melden.

Heb je de Nationale-Nederlanden Autoverzekering WA Plus of WA All risk?

Heb je de Autoverzekering WA Plus/WA Extra of WA All risk afgesloten, dan ben je wel verzekerd voor ruitschade. Via het herstelnetwerk Glasgarant laat je de schade repareren. Je kunt hiervoor direct een afspraak maken met een aangesloten herstelbedrijf bij jou in de buurt. Je hoeft dus niet eerst contact met ons op te nemen. Let op: je moet je schade nog wel melden.

Wil je de ruitschade ergens anders laten herstellen?

Neem dan eerst contact met ons op via 088 663 31 11. Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten, neem dan eerst contact op met je adviseur.
Let op: je betaalt dan bij ruitreparatie een vast eigen risico van € 150,-. Bij andere schades en bij ruitvervanging betaal je een extra eigen risico van € 400,-. Dat eigen risico komt boven op het eigen risico dat je hebt gekozen.

Zijn er gevolgen voor de no-claimkorting?

Nee, de reparatie of vervanging van je autoruit heeft geen invloed op je schadevrije jaren en opgebouwde no-claimkorting.

Maak direct een afspraak

Zoek eenvoudig een aangesloten herstelbedrijf bij jou in de buurt via de bedrijvenzoeker van Glasgarant. Let op: wil je ergens anders je ruitschade laten herstellen? Neem dan eerst contact met ons op via 088 663 31 11. Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten, neem dan eerst contact op met je adviseur.

Wat moet ik doen als mijn auto is gestolen?

Als je auto is gestolen, bel dan eerst het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) voordat je aangifte doet. Het VbV is bereikbaar op telefoonnummer 055 741 00 01 (optie 2). Doe dit ook als je niet tegen diefstal verzekerd bent. Via het VbV worden gestolen voertuigen direct in het diefstalregister van de politie geplaatst. De melding vergroot de kans op het terugvinden van je voertuig.

Verder moet je ook aangifte doen bij de politie in de plaats waar je voertuig gestolen is. Meldt vervolgens de diefstal telefonisch bij ons als je de Autoverzekering WA Plus/WA Extra of WA All risk hebt. We zijn bereikbaar via 088 663 31 11. Bij de melding zullen wij de belangrijkste vragen met je doornemen en je vragen een schadeaangifteformulier toe te sturen en het originele exemplaar van het proces-verbaal van aangifte bij de politie. Let op: heb je je verzekering via een adviseur afgesloten, neem dan eerst contact op met je adviseur.

Het schadeaangifteformulier download je hier:

Rechtsbijstandverzekering

Heb je juridisch advies of rechtsbijstand nodig? Neem dan contact op met de ervaren juristen van DAS. Bel naar 020 651 87 75. Liever online een juridisch conflict melden of op zoek naar meer informatie? Ga dan naar www.das.nl/nn.

Doorlopende Reisverzekering of module Doorlopende Annulering 

Afgesloten via nn.nl

Heb je je verzekering via nn.nl of telefonisch bij een medewerker van Nationale-Nederlanden afgesloten? Dan kun je jouw schade het makkelijkst en snelst melden via mijn.nn. Heb je geen mijn.nn account en lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Meld je schade via mijn.nn

Afgesloten via een adviseur

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Dan kun je bij je adviseur je schade melden. De gegevens van jouw adviseur vind je in mijn.nn en op je polisblad.

Heb je geen mijn.nn account of ben je jouw polisblad kwijt?

Neem dan contact op

Spoed?

Ben je op reis en heb je (dringend) hulp nodig? Neem contact op met de NN Alarmcentrale via
+31 (0) 26 400 23 90. We zijn 24/7 bereikbaar.

Ongevallenverzekering

Afgesloten via nn.nl

Heb je je verzekering via nn.nl of telefonisch bij een medewerker van Nationale-Nederlanden afgesloten? Dan kun je jouw schade het makkelijkst en snelst melden via mijn.nn. Heb je geen mijn.nn account en lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Meld je schade via mijn.nn

Afgesloten via een adviseur

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Dan kun je bij je adviseur je schade melden. De gegevens van jouw adviseur vind je in mijn.nn en op je polisblad.

Heb je geen mijn.nn account of ben je jouw polisblad kwijt?

Neem dan contact op

(Woon)bootverzekering

Heb je je verzekering via een adviseur afgesloten? Dan kun je bij je adviseur je schade melden. De gegevens van jouw adviseur vind je in mijn.nn en op je polisblad. Je kunt schade aan je (woon)boot ook telefonisch melden via 088 818 15 12. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Heb je geen mijn.nn account of ben je jouw polisblad kwijt?

Neem dan contact op

Spoed?

Heb je (dringend) hulp nodig? Bel dan de NN Alarmcentrale +31 (0) 26 400 23 90. We zijn 24/7 bereikbaar. We hebben ook een aantal dingen voor je op een rij gezet wat je kunt bij een nood- of pechsituatie op het water.

Schade aan je boot

Omdat schade al vervelend genoeg is, regelt Nationale-Nederlanden de afhandeling van de schade. De herstelbedrijven binnen het Schadeherstelnetwerk repareren snel en vakkundig. Hier komt geen schade-expert aan te pas. Kun je jouw boot niet zelf naar het herstelbedrijf brengen? Dan komt de hersteller naar je toe.

Na de bootreparatie krijg je twee jaar garantie en regelt Nationale-Nederlanden de financiële afwikkeling direct met de hersteller. Je hoeft dus niets voor te schieten. Je betaalt alleen het eventuele eigen risico aan de hersteller.

Bekijk de overzichtskaart om te zien welke watersportherstelbedrijven er in het Schadeherstelnetwerk zitten.

Overige verzekeringen

Rechtstreeks bij Nationale-Nederlanden

Heb je rechtstreeks (zonder adviseur) een motor- of caravanverzekering bij Nationale-Nederlanden afgesloten? Dan kun je jouw schade het makkelijkst en snelst melden via mijn.nn. Heb je geen mijn.nn account en lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Meld je schade in mijn.nn

Afgesloten via een adviseur

Heb je een verzekering voor aanhangwagen, motor, caravan of oldtimer en heb je deze afgesloten bij een adviseur? Dan kun je bij je adviseur je schade melden. De gegevens van jouw adviseur vind je in mijn.nn en op je polisblad.

Heb je geen mijn.nn account of ben je jouw polisblad kwijt?

Neem dan contact op

Spoed?

Neem bij noodsituaties contact op met de
NN Alarmcentrale via
+31 (0) 26 400 23 90. We zijn 24/7 bereikbaar.

Wat als je schade hebt gemeld?

Je hebt je schade aan bijvoorbeeld je spullen, je auto of je woning gemeld bij je onafhankelijke adviseur of direct bij Nationale-Nederlanden.

Beeldvorming

Wij vormen ons een goed beeld van je situatie. Als het nodig is, nemen wij contact met je op voor aanvullende informatie. Lees meer over onze reactietijden.

Schadeherstel bij ingrijpende schade

Wij laten je zo snel mogelijk weten of je schade verzekerd is en tot welk bedrag je verzekerd bent. Wij maken dan meteen afspraken met je over het vervolg. Gaat het om een ingrijpende schade? Dan kunnen wij voorstellen om direct onze Schademanager Thuis bij je langs te sturen om je te helpen deze schade te regelen. In geval van spoed zorgen wij ervoor dat er binnen twee uur noodmaatregelen worden getroffen om verdere schade te voorkomen. Bij minder dringende zaken adviseren wij je wat je alvast kunt doen.

Schadeherstel door ons herstelbedrijf

Als je schade verzekerd is, spreken wij met je af hoe wij de schade herstellen. Wij geven dan een herstelbedrijf uit ons eigen netwerk opdracht om je schade te herstellen. Zij nemen dan binnen twee werkdagen contact op om met je af te spreken wanneer zij aan de slag kunnen. Indien nodig kan het herstel ook ’s avonds en/of op zaterdag plaatsvinden. Je hoeft niets voor te schieten en je hebt dan ook geen eigen risico; wij regelen rechtstreeks de betaling met het herstelbedrijf.

Schadeherstel zelf (laten) herstellen

In overleg met ons kun je er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) herstellen. Neem dus eerst contact met ons op. We kijken dan of de schade gedekt is. Wij bepalen de omvang van de schade op basis van je melding. Soms kan dat aan de hand van bijvoorbeeld foto’s of facturen. Ook kan het zo zijn dat een schade-expert ter plekke de schade opneemt. Zijn de facturen correct? Dan betalen wij de schadevergoeding op basis daarvan zo snel mogelijk aan je uit. Wij verminderen hierbij de vergoeding met het eigen risico en we houden rekening met een redelijke vergoeding voor je eigen arbeid. Het kan voorkomen dat je een voorschotbetaling nodig hebt. Neem daarvoor contact met ons op.

Feedback schade afhandeling

Wij willen altijd graag weten hoe je de afhandeling van je schade hebt ervaren. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Je ontvangt daarvoor van ons een vragenlijst. Wij stellen het op prijs als je die invult.

Expert voor beoordeling schade

Als wij een expert inschakelen om de schade te beoordelen, dan zorgen we ervoor dat die snel contact met je opneemt. Nationale-Nederlanden werkt alleen met onafhankelijke experts. De experts zijn dus niet bij ons in dienst, uitzondering daarop zijn de experts van de Bootverzekering en de Woonbootverzekering. De onafhankelijke experts stellen het schadebedrag vast, maar ze doen geen uitspraak over de vraag of de schade gedekt is.

Je kunt zelf ook een deskundige inschakelen om het schadebedrag vast te stellen. Je kunt dit meteen aangeven als je de schade meldt of als je met de door ons ingeschakelde expert hebt gesproken. De expert die je zelf inschakelt, wordt ook wel contra-expert genoemd.

Beide experts gaan daarna aan de slag om de schade vast te stellen. Verschillen de experts van mening? Dan kunnen ze samen een derde expert inschakelen. De derde expert bepaalt dan het definitieve schadebedrag. Dit schadebedrag ligt altijd binnen de bedragen die de expert en de contra-expert hebben vastgesteld.

Wie betaalt de kosten van de contra-expert?

De kosten van inschakeling van een contra-expert worden vergoed tot de kosten van inschakeling van een eigen expert. Indien de kosten van een contra-expert meer bedragen dan de kosten van de eigen expert, zal het meerdere worden getoetst aan de redelijkheid.

Bij deze redelijkheid kijken we naar 2 zaken:

  • Is het noodzakelijk om een contra-expert in te schakelen? Dit is maar de vraag bij kleine en eenvoudige schades.
  • Zijn de gemaakte expertisekosten door de contra-expert redelijk?

Gedragscode

Elke expert moet zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties houden. Dus overleg eerst graag met ons. Dan weet je wie je kunt benaderen en krijg je een goed beeld over de vergoeding.

Oneens met de vaststelling van de schade?

Ben je niet tevreden over de vaststelling van de schade? Neem dan contact op met ons via 088 663 31 11 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur. Dan kunnen we je bezwaar bespreken. In de polisvoorwaarden lees je welke opties er zijn om bezwaar te maken.