WA | Autoverzekering

Veel gekozen als de auto ouder is dan 12 jaar

  • Verzekerd bij schade die je met je auto veroorzaakt aan (de auto van) anderen
  • 24/7 hulp bij ongelukken
  • 10% korting op je 2e en volgende auto in het gezin

Bereken je premie

Wat is een WA-verzekering?

Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is in Nederland verplicht voor iedereen met een motorvoertuig. Het dekt de schade aan de auto en spullen van anderen als je daarvoor aansprakelijk bent. Ook ben je met deze dekking verzekerd voor kosten van letsel aan personen na een auto-ongeluk als je aansprakelijk bent.

Goed om te weten: de WA dekking op een autoverzekering is iets anders dan een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Een aansprakelijkheidsverzekering vergoedt de schade die je per ongeluk veroorzaakt aan anderen of hun spullen. Met een aansprakelijkheidsverzekering ben je niet verzekerd voor de schade die je met een auto veroorzaakt. Met een WA verzekering verzeker je schade die veroorzaakt is door, of te maken heeft met een motorvoertuig. Een WA verzekering is in Nederland wettelijk verplicht voor ieder motorvoertuig.


Wat verzeker je met een WA-dekking?

De WA-verzekering is verplicht en wordt veel gekozen als een auto 12 jaar of ouder is. Je kunt ook kiezen voor WA Plus en WA All risk. WA Plus wordt ook wel WA Beperkt Casco genoemd. Deze wordt het meest gekozen als de auto 7 tot 12 jaar oud is. WA All risk wordt veel gekozen als de auto jonger is dan 7 jaar.

Niet alleen de leeftijd van je auto is belangrijk bij het kiezen van je Autoverzekering. Ook de gewenste dekking telt mee. Bij een minder uitgebreide dekking, moet je sommige schade zelf betalen.

In de polisvoorwaarden lees je precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd.

Waarvoor ben je verzekerd?

Dekking WA WA
Plus
WA
All risk
Schade door je auto aan anderen en spullen van anderen
24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
Schade door brand, storm, hagel of aanrijding met een dier
Schade door diefstal en joyriding
Sterretjes, barsten of putjes in je autoruit
Schade aan je eigen auto door bijvoorbeeld aanrijding en vandalisme
Garantie nieuwe auto Bekijk uitleg 2 jaar 2 jaar
Garantie tweedehands auto Bekijk uitleg 2 jaar 2 jaar
Meer over
WA Plus
Meer over
WA All risk

Waarvoor ben je niet verzekerd?

Je bent onder andere niet verzekerd voor schade of hulp als je:

  • jouw auto verhuurt of als taxi gebruikt;
  • rijdt onder invloed van drugs, alcohol of lachgas;
  • meedoet aan wedstrijden waarbij het gaat om snelheid en behendigheid;
  • rijdt met een ongeldig rijbewijs.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je wel en niet verzekerd bent.

Tevredenheidsgarantie

Ben je niet tevreden over de afhandeling van schade? Dan krijg je vier keer de maandpremie terug op je rekening.

Zo werkt het

Dit zijn de voorwaarden

lay5185f816bff6415d8878ab3cefcd2f16

Wat kost een WA-verzekering?

WA is de minst uitgebreide autoverzekering. Daarom heeft deze ook de laagste premie. Je verzekert alleen schade die je per ongeluk maakt met je auto bij anderen. Schade aan je eigen auto is niet verzekerd.

Bereken je premie

Breid je Autoverzekering uit met modules:

Je kunt je Autoverzekering uitbreiden met de volgende modules:

Schade Inzittenden

Bij een ongeluk met je auto kan er letselschade ontstaan bij de bestuurder of passagiers. Met de module Schade Inzittenden ben je bij een gedekte schade verzekerd tot maximaal € 1.000.000,- per gebeurtenis. Ook jullie spullen in de auto zijn verzekerd tegen schade. Het maakt hierbij niet uit of je zelf het ongeluk hebt veroorzaakt. Ook niet of er discussie is met de tegenpartij over wie schuld heeft.

Waarvoor ben je verzekerd?

Je bent verzekerd voor:

  • verwondingen die jij en je passagiers oplopen door een auto-ongeluk, inclusief smartengeld;
  • schade aan de spullen van de bestuurder en passagiers.

Wanneer ben je verzekerd?

De bestuurder en passagiers van je auto zijn verzekerd bij een ongeval:

  • als ze zich in de auto bevinden op een officiële zitplaats;
  • bij het in- of uitstappen;
  • als ze onderweg tijdelijk uit de auto zijn, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van een noodreparatie of om te tanken.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je verzekerd bent met de module Schade Inzittenden.

Rechtsbijstand

Met de module Rechtsbijstand sta je er niet alleen voor bij juridische conflicten in het verkeer met je auto. Bijvoorbeeld bij het bepalen wie er schuldig was aan een ongeval met je auto. Maar ook bij conflicten over koop, onderhoud of reparatie van je auto.

Waarvoor ben je verzekerd?

Je bent bijvoorbeeld verzekerd voor rechtshulp als je:

  • de kosten na een auto-ongeluk wilt verhalen;
  • een conflict hebt met je autodealer over bijvoorbeeld het (ver)kopen van je auto;
  • je auto wilt terugkrijgen bij een conflict over bijvoorbeeld eigendom of beslaglegging;
  • een conflict hebt over schade die is ontstaan tijdens het vervoeren van je auto.

Welke hulp bieden wij?

  • Je krijgt hulp van een jurist die opkomt voor je belangen en onderhandelt met de tegenpartij.
  • We vergoeden kosten van externe deskundigen of advocaten en de kosten van een gerechtelijke procedure.
  • We bieden je de mogelijkheid om een bemiddelaar in te schakelen (mediation).
  • Soms zijn de kosten voor een rechtszaak hoger dan de schadevergoeding die de rechtszaak uiteindelijk voor je oplevert. Wij vergoeden dan de schade. Dit doen we alleen als we verwachten dat een rechter je gelijk geeft.

Tip!

Je kunt er ook voor kiezen de module Verkeer af te sluiten bij de Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering. Met de module Verkeer ben je uitgebreider verzekerd. Je verzekert je dan niet alleen als verkeersdeelnemer met de auto en motor. Maar ook als voetganger en fietser of als passagier in bus, boot, trein en vliegtuig.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je verzekerd bent met de module Rechtshulp.

Pechhulp

Met de module Pechhulp krijg je dag en nacht hulp als je door een mechanische of elektronische storing niet (verder) kunt rijden. Handig als je pech onderweg hebt. Je kunt kiezen voor de modules Pechhulp Nederland en/of Europa.

Waarvoor krijg je hulp?

Soort hulp Dekkingsgebied
Nederland
Dekkingsgebied
Europa
24/7 Hulp bij pech als je auto kapotgaat in Nederland
24/7 Hulp bij pech als je auto kapotgaat in Europa
Er wordt een noodreparatie uitgevoerd om veilig verder te rijden
Je auto wordt naar de dichtstbijzijnde garage gebracht
Jij en je passagiers worden bij pech in Nederland naar een adres in Nederland gebracht
Jij en je passagiers worden bij pech in Europa naar de dichtstbijzijnde garage gebracht
Transportkosten van auto en bagage naar Nederland als reparatie in het buitenland niet mogelijk is
Vervangende auto Max. 5 werkdagen Max. 21 dagen, max. 2 keer per jaar
Aantal keer per verzekeringsjaar dat je bij pech verzekerd bent 4 7
Aantal overnachtingen (€ 80,- per persoon per nacht) 1 3

Waar krijg je hulp?

Met Pechhulp Nederland krijg je hulp bij autopech in Nederland, behalve op Vlieland en Schiermonnikoog. Pechhulp Europa biedt hulp in het gebied van de groene kaart, behalve Nederland. Wil je in Nederland én Europa hulp met je auto bij pech? Dan heb je de module Nederland en de module Europa nodig.

Bekijk ook de polisvoorwaarden. Daarin lees je precies waarvoor je verzekerd bent met de modules Pechhulp Nederland en Pechhulp Europa.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Autoverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil je advies?

Dan kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Deze biedt een andere Autoverzekering van Nationale-Nederlanden aan dan op nn.nl wordt aangeboden met andere dekkingen en voorwaarden.

Meer informatie

laybe2545b6ca3f465e97ade1055db87d41

10% korting bij meer auto’s of motoren

Wil je twee, drie of vier auto’s en/of motoren binnen jouw gezin verzekeren? Dan krijg je 10% korting op de premie van de Autoverzekering of Motorverzekering die je extra afsluit. Je gezinsleden moeten wel op hetzelfde adres wonen als jij. Gezinsleden zijn jijzelf, je partner en kinderen die thuis wonen.

De extra auto of motor verzeker je makkelijk online.

Lees meer over een tweede auto verzekeren


Belangrijke informatie over de Autoverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Autoverzekering. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Autoverzekering WA

Verzekeringskaart Autoverzekering WA Plus

Verzekeringskaart Autoverzekering WA All risk

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering aan te passen. Dit kan voor alle of een deel van de klanten zo zijn. Dit kan vanaf de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie wordt berekend, verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • bij veranderingen in wet- en regelgeving;
  • bij economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan laat de verzekeraar dit vooraf aan je weten. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand vooraf bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er verandert en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering afsloot de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verzekeraar de verandering liet weten. De verzekering stoppen doe je via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Als je schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. De verzekeraar gebruikt hiervoor de gegevens die op het schadeformulier staan, de informatie die jij en de eventuele tegenpartij geven, en als dat nodig is getuigenverklaringen. Je geeft de verzekeraar de informatie die nodig is.

Ben je verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? Dan probeert de verzekeraar jouw schade op hem te verhalen. Of op diens verzekeraar.

Ben je niet verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? In sommige gevallen probeert de verzekeraar je dan te helpen om je schade te verhalen.

Lees hoe directe schadeafhandeling werkt

Ben je zelf aansprakelijk? Dan neemt de verzekeraar contact op met je tegenpartij of diens verzekeraar om de schade te regelen.

WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
De verzekeraar regelt de schade met de tegenpartij binnen de verplichtingen die zij heeft. Zij mag schade direct aan je tegenpartij vergoeden of een regeling afspreken. Let op! Heb je je tegenpartij laten weten dat je aansprakelijk bent? Of heb je toegezegd dat hij recht heeft op een schadevergoeding? Dan is de verzekeraar daar niet aan gebonden. Zij beoordeelt of je volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Je bent bijvoorbeeld aansprakelijk als je een verkeersregel overtreedt. Bijvoorbeeld als je geen voorrang hebt verleend met je auto en daardoor het verkeersongeval is ontstaan.

WA Plus en WA All risk
Heb je schade aan je eigen auto en kan de schade worden hersteld? Dan is de omvang van de schade gelijk aan de reparatiekosten. Behalve als de reparatiekosten van je auto te hoog zijn. Namelijk: hoger dan het verschil tussen de dagwaarde direct vóór de gebeurtenis en de restwaarde. Dan is je auto total loss. De schade wordt dan berekend als het verschil tussen de dagwaarde direct voor de gebeurtenis en de restwaarde. Maar, als de vervangingswaarde van je auto volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent hoger is dan de dagwaarde. Dan wordt dat bedrag gebruikt om de schade te berekenen.

Ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder Diefstal valt? Dan wordt de schade berekend als de dagwaarde direct voor de gebeurtenis. Of de vervangingswaarde volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent, als die hoger was dan de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis.

Is er sprake van schade aan of diefstal van accessoires? Dan stelt de verzekeraar de omvang van de schade zo vast: de eerste 12 maanden na aanschaf schrijft zij 1,5% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs. Vanaf de 13e maand na aanschaf schrijft zij 1% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs.

Total loss
Is je auto total loss, of ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel 'diefstal' is verzekerd? Dan vergoedt de verzekeraar de schade pas als je de eigendom van je auto aan de verzekeraar hebt overgedragen. Ook ben je verplicht om alle zaken die bij je auto horen aan de verzekeraar te overhandigen.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Autoverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen tegen kosten die worden gemaakt bij schade van en door autobezit. De auto moet een Nederlands kenteken hebben.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact