Ga direct naar inhoud

Veelgestelde vragen Beleggen

Aanvragen

Kan ik samen met iemand anders Beheerd Beleggen aanvragen?

Ja, je kunt een en/of beleggingsrekening aanvragen. Hiervoor heb je een betaalrekening nodig die op dezelfde namen staat als de rekening die je bij ons opent.

Kan ik een beleggingsrekening voor mijn minderjarige kind openen?

Nee, je kunt alleen een beleggingsrekening openen als je meerderjarig bent en alleen op je eigen naam.

Kan ik een gezamenlijke beleggingsrekening openen, zonder een gezamenlijke betaalrekening met deze persoon te hebben?

Nee, dit kan niet. Omdat wij verplicht zijn je identiteit te controleren, moeten de vaste tegenrekening én de beleggingsrekening op dezelfde namen staan.

Wat is de minimale inleg als ik wil beleggen bij Nationale-Nederlanden?

Je start al met Beheerd Beleggen vanaf € 50,- inleg per maand of eenmalig € 1.000,-.

Vraag ik Beheerd Beleggen zelf aan of via een adviseur?

Je kunt Beheerd Beleggen zelf aanvragen. Maar je kunt dit ook via een adviseur doen. De kosten hiervoor betaal je rechtstreeks aan de adviseur. Deze kosten maken geen deel uit van de beheerkosten die je aan ons betaalt. Je kiest je adviseur zelf.


Algemeen

Kan ik kiezen in welke fondsen ik wil beleggen?

Basis Beheerd Beleggen
Nee, bij (Basis) Beheerd Beleggen gaan onze beleggingsexperts voor jou aan de slag. Zij beheren je beleggingsrekening en bepalen in welke fondsen je belegt.

Je beleggingsprofiel is het uitgangspunt voor de beleggingsfondsen waarin we voor jou beleggen. We bepalen je beleggingsprofiel met je antwoorden op vragen over:

  • Je beleggingsdoel
  • Je financiële situatie
  • Het risico dat je wilt en kunt lopen
  • Hoe lang je wilt beleggen

Begeleid Beleggen (niet meer af te sluiten)
Bij Begeleid Beleggen kies je zelf in welke fondsen je belegt. De fondsen waaruit je kiest staan op de pagina Fondsinformatie onder 'Begeleid Beleggen'. Het aan- en verkoopformulier vind je op de pagina Begeleid Beleggen, onder 'Aan- en verkopen'. Dit formulier kun je downloaden, invullen en ondertekend per post sturen. Ons postadres staat op het formulier.

Zelf Beleggen en Aanvullend Pensioen Zelf Beleggen (niet meer af te sluiten)
Bij Zelf Beleggen en Aanvullend Pensioen Zelf Beleggen kies je zelf in welke fondsen je belegt. De fondsen waaruit je kiest staan op de pagina Fondsinformatie onder '(Aanvullend Pensioen) Zelf Beleggen'. Je geeft je aan- en verkoopopdrachten door in mijn.nn.

Waarom gebruiken jullie de Beleggersgiro?

Door het gebruik van de Stichting Nationale-Nederlanden Bank Beleggersgiro, staan je beleggingen los van het vermogen van Nationale-Nederlanden Bank. Zo ben je beschermd bij een eventueel faillissement van de bank.

Wat is het beleid voor het uitvoeren van orders bij Beheerd Beleggen?

Je vindt het beleid voor het uitvoeren van orders in Bijlage 2 van 'Beleid voor het uitvoeren van orders' van de Productvoorwaarden Beheerd Beleggen.

Kan ik op elk moment stoppen met Beheerd Beleggen? 

Ja, je kunt Beheerd Beleggen op ieder moment stopzetten. Als je met Beheerd Beleggen stopt, dan verkopen wij je beleggingen. En maken we het bedrag over naar je tegenrekening.

Wie houden zich bezig met mijn beleggingen?

Jij als belegger

Onze beleggingsexperts beleggen voor jou. Natuurlijk doen we dat op basis van jouw keuzes, zoals:

  • het type portefeuille: Wereld of Trends;
  • hoeveel risico je wilt en kunt lopen;
  • wanneer je over je vermogen wilt beschikken;
  • hoeveel en hoe vaak je inlegt;
  • wat je voorkeuren op het gebied van duurzaamheid zijn.

Wij als bank

Wij zijn Nationale-Nederlanden Bank. Onze belangrijkste Beheerd Beleggen taken zijn:

  • Wij beleggen je geld zo goed mogelijk. Je beleggingsprofiel en gemaakte keuzes vormen hierbij het uitgangspunt.
  • Wij kiezen de beleggingsfondsen waarin wij voor je beleggen. Dit heet vermogensbeheer.
  • Wij houden je beleggingsportefeuille up-to-date. We gebruiken hiervoor de informatie uit je beleggersprofiel.
  • Wij laten je zien hoe groot de kans is dat je je doelbedrag bereikt op de einddatum. En welk risico wij daarbij voor jou nemen. Wij gaan daarbij uit van de informatie die je ons hebt gegeven.
  • Wij verrekenen elk kwartaal de beheerkosten door een deel van je beleggingen te verkopen.

Stichting Nationale-Nederlanden Bank Beleggersgiro

Als belegger beleg je in verschillende beleggingsfondsen. Dat noemen we ook wel participaties. Je participaties staan op naam van een aparte stichting: de ‘Stichting Nationale-Nederlanden Bank Beleggersgiro’. Hierdoor behoud je ook bij een mogelijk faillissement van Nationale-Nederlanden Bank N.V. je rechten over de participaties. Daarnaast krijgt je van ons de garantie dat de Beleggersgiro haar verplichtingen aan je nakomt.

Waar belegt Nationale-Nederlanden mijn vermogen in?

We beleggen voor je in verschillende beleggingsfondsen. Hiermee spreiden wij het risico dat je loopt met beleggen. Onze beleggingsexperts hebben hierbij de vrijheid te kiezen uit de beste fondsen.

Je kiest wel zelf of je in Wereld of in Trends wilt beleggen.

Betaal ik belasting over mijn opgebouwde vermogen?

Het vermogen dat je opbouwt met Beheerd Beleggen valt fiscaal in box 3. Over de waarde van je vermogen op 1 januari van elk jaar, moet je boven een bepaalde grens belasting betalen. Dat is de vermogensrendementsheffing. Zie voor meer informatie de website van de Belastingdienst.


Automatische incasso

Waarom moet ik de profielvragenlijst opnieuw invullen bij het aanpassen van de automatische incasso?

Wijzigt je maandelijkse inleg bij (Basis) Beheerd Beleggen? Dan kan dit van invloed zijn op onder andere de haalbaarheid van je beleggingsdoel. Om je beleggingsprofiel opnieuw te kunnen bepalen, is het nodig dat je de vragenlijst opnieuw invult.

Hoe stel ik bij beleggen een automatische incasso in?

Je kunt alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen een automatische incasso aanzetten. Ga hiervoor in mijn.nn naar je beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’. We schrijven dan één keer per maand een bedrag van je tegenrekening af. Dat is rond de 24ste.

Wanneer wordt de automatische incasso van mijn rekening geïncasseerd?

We schrijven het bedrag één keer per maand rond de 24ste van je tegenrekening af.

Is de automatische incasso niet gelukt? Bijvoorbeeld omdat er onvoldoende geld op je tegenrekening stond? Dan herhalen wij deze incasso niet.

Je kunt het bedrag zelf alsnog op je beleggingsrekening storten. Maak hiervoor het bedrag over vanaf de betaalrekening die je als vaste tegenrekening hebt opgegeven. Het rekeningnummer van je beleggingsrekening vind je in mijn.nn en de NN App.

Is je beleggingsrekening gekoppeld aan je hypotheek? Controleer dan de afspraken met je hypotheekbank. Door het missen van de maandelijkse incasso loop je mogelijk een achterstand op bij de inleg.

De automatische incasso is niet gelukt. Wat nu?

Is de automatische incasso niet gelukt? Bijvoorbeeld omdat er onvoldoende geld op je tegenrekening stond? Dan herhalen wij deze incasso niet.

Je kunt het bedrag zelf alsnog op je beleggingsrekening storten. Maak hiervoor het bedrag over vanaf de betaalrekening die je als vaste tegenrekening hebt opgegeven. Het rekeningnummer van je beleggingsrekening vind je in mijn.nn en de NN App.

Is je beleggingsrekening gekoppeld aan je hypotheek? Controleer dan de afspraken met je hypotheekbank. Door het missen van de maandelijkse incasso loop je mogelijk een achterstand op bij de inleg.

Hoe kan ik mijn incasso voor mijn beleggingsrekening stopzetten, verlagen of verhogen?

Je kunt alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen een automatische incasso aanzetten. Een automatische incasso aanzetten, aanpassen of stopzetten doe je in mijn.nn. Ga in mijn.nn naar je beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’.

We vragen je hiervoor de vragenlijst ‘Beleggingsprofiel’ opnieuw in te vullen. Het bedrag dat je maandelijks wilt beleggen is namelijk van invloed op de haalbaarheid van je beleggingsdoel.


Beleggingsportefeuille en -profiel

Wat is een beleggingsprofiel?

Een beleggingsprofiel geeft aan welk beleggingsrisico je wilt en kunt lopen. Bij Beheerd Beleggen houden we hier rekening mee in je beleggingsportefeuille. Bijvoorbeeld in de verdeling tussen aandelen en obligaties. Zo loop je geen onnodig risico. Bij Begeleid Beleggen gebruiken we je beleggingsprofiel voor ons advies. Bij Zelf Beleggen en Aanvullend Pensioen Zelf Beleggen kan je hiermee zelf bepalen of het beleggingsrisico dat je loopt bij je past.

Bekijk de beleggingsprofielen van:

Hoe pas ik mijn beleggingsprofiel aan?

Je kunt de profielvragen in de NN App of in mijn.nn opnieuw beantwoorden. Wij bepalen dan welk profiel het beste bij je past.

Ga in mijn.nn naar je beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Of log in op de NN App en ga naar je beleggingsrekening. Tik op het tandwieltje rechts bovenaan, en kies voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Hoe pas ik mijn beleggingsportefeuille aan?

Bij (Basis) Beheerd Beleggen kun je je beleggingsportefeuille niet zelf aanpassen. Wel kun je de profielvragenlijst opnieuw invullen in mijn.nn of in de NN App. Je antwoorden op deze vragen bepalen je beleggingsprofiel.

Ga in mijn.nn naar je beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Of log in op de NN App en ga naar je beleggingsrekening. Tik op het tandwieltje rechts bovenaan, en kies voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Kan ik een beleggingsprofiel met een hoger risico kiezen dan uit de profielvragenlijst komt?

Nee, dat kan niet. Je antwoorden op de vragen in de vragenlijst bepalen je beleggingsprofiel. Dit profiel geeft onder andere aan hoeveel risico je kunt en wilt nemen met beleggen.

Waarom moet ik bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen de beleggingsprofielvragen invullen?

Je antwoorden op de profielvragen bepalen je beleggingsprofiel. Dit profiel geeft onder andere aan hoeveel risico je kunt en wilt nemen met beleggen. Bij (Basis) Beheerd Beleggen stemmen onze beleggingsexperts je beleggingen af op je persoonlijke situatie. Bij Begeleid Beleggen vormt je beleggingsprofiel het uitgangspunt voor ons advies aan jou.

Jullie passen mijn portefeuille aan. Kan ik dit terugdraaien?

Nee, je kunt je beleggingsportefeuille niet zelf aanpassen. Bij (Basis) Beheerd beleggen beheren onze beleggingsexperts jouw beleggingen. Zij passen de modelportefeuille aan als het nodig is. Zo zorgen zij ervoor dat de risico-rendementsverhouding van de portefeuille in lijn blijft met je beleggingsprofiel. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij koersschommelingen. Of door een analyse van de economische ontwikkelingen in de wereld.

Wel kun je je beleggingsprofiel updaten door de profielvragenlijst opnieuw in te vullen in mijn.nn of in de NN App. Je antwoorden op deze vragen bepalen je beleggingsprofiel.

Ga in mijn.nn naar je beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Of log in op de NN App en ga naar je beleggingsrekening. Tik op het tandwieltje rechts bovenaan, en kies voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Waarom passen jullie mijn beleggingsprofiel aan?

Bij Beheerd Beleggen passen we je profiel aan nadat je de profielvragen opnieuw invult. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat je minder risico wilt of kan lopen. Bij gebruik van de lifecycle-methode passen wij jou profiel ook aan. Met de lifecycle-methode nemen we steeds minder risico met je beleggingen naarmate je doeldatum dichterbij komt. Dit doen we door je profiel aan te passen naar een profiel met minder risico.


Inzicht en overzicht

Waar vind ik het waardeoverzicht (kwartaaloverzicht) van mijn beleggingen?

Je vindt je kwartaaloverzicht in mijn.nn bij 'Documenten'.

In welke box valt het vermogen van mijn beleggingsrekening?

Het tegoed van je beleggingsrekening valt in box 3. Dit geldt alleen niet voor je Aanvullend Pensioen Zelf Beleggen rekening, of als je rekening gekoppeld is aan een Beleggingsrekening Eigen Woning Hypotheek van WestlandUtrecht Bank. Dan valt de waarde van je beleggingsrekening in box 1. Kijk voor meer informatie www.belastingdienst.nl.

Waar vind ik een overzicht van mijn beleggingstransacties?

Je vindt de transacties voor je beleggingsrekening in mijn.nn onder 'Transactieoverzicht'.

Ik zie mijn beleggingsproduct niet in mijn.nn. Wanneer is deze zichtbaar?

Je ziet je beleggingsproduct in mijn.nn zodra je alle stappen hebt doorlopen om een beleggingsrekening te openen.

Als je een rekening op twee namen opent, is ook het akkoord van je mederekeninghouder nodig.

Zie je de beleggingsrekening daarna niet in mijn.nn? Neem dan contact met ons op.

Wat zijn de transacties op mijn (Basis) Beheerd Beleggen rekening die ik zie in mijn.nn?

Je beleggingsportefeuille bestaat uit verschillende beleggingsfondsen. Bij (Basis) Beheerd Beleggen koopt en verkoopt Nationale-Nederlanden deze fondsen om je portefeuille aan te laten sluiten op je beleggingsprofiel.

Heb je een maandelijkse incasso ingesteld? Of doe je een extra storting op je beleggingsrekening? Nationale-Nederlanden koopt daarvan verschillende beleggingsfondsen aan die passen bij je beleggingsprofiel. Als er beleggingen zijn die niet meer overeenkomen met je beleggingsprofiel, dan doen wij aan- en verkopen. Of als de actuele situatie op de beleggingsmarkt daarom vraagt. Hoe langer je klant bent, hoe meer transacties je ziet in mijn.nn.


Jaaroverzicht

Hoe ontvang ik het jaaroverzicht van mijn beleggingsrekening?

Het jaaroverzicht van je rekening staat half februari klaar in mijn.nn. Je ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is. Je krijgt het jaaroverzicht van je rekening niet toegestuurd per post of per e-mail.

Ik kan het jaaroverzicht van mijn beleggingsrekening niet downloaden. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je internetbrowser het openen van het bestand uit veiligheid tegenhoudt. Je ziet dan in je venster een melding. Hier kun je toestemming geven om het bestand te downloaden. Als je toestemming hebt verleend, keer je automatisch terug naar het inlogscherm. Log opnieuw in op mijn.nn. Sommige internetbrowsers slaan het jaaroverzicht standaard op in je map 'downloads'.

Welke gegevens van mijn beleggingsrekening stuurt Nationale-Nederlanden naar de Belastingdienst?

Als financiële instelling zijn wij verplicht de volgende gegevens te sturen naar de Belastingdienst:

  • Je persoonlijke gegevens; zoals je naam, geboortedatum en je burgerservicenummer.
  • Gegevens van je beleggingsproduct(en); zoals de waarde aan het begin en aan het einde van het jaar, ontvangen dividend en de daarop inhouden dividendbelasting.

De Belastingdienst kan deze gegevens opnemen in je vooraf ingevulde belastingaangifte. Als bank hebben wij geen invloed op welke gegevens de Belastingdienst wel of niet opneemt.


Kosten en risico's

Welke provisie ontvangt Nationale-Nederlanden over beleggingen?

Nationale-Nederlanden ontvangt geen provisie- of distributievergoeding van de fondsen waarin je belegt.

Waar vind ik meer informatie over de kosten van beleggen?

Beheerd Beleggen

Je betaalt ons een vast percentage over je belegd vermogen van 0,82% per jaar. Met een maximum van € 1.650,- per jaar. Daarnaast betaal je kosten aan de beleggingsfondsen waarin wij voor je beleggen. Je ontvangt hiervoor geen rekening. De kosten worden door de beheerder van het fonds verrekend met de koers van het fonds. In mijn.nn vind je per fonds een link naar het Essentiële-informatiedocument (Eid) met daarin de kosten van het fonds. Je vindt alle fondsen en Eid’s ook op de pagina Fondsinformatie.

Lees meer over de kosten van Beheerd Beleggen.

Meer informatie over de kosten van:

Loop ik risico over het vermogen dat ik beleg in Beheerd Beleggen?

Ja. Met beleggen kun je winst maken, maar je kunt ook geld verliezen. Word je zenuwachtig als je vermogen in mindere periodes daalt? Dan past beleggen misschien niet zo goed bij jou. Beleg je voor een langere periode en accepteer je dat je vermogen fluctueert? Dan is Beheerd Beleggen misschien juist wel iets voor jou.

Beleg alleen met geld dat je niet nodig hebt voor andere zaken. Als je beleggingen weinig rendement opleveren, mag dit geen gevolgen hebben voor je dagelijks leven. Je moet natuurlijk nog gewoon boodschappen kunnen doen en je huur of hypotheek kunnen betalen. Nu en in de toekomst. Het is ook belangrijk dat je geld achter de hand houdt voor (onverwachte) grote uitgaven. Denk bijvoorbeeld aan de reparatie of vervanging van een wasmachine of auto.

Met de lifecycle-methode bouwen we het risico in je beleggingsportefeuille stapsgewijs af tot aan je doeldatum. Daarmee is je vermogen minder gevoelig voor sterke koersdalingen. Bijvoorbeeld door onverwachte gebeurtenissen vlak voor je doeldatum. Want hoe dichterbij de doeldatum, hoe minder tijd er is om eventuele beleggingsverliezen goed te maken. Lees meer over de lifecycle-methode.


Lifecycle-methode

Wat is de lifecycle-methode bij Beheerd Beleggen?

Komt je doeldatum dichterbij? Met de lifecycle-methode bij Beheerd Beleggen nemen we dan steeds minder risico met je beleggingen. Dit doen we door bijvoorbeeld minder voor je te beleggen in risicovolle beleggingsfondsen. En meer in minder risicovolle beleggingsfondsen. Of we verhogen het deel liquide middelen. Dat is het geld op je beleggingsrekening dat je niet belegt. Lifecycle doen we bij alle beleggingsprofielen: offensief, defensief en neutraal.

Kan ik de lifecycle-methode zelf aan- of uitzetten?

Beleg je voor uitgaven die niet per se nodig zijn in de toekomst? Of weet je nog niet waarvoor je vermogen wilt opbouwen? Dan staat de lifecycle-methode niet automatisch aan. Je kunt de lifecycle-methode zelf aan- of uitzetten in mijn.nn of in de NN App.

Ga in mijn.nn naar je beleggingsrekening. En kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Beleggingsprofiel updaten’. Je vult daar opnieuw de vragenlijst in. Hierbij kun je aangeven dat je de lifecycle-methode aan of uit wilt zetten.

Of log in op de NN App en ga naar je beleggingsrekening. Tik op het tandwieltje rechts bovenaan, en kies voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Beleg je wél voor een bepaald doel? Zoals een aflossing op je hypotheek of andere noodzakelijke uitgaven in de toekomst? Dan staat de lifecycle-methode Bij (Basis) Beheerd Beleggen en bij Begeleid Beleggen altijd automatisch aan. Met de lifecycle-methode bouwen we het risico stapsgewijs af tot aan je doeldatum. Daarmee is je vermogen minder gevoelig voor sterke koersdalingen door onverwachte gebeurtenissen. Want als je dichterbij je doeldatum komt, is er minder tijd om eventuele beleggingsverliezen goed te maken.

We vragen je om ieder jaar de beleggingsprofielvragenlijst in te vullen. Zo blijven we beleggen op een manier die bij jou past.


Rente en rendement

Ontvang ik rente op het liquide saldo op mijn beleggingsrekening?

Wij vergoeden een variabele rente over het liquide saldo op je beleggingsrekening. Dat is het geld op je beleggingsrekening dat je niet belegt. De rente wordt jaarlijks achteraf in de maand januari bijgeschreven op je beleggingsrekening. Bekijk hier de actuele rente.

Wat is de prognose van mijn beleggingsrekening?

De voorspelling (het verwachte doelvermogen) van je beleggingsrekening zie je terug in mijn.nn onder 'Verwacht vermogen op doeldatum'. Wil je weten hoe we je verwachte vermogen op de doeldatum berekenen? We nemen hiervoor als uitgangspunt:

  • je huidige vermogen;
  • je lopende incasso;
  • je maandelijkse opname;
  • het verwachte gemiddelde jaarrendement, uitgaande van je beleggingsprofiel en het neutrale risico.

Let op: Het verwachte vermogen is een inschatting en biedt geen zekerheid voor toekomstige resultaten.

Wat is het rendement van mijn beleggingsrekening?

Je vindt het rendement op je beleggingsrekening in mijn.nn en in de NN App.

Wanneer wordt de rente op mijn beleggingsrekening bijgeschreven?

De rente over de liquide middelen op je beleggingsrekening wordt jaarlijks in januari bijgeschreven. Je liquide middelen is het geld op je beleggingsrekening dat je niet belegt.


Storten en opnemen

Hoe stort ik geld op mijn beleggingsrekening?

Dat doe je door een bedrag over te maken vanaf je betaalrekening naar je beleggingsrekening. Het rekeningnummer van je beleggingsrekening vind je in mijn.nn en in de NN App. Maak het bedrag over vanaf de betaalrekening die je als vaste tegenrekening hebt opgegeven.

Heb je een Nationale-Nederlanden internetspaarrekening met dezelfde tegenrekening en tenaamstelling? Dan kun je ook vanaf je internetspaarrekening geld overmaken naar je beleggingsrekening.

Ook kun je in mijn.nn een automatische incasso aanzetten. Dit kan alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen. Ga hiervoor in mijn.nn naar je beleggingsrekening. En kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’.

Kan ik geld op mijn beleggingsrekening storten vanaf een andere rekening dan de tegenrekening die ik heb opgegeven?

Je kunt geld storten vanaf de tegenrekening die je hebt opgegeven. Als je voortaan vanaf een andere betaalrekening wilt storten, wijzig dan je tegenrekening in mijn.nn. Ga in mijn.nn naar je beleggingsrekening en kies onder 'Zelf regelen' voor ‘Tegenrekening wijzigen’.

Heb je een Nationale-Nederlanden internetspaarrekening met dezelfde tegenrekening en tenaamstelling? Dan kun je ook geld overmaken vanaf je internetspaarrekening naar je beleggingsrekening. Binnenkort is dit ook terug te vinden in de productvoorwaarden.

Hoe neem ik geld op van mijn beleggingsrekening?

Je kunt geld opnemen via mijn.nn en de NN App. In mijn.nn kies je bij je beleggingsrekening onder 'Zelf regelen' voor de optie 'Geld opnemen'. In de app zie je bij je beleggingsrekening de knop ‘Geld opnemen’.

Bij (Basis) Beheerd Beleggen verkopen wij dan (een deel van je) beleggingen. Dit duurt twee tot vijf werkdagen. Daarna maken we het geld over naar je betaalrekening.

Bij Begeleid Beleggen en bij Zelf Beleggen kun je alleen het saldo aan liquide middelen opnemen. Dat is het geld op je beleggingsrekening dat je niet belegt. Wil je meer opnemen, dan moet je eerst beleggingen verkopen.

Is je beleggingsrekening gekoppeld aan je hypotheek? Dan kun je geen geld opnemen via mijn.nn en de NN App. Controleer hiervoor de afspraken met je hypotheekbank.

Kan ik geld overmaken van mijn beleggingsrekening naar mijn internetspaarrekening?

Ja, dit kan als je internetspaarrekening en je beleggingsrekening gekoppeld zijn aan dezelfde tegenrekening. En als beide rekeningen dus dezelfde tenaamstelling hebben.

Zo maak je geld over: ga naar mijn.nn en kies onder 'Zelf regelen' voor 'Geld opnemen'.

Bij (Basis) Beheerd Beleggen verkopen wij dan (een deel van je) beleggingen. Dit duurt twee tot vijf werkdagen. Daarna maken we het geld over naar je betaalrekening.

Bij Begeleid Beleggen en bij Zelf Beleggen kun je alleen het saldo aan liquide middelen opnemen. Dat is het geld op je beleggingsrekening dat je niet belegt. Wil je meer opnemen, dan moet je eerst beleggingen verkopen.

Is je beleggingsrekening gekoppeld aan je hypotheek? Dan kun je geen geld opnemen via mijn.nn en de NN App. Controleer hiervoor de afspraken met je hypotheekbank.

Is er een maximumbedrag dat ik van mijn beleggingsrekening kan overmaken naar mijn betaalrekening?

Er geldt geen minimum- of maximumbedrag om op te nemen. Bij (Basis) Beheerd Beleggen kun je via mijn.nn of de NN App tot 95% van je actuele vermogen opnemen. Wil je meer opnemen? Dan kun je dit alleen doen door de rekening te beëindigen in mijn.nn.

Is je beleggingsrekening gekoppeld aan je hypotheek? Dan kan je meestal alleen geldt opnemen met toestemming van de hypotheekbank. Neem hiervoor contact op met je hypotheekbank.

Bij Begeleid Beleggen en Zelf Beleggen kun je alleen het saldo aan liquide middelen opnemen. Dat is het geld op je beleggingsrekening dat je niet belegt. Wil je meer opnemen? Verkoop dan eerst je beleggingen.

Ik heb geld overgeboekt van mijn beleggingsrekening naar mijn betaalrekening of naar mijn Nationale-Nederlanden internetspaarrekening. Hoe lang duurt het voordat mijn geld op de rekening staat?

Moeten er eerst beleggingen verkocht worden én er zitten buitenlandse fondsen in je beleggingsportefeuille? Dan kan het maximaal tien werkdagen duren voordat het geld op je rekening staat. Als er andere orders voor je opdracht zijn, krijg je hiervan een melding in mijn.nn. Als er bijvoorbeeld al andere beleggingsopdrachten klaar staan, dan handelen we die eerst af. Het kan dan langer dan tien werkdagen duren voordat je het geld ontvangt.

Kan ik periodiek inleggen op mijn beleggingsrekening?

Ja, je kunt periodiek een bedrag overmaken vanaf je betaalrekening naar je beleggingsrekening. Het rekeningnummer van je beleggingsrekening vind je in mijn.nn en de NN App. Maak het bedrag over vanaf de betaalrekening die je als vaste tegenrekening hebt opgegeven.

Ook kun je ons machtigen om maandelijks geld van je betaalrekening af te schrijven via een automatische incasso. Dit kan alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen. Ga hiervoor in mijn.nn naar je beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’.

Ben ik verplicht om maandelijks een bedrag te storten op mijn beleggingsrekening?

Nee, je bepaalt zelf wanneer en hoeveel je stort op je rekening. Dit kan anders zijn als je rekening gekoppeld is aan een hypotheek. En je met je geldverstrekker de afspraak hebt gemaakt maandelijks geld in te leggen op je beleggingsrekening.

Verandert je maandelijkse inleg? Bij (Basis) Beheerd Beleggen kan dat invloed hebben op de haalbaarheid van je beleggingsdoel.


US Persons

Wat is een US Person?

Je bent bijvoorbeeld US Person als je aan één of meer van de volgende situaties voldoet:

  • Je bent geboren in de Verenigde Staten.
  • Je bent genaturaliseerd tot Amerikaanse staatsburger.
  • Je hebt een bepaald soort U.S. Green Card of hebt deze gehad.
  • Je hebt contactgegevens of bankgegevens in de Verenigde Staten. Zoals een woonadres, postadres, fiscaal adres, een bankrekeningnummer of een telefoonnummer.
  • Je hebt onlangs enige tijd in de Verenigde Staten van Amerika gewoond.
  • Je maakt periodiek geld over aan de Verenigde Staten van Amerika.
  • Iemand met een van bovenstaande kenmerken treedt voor jou op als je vertegenwoordiger of gevolmachtigde.
Ik heb een en/of rekening en mijn partner is US Person, mag ik de rekening alleen op mijn eigen naam voortzetten?

Het is niet mogelijk de en/of rekening alleen op jouw naam te zetten. Het is niet toegestaan (en zelfs strafbaar) om alleen om administratieve redenen de tenaamstelling aan te passen.

Kan ik als US Person een beleggingsrekening openen bij Nationale-Nederlanden?

Als US Person kun je geen beleggingsrekening bij ons openen of aanhouden. Beheerd Beleggen is niet geregistreerd onder de Securities Act in de Verenigde Staten van Amerika.


Verpande rekeningen

Extra storten op je beleggingshypotheek. Hoe werkt dit?

Je kunt altijd geld overmaken van je betaalrekening naar je beleggingsrekening. Let op: maak het geld over van de betaalrekening die je als tegenrekening gebruikt.

Heb je ook een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden? Dan kun je ook geld storten vanaf je Nationale-Nederlanden internetspaarrekening.

Let op: Is je rekening gekoppeld aan een hypotheek? Dan kun je zonder toestemming van de pandhouder geen geld opnemen van je beleggingsrekening. Ook kun je je rekening niet zonder toestemming van de pandhouder beëindigen.

Kan ik mijn (maandelijkse) inleg op mijn beleggingsrekening voor mijn beleggingshypotheek verhogen?

Je kunt altijd je maandelijkse inleg verhogen of een extra storting doen op je beleggingsrekening. Behalve als je rekening is gekoppeld aan een Beleggingsrekening Eigen Woning hypotheek van WestlandUtrecht Bank. Houd er rekening mee dat je ook over de extra inleg een beleggingsrisico loopt.

Kan ik mijn (maandelijkse) inleg op mijn beleggingsrekening voor mijn beleggingshypotheek verlagen?

Dat hangt af van de afspraak die je met je hypotheekverstrekker hebt gemaakt bij het afsluiten van je beleggingshypotheek.

Heb je een beleggingshypotheek bij WestlandUtrecht Bank? Dan neem je contact op met WestlandUtrecht Bank.

Heb je een Nationale-Nederlanden beleggingshypotheek of een hypotheek van Amstelhuys? Dan neem je contact met ons op.

Ik wil mijn huis verkopen en mijn beleggingshypotheek aflossen. Wat moet ik doen met mijn beleggingsrekening?

Neem eerst contact op met je hypotheekverstrekker of met je adviseur. Wil je geen beleggingsrisico meer lopen? Dan kun je erover nadenken om je beleggingsprofiel om te zetten naar ‘Liquide’. Het risico dat je loopt met beleggingsprofiel Liquide is gelijk aan het risico van Internetsparen. Als je je beleggingsprofiel omzet naar 'Liquide' dan wordt het geld op je beleggingsrekening niet belegd.

(Basis) Beheerd Beleggen
Weet je zeker dat je je rekening op korte termijn wilt beëindigen? Bijvoorbeeld omdat je je hypotheek aflost en je geen beleggingsrisico meer wilt lopen? Dan kun je overwegen om je beleggingsprofiel om te zetten naar ‘Liquide’. Het risico dat je loopt met beleggingsprofiel Liquide is gelijk aan het risico van Internetsparen. Je beleggingsprofiel omzetten naar ‘Liquide’ doe je zo:

  • Log in op mijn.nn en ga naar je beleggingsrekening.
  • Onder ‘Zelf regelen’ kies je de optie ‘Beleggingsprofiel updaten’.
  • Doorloop de vragenlijst tot aan de stap ‘Je risicobereidheid’.
  • In deze stap beantwoord je de vraag onder de voorbeeldsituatie (eindigend op ‘Vind je dit acceptabel?’) met ‘Nee’.
  • Kies bij de vraag daaronder: ‘Ik wil dit risico niet lopen’. 
  • In het volgende scherm vink je aan: ‘Ik ga akkoord met het beleggingsprofiel Liquide’.
  • En kies je ‘Beleggingsprofiel opslaan’.

Het omzetten van je beleggingen naar liquide middelen duurt vijf tot tien werkdagen. En is afhankelijk van de fondsen waaruit je portefeuille is opgebouwd.

Begeleid Beleggen of Zelf Beleggen
Bij Begeleid Beleggen of Zelf Beleggen kun je zelf de opdracht geven om je beleggingen te verkopen.


Wijzigen

Wat kan ik veranderen aan mijn beleggingsrekening?

Je kunt onder andere de volgende zaken veranderen:

  • Hoeveel en hoe vaak je inlegt
  • Je beleggingsprofiel
  • Je doelvermogen
  • Je beleggingsdoel en doeldatum
  • Type portefeuille
  • De manier waarop je ons betaalt
  • Je contactgegevens

Hoe je de bovenstaande zaken verandert, lees je op Je beleggingsrekening wijzigen.

Hoe wijzig ik de tegenrekening van mijn beleggingsrekening?

Je wijzigt je tegenrekening eenvoudig in mijn.nn:

  • Log in op mijn.nn.
  • Kies de rekening waarvan je de tegenrekening wilt wijzigen.
  • Kies bij 'Zelf regelen' voor 'Tegenrekening wijzigen'.
Kan ik mijn huidige beleggingsrekening, die alleen op mijn naam staat, omzetten naar een gezamenlijke rekening op twee namen?

Je kunt geen tweede rekeninghouder toevoegen aan een bestaande beleggingsrekening. Wel kun je een nieuwe gezamenlijke beleggingsrekening openen op twee namen.

Hoe kan ik mijn doelvermogen voor beleggen aanpassen?

Je kunt je doelvermogen voor Beheerd Beleggen aanpassen in mijn.nn of in de NN App.

Log in op mijn.nn en ga naar je rekening Beheerd Beleggen. Klik in het rechtermenu onder 'Zelf regelen' op ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Of log in op de NN App en ga naar je beleggingsrekening. Tik op het tandwieltje rechts bovenaan en kies voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

In de vragenlijst kun je aangeven hoeveel vermogen je wilt opbouwen.

Hoe kan ik mijn beleggingsrekening (niet gekoppeld aan een hypotheek) beëindigen?

Je kunt zelf je beleggingsrekening online beëindigen via mijn.nn. Je logt in op mijn.nn en kiest onder ‘Zelf regelen’ voor de optie 'Rekening beëindigen'. Het beëindigen van je rekening duurt vijf tot tien werkdagen. Afhankelijk van de fondsen waaruit je portefeuille is opgebouwd.

Nadat je beleggingen verkocht zijn, maken wij het saldo naar de tegenrekening over die bij ons bekend is.

Is je beleggingsrekening geblokkeerd? Dan kun je ons een schriftelijk verzoek doen. Stuur, vanaf het e-mailadres dat bij ons bekend is, een e-mail naar beleggen@nn.nl. Vermeld in het bericht het rekeningnummer dat je wilt opheffen. Wij laten je dan weten wat de mogelijkheden zijn om de rekening te beëindigen.

Hoe kan ik mijn beleggingsrekening beëindigen? (gekoppeld aan een hypotheek)

Voor het beëindigen van de beleggingsrekening is toestemming van de hypotheekbank nodig. Je neemt voor de mogelijkheden contact op met je hypotheekbank of met je adviseur.

Loopt je hypotheek bij Nationale-Nederlanden? Neem dan contact met ons op via 088 663 06 63, van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Weet je zeker dat je je rekening op korte termijn wilt beëindigen? Bijvoorbeeld omdat je je hypotheek aflost en je geen beleggingsrisico meer wilt lopen? Dan kun je erover nadenken om je beleggingsprofiel om te zetten naar ‘Liquide’. Het risico dat je loopt met beleggingsprofiel Liquide is gelijk aan het risico van Internetsparen. Als je je beleggingsprofiel omzet naar 'Liquide' dan wordt het geld op je beleggingsrekening niet belegd.

Je beleggingsprofiel omzetten naar ‘Liquide’ doe je via de NN App of in mijn.nn:

NN App

  • Log in op de NN App.
  • Ga naar je beleggingsrekening.
  • Tik op het tandwieltje rechts bovenaan.
  • Kies voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.
  • Doorloop de vragen die over je beleggingsrekening gaan.
  • Vervolgens kun je voor een ander type portefeuille kiezen.
  • Je hebt de keuze uit: Wereld en Trends.

Ontdek de NN App

Mijn.nn

  • Log in op mijn.nn en ga naar je beleggingsrekening.
  • Onder ‘Zelf regelen’ kies je de optie ‘Beleggingsprofiel updaten’.
  • Doorloop de vragenlijst tot aan de stap ‘Je risicobereidheid’.
  • In deze stap beantwoord je de vraag onder de voorbeeldsituatie (eindigend op ‘Vind je dit acceptabel?’) met ‘Nee’.
  • Kies bij de vraag daaronder: ‘Ik wil dit risico niet lopen’. 
  • In het volgende scherm vink je aan: ‘Ik ga akkoord met het beleggingsprofiel Liquide’.
  • En kies je ‘Beleggingsprofiel opslaan’.

Ga naar mijn.nn

Het omzetten van je beleggingen naar liquide middelen duurt vijf tot tien werkdagen. En is afhankelijk van de fondsen waaruit je portefeuille is opgebouwd.

Wat moet ik doen bij overlijden van de mederekeninghouder van mijn beleggingsrekening?

Om je zo goed mogelijk te helpen, kun je contact opnemen met onze Nabestaandendesk. Op deze pagina lees je hoe je een overlijden doorgeeft. Je vindt hier ook een checklist 'Wat je moet regelen als je naaste overlijdt'. Of bel direct met onze Nabestaandendesk op 088 663 02 33. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Ik heb een en/of beleggingsrekening en ik ga scheiden. Wat moet ik regelen?

Bekijk de verschillende mogelijkheden op Scheiden en je beleggingsrekening.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact

Wil je advies?

Met een onafhankelijk adviseur kijk je samen naar welk product bij je past.

Vind je adviseur