Ga direct naar inhoud

Veelgestelde vragen Beleggen

Aanvragen

Kan ik samen met iemand anders Beheerd Beleggen aanvragen?

Ja, u kunt een en/of beleggingsrekening aanvragen. Om deze te kunnen aanvragen moet u een betaalrekening hebben die op dezelfde namen staat als de rekening die u bij ons wilt openen.

Kan ik een beleggingsrekening voor mijn minderjarige kind openen?

Nee, een beleggingsrekening kan alleen geopend worden voor een meerderjarige en op eigen naam.

Kan ik een gezamenlijke beleggingsrekening openen, zonder dat ik een gezamenlijke betaalrekening met dezelfde persoon heb?

Nee, dit kan niet. Omdat wij verplicht zijn om uw identiteit te controleren, moet bij een gezamenlijke beleggingsrekening de vaste tegenrekening op dezelfde namen te staan.

Wat is de minimale inleg als ik wil beleggen bij Nationale-Nederlanden?

U kunt al starten met Beheerd Beleggen vanaf € 50,- inleg per maand of € 1.000,- eenmalig.


Algemeen

Kan ik kiezen in welke fondsen ik wil beleggen?

Bij (Basis) Beheerd Beleggen kunt u niet zelf bepalen in welke fondsen u belegt. U geeft het beheer van uw beleggingsrekening uit handen aan onze beleggingsexperts.

Bij Begeleid Beleggen kunt u zelf een keuze maken in welke fondsen u wilt beleggen. De fondsen waaruit u kunt kiezen staan op de pagina Fondsinformatie onder 'Begeleid Beleggen'. Het aan- en verkoopformulier vindt u op de pagina Begeleid Beleggen onder 'Aan- en verkopen'. Dit formulier kunt u downloaden, invullen en ondertekend sturen naar beleggen@nn.nl of sturen per post. Ons postadres vindt u op het formulier.

Bij Zelf Beleggen en Aanvullend Pensioen Zelf Beleggen kunt u ook zelf bepalen in welke fondsen u wilt beleggen. De fondsen waaruit u kunt kiezen staan op de pagina Fondsinformatie onder '(Aanvullend Pensioen) Zelf Beleggen'. U geeft uw aan- en verkoopopdrachten in mijn.nn.

Waarom gebruiken jullie de Beleggersgiro?

Door het gebruik van de Stichting Nationale-Nederlanden Bank Beleggersgiro staan uw participaties los van het vermogen van Nationale-Nederlanden Bank. Zo bent u beschermd bij een eventueel faillissement van de bank.

Wat is het beleid voor het uitvoeren van orders bij Beheerd Beleggen?

U vindt het beleid voor het uitvoeren van orders in Bijlage 2 'Beleid voor het uitvoeren van orders' van de Productvoorwaarden Beheerd Beleggen.


Automatische incasso

Waarom moet ik de profielvragenlijst opnieuw invullen als ik de automatische incasso wil aanpassen?

Als uw maandelijkse inleg bij (Basis) Beheerd Beleggen wijzigt, is dit van invloed op onder andere de haalbaarheid van uw beleggingsdoel. Daarom is het nodig dat u de vragenlijst opnieuw invult zodat wij uw beleggingsprofiel opnieuw kunnen bepalen.

Hoe stel ik een automatische incasso in bij beleggen?

U kunt alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen een automatische incasso aanzetten. Ga hiervoor in mijn.nn naar uw beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’. We schrijven dan één keer per maand rond de 24ste een bedrag van uw betaalrekening af.

Wanneer wordt de automatische incasso van mijn rekening geïncasseerd?

We schrijven het bedrag één keer per maand rond de 24ste van uw betaalrekening af. Is de automatische incasso niet gelukt, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende geld op uw betaalrekening stond? Dan herhalen wij deze incasso niet.

U kunt het bedrag zelf alsnog op uw beleggingsrekening storten. Maak hiervoor het bedrag over vanaf de betaalrekening die u als vaste tegenrekening heeft opgegeven. Het rekeningnummer van uw beleggingsrekening vindt u in mijn.nn en de NN App.

De automatische incasso is niet gelukt. Wat nu?

We schrijven het bedrag één keer per maand rond de 24ste van uw betaalrekening af. Is de automatische incasso niet gelukt, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende geld op uw betaalrekening stond? Dan herhalen wij deze incasso niet.

U kunt het bedrag zelf alsnog op uw beleggingsrekening storten. Maak hiervoor het bedrag over vanaf de betaalrekening die u als vaste tegenrekening heeft opgegeven. Het rekeningnummer van uw beleggingsrekening vindt u in mijn.nn en de NN App.

Is uw beleggingsrekening gekoppeld aan uw hypotheek? Controleer dan de afspraken met uw hypotheekbank. Door het missen van de maandelijkse incasso loopt u mogelijk een achterstand op bij de inleg.

Hoe kan ik mijn incasso voor mijn beleggingsrekening stopzetten, verlagen of verhogen?

U kunt alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen een automatische incasso aanzetten. Een automatische incasso aanzetten, aanpassen of stopzetten doet u in mijn.nn. Ga in mijn.nn naar uw beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’.

We vragen u hiervoor de vragenlijst Beleggingsprofiel opnieuw in te vullen. Het bedrag dat u maandelijks wilt beleggen is namelijk van invloed op de haalbaarheid van uw beleggingsdoel.


Beleggingsportefeuille en -profiel

Wat is een beleggingsprofiel?

Een beleggingsprofiel geeft aan welk beleggingsrisico u wilt en kunt lopen. In uw portefeuille wordt hier rekening mee gehouden. Bijvoorbeeld in de verdeling tussen aandelen en obligaties. Zo loopt u geen onnodig risico.

Bekijk de beleggingsprofielen van:

Hoe pas ik mijn beleggingsprofiel aan?

U kunt de profielvragen in mijn.nn opnieuw beantwoorden. Wij bepalen dan welk profiel het best bij u past. Ga in mijn.nn naar uw beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Beleggingsprofiel updaten’.

Hoe pas ik mijn beleggingsportefeuille aan?

Bij (Basis) Beheerd Beleggen kunt u uw beleggingsportefeuille niet zelf aanpassen. Wel kunt u de profielvragenlijst in mijn.nn opnieuw invullen. Uw antwoorden op deze vragen bepalen uw beleggingsprofiel.

Kan ik een beleggingsprofiel met een hoger risico kiezen dan uit de profielvragenlijst komt?

Nee, dat is niet mogelijk. Uw antwoorden op de vragen in de vragenlijst bepalen uw beleggingsprofiel. Dit profiel geeft onder andere aan hoeveel risico u kunt en wilt nemen met beleggen.

Waarom moet ik bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen de beleggingsprofielvragen invullen?

Uw antwoorden op de profielvragen bepalen uw beleggingsprofiel. Dit profiel geeft onder andere aan hoeveel risico u kunt en wilt nemen met beleggen. Bij (Basis) Beheerd Beleggen zorgen onze beleggingsexperts ervoor dat uw beleggingen zijn afgestemd op uw persoonlijke situatie. Bij Begeleid Beleggen krijgt u advies op basis van uw beleggingsprofiel.

Mijn portefeuille wordt door jullie aangepast. Kan ik dit terugdraaien?

Nee, u kunt uw beleggingsportefeuille niet zelf aanpassen. Bij (Basis) Beheerd beleggen besteedt u het beheer uit aan onze beleggingsexperts. Door de modelportefeuille aan te passen zorgen zij ervoor dat de risico-rendementsverhouding van de portefeuille in lijn blijft met uw beleggingsprofiel. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij koersschommelingen of op basis van een analyse van de economische ontwikkelingen in de wereld.

Wel kunt u uw beleggingsprofiel updaten door de profielvragenlijst opnieuw in te vullen in mijn.nn. Uw antwoorden op deze vragen bepalen uw beleggingsprofiel.

Waarom wordt mijn beleggingsprofiel aangepast?

Bij Beheerd Beleggen wordt uw profiel aangepast nadat u de profielvragen opnieuw invult en hieruit blijkt dat u bijvoorbeeld minder risico wilt of kan lopen. Ook wordt uw profiel aangepast door toepassing van de lifecycle-methode. Met de lifecycle-methode nemen we immers steeds minder risico met uw beleggingen naarmate uw doeldatum dichterbij komt. Dit doen we door uw profiel aan te passen naar een profiel met minder risico.


Inzicht en overzicht

Hoe kom ik aan een waardeoverzicht (kwartaaloverzicht) van mijn beleggingen?

U vindt uw kwartaaloverzicht in mijn.nn bij 'Mijn documenten'.

In welke box valt het vermogen van mijn beleggingsrekening?

Het tegoed van uw beleggingsrekening valt in box 3. Tenzij uw rekening aan een Beleggingsrekening Eigen Woning hypotheek van WestlandUtrecht Bank gekoppeld is. Kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl.

Waar vind ik een overzicht van mijn beleggingstransacties?

U vindt de transacties voor uw beleggingsrekening in mijn.nn onder 'Transacties'.

Ik zie mijn beleggingsproduct niet in mijn.nn. Wanneer is deze zichtbaar?

U ziet uw beleggingsproduct in mijn.nn zodra alle stappen zijn doorlopen voor het openen van een beleggingsrekening.

Als u een rekening op twee namen opent, is ook het akkoord van uw mederekeninghouder nodig.

Ziet u de beleggingsrekening daarna niet in mijn.nn? Neem dan contact met ons op.

Wat zijn de transacties op mijn (Basis) Beheerd Beleggen rekening die ik zie in mijn.nn?

Uw beleggingsportefeuille bestaat uit verschillende beleggingsfondsen. Bij (Basis) Beheerd Beleggen koopt en verkoopt Nationale-Nederlanden deze fondsen om uw portefeuille aan te laten sluiten op uw beleggingsprofiel.

Heeft u een maandelijkse incasso ingesteld of doet u een extra storting op uw beleggingsrekening? Nationale-Nederlanden koopt daarvan verschillende beleggingsfondsen aan behorende bij uw beleggingsprofiel. Ook doen wij voor u aan- en verkopen als de beleggingen niet meer overeenkomen met uw beleggingsprofiel of als de actuele situatie op de beleggingsmarkt daarom vraagt. Hoe langer u klant bent, hoe meer transacties u ziet in mijn.nn.


Jaaroverzicht

Hoe ontvang ik het jaaroverzicht van mijn beleggingsrekening?

Het jaaroverzicht van uw rekening is half februari voor u beschikbaar in mijn.nn. U ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is. U krijgt het jaaroverzicht van uw rekening niet toegestuurd.

Ik kan het jaaroverzicht van mijn beleggingsrekening niet downloaden. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat uw internetbrowser het openen van het bestand uit veiligheid tegenhoudt. Hiervan ziet u in uw venster een melding. Hier kunt u toestemming geven om het bestand te downloaden. Als u toestemming heeft verleend, keert u automatisch terug naar het inlogscherm. Log opnieuw in op mijn.nn. Google Chrome slaat het jaaroverzicht standaard op in uw map 'downloads'.

Welke gegevens van mijn beleggingsrekening stuurt Nationale-Nederlanden naar de Belastingdienst?

Als financiële instelling zijn wij verplicht de volgende gegevens te sturen naar de Belastingdienst:

  • Uw persoonlijke gegevens; zoals uw naam, geboortedatum en uw burgerservicenummer.
  • Gegevens van uw beleggingsproduct(en); zoals de waarde, ontvangen dividend en dividendbelasting, ontvangen obligatierente, betaalde obligatierente en ingehouden dividendbelasting.

De Belastingdienst kan deze gegevens opnemen in uw vooraf ingevulde belastingaangifte. Als bank hebben wij geen invloed op welke gegevens de Belastingdienst wel of niet opneemt.


Kosten en risico's

Welke provisie ontvangt Nationale-Nederlanden over beleggingen?

Nationale-Nederlanden ontvangt geen provisie- of distributievergoeding.

Waar vind ik informatie over de kosten van beleggen?
Hoeveel risico loop ik met beleggen?

De risico's van beleggen vindt u in de productvoorwaarden op deze pagina's:  


Lifecycle-methode

Wat is de lifecycle-methode bij Beheerd Beleggen?

Met de lifecycle-methode bij Beheerd Beleggen nemen we steeds minder risico met uw beleggingen naarmate uw doeldatum dichterbij komt. Dit doen we bijvoorbeeld door minder voor u te beleggen in risicovolle beleggingsfondsen en meer in minder risicovolle beleggingsfondsen. Of we verhogen het deel liquide middelen. Dit doen we ongeacht of u een offensief, defensief of neutraal beleggingsprofiel heeft.

Kan ik de lifecycle-methode zelf aan- of uitzetten?

Bij (Basis) Beheerd Beleggen en bij Begeleid Beleggen passen wij de lifecycle-methode altijd toe als u belegt voor een specifiek doel zoals de aflossing van uw hypotheek of een aanvulling op uw pensioen. Als u niet voor een specifiek doel belegt dan kunt u de lifecycle-methode zelf aan- of uitzetten in mijn.nn.

Verandert er iets aan uw situatie of verandert het doel waarvoor u belegt? Dan kunt u uw beleggingsprofiel op ieder moment zelf updaten bij Beheerd Beleggen in mijn.nn. Kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Beleggingsprofiel updaten’. U vult daar opnieuw de vragenlijst in. Daaruit blijkt welk beleggingsprofiel dan het beste bij u past. Het is mogelijk dat de lifecycle-methode daarna juist wel of juist niet automatisch aanstaat.


Rente en rendement

Wat is het rendement van mijn beleggingsrekening?

U vindt het rendement op uw beleggingsrekening in mijn.nn.

Ontvang ik rente op het liquide saldo op mijn beleggingsrekening?

Wij vergoeden een variabele rente over het liquide saldo op uw beleggingsrekening. De rente wordt jaarlijks achteraf in de maand januari bijgeschreven op uw beleggingsrekening. Bekijk hier de actuele rente.

Wat is de prognose van mijn beleggingsrekening?

De prognose (het verwachte doelvermogen) van uw beleggingsrekening ziet u terug in mijn.nn onder 'Verwacht vermogen op doeldatum'. We berekenen het verwachte vermogen op uw beleggingsrekening op uw doeldatum op basis van onder andere: 

  • uw huidige vermogen;
  • uw lopende incasso;
  • uw maandelijkse opname;
  • het verwachte gemiddelde jaarrendement op basis van uw beleggingsprofiel en het neutrale scenario.

Let op: Het verwachte vermogen is een inschatting en biedt geen zekerheid voor toekomstige resultaten.

Wat is het rendement van mijn beleggingsrekening?

U vindt het rendement op uw beleggingsrekening in mijn.nn en in de NN App.

Wanneer wordt de rente op mijn beleggingsrekening bijgeschreven?

De rente over de liquide middelen (het geldsaldo) op uw beleggingsrekening, wordt jaarlijks in januari bijgeschreven.


Storten en opnemen

Hoe stort ik geld op mijn beleggingsrekening?

U stort geld op uw beleggingsrekening door een bedrag over te maken vanaf uw betaalrekening naar uw beleggingsrekening. Het rekeningnummer van uw beleggingsrekening vindt u in en de NN App. Maak het bedrag over vanaf de betaalrekening die u als vaste tegenrekening heeft opgegeven.   

Ook kunt u in mijn.nn een automatische incasso aanzetten. Dit kan alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen. Ga hiervoor in mijn.nn naar uw beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’.

Kan ik geld op mijn beleggingsrekening storten vanaf een andere rekening dan de tegenrekening die ik heb opgegeven?

U kunt alleen geld overmaken naar uw beleggingsrekening vanaf de vaste tegenrekening die u heeft opgegeven. Als u voortaan vanaf een andere betaalrekening wilt storten, dan kunt u in mijn.nn uw tegenrekening wijzigen. Ga in mijn.nn naar uw beleggingsrekening en kies onder 'Zelf regelen' voor ‘Tegenrekening wijzigen’.

Hoe neem ik geld op van mijn beleggingsrekening?

U kunt geld opnemen via mijn.nn en de NN App. In mijn.nn kiest u bij uw beleggingsrekening onder 'Zelf regelen' voor de optie 'Geld opnemen'. In de app ziet u bij uw beleggingsrekening de knop ‘Geld opnemen’.

Bij (Basis) Beheerd Beleggen verkopen wij dan (een deel van uw) beleggingen. Dit duurt twee tot vijf werkdagen. Daarna maken we het geld over naar uw betaalrekening.

Bij Begeleid Beleggen en bij Zelf Beleggen kunt u alleen het saldo aan liquide middelen opnemen. Wilt u meer opnemen, dan moet u eerst beleggingen verkopen.

Is uw beleggingsrekening gekoppeld aan uw hypotheek? Dan kunt u geen geld opnemen via mijn.nn en de NN App. Controleer hiervoor de afspraken met uw hypotheekbank.

Is er een maximumbedrag dat ik van mijn beleggingsrekening kan overmaken naar mijn betaalrekening?

Er geldt geen minimum- of maximumbedrag om op te nemen. Bij (Basis) Beheerd Beleggen kunt u via mijn.nn of de NN App tot 95% van uw actuele vermogen opnemen. Wilt u meer opnemen? Dan kunt u dit alleen doen door de rekening te beëindigen in mijn.nn. Is uw beleggingsrekening gekoppeld aan uw hypotheek? Neem dan contact op met uw hypotheekbank.

Bij Begeleid Beleggen en Zelf Beleggen kunt u alleen het saldo aan liquide middelen opnemen. Wilt u meer opnemen, dan moet u eerst beleggingen verkopen.

Ik heb geld overgeboekt van mijn beleggingsrekening naar mijn betaalrekening. Hoe lang duurt het voordat mijn geld op de rekening staat?

Als er eerst beleggingen verkocht moeten worden én er zitten buitenlandse fondsen in uw beleggingsportefeuille, dan kan het maximaal tien werkdagen duren voordat het geld op uw rekening staat. Als er andere orders voor uw opdracht zijn, krijgt u hiervan een melding in mijn.nn. Het kan dan langer dan tien werkdagen duren voordat u het geld ontvangt.

Kan ik periodiek inleggen op mijn beleggingsrekening?

Ja, u kunt periodiek een bedrag overmaken vanaf uw betaalrekening naar uw beleggingsrekening. Het rekeningnummer van uw beleggingsrekening vindt u in mijn.nn en de NN App. Maak het bedrag over vanaf de betaalrekening die u als vaste tegenrekening heeft opgegeven.  

Ook kunt u ons machtigen om maandelijks geld van uw betaalrekening af te schrijven via een automatische incasso. Dit kan alleen bij (Basis) Beheerd Beleggen en Begeleid Beleggen. Ga hiervoor in mijn.nn naar uw beleggingsrekening en kies onder ‘Zelf regelen’ voor ‘Automatische inleg aanpassen’.

Ben ik verplicht om maandelijks een bedrag te storten op mijn beleggingsrekening?

Nee, u bepaalt zelf wanneer en hoeveel u stort op uw rekening. Dit kan anders zijn als uw rekening gekoppeld is aan een hypotheek en u met uw geldverstrekker de afspraak heeft gemaakt om maandelijks geld in te leggen op uw beleggingsrekening.

Verandert uw maandelijkse inleg? Bij (Basis) Beheerd Beleggen kan dat invloed hebben op de haalbaarheid van uw beleggingsdoel.


US persons

Wat is een US person?

Een US person is iemand die aan één of meer van de volgende kenmerken voldoet:

  • Staatsburgers van de Verenigde Staten (VS)
  • Mensen die in de VS zijn geboren
  • Mensen die een greencard hebben
  • Mensen met contactgegevens of bankgegevens in de VS, zoals een woonadres, postadres, fiscaal adres, een bankrekeningnummer of een telefoonnummer
  • Mensen voor wie iemand die aan één van deze kenmerken voldoet optreedt als beleggingsadviseur, vertegenwoordiger of gevolmachtigde
Ik heb een en/of rekening en mijn partner is US person, mag ik de rekening alleen op mijn eigen naam voortzetten?

Het is niet mogelijk om de en/of rekening alleen op uw naam te zetten. Het is niet toegestaan (en zelfs strafbaar) om alleen om administratieve redenen de tenaamstelling aan te passen.

Kan ik als US Person een beleggingsrekening openen bij Nationale-Nederlanden?

Als US Person kunt u geen beleggingsrekening bij ons openen of aanhouden. Beheerd Beleggen is niet geregistreerd onder de Securities Act in de Verenigde Staten van Amerika.


Verpande rekeningen

Ik wil een extra storting doen voor mijn beleggingshypotheek. Hoe werkt dit?

U kunt altijd geld overmaken van uw betaalrekening naar uw beleggingsrekening. Let op dat u het geld overmaakt van de betaalrekening die u als vaste tegenrekening gebruikt.

Kan ik mijn (maandelijkse) inleg op mijn beleggingsrekening voor mijn beleggingshypotheek verhogen?

U kunt altijd uw maandelijkse inleg verhogen of een extra storting doen op uw beleggingsrekening. Behalve als uw rekening aan een Beleggingsrekening Eigen Woning hypotheek van WestlandUtrecht Bank gekoppeld is. Houd er rekening mee dat u ook over de extra inleg een beleggingsrisico loopt.

Kan ik mijn (maandelijkse) inleg op mijn beleggingsrekening voor mijn beleggingshypotheek verlagen?

Of u de maandelijkse inleg op uw beleggingshypotheek kunt verlagen hangt af van de afspraak die u met uw hypotheekverstrekker heeft gemaakt bij het afsluiten van uw beleggingshypotheek.

Heeft u een beleggingshypotheek bij WestlandUtrecht Bank? Dan kunt u contact opnemen met WestlandUtrecht Bank.

Heeft u een Nationale-Nederlanden beleggingshypotheek of een hypotheek van Amstelhuys? Dan kunt u contact met ons opnemen.

Ik wil mijn huis verkopen en mijn beleggingshypotheek aflossen. Wat moet ik doen met mijn beleggingsrekening?

Als u uw hypotheek wilt aflossen, dan moet u eerst contact opnemen met uw hypotheekverstrekker. Als u geen beleggingsrisico meer wilt lopen, dan kunt u uw beleggingen omzetten naar een liquide saldo.

(Basis) Beheerd Beleggen
Weet u zeker dat u uw rekening op korte termijn wilt beëindigen? Bijvoorbeeld omdat u uw hypotheek aflost en u geen beleggingsrisico meer wilt lopen? Dan kunt u overwegen om uw beleggingsprofiel om te zetten naar ‘Liquide’. Het risico dat u loopt met beleggingsprofiel Liquide is gelijk aan het risico van Internetsparen. Uw beleggingsprofiel omzetten naar ‘Liquide’ doet u zo:

  • Log in op mijn.nn en ga naar uw beleggingsrekening.
  • Onder ‘Zelf doen’ kiest u de optie ‘Beleggingsprofiel updaten’.
  • Doorloop de vragenlijst tot aan de stap ‘Uw risicobereidheid’.
  • In deze stap beantwoordt u de vraag onder de voorbeeldsituatie (eindigend op ‘Vindt u dit acceptabel?’) met ‘Nee’.
  • Kies bij de vraag daaronder: ‘Ik wil dit risico niet lopen’. 
  • In het volgende scherm vinkt u aan:  ‘Ik ga akkoord met het beleggingsprofiel Liquide’.
  • En kiest u ‘Beleggingsprofiel opslaan’.

Het omzetten van uw beleggingen naar liquide middelen duurt 5 tot 10 werkdagen, afhankelijk van de fondsen waaruit uw portefeuille is opgebouwd.

Begeleid Beleggen of Zelf Beleggen
Bij Begeleid Beleggen of Zelf Beleggen kunt u zelf de opdracht geven om uw beleggingen te verkopen.


Wijzigen

Hoe wijzig ik de tegenrekening van mijn beleggingsrekening?

U kunt de tegenrekening van uw beleggingsrekening wijzigen in mijn.nn. Onder het kopje 'Zelf regelen' kiest u voor 'Tegenrekening wijzigen' en volgt u de aanwijzingen op het scherm.

Kan ik mijn huidige beleggingsrekening die alleen op mijn naam staat omzetten naar een gezamenlijke rekening op twee namen?

U kunt geen tweede rekeninghouder toevoegen aan een bestaande beleggingsrekening. Wel kunt u een nieuwe gezamenlijke beleggingsrekening openen op twee namen.

Hoe kan ik mijn doelvermogen voor beleggen aanpassen?

U kunt uw doelvermogen voor Beheerd Beleggen aanpassen in mijn.nn. Log in op mijn.nn en ga naar uw rekening Beheerd Beleggen. Klik in het rechtermenu onder Zelf regelen op ‘Beleggingsprofiel updaten’. In de vragenlijst kunt u aangeven hoeveel vermogen u wilt opbouwen.

Hoe kan ik mijn beleggingsrekening (niet gekoppeld aan een hypotheek) beëindigen?

U kunt zelf uw beleggingsrekening online beëindigen via mijn.nn. U logt in op mijn.nn en kiest onder ‘Zelf regelen’ voor de optie 'Rekening beëindigen'. Het beëindigen van uw rekening duurt 5 tot 10 werkdagen, afhankelijk van de fondsen waaruit uw portefeuille is opgebouwd.

Nadat uw beleggingen verkocht zijn, maken wij het saldo naar uw bij ons bekende tegenrekening over.

Is uw beleggingsrekening geblokkeerd? Dan kunt u ons een schriftelijk verzoek doen. Stuur ons een e-mail naar beleggen@nn.nl vanaf het e-mailadres dat bij ons bekend is. Vermeld in het bericht het rekeningnummer dat u wilt opheffen. Wij laten u dan weten wat de mogelijkheden zijn om de rekening te beëindigen.

Hoe kan ik mijn beleggingsrekening beëindigen? (gekoppeld aan een hypotheek)

Dan kunt u uw beleggingsrekening niet zelf via mijn.nn beëindigen. Voor het beëindigen van de beleggingsrekening is toestemming van de hypotheekbank nodig. U kunt contact opnemen met uw hypotheekbank voor de mogelijkheden.

Loopt uw hypotheek bij Nationale-Nederlanden? Neem dan contact met ons op via 088 663 06 63. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Weet u zeker dat u uw rekening op korte termijn wilt beëindigen? Bijvoorbeeld omdat u uw hypotheek aflost en u geen beleggingsrisico meer wilt lopen? Dan kunt u overwegen om uw beleggingsprofiel om te zetten naar ‘Liquide’. Het risico dat u loopt met beleggingsprofiel Liquide is gelijk aan het risico van Internetsparen. Uw beleggingsprofiel omzetten naar ‘Liquide’ doet u zo:

  • Log in op mijn.nn en ga naar uw beleggingsrekening.
  • Onder ‘Zelf doen’ kiest u de optie ‘Beleggingsprofiel updaten’.
  • Doorloop de vragenlijst tot aan de stap ‘Uw risicobereidheid’.
  • In deze stap beantwoordt u de vraag onder de voorbeeldsituatie (eindigend op ‘Vindt u dit acceptabel?’) met ‘Nee’.
  • Kies bij de vraag daaronder: ‘Ik wil dit risico niet lopen’. 
  • In het volgende scherm vinkt u aan: ‘Ik ga akkoord met het beleggingsprofiel Liquide’.
  • En kiest u ‘Beleggingsprofiel opslaan’.

Het omzetten van uw beleggingen naar liquide middelen duurt 5 tot 10 werkdagen, afhankelijk van de fondsen waaruit uw portefeuille is opgebouwd.

Wat moet ik doen bij overlijden van de mederekeninghouder van mijn beleggingsrekening?

Om u zo goed mogelijk te helpen kunt u een overlijden melden via onze Nabestaandendesk. U leest daar hoe u een overlijden kunt doorgeven en een checklist 'Wat u moet regelen als uw naaste overlijdt'. Of bel direct met onze Nabestaandendesk op 088 663 02 33. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Ik heb een en/of beleggingsrekening en ik ga scheiden. Wat moet ik regelen?

Bekijk de verschillende mogelijkheden op Scheiden en uw beleggingsrekening.