Interview met Laura Bas: Zo werk je beter samen met generatie Z

Generatie Z betreedt in rap tempo de arbeidsmarkt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze jongste generatie werknemers zich thuis voelt op de werkvloer – en ook blijft? Generatie Z-expert Laura Bas deelt inzichten, misverstanden én praktische tips voor werkgevers.

Stelling: Gen Z wil niet meer fulltime werken

Laura: "Veel jongeren zouden parttime wíllen werken, bijvoorbeeld vier dagen, omdat ze dan ruimte hebben voor een hobby of een side hustle. Maar financieel is dat voor de meesten niet haalbaar. Door de hoge kosten van levensonderhoud werkt het overgrote deel van Gen Z gewoon fulltime. De wens is er, maar de realiteit laat het vaak niet toe."

Stelling: Het idee van een vaste baan sterft uit – Gen Z blijft liever niet lang bij één werkgever

Laura: "Ze willen juist heel graag een vast contract, zodat ze bijvoorbeeld een huis kunnen kopen. Wat wél klopt: ze hoppen sneller tussen banen. Niet omdat ze niet loyaal zijn, maar omdat ze nog zoekende zijn. Ze willen ontdekken wat bij hen past. En eerlijk: als je tot je zeventigste moet werken, is het toch ook logisch dat je in je twintiger jaren nog aan het verkennen bent?"

Stelling: Gen Z werkt liever thuis dan op kantoor

Laura: "Niet waar. Ze willen hybride werken. In geen enkele organisatie die ik onderzocht zei Gen Z volledig thuis te willen werken. Ze verlangen juist naar verbinding op de werkvloer, ook als tegenreactie op de digitale wereld."

Stelling: Gen Z is allergisch voor hiërarchie

Laura: "Ja, dat klopt. Maar ze willen wél duidelijkheid. Ze haken af als hun ‘waarom’-vragen onbeantwoord blijven, of als ze een autoritaire leidinggevende hebben die zegt ‘omdat ik het zeg’.”


Zie de frisse blik van Gen Z niet als bedreiging, maar juist als kans om te vernieuwen.

Stelling: Werk moet zich aanpassen aan Gen Z – en niet andersom

Laura: "Niet volledig. Iedere nieuwe generatie brengt vernieuwing. Gen Z vraagt bijvoorbeeld om gelijkwaardigheid, flexibiliteit en ‘werk slimmer, niet harder’. Dat zijn waardevolle vernieuwingen waar iedereen in je organisatie wat aan heeft en die je kunt omarmen. Maar je moet ze ook niet pamperen. Ze hebben begeleiding nodig en kunnen juist ook weer veel leren van de andere generaties op de werkvloer.


Stelling: Gen Z heeft geen weerstand tegen werken – maar wél tegen werken zonder menselijkheid of autonomie

Laura: "Helemaal mee eens. De wereld wordt steeds digitaler. Gen Z waardeert hybride werken, maar juist ook persoonlijk contact met collega’s. Ze verlangen naar échte verbinding. Ook autonomie is heel belangrijk: vanuit hun opvoeding zijn ze gewend dat hun ‘waarom’-vragen serieus worden genomen en dat ze mogen (mee)beslissen."


Stelling: Gen Z is de eerste generatie die liever op zoek gaat naar zichzelf dan naar promotie

Laura: "Gen Z vindt persoonlijke ontwikkeling belangrijker dan status. Leidinggevenden zijn voor hen geen autoritaire figuren, maar empathische begeleiders die anderen in hun kracht zetten. Ze willen weten wie ze zijn, waar ze goed in zijn en hoe ze daarin kunnen groeien. Als je aan ze vraagt wat voor trainingen ze willen volgen en wat ze willen leren, is persoonlijke ontwikkeling vaak populairder dan vakinhoudelijke kennis."


Stelling: Voor Gen Z moet werk betekenis hebben, anders haken ze snel af

Laura: "Impact maken staat in hun top vijf van dingen die ze belangrijk vinden in werk. Maar belangrijker vinden ze fijne collega’s, ontwikkeling, waardering en flexibiliteit. Ze zijn wat individualistischer geworden dan millennials. Als ze zelf in een fijne omgeving werken, ontstaat er ruimte voor impact maken."


Stelling: Mentale gezondheid is voor Gen Z belangrijker dan salaris

Laura: "Niet helemaal. Salaris is juist erg belangrijk voor hen, ook door de stijgende kosten. Ze verwachten simpelweg een eerlijke beloning. Tegelijkertijd stellen ze wel duidelijke grenzen: om 17.00 uur is de werkdag voorbij. Dat is ook een vorm van goed voor jezelf zorgen. En waarom zou je structureel 60 uur werken als je maar voor 40 uur betaald wordt?"


Stelling: De feedbackcultuur is doorgeslagen – Gen Z kan slecht tegen kritiek

Laura: "Ze kunnen prima tegen feedback, als die maar duidelijk, opbouwend en tijdig is. Ze investeren veel in persoonlijke ontwikkeling en willen juist graag leren hoe ze verder kunnen groeien. De vorm van feedback geven moet daarbij passen: liever direct, 1-op-1 en oplossingsgericht – en niet drie maanden achteraf bij een beoordeling. De meest effectieve manier is om simpelweg aan ze te vragen hoe ze feedback willen ontvangen."


Stelling: Bedrijven focussen te veel op pingpongtafels, terwijl Gen Z behoefte heeft aan psychologische veiligheid

Laura: "Eens. Vertrouwen en veiligheid worden het vaakst genoemd als basisvoorwaarden voor een fijne werkplek. Een pingpongtafel is natuurlijk leuk, maar verbinding met collega’s onder werktijd – bijvoorbeeld via maandelijkse borrels of lunches waar mensen ook daadwerkelijk aanwezig zijn – is waardevoller."


Stelling: We noemen Gen Z kwetsbaar, maar misschien stellen ze juist gezondere grenzen dan eerdere generaties

Laura: "Zeker. Emoties zijn niet nieuw, maar Gen Z spreekt ze uit. Ook op de werkvloer. Over gevoelens praten hebben ze vanuit hun opvoeding meegekregen. Ze mengen werk en privé makkelijker. Hun opvoeding draaide om goed voor jezelf zorgen, en dat brengen ze mee naar de werkvloer."


Wat je als werkgever écht moet weten over Gen Z

Wat kunnen oudere generaties leren van Gen Z?

Laura: "Ze brengen frisse energie, stellen hiërarchie ter discussie en werken razendsnel. Ze gebruiken AI en andere middelen slim, zijn oplossingsgericht en willen liever snel en nuttig vergaderen dan urenlang praten. Ze zijn vooral bezig met hoe ze slimmer kunnen werken in plaats van harder. Maar vooral: ze zijn vaak ontwapenend, ambitieus en soms ook gevoelig"

Wat kunnen werkgevers beter niet doen?

Laura: "Onduidelijk zijn. Ze in het diepe gooien. Geen aandacht hebben voor cultuur of verbinding. Ook werken met trage systemen is een afknapper voor Gen Z. En niet openstaan voor AI en digitalisering al helemaal. En vooral: denken dat alles met een hoog salaris is opgelost. Bijvoorbeeld bij het aantrekken van nieuw talent. Gen Z praat onderling veel, ook over salarissen. Ze voelen snel of iets eerlijk is."


Wat kunnen werkgevers beter niet doen?

Laura: "Onduidelijk zijn. Ze in het diepe gooien. Geen aandacht hebben voor cultuur of verbinding. Ook werken met trage systemen is een afknapper voor Gen Z. En niet openstaan voor AI en digitalisering al helemaal. En vooral: denken dat alles met een hoog salaris is opgelost. Bijvoorbeeld bij het aantrekken van nieuw talent. Gen Z praat onderling veel, ook over salarissen. Ze voelen snel of iets eerlijk is."


Waarbij kan een werkgever Gen Z juist wél ondersteunen?

  • Versterken van communicatievaardigheden “Gen Z heeft behoefte aan verbinding, maar mist door covid en de online wereld soms ook wat communicatievaardigheden. Ze willen daar ook graag in leren. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met een kritische collega.”
  • Samenwerken met de verschillende generaties “Maak bijvoorbeeld met alle generaties op de werkvloer een top vijf van dingen waar je energie op verliest. Ga daarover in gesprek met elkaar en kijk hoe je kan zorgen dat het wél werkt.”
  • Het aanpakken van angst voor het maken van fouten “Gen Z denkt vaak dat fouten maken heel slecht is. Dat komt voor een deel door sociale media. Ze zien daar weinig fout gaan en hebben daardoor vaak het gevoel dat iets in één keer moet lukken. Dat is niet realistisch. Fouten maken is normaal en hoort bij het leven. Leer ze dat fouten maken juist belangrijk is, en ervoor zorgt dat je goed wordt in je werk.”
  • Realistisch beeld schetsen en zorgen voor rust en een gezonde werkdruk “Sociale media creëren een onrealistisch beeld van alleskunners die overal bij zijn en energie voor hebben. Daardoor gelooft Gen Z vaak dat alles mogelijk is. Het tempo waarin jongeren leven in combinatie met sociale media en de druk die ze voelen om alle ballen in de lucht te houden, is niet realistisch en zorgt ook voor meer psychisch verzuim. Het is daarom goed om ze mee te geven wat wél haalbaar is. En erop te blijven letten dat de werkdruk van je werknemers niet te hoog is.”

Hoe help je Gen Z bij mentale gezondheid als werkgever?

  • Bied coaching of psychologische hulp aan.
  • Zorg dat je regelmatig 1-op-1 incheckt bij je werknemers.
  • Geef zelf het goede voorbeeld en wees als leidinggevende open over je eigen mentale gezondheid.
  • Geef ruimte bij het verlies van een dierbare of overbelasting.

Ziekteverzuim voorkomen?

Met onze mkb verzuimverzekering én het preventiepakket helpen we jou en je werknemers om ziekteverzuim te voorkomen. Zo werken we samen aan een vitaal en veerkrachtig Nederland. Bekijk onze verzuimverzekering. Of vraag direct advies aan een adviseur.

Advies aanvragen

Hoe voer je een goed gesprek over werkdruk of verzuim?

Laura: "Door regelmatig korte 1-op-1 gesprekken te voeren. Stel dan ook vragen als ‘Haal je nog veel energie uit je werk?’ en ‘Waar loop je tegenaan?’ Zo blijf je continu in gesprek met elkaar. Dat verlaagt de drempel om eerlijk te zijn als het minder goed gaat. Zorg ook dat er ruimte is voor een persoonlijk gesprek dat niet alleen over werk gaat."


Wat is het grootste misverstand over Gen Z?

Laura: "Dat ze niet willen werken, lui zijn en te veel salaris vragen. Nederland heeft het hoogste percentage werkende jongeren in Europa. Ze willen zeker werken – maar wel onder goede voorwaarden, met toekomstperspectief en ruimte voor ontwikkeling."


Wat zijn jouw belangrijkste tips aan werkgevers?

Laura: "Zorg voor een toekomstperspectief voor Gen Z. Maak samen met hen een ontwikkelplan. Zorg voor échte verbinding met collega’s. Verplicht ze niet om vijf dagen fysiek aanwezig te zijn. En zie hun frisse blik niet als bedreiging, maar juist als kans om te vernieuwen."


Over Laura Bas

Laura Bas (28 jaar) is generatie Z-expert en jongerenonderzoeker. Ze adviseert organisaties over het aantrekken en behouden van jong talent. Ze schreef daar ook een boek over: 𝐃𝐞 𝐆𝐞𝐧𝐙𝐜𝐥𝐨𝐩𝐞𝐝𝐢𝐞 (vanaf 16 oktober 2025 verkrijgbaar).


Psycholoog Thijs Launspach over mentale gezondheid, generatieverschillen en sociale media

Is het verschil tussen generaties écht zo groot? Hoe zorgt stress in ons privéleven ervoor dat we soms minder aankunnen op het werk? Psycholoog Thijs Launspach schrijft en spreekt over stress, mentale gezondheid en millennials op het werk.

Lees meer

Zo ondersteun je werknemers die zich eenzaam voelen

In 2023 voelde ongeveer 30% van de Nederlanders zich eenzaam. Welke soorten eenzaamheid zijn er? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat minder mensen zich eenzaam voelen?

Lees meer

Hoogsensitiviteit op de werkvloer: hoe je burn-out voorkomt en talent benut

Hoogsensitieve werknemers brengen unieke talenten naar de werkvloer. Met de juiste aanpak kun je verzuim verminderen en talenten optimaal benutten.

Lees meer