Een persoonlijk alarmeringssysteem (persoonlijke alarmering) is bedoeld voor mensen die lichamelijk gehandicapt zijn en direct medische of technische hulp moeten kunnen inroepen. De apparatuur bestaat uit een draagbare, draadloze noodschakelaar waarmee je in noodsituaties contact legt met een 24-uurs bemande centrale, die een hulpverlener kan inschakelen.
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding persoonlijk alarmeringssysteem | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | 70% |
Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten.
Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Start | € 100,- |
Extra | € 150,- |
Compleet | € 200,- |
Jij & Gemak | Geen vergoeding |
Jij & Jonge kinderen | Geen vergoeding |
Jij & Pubers | Geen vergoeding |
Jij & Vitaal | Geen vergoeding |
Comfort* | 100% |
Top* | 100% |
* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: 'Personenalarmering' of 'Alarmeringsapparatuur'.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:
Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts het Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar:
Nationale-Nederlanden
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.
Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.
Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Basisverzekering | 100% Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. |
Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Start | € 100,- |
Extra | € 150,- |
Compleet | € 200,- |
Jij & Gemak** | Geen vergoeding |
Jij & Jonge kinderen | Geen vergoeding |
Jij & Pubers | Geen vergoeding |
Jij & Vitaal | Geen vergoeding |
Comfort* | 100% |
Top* | 100% |
* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.
** Let op: De aanvullende verzekering Jij & Gemak heette eerst Combi.
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: 'Personenalarmering' of 'Alarmeringsapparatuur'.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:
Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts het Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar:
Nationale-Nederlanden
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.
Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.
Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Basisverzekering | 100% Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. |
Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Start | € 100,- |
Extra | € 150,- |
Compleet | € 200,- |
Comfort* | 100% |
Top* | 100% |
Combi** | Geen vergoeding |
* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.
** Let op: De aanvullende verzekering Combi heet vanaf 2022 Jij & Gemak.
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: 'Personenalarmering' of 'Alarmeringsapparatuur'.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:
Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts het Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar:
Nationale-Nederlanden
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.
Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.
Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.
Terug naar het overzicht van vergoedingen