Ga direct naar inhoud

Persoonlijk alarmeringssysteem

Een persoonlijk alarmeringssysteem (persoonlijke alarmering) is bedoeld voor mensen die lichamelijk gehandicapt zijn en direct medische of technische hulp moeten kunnen inroepen. De apparatuur bestaat uit een draagbare, draadloze noodschakelaar waarmee je in noodsituaties contact legt met een 24-uurs bemande centrale, die een hulpverlener kan inschakelen.

2023

Vergoeding persoonlijk alarmeringssysteem in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 


Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding persoonlijk alarmeringssysteem Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten.

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Start € 100,-
Extra € 150,-
Compleet € 200,-
Jij & Gemak Geen vergoeding
Jij & Jonge kinderen Geen vergoeding
Jij & Pubers Geen vergoeding
Jij & Vitaal Geen vergoeding
Comfort* 100%
Top* 100%

* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.


Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.


Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: 'Personenalarmering' of 'Alarmeringsapparatuur'.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)

Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.


Wat je verder moet weten

  • Je kunt voor vergoeding in aanmerking komen als je lichamelijk gehandicapt bent en in een verhoogde risicosituatie verkeert.
  • Je moet eerst toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring).
  • Je leent dit hulpmiddel. De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Als je geen goed alarmeringsapparaat meer heeft? Kun je contact opnemen met jouw leverancier.

Wat moet je regelen?

Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts het Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar:

Nationale-Nederlanden 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.

Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.

2022

Wat krijg je vergoed in 2022?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten. 

Verzekering Vergoeding
Start € 100,-
Extra € 150,-
Compleet € 200,-
Jij & Gemak** Geen vergoeding
Jij & Jonge kinderen Geen vergoeding
Jij & Pubers Geen vergoeding
Jij & Vitaal Geen vergoeding
Comfort* 100%
Top* 100%

* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

** Let op: De aanvullende verzekering Jij & Gemak heette eerst Combi.

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: 'Personenalarmering' of 'Alarmeringsapparatuur'.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen vijf werkdagen geplaatst.
  • Spoedopdrachten worden binnen twee dagen uitgevoerd.
  • Tussen 08.00 uur en 21.30 uur is er een storingsdienst bereikbaar.
  • Een tweewekelijks controle die plaatsvindt op de werking van de apparatuur.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Je kunt voor vergoeding in aanmerking komen als je lichamelijk gehandicapt bent en in een verhoogde risicosituatie verkeert.
  • Je moet eerst toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring).
  • Je leent dit hulpmiddel. De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Als je geen goed alarmeringsapparaat meer heeft? Kun je contact opnemen met jouw leverancier.

Wat moet je regelen?

Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts het Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar:

Nationale-Nederlanden 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.

Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.

2021

Wat krijg je vergoed in 2021?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten. 

Verzekering Vergoeding
Start € 100,-
Extra € 150,-
Compleet € 200,-
Comfort* 100%
Top* 100%
Combi** Geen vergoeding

* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

** Let op: De aanvullende verzekering Combi heet vanaf 2022 Jij & Gemak.

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: 'Personenalarmering' of 'Alarmeringsapparatuur'.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen vijf werkdagen geplaatst.
  • Spoedopdrachten worden binnen twee dagen uitgevoerd.
  • Tussen 08.00 uur en 21.30 uur is er een storingsdienst bereikbaar.
  • Een tweewekelijks controle die plaatsvindt op de werking van de apparatuur.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Je kunt voor vergoeding in aanmerking komen als je lichamelijk gehandicapt bent en in een verhoogde risicosituatie verkeert.
  • Je moet eerst toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring).
  • Je leent dit hulpmiddel. De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Als je geen goed alarmeringsapparaat meer heeft? Kun je contact opnemen met jouw leverancier.

Wat moet je regelen?

Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts het Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar:

Nationale-Nederlanden 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.

Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service & Contact

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service & Contact