Ga direct naar inhoud

Schedelbeschermer (kap)

Kappen om de schedel te beschermen zijn voor personen die een grote kans hebben op vallen en hierdoor de kans lopen op schedelbeschadiging. Je komt voor vergoeding van een kap in aanmerking als je een schedeldefect heeft of als je door regelmatige evenwichtsstoornissen of bewustzijnsstoornissen een grote kans heeft om te vallen waardoor een schedeldefect kan ontstaan.

Wat krijgt je vergoed in 2020?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De aanschaf van dit hulpmiddel gaat af van jouw eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2020 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van jouw hulpmiddel betaalt u eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet u hoeveel er nog over is van uw eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regelt u online al jouw verzekeringszaken. Daar ziet u ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: schedelkap.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de kwaliteitseisen die volgens de algemeen aanvaarde normen daaraan gesteld kunnen worden.
  • Een garantie van 6 maanden.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Dit hulpmiddel wordt uw eigendom.
  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft, hoef je geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de behandelend arts, waarin staat welke voorziening je nodig heeft.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Daarbij stuur je mee:

  • De medische diagnose van de arts die je behandelt.
  • Een offerte van jouw leverancier.

Stuur deze naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?