Schedelbeschermer (kap)

Kappen om de schedel te beschermen zijn voor personen die een grote kans hebben op vallen en hierdoor de kans lopen op schedelbeschadiging. Je komt voor vergoeding van een kap in aanmerking als je een schedeldefect hebt of als je door regelmatige evenwichtsstoornissen of bewustzijnsstoornissen een grote kans hebt om te vallen waardoor een schedeldefect kan ontstaan.

2026

Vergoeding schedelbeschermer (kap) in 2026

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding schedelbeschermer (kap) Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2026 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: schedelkap.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een leverancier gaat waarmee een contract is afgesloten, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de kwaliteitseisen die volgens de algemeen aanvaarde normen daaraan gesteld kunnen worden.
  • Een garantie van 6 maanden.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom.
  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee afspraken zijn gemaakt, hoef je geen contact op te nemen om toestemming te vragen. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de behandelend arts, waarin staat welke voorziening je nodig hebt.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar afspraken mee zijn gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je vooraf toestemming vragen. Daarbij stuur je mee:

  • De medische diagnose van de arts die je behandelt.
  • Een offerte van jouw leverancier.

Stuur deze naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

2025

Vergoeding schedelbeschermer (kap) in 2025

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding schedelbeschermer (kap) Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2025 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: schedelkap.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een leverancier gaat waarmee een contract is afgesloten, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de kwaliteitseisen die volgens de algemeen aanvaarde normen daaraan gesteld kunnen worden.
  • Een garantie van 6 maanden.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom.
  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee afspraken zijn gemaakt, hoef je geen contact op te nemen om toestemming te vragen. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de behandelend arts, waarin staat welke voorziening je nodig hebt.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar afspraken mee zijn gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je vooraf toestemming vragen. Daarbij stuur je mee:

  • De medische diagnose van de arts die je behandelt.
  • Een offerte van jouw leverancier.

Stuur deze naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

lay1131a0911d3f404490ff409754982219

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact