Ga direct naar inhoud

Prothese

Een prothese is een vervanging van een ontbrekend lichaamsdeel door middel van een kunstmatig lichaamsdeel.

Wat krijg je vergoed in 2020?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De aanschaf van dit hulpmiddel gaat af van jouw eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2020 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van jouw hulpmiddel betaalt je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Als de verstrekking van een prothese voor been of voet ook bestaat uit een microprocessorgestuurde knie, dan krijg je deze knie in bruikleen. Je hebt geen eigen risico voor hulpmiddelen in bruikleen.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regelt je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij jou in de buurt. Je kunt je selectie verfijnen op: prothesen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Een erkende en gediplomeerde leverancier.
  • Een hulpmiddel dat voldoet aan de kwaliteitseisen die gelden.
  • Een intake gesprek bij de leverancier binnen 10 werkdagen.
  • Een garantie van 12 maanden op producten die voor je op maat zijn gemaakt.
  • Een uitgebreide uitleg bij de eerste aflevering.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

Ga je niet naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt of gaat het niet om een eerste aanschaf? Neem dan eerst contact op met Nationale-Nederlanden (aanvraag akkoordverklaring). Je moet vervolgens een voorschrift van de revalidatiearts en een offerte van de leverancier indienen. De medisch specialist geeft aan welk soort prothese je nodig heeft.

Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst een akkoordverklaring vragen aan Nationale-Nederlanden. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier waarbij een toelichting zit over de reden van de vervanging.

Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom. Als de verstrekking van een prothese voor been of voet ook bestaat uit een microprocessorgestuurde knie, dan wordt deze knie in bruikleen verstrekt.

Wat moet je regelen?

  • Maak je gebruik van een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft, dan hoef je geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met deze zorgverlener. Daarbij heb je een voorschrift nodig van jouw behandelend arts.
  • Ga je naar een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft of ga je voor een behandeling naar het buitenland, dan raden we je aan vooraf contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden heeft dan een behandelplan nodig. Je kunt dit sturen aan: 

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen  
postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?