Ga direct naar inhoud

CPAP-apparatuur

CPAP-apparatuur zorgt tijdens je slaap voor een positieve luchtdruk tijdens het ademen. Deze apparatuur bestaat uit een masker dat verbonden is met een blaasapparaat, waarbij tijdens de slaap lucht onder druk via mond en neus wordt ingeblazen. Dit voorkomt het stokken van de adem tijdens de slaap. Je komt in aanmerking voor vergoeding van CPAP-apparatuur als er sprake is van een medische diagnose OSAS. Deze diagnose moet worden vastgesteld door een medisch specialist volgens de CBO-richtlijnen.

2023

Vergoeding CPAP-apparatuur in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding CPAP-apparatuur Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle Aanvullende verzekeringen Geen vergoeding
Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle Aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf je leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: CPAP-apparatuur.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:

  • Garantie van 6 jaar op het geleverde hulpmiddel.
  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht contact met je op over een indicatiestelling.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 5 werkdagen na indicatiestelling geleverd.
  • Bij reparatie wordt vervangende apparatuur ter beschikking gesteld indien de reparatie niet binnen 24 uur verholpen is.
  • Een uitvoerige persoonlijke en schriftelijke instructie bij de eerste levering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.

Wat je verder moet weten

Je leent dit hulpmiddel. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener en gaat het om een apneu-hypopneu-index (AHI) van 15 of meer? Dan moet je vooraf wel toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Dit doe je door voorafgaand een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift/verwijzing van je behandelend arts. Op dit voorschrift/verwijzing dient vermeld te zijn waarom dit hulpmiddel nodig is.

Je kunt deze aanvraag sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als het apparaat niet meer goed werkt, kun je deze vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden. Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen overeenkomst mee heeft? Dan moet je wel toestemming aanvragen op dezelfde manier als bij je eerste aanvraag.

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

Periodiek vraag je leverancier om de apparatuur uit te lezen. Lees hier meer daarover in de onderstaande toelichting.

2022

Wat krijg je vergoed in 2022?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf je leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: CPAP-apparatuur.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:

  • Garantie van 6 jaar op het geleverde hulpmiddel.
  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht contact met je op over een indicatiestelling.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 5 werkdagen na indicatiestelling geleverd.
  • Bij reparatie wordt vervangende apparatuur ter beschikking gesteld indien de reparatie niet binnen 24 uur verholpen is.
  • Een uitvoerige persoonlijke en schriftelijke instructie bij de eerste levering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

Je leent dit hulpmiddel. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener en gaat het om een apneu-hypopneu-index (AHI) van 15 of meer? Dan moet je vooraf wel toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Dit doe je door voorafgaand een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift/verwijzing van je behandelend arts. Op dit voorschrift/verwijzing dient vermeld te zijn waarom dit hulpmiddel nodig is.

Je kunt deze aanvraag sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als het apparaat niet meer goed werkt, kun je deze vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden. Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen overeenkomst mee heeft? Dan moet je wel toestemming aanvragen op dezelfde manier als bij je eerste aanvraag.

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

Periodiek vraag je leverancier om de apparatuur uit te lezen. Lees hier meer daarover in de onderstaande toelichting.

2021

Wat krijg je vergoed in 2021?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf je leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: CPAP-apparatuur.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:

  • Garantie van 6 jaar op het geleverde hulpmiddel.
  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht contact met je op over een indicatiestelling.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 5 werkdagen na indicatiestelling geleverd.
  • Bij reparatie wordt vervangende apparatuur ter beschikking gesteld indien de reparatie niet binnen 24 uur verholpen is.
  • Een uitvoerige persoonlijke en schriftelijke instructie bij de eerste levering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

Je leent dit hulpmiddel. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener en gaat het om een apneu-hypopneu-index (AHI) van 15 of meer? Dan moet je vooraf wel toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Dit doe je door voorafgaand een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift/verwijzing van je behandelend arts. Op dit voorschrift/verwijzing dient vermeld te zijn waarom dit hulpmiddel nodig is.

Je kunt deze aanvraag sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als het apparaat niet meer goed werkt, kun je deze vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden. Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen overeenkomst mee heeft? Dan moet je wel toestemming aanvragen op dezelfde manier als bij je eerste aanvraag.

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

Periodiek vraag je leverancier om de apparatuur uit te lezen. Lees hier meer daarover in de onderstaande toelichting.

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service & Contact

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service & Contact