Ga direct naar inhoud

Slijmuitzuigapparatuur

Slijmuitzuigapparatuur is bedoeld voor het wegzuigen van slijm uit het mond- of keelgebied. Het apparaat bestaat uit een compressor voor de aanzuiging (in sterkte verstelbaar) en een opvangflacon voor de opvang van het overtollige slijm.

Je komt voor vergoeding in aanmerking als je één van onderstaande medische diagnoses hebt:

  • Tracheostoma, al dan niet met canule
  • Terminale longziekten, al of niet postoperatief
  • Terminale patiënten die veel slijm opgeven
  • Progressieve neurologische aandoeningen, zoals MS, ALS en andere spierziekten
  • Prematuren
  • Kinderen met aangeboren ernstige afwijkingen of stofwisselingsziekten
2023

Vergoeding slijmuitzuigapparatuur in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 


Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding slijmuitzuigapparatuur Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding
Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.


Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.


Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: slijmuitzuigapparatuur.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)

Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.


Wat je verder moet weten

  • Als je slijmuitzuigapparatuur bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden. Is er een tweede apparaat nodig voor een volwassene? Dan heb je wel toestemming nodig van Nationale-Nederlanden.
  • Bestel je de slijmuitzuigapparatuur bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen overeenkomst heeft? Dan moet je toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Je leent dit hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Moet je een akkoordverklaring aanvragen? Dit doe je door vooraf een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift van uw behandelend arts en een offerte van uw leverancier. Op dit voorschrift moet staan waarom het hulpmiddel nodig is. Stuur de aanvraag op naar: 

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg 

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden via telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2022

Wat krijg je vergoed in 2022?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: slijmuitzuigapparatuur.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je slijmuitzuigapparatuur bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden. Is er een tweede apparaat nodig voor een volwassene? Dan heb je wel toestemming nodig van Nationale-Nederlanden.
  • Bestel je de slijmuitzuigapparatuur bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen overeenkomst heeft? Dan moet je toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Je leent dit hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Moet je een akkoordverklaring aanvragen? Dit doe je door vooraf een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift van uw behandelend arts en een offerte van uw leverancier. Op dit voorschrift moet staan waarom het hulpmiddel nodig is. Stuur de aanvraag op naar: 

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg 

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden via telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2021

Wat krijg je vergoed in 2021?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: slijmuitzuigapparatuur.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je slijmuitzuigapparatuur bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden. Is er een tweede apparaat nodig voor een volwassene? Dan heb je wel toestemming nodig van Nationale-Nederlanden.
  • Bestel je de slijmuitzuigapparatuur bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen overeenkomst heeft? Dan moet je toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Je leent dit hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Moet je een akkoordverklaring aanvragen? Dit doe je door vooraf een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift van uw behandelend arts en een offerte van uw leverancier. Op dit voorschrift moet staan waarom het hulpmiddel nodig is. Stuur de aanvraag op naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg 

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden via telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service & Contact

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service & Contact