Ga direct naar inhoud

Voorzetkamer

Voorzetkamers zijn hulpapparaten om medicijnen in te ademen bij patiënten met astma of COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease). Om te zorgen dat het geneesmiddel direct op de juiste plaats komt, hebben fabrikanten, naast onder andere tabletten en injecties, geneesmiddelen ontwikkeld die direct ingeademd moeten worden. Je hebt een medische diagnose nodig van je behandelend arts. De behandelend arts moet op het voorschrift ook de reden van aanvraag aangeven.

Wat krijgt u vergoed in 2020?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2020 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van je zorg of van je hulpmiddel betaalt je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Je basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al je verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf je leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt je selectie verfijnen op: voorzetkamers.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de normen, keuringen en eisen.
  • Een snelle levering. Verbruiksartikelen worden binnen 24 uur na bestelling geleverd.
  • Een goede bereikbaarheid. De zorgverleners zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom.
  • Je hebt vooraf géén akkoordverklaring nodig van Nationale-Nederlanden. Je kunt gelijk contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een contract heeft afgesloten.
  • Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen afspraken mee heeft gemaakt? Dan moet je toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. De volgende gegevens stuur je mee met je aanvraag: naam voorschrijver, relatienummer, naam leverancier, omschrijving van het hulpmiddel, artikelnummer, Z-index nummer / GPH-code en de medische indicatie. Je verzoek stuur je aan:

Nationale-Nederlanden 
afdeling medische beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?