Veelgestelde vragen Internetsparen

Aanvragen

Wie kan een internetspaarrekening openen?

Particulieren kunnen een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden openen. Ook moet je in Nederland wonen en 18 jaar of ouder zijn. Je hebt onderstaande zaken nodig om een internetspaarrekening te openen:

  • Een geldig paspoort of identiteitsbewijs (geen rijbewijs) en eventueel een geldige verblijfsvergunning.
  • Een burgerservicenummer (BSN).
  • Een betaalrekeningnummer (IBAN) bij een bank in Nederland.
  • Een eigen e-mailadres.
  • Een mobiele telefoon met camera en verbinding met internet. Op nn.nl/identiteit lees je waarom we dit vragen en waar je toestel aan moet voldoen.
Kan ik een internetspaarrekening openen als ik in het buitenland woon?

Je kunt geen internetspaarrekening openen als je in het buitenland woont.

Hoeveel internetspaarrekeningen kan ik openen?

Je kunt maximaal twee internetspaarrekeningen bij ons hebben. Eén op alleen jouw naam en één met iemand anders (en/of rekening).

Je koppelt je internetspaarrekening aan je betaalrekening bij een andere Nederlandse bank. Deze betaalrekening wordt je tegenrekening. Alleen vanaf deze rekening kun je geld overmaken en opnemen.

Let op: het is belangrijk dat je tegenrekening op precies dezelfde naam (of namen) staat als de internetspaarrekening.

Moet ik een betaalrekening bij Nationale-Nederlanden hebben om een internetspaarrekening aan te vragen?

Nationale-Nederlanden biedt geen betaalrekeningen aan. Je koppelt je internetspaarrekening aan je betaalrekening bij een andere Nederlandse bank. Deze betaalrekening wordt je tegenrekening. Alleen vanaf deze rekening kun je geld overmaken en opnemen.

Let op: het is belangrijk dat je tegenrekening op precies dezelfde naam (of namen) staat als de internetspaarrekening.


Algemeen

Zijn er kosten verbonden aan een internetspaarrekening?

Aan het openen van een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden zijn geen kosten verbonden. Je betaalt verder geen jaarlijkse kosten en ook het overmaken van geld van en naar je internetspaarrekening is kosteloos.

De rente kan negatief zijn. Dat betekent dat je rente aan ons betaalt. Bekijk de actuele rente en saldoklassen.

Hoe is mijn spaargeld beschermd als Nationale-Nederlanden Bank failliet zou gaan?

Je spaargeld wordt tot een bedrag van € 100.000,- beschermd door de Nederlandse Depositogarantie. Als Nationale-Nederlanden Bank failliet zou gaan, dan zorgt de Nederlandsche Bank (DNB) dat je je geld terugkrijgt. Dit bedrag van € 100.000,- geldt per persoon voor alle spaarrekeningen die je bij ons hebt. Heb je ook een beleggingsrekening bij ons? Dan geldt het liquide saldo op die beleggingsrekening ook als spaargeld. Meer informatie over de Nederlandse Depositogarantie bij Nationale-Nederlanden Bank.


Beëindigen

Hoe beëindig ik mijn internetspaarrekening?

Je beëindigt je internetspaarrekening in mijn.nn door onderstaande stappen te doorlopen:

  • Log in op mijn.nn.
  • Kies je rekening Internetsparen.
  • Onder het menu 'Zelf regelen' kies je ‘Rekening beëindigen’.
  • Vink aan dat je je rekening wilt opzeggen en verstuur je verzoek.

Je saldo en de opgebouwde rente maken we over naar je tegenrekening. Dit duurt maximaal één werkdag. Je ontvangt een e-mail van ons waarin we bevestigen dat we je rekening hebben beëindigd.

Je kunt je internetspaarrekening niet telefonisch beëindigen. Heb je geen account voor mijn.nn of ben je je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Dan kun je deze aanvragen op de inlogpagina van mijn.nn.


Doelsparen

Kan ik voor verschillende doelen sparen bij jullie?

Ja, met Internetsparen bij Nationale-Nederlanden kun je je spaardoelen instellen via de NN App en in mijn.nn. Zo houd je overzicht over je spaardoelen en je geld. Hoe je spaardoelen aanmaakt en wijzigt, lees je op de pagina Doelsparen.


Geld overmaken

Hoe maak ik geld over van en naar mijn internetspaarrekening?

Hoe je eenvoudig geld overmaakt van en naar je internetspaarrekening lees je op de pagina Geld overmaken.

Kan ik periodiek geld overboeken van mijn internetspaarrekening naar mijn tegenrekening?

Je kunt met een internetspaarrekening automatisch periodiek een vast bedrag overmaken naar je tegenrekening. Je stelt zelf in hoe vaak en welk bedrag. Een geplande opdracht kun je later weer intrekken. Je regelt een periodieke overboeking in mijn.nn bij 'Mijn transacties'.

Hoe lang duurt een overboeking vanaf mijn internetspaarrekening?

Maak je geld over op een werkdag vóór 15.00 uur naar je tegenrekening? Dan garandeert Nationale-Nederlanden dat je overboeking dezelfde werkdag aangeleverd wordt bij de bank waar je tegenrekening loopt. Hoe snel andere banken deze informatie aan hun klanten tonen, verschilt per bank. Reken op ongeveer één à twee werkdagen.

Opdrachten die je op werkdagen na 15.00 uur opgeeft, worden uiterlijk de volgende werkdag aangeleverd bij de bank waar je tegenrekening loopt.

Meer informatie vind je ook op de pagina Geld overmaken.

Hoe verwijder/wijzig ik een periodieke overboeking van mijn internetspaarrekening?

Een periodieke overboeking van je internetspaarrekening verwijder je als volgt. Ga in mijn.nn naar de details van je internetspaarrekening waarvan de periodieke betaling wordt afgeschreven. Kies voor de optie 'Periodieke overboekingen' onder het kopje 'zelf regelen'. Daar ziet je je geplande periodieke overboekingen. Klik op de optie 'Verwijderen' bij de periodieke opdracht die je wilt stopzetten. Deze wordt dan direct verwijderd.

Wil je je periodieke opdracht wijzigen? Je kunt de opdracht niet aanpassen. Verwijder daarom de bestaande opdracht en maak een nieuwe aan.

Waarom is mijn storting naar mijn internetspaarrekening teruggestort op mijn betaalrekening met de omschrijving 'Transactie niet toegestaan'?

Je internetspaarrekening is gekoppeld aan een tegenrekening. Dat is de rekening die je hebt opgegeven bij het openen van je internetspaarrekening. Je kunt alleen vanaf die rekening geld overmaken naar je internetspaarrekening. Stortingen vanaf een andere betaalrekening storten wij terug. Ook als je dat via iDEAL in de NN App hebt gedaan. We vermelden bij de terugstorting een code. Deze code wordt door je bank vertaald in een omschrijving. Meestal staat er 'Transactie niet toegestaan'.

Hoe maak ik geld over van mijn internetspaarrekening naar het buitenland/derden?

Je kunt vanaf je internetspaarrekening alleen rechtstreeks een bedrag overmaken naar je tegenrekening of naar je Nationale-Nederlanden (Basis) Beheerd Beleggen of Zelf Beleggen rekening. Het is niet mogelijk om geld over te maken naar een andere (buitenlandse) rekening.


Inzicht en overzicht

Hoe actueel is het rekeningoverzicht van mijn internetspaarrekening?

Het rekeningoverzicht van je internetspaarrekening laat je actuele saldo zien, inclusief de opgebouwde rente. Er is geen vertraging.

Waar staat het overzicht van de bij- en afschrijvingen op mijn internetspaarrekening?

Het overzicht van de transacties op uw internetspaarrekening zie je in mijn.nn en in de NN App.


Jaaroverzicht

Waar staat het jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening?

Het jaaroverzicht van je rekening vind je half februari in mijn.nn. Je ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

Je kunt het jaaroverzicht in mijn.nn downloaden als pdf en uitprinten.

Kan ik (een kopie van) het jaaroverzicht voor mijn internetspaarrekening per e-mail/post ontvangen?

Je krijgt het jaaroverzicht van je rekening niet toegestuurd. Het jaaroverzicht van je rekening vind je half februari in mijn.nn. Je ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

Mijn internetspaarrekening is opgeheven. Hoe krijg ik mijn jaaroverzicht?

Je krijgt het jaaroverzicht van je rekening niet toegestuurd. Het jaaroverzicht van je rekening vind je half februari in mijn.nn. Je ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

Ik heb geen jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening ontvangen. Wat moet ik doen?

Je krijgt het jaaroverzicht van je rekening niet toegestuurd. Het jaaroverzicht van je rekening vind je half februari in mijn.nn. Je ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

Waarom ontvang ik een jaaroverzicht als mijn internetspaarrekening al is beëindigd?

Je ontvangt van ons ook een jaaroverzicht voor een spaarrekening die in het afgelopen jaar is beëindigd. Je geeft de waarde van 1 januari van het vorige jaar namelijk op aan de Belastingdienst.

Hoe kan ik mijn jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening uitprinten?

Je kunt het jaaroverzicht van je rekening in mijn.nn downloaden als pdf en deze printen.

Ik kan het jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening niet downloaden. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat je internetbrowser het openen van het bestand uit veiligheid tegenhoudt. Hiervan ziet je in je venster een melding. Hier kun je toestemming geven om het bestand te downloaden. Als je toestemming hebt gegeven, keer je automatisch terug naar het inlogscherm. Log opnieuw in op mijn.nn. Google Chrome slaat het jaaroverzicht standaard op in je map 'Downloads'.

In welke box valt het spaartegoed van mijn internetspaarrekening?

Je spaartegoed valt in box 3. Kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl of bel de BelastingTelefoon op 0800-0543 (gratis).


Rente

Waar kan ik de opgebouwde rente van mijn internetspaarrekening zien?

De opgebouwde rente voor je internetspaarrekening zie je in je rekeningoverzicht in mijn.nn of de NN App.

Hoe wordt de rente van mijn internetspaarrekening berekend?

Bij het berekenen van je rente gaan wij uit van het werkelijke aantal dagen waarover je recht had op rente. Uitgangspunt is dat ieder jaar 365 dagen heeft en in geval van een schrikkeljaar 366. Houd er rekening mee dat je internetspaarrekening een variabele rente heeft. De rente kan dus wijzigen.

Wanneer wordt de rente op mijn internetspaarrekening verrekend?

De rente wordt per jaar achteraf uitgekeerd op, of afgeschreven van, je internetspaarrekening. De bij- of afschrijving vindt plaats met datum 1 januari en is mogelijk pas enkele dagen later zichtbaar op je internetspaarrekening.

Beëindig je de internetspaarrekening tussentijds? Dan wordt die rente nog verrekend en het resterende saldo van je rekening aan je overgemaakt. De rente wordt dan berekend tot de dag van de opzegging.

Waar vind ik het actuele rentepercentage van mijn internetspaarrekening?

Bekijk hier de actuele rentepercentages van onze spaarproducten.

Gelden de rentes en saldoklassen per persoon of per internetspaarrekening?

De saldoklassen en rentes gelden per internetspaarrekening en niet per persoon. Bekijk een rekenvoorbeeld en meer uitleg over de saldoklassen.


Wijzigen

Hoe kan ik een wijziging voor mijn internetspaarrekening doorgeven?

Hoe je verschillende wijzigingen aan ons doorgeeft, lees je op de pagina Je spaarrekening wijzigen.

Hoe wijzig ik de tegenrekening van mijn internetspaarrekening?

Je wijzigt de tegenrekening van je internetspaarrekening in mijn.nn of in de NN App.

Mijn.nn

  • Log in op mijn.nn.
  • Kies de rekening waarvan je de tegenrekening wilt wijzigen.
  • Kies bij ‘Zelf regelen’ voor ‘Tegenrekening wijzigen’.

NN App

  • Open de NN App.
  • Kies de rekening waarvan je de tegenrekening wilt wijzigen.
  • Kies het wieltje rechtsboven.
  • In het scherm 'Internetsparen beheren' kies je 'Tegenrekening wijzigen'.
Hoe wijzig ik de tenaamstelling van mij en/of mijn mederekeninghouder?

Hoe je de tenaamstelling (voorletters en/of achternaam) van je internetspaarrekening en/of je tegenrekening wijzigt, lees je op de pagina Je internetspaarrekening wijzigen.

Hoe geef ik een overlijden door en wat gebeurt er dan met de rekening?

Bij overlijden van een rekeninghouder neem je contact op met onze Nabestaandendesk. Bij overlijden van de enige rekeninghouder van een internetspaarrekening (of bij overlijden van beide rekeninghouders) wordt de internetspaarrekening geblokkeerd. Dit gebeurt nadat Nationale-Nederlanden Bank is geïnformeerd over het overlijden van de rekeninghouder(s) of na ontvangst van de akte van overlijden. Nadat een verklaring van erfrecht is ontvangen, deblokkeren wij de internetspaarrekening en betalen wij het tegoed uit.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact

Wil je advies?

Met een onafhankelijk adviseur kijk je samen naar welk product bij je past.

Vind je adviseur