Ga direct naar inhoud

Veelgestelde vragen Internetsparen

Aanvragen

Wie kan een internetspaarrekening openen?

Particulieren kunnen een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden openen. De aanvrager moet bovendien in Nederland wonen en 18 jaar of ouder zijn. Daarnaast heeft de rekeninghouder:

  • Een geldig paspoort of identiteitsbewijs (geen rijbewijs) en eventueel een geldige verblijfsvergunning.
  • Een burgerservicenummer (BSN).
  • Een betaalrekeningnummer (IBAN) bij een bank in Nederland.
  • Een eigen e-mailadres.
  • Een mobiele telefoon of tablet met camera, locatiebepaler (GPS) en verbinding met internet. Op nn.nl/identiteit leest u waarom we dit vragen en waar uw toestel aan moet voldoen.
Kan ik een internetspaarrekening openen als ik in het buitenland woon?

Het is niet mogelijk om een internetspaarrekening te openen als u in het buitenland woont.

Hoeveel internetspaarrekeningen kan ik openen?

U kunt maximaal twee internetspaarrekeningen bij ons hebben. Eén op alleen uw naam en één met iemand anders (en/of rekening).

U koppelt uw internetspaarrekening aan uw betaalrekening bij een andere Nederlandse bank. Deze betaalrekening wordt uw tegenrekening. Alleen vanaf deze rekening kunt u geld overmaken en opnemen.

Let op: het is belangrijk dat uw tegenrekening op precies dezelfde naam (of namen) staat als de internetspaarrekening.

Moet ik een betaalrekening bij Nationale-Nederlanden hebben om een internetspaarrekening aan te vragen?

Nationale-Nederlanden biedt geen betaalrekeningen aan. U koppelt uw internetspaarrekening aan uw betaalrekening bij een andere Nederlandse bank. Deze betaalrekening wordt uw tegenrekening. Alleen vanaf deze rekening kunt u geld overmaken en opnemen.

Let op: het is belangrijk dat uw tegenrekening op precies dezelfde naam (of namen) staat als de internetspaarrekening.


Algemeen

Zijn er kosten verbonden aan een internetspaarrekening?

Aan het openen van een internetspaarrekening bij Nationale-Nederlanden zijn geen kosten verbonden. U betaalt verder geen jaarlijkse kosten en ook het overmaken van geld van en naar uw internetspaarrekening is kosteloos.

De rente kan negatief zijn. Dat betekent dat u rente aan ons betaalt. Of de negatieve rente voor u geldt, hangt af van uw spaarsaldo. Bekijk de actuele rente en saldoklassen.

Wanneer valt een spaarproduct onder het Nederlandse depositogarantiestelsel?

Het depositogarantiestelsel is van toepassing op alle in Nederland gevestigde banken die een vergunning hebben van DNB. Als een bank waarop het depositogarantiestelsel van toepassing is niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen (bijvoorbeeld bij een faillissement), dan krijgt u als rekeninghouder de eerste € 100.000,- van uw tegoeden op de betaal- en spaarrekeningen gegarandeerd terug. Aandelen of obligaties vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Meer informatie vindt u op de website van De Nederlandsche Bank.


Beëindigen

Hoe beëindig ik mijn internetspaarrekening?

U beëindigt uw internetspaarrekening in mijn.nn door onderstaande stappen te doorlopen:

  • Log in op mijn.nn.
  • Kies uw rekening Internetsparen.
  • Onder het menu 'Zelf regelen' kiest u ‘Rekening beëindigen’.
  • Vink aan dat u uw rekening wilt opzeggen en verstuur uw verzoek.

Uw saldo en de opgebouwde rente maken we over naar uw tegenrekening. Dit duurt maximaal één werkdag. U ontvangt een e-mail van ons waarin we bevestigen dat we uw rekening hebben beëindigd.

U kunt uw internetspaarrekening niet telefonisch beëindigen. Heeft u geen account voor mijn.nn of bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Dan kunt u deze aanvragen op de inlogpagina van mijn.nn.


Doelsparen

Kan ik voor verschillende doelen sparen bij jullie?

Ja, met Internetsparen bij Nationale-Nederlanden kunt u uw spaardoelen instellen via de NN App en in mijn.nn. Zo houdt u overzicht over uw spaardoelen en uw geld. Hoe u spaardoelen aanmaakt en wijzigt, leest u op de pagina Doelsparen.


Geld overmaken

Hoe maak ik geld over van en naar mijn internetspaarrekening?

Hoe u eenvoudig geld overmaakt van en naar uw internetspaarrekening leest u op de pagina Geld overmaken.

Kan ik periodiek geld overboeken van mijn internetspaarrekening naar mijn tegenrekening?

Het is mogelijk om met een internetspaarrekening automatisch periodiek een vast bedrag overmaken naar uw tegenrekening. U kunt zelf instellen hoe vaak en welk bedrag. U kunt een geplande opdracht later weer intrekken. U regelt een periodieke overboeking in mijn.nn bij 'Mijn transacties'.

Hoe lang duurt een overboeking vanaf mijn internetspaarrekening?

Maakt u geld over op een werkdag vóór 13.00 uur naar uw tegenrekening, dan garandeert Nationale-Nederlanden dat uw overboeking dezelfde werkdag aangeleverd wordt bij de bank waar uw tegenrekening loopt. Hoe snel andere banken deze informatie aan hun klanten tonen, verschilt per bank. Reken op ongeveer 1 à 2 werkdagen.

Opdrachten die u op werkdagen na 13.00 uur opgeeft, worden uiterlijk de volgende werkdag aangeleverd bij de bank waar uw tegenrekening loopt.

Meer informatie vindt u ook op de pagina Geld overmaken.

Hoe verwijder/wijzig ik een periodieke overboeking van mijn internetspaarrekening?

Een periodieke overboeking van uw internetspaarrekening verwijdert u als volgt. Ga in mijn.nn naar de details van uw internetspaarrekening waarvan de periodieke betaling wordt afgeschreven. Kies voor de optie 'Periodieke overboekingen' onder het kopje 'zelf regelen'. Daar ziet u uw geplande periodieke overboekingen. Klik op de optie 'verwijderen' bij de periodieke opdracht die u wilt stopzetten. Deze wordt dan direct verwijderd.

Wilt u uw periodieke opdracht wijzigen? U kunt de opdracht niet aanpassen. Verwijder daarom de bestaande opdracht en maak een nieuwe aan.

Waarom is mijn storting naar mijn internetspaarrekening teruggestort op mijn betaalrekening met de omschrijving 'Transactie niet toegestaan'?

Uw internetspaarrekening is gekoppeld aan een tegenrekening. Dat is de rekening die u heeft opgegeven bij het openen van uw internetspaarrekening. Het is niet mogelijk vanaf een andere rekening geld over te maken naar uw internetspaarrekening. Stortingen vanaf een niet opgegeven tegenrekening worden door ons teruggestort onder vermelding van een code. Deze code wordt door uw bank vertaald in een omschrijving. Meestal luidt deze 'Transactie niet toegestaan'.

Hoe maak ik geld over van mijn internetspaarrekening naar het buitenland/derden?

Je kunt vanaf je internetspaarrekening alleen rechtstreeks een bedrag overmaken naar je tegenrekening of naar je Nationale-Nederlanden (Basis) Beheerd Beleggen of Zelf Beleggen rekening. Het is niet mogelijk om geld over te maken naar een andere (buitenlandse) rekening.


Inzicht en overzicht

Hoe actueel is het rekeningoverzicht van mijn internetspaarrekening?

Het rekeningoverzicht van uw internetspaarrekening laat uw actuele saldo zien, inclusief de opgebouwde rente. Er is geen vertraging.

Waar staat het overzicht van de bij- en afschrijvingen op mijn internetspaarrekening?

Het overzicht van de transacties op uw internetspaarrekening ziet u in mijn.nn en in de NN App.


Jaaroverzicht

Waar staat het jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening?

Het jaaroverzicht van uw rekening is half februari voor u beschikbaar in mijn.nn. U ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

U kunt het jaaroverzicht in mijn.nn downloaden als pdf en uitprinten.

Kan ik (een kopie van) het jaaroverzicht voor mijn internetspaarrekening per e-mail/post ontvangen?

U krijgt het jaaroverzicht van uw rekening niet toegestuurd. Het jaaroverzicht van uw rekening is half februari voor u beschikbaar in mijn.nn. U ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

Mijn internetspaarrekening is opgeheven. Hoe krijg ik mijn jaaroverzicht?

U krijgt het jaaroverzicht van uw rekening niet toegestuurd. Het jaaroverzicht van uw rekening is half februari beschikbaar in mijn.nn. U ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

Ik heb geen jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening ontvangen. Wat moet ik doen?

U krijgt het jaaroverzicht van uw rekening niet toegestuurd. Het jaaroverzicht van uw rekening is half februari beschikbaar in mijn.nn. U ontvangt een e-mail wanneer het overzicht beschikbaar is.

Waarom ontvang ik een jaaroverzicht als mijn internetspaarrekening al is beëindigd?

U ontvangt van ons ook een jaaroverzicht voor een spaarrekening die in het afgelopen jaar is beëindigd. U moet namelijk de waarde van 1 januari van het vorige jaar opgeven aan de Belastingdienst.

Hoe kan ik mijn jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening uitprinten?

U kunt het jaaroverzicht van uw rekening in mijn.nn downloaden als pdf en deze printen.

Ik kan het jaaroverzicht van mijn internetspaarrekening niet downloaden. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat uw internetbrowser het openen van het bestand uit veiligheid tegenhoudt. Hiervan ziet u in uw venster een melding. Hier kunt u toestemming geven om het bestand te downloaden. Als u toestemming heeft verleend, keert u automatisch terug naar het inlogscherm. Log opnieuw in op mijn.nn. Google Chrome slaat het jaaroverzicht standaard op in uw map 'downloads'.

In welke box valt het spaartegoed van mijn internetspaarrekening?

Uw spaartegoed valt in box 3. Kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl of bel de BelastingTelefoon op 0800-0543 (gratis).

Waarom staat er ‘Onbekende straat’ op mijn jaaroverzicht?

We zetten ‘Onbekende straat’ en ‘Onbekende stad’ op uw jaaroverzicht als we geen adres van u hebben. Of als ons systeem aangeeft dat uw adres niet klopt, bijvoorbeeld omdat er post aan u retour is gekomen.

In mijn.nn ziet u óf u een adres heeft opgegeven en welk adres dat is. Ook kunt u uw adres daar aanpassen of alsnog doorgeven. Ga hiervoor in mijn.nn naar ‘Gegevens en instellingen’. Achter uw adres ziet u ‘wijzig adres’. Past u uw adres daar aan, dan staat uw adres op het eerstvolgende nieuwe document dat u van ons ontvangt.

Staat in mijn.nn het juiste adres, maar staat er tóch ‘Onbekende straat’ op uw jaaroverzicht? Dan vragen we u dit aan ons door te geven via het contactformulier. Of bel ons op 088 663 06 63. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.


Rente

Waar kan ik de opgebouwde rente van mijn internetspaarrekening zien?

De opgebouwde rente voor uw internetspaarrekening kunt u zien in uw rekeningoverzicht in mijn.nn of de NN App.

Hoe wordt de rente van mijn internetspaarrekening berekend?

Bij het berekenen van uw rente gaan wij uit van het werkelijke aantal dagen waarover u recht had op rente. Uitgangspunt is dat ieder jaar 365 dagen heeft en in geval van een schrikkeljaar 366. Houd er rekening mee dat uw internetspaarrekening een variabele rente heeft. De rente kan dus wijzigen.

Wanneer wordt de rente op mijn internetspaarrekening verrekend?

De rente wordt per jaar achteraf uitgekeerd op, of afgeschreven van, uw internetspaarrekening. De bij- of afschrijving vindt plaats met datum 1 januari en is mogelijk pas enkele dagen later zichtbaar op uw internetspaarrekening.

Beëindigt u de internetspaarrekening tussentijds? Dan wordt die rente nog verrekend en het resterende saldo van uw rekening aan u overgemaakt. De rente wordt dan berekend tot de dag van de opzegging.

Waar vind ik het actuele rentepercentage van mijn internetspaarrekening?

Bekijk hier de actuele rentepercentages van onze spaarproducten.

Gelden de rentes en saldoklassen per persoon of per internetspaarrekening?

De saldoklassen en rentes gelden per internetspaarrekening en niet per persoon. Bekijk een rekenvoorbeeld en meer uitleg over de saldoklassen.


Wijzigen

Hoe kan ik een wijziging voor mijn internetspaarrekening doorgeven?

Hoe u verschillende wijzigingen aan ons doorgeeft, leest u op de pagina Uw spaarrekening wijzigen.

Hoe wijzig ik de tegenrekening van mijn internetspaarrekening?

U kunt de tegenrekening van uw internetspaarrekening wijzigen in mijn.nn. Kies voor Internetsparen en daarna voor 'Tegenrekening wijzigen' onder 'Zelf regelen'. Volg vervolgens de instructies op het scherm.

Hoe wijzig ik de tenaamstelling van mij en/of mijn mederekeninghouder?

Hoe u de tenaamstelling (voorletters en/of achternaam) van uw internetspaarrekening en/of uw tegenrekening wijzigt, leest u op de pagina Uw internetspaarrekening wijzigen.

Hoe geef ik een overlijden door en wat gebeurt er dan met de rekening?

Bij overlijden van een rekeninghouder neemt u contact op met onze Nabestaandendesk. Bij overlijden van de enige rekeninghouder van een internetspaarrekening (of bij overlijden van beide rekeninghouders) wordt de internetspaarrekening geblokkeerd. Dit gebeurt nadat Nationale-Nederlanden Bank is geïnformeerd over het overlijden van de rekeninghouder(s) of na ontvangst van de akte van overlijden. Nadat een verklaring van erfrecht is ontvangen, deblokkeren wij de internetspaarrekening en betalen wij het tegoed uit.