Heb je bij ons een spaar-, bankspaar- of beleggingsrekening? Of vraag je er een aan? Dan vragen we je om je identiteit te bevestigen in mijn.nn. Dit maakt online bankieren veiliger voor jou én voor ons. Op deze pagina lees je hoe het werkt en waarom we dit van je vragen.
Je ontvangt van ons een e-mail als we je vragen je identiteit te bevestigen.
Als je de nieuwe rekening aanvraagt, is het handig om deze zaken bij de hand te houden:
Je kunt je rekening pas gebruiken nadat je je identiteit en je tegenrekening hebt bevestigd in mijn.nn. We sturen je eerst een e-mail met activatiecode voor mijn.nn, jouw persoonlijke online omgeving. Met de code maak je je account aan.
Heb je al toegang tot mijn.nn? Volg dan toch de stappen uit de e-mail. In de tweede stap van het activeren, kun je aangeven dat je al inloggegevens hebt. Je logt dan in en voegt de nieuwe rekening toe aan je account.
In mijn.nn ga je naar de nieuwe rekening. Daar volg je de stappen op het scherm en kom je op de omgeving van Fourthline die voor ons de controle uitvoert.
Foto van je paspoort of identiteitskaart
Met je mobiele telefoon maak je een foto van je opengeklapte paspoort of je identiteitskaart zonder je BSN of pasfoto af te schermen. We hebben een geldige BSN nodig om informatie te delen met de Belastingdienst en De Nederlandsche Bank door regels over het Depositogarantiestelsel. Een rijbewijs kun je niet gebruiken. Heb je geen Europees paspoort of identiteitskaart, dan zullen we ook naar een geldig verblijfsvergunning vragen. Deze gegevens hebben we nodig om je identiteit te controleren.
Ook vragen we je tijdens het identificeren om je identiteitsbewijs te kantelen. Het kantelen van je identiteitsbewijs slaan we op als korte video in onze systemen.
Zorg ervoor dat er geen andere persoonsgegevens op de foto staan. Gebruik bijvoorbeeld een lege tafel als ondergrond.
Foto van je gezicht (selfie)
Ook maak je foto’s van je gezicht. Hierbij vragen we je om je hoofd naar links en rechts te bewegen. Deze beweging slaan we als een korte video op in onze systemen. Door je gezicht te bewegen, kunnen we beter controleren dat het écht gaat om jouw gezicht en dus van dezelfde persoon als op de foto van het paspoort of identiteitsbewijs. En bijvoorbeeld niet om een masker of een foto van je gezicht.
Zorg ervoor dat er geen andere personen of persoonsgegevens te zien zijn op je selfie. Gebruik bijvoorbeeld een witte muur als achtergrond.
Locatiecheck via GPS
Als laatste checken we je locatie via de GPS op je mobiele apparaat. Je locatie hebben we nodig om te controleren of je selfie op een logische locatie wordt genomen.
Wij sturen je een e-mail zodra we je vragen je identiteit te bevestigen. Ook zie je dan een melding in mijn.nn. Direct bovenaan de overzichtspagina. Log in op mijn.nn, klik op de melding en volg de stappen om je identiteit te bevestigen. Hieronder zie je welke stappen dat zijn.
In deze video leggen we uit hoe je je identiteit bevestigt.
Je bevestigt je identiteit in mijn.nn. Gebruik je computer om in te loggen op mijn.nn. In mijn.nn zie je direct de melding waarin we je vragen je identiteit te bevestigen. Klik op de melding en volg de stappen op het scherm. Houd je mobiele telefoon en je paspoort of identiteitskaart alvast bij de hand.
> Bekijk alle stappen en tips om je identiteit te bevestigen
Hierna controleren we de gegevens die we van je hebben ontvangen. Binnen één dag (ook in het weekend) informeren we je per e-mail of we je identiteit succesvol hebben gecontroleerd én goedgekeurd. Kunnen we de controle niet goed uitvoeren, dan laten we je dit weten.
Nieuwe aanvraag Beheerd Beleggen?
Heb je een nieuwe rekening Beheerd Beleggen aangevraagd? Bekijk de keuzes die je hebt gemaakt en accepteer de overeenkomst en de voorwaarden. Leg je maandelijks een bedrag in op je beleggingsrekening? Kies dan hoe je dat doet: zelf overmaken of via automatische incasso. Als laatste stort je de inleg en gaan onze beleggingsexperts voor jou aan de slag!
Je kunt alleen je identiteit bevestigen in mijn.nn. Deze manier van identificeren is nodig om de rekeningen van onze klanten zo veilig mogelijk te houden en misbruik te voorkomen. Heb je hulp nodig? Vul dan op deze pagina bij ‘Bel me terug’ je telefoonnummer in. Eén van onze medewerkers belt je dan terug. We helpen je graag.
Ja, iemand mag je helpen met het bevestigen van je identiteit. Het is wel belangrijk dat je zelf de foto van je gezicht maakt en dat alleen jij op de foto staat.
Persoonsgegevens die we van jou ontvangen voor de controle van jouw identiteit. Het gaat hierbij om:
Bijzondere persoonsgegevens
We willen apart stilstaan bij de verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Wij controleren jouw identiteit door de foto op je identiteitsbewijs te vergelijken met de foto en korte video die jij via mijn.nn van jezelf maakt. Ook controleren we de echtheid van je identiteitsbewijs met de korte video die jij via mijn.nn van je identiteitsbewijs maakt. Wij maken voor deze controles gebruik van artificiële intelligentie (AI). Bij de controle van je foto’s en korte video’s worden bijvoorbeeld specifieke gezichtskenmerken met elkaar vergeleken aan de hand van een algoritme. Als uit de controle blijkt dat er een afwijking is, dan wordt dat door een medewerker beoordeeld. Let op! Deze bijzondere persoonsgegevens worden voor geen enkel ander doel verwerkt dan voor het controleren of jij dezelfde persoon bent als op de pasfoto van je identiteitsbewijs.
Onderaan deze pagina lees je hoe we met je gegevens omgaan.
Je maakt een foto van je opengeklapte paspoort of je identiteitskaart vanuit twee hoeken:
Controleer of je identiteitsbewijs binnen het kader past. Dat doe je door je mobiele telefoon verder weg of juist dichterbij te houden. Zorg hierbij voor voldoende licht. Zorg er ook voor dat er geen andere persoonsgegevens te zien zijn. Alles wat op het scherm van je telefoon te zien is, komt op de foto. Dus ook alles buiten het kader. Gebruik daarom bijvoorbeeld een lege tafel als ondergrond.
Het kantelen slaan we op als korte video in onze systemen.
Ja, je mag je bril ophouden (geen zonnebril). Let er wel op dat je ogen goed zichtbaar zijn en dat je brilglazen niet teveel spiegelen.
Andere dingen die je gezicht bedekken (zoals een mondmasker) moet je verwijderen. Je gezicht moet helemaal zichtbaar zijn.
Gebruik de standaard foto app op je mobiele telefoon om de QR code te scannen. Er bestaan ook apps speciaal voor het scannen (of ‘lezen’) van QR codes. Helaas herkennen niet al deze apps de QR code.
Als het niet lukt om de QR code te scannen, dan kun je ook via een bericht (sms) een link ontvangen op je mobiele telefoon. Om dit te doen, ga je naar het scherm met de QR code en kies je rechts naast ‘QR code’ voor ‘SMS’. Vul je mobiele nummer in en kies ‘Verstuur SMS’. Je ontvangt dan een sms op je mobiele telefoon met een link. Tik op de link. Daarna ga je vanzelf op je mobiele telefoon naar het eerste scherm om je identiteit te bevestigen.
Heb je een nieuwe rekening aangevraagd?
In mijn.nn zie je voor welke datum je je identiteit moet bevestigen. Doe je dit niet, dan gaan we er vanuit dat je je rekening niet meer wilt aanvragen. We beëindigen dan je aanvraag en verwijderen je gegevens binnen twee maanden.
Had je al een (bank)spaar- of beleggingsrekening bij ons en vragen wij je om je identiteit te bevestigen?
In de e-mail of brief zie je voor welke datum je je identiteit moet bevestigen. Wij zijn wettelijk verplicht je identiteit opnieuw te controleren. Meer informatie hierover lees je op deze pagina bij ‘Waarom je identiteit bevestigen?’ en in het privacy statement identiteitscontrole.
Nee, je mag je burgerservicenummer niet afschermen als je je identiteit bevestigt in mijn.nn. Organisaties buiten de overheid mogen je BSN gebruiken als dat wettelijke bepaald is. De Algemene wet inzake Rijksbelastingen verplicht Nationale-Nederlanden Bank om jaarlijks informatie aan de Belastingdienst door te geven. Het gaat onder andere om informatie over je vermogen, ontvangen en/of betaalde rente of lopende leningen. Daarbij moeten we je BSN vermelden. De Belastingdienst gebruikt de gegevens bijvoorbeeld om belasting te heffen en bij de vooringevulde aangifte inkomstenbelasting.
Meer informatie over het gebruik van je BSN vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wordt je gezicht bijvoorbeeld niet herkend, verdwijnt je gezicht van het scherm, of is er een probleem met de levendigheid? Lees onderstaande tips en probeer het opnieuw:
Met de GPS op je mobiele telefoon weten we waar je bent op het moment dat je je identiteit bevestigt. We gebruiken je locatie om eventuele fraude te kunnen herkennen en voorkomen. Bijvoorbeeld als iemand jouw identiteit probeert te stelen, of meerdere rekeningen aanvraagt met verschillende identiteitsbewijzen vanaf dezelfde locatie.
Criminelen gebruiken steeds nieuwe manieren om te frauderen. Ze stelen bijvoorbeeld identiteitsgegevens en gebruiken siliconen maskers om rekeningen te openen. Doordat we jou vragen om de verschillende kanten van je gezicht te laten zien, kunnen we beter controleren dat de foto echt van jouw gezicht is. En bijvoorbeeld niet van een masker of een foto van je gezicht. Deze beweging slaan we als een korte video op in onze systemen.
We vragen je om een foto van je gezicht te maken als je je identiteit bevestigt. Van de meeste computers, laptops en tablets is de camera niet goed genoeg. Daarom heb je een mobiele telefoon nodig.
Ja, als je een en/of rekening aanvraagt, moeten jullie allebei je identiteit bevestigen in mijn.nn. Dit moeten wij doen volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
We informeren je per e-mail over de status van je aanvraag. Ontvang je een e-mail uit naam van Nationale-Nederlanden? Controleer dan de afzender. De afzender van een e-mail van Nationale-Nederlanden eindigt altijd op: @nn.nl, @nn-group.com of @campaign.nn.nl.
Controleer bij het bevestigen van je identiteit of je in de beveiligde online omgeving van mijn.nn zit. Dat zie je aan ‘https’ en het hangslotje in de adresbalk. De url begint dan met https://www.nn.nl/mijn.nn.htm.
Zodra je je identiteit bevestigt in mijn.nn, ga je met de QR code of SMS op je mobiele telefoon naar een andere website (verify.nn.nl). Daar bevestig je je identiteit.
Bekijk meer tips om phishing te herkennen.
Als je een Android telefoon hebt, raden we aan om de browser ‘Chrome’ te gebruiken. Heb je een iOS (Apple) telefoon? Gebruik dan Safari om je identiteit te bevestigen.
Kies hieronder welk type apparaat en welke browser je gebruikt en lees hoe je de instellingen aanpast.
Kies ‘Toestaan’ zodra om toegang tot de camera wordt gevraagd. Werkt dat niet? Volg dan deze stappen om de website verify.nn.nl toegang te geven tot je camera:
Heb je de instellingen aangepast? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
Kies ‘Toestaan’ zodra om toegang tot de camera wordt gevraagd. Werkt dat niet? Volg dan deze stappen om de Chrome app toegang te geven tot je camera:
Controleer daarna of de website verify.nn.nl toegang heeft tot je camera:
Heb je de instellingen aangepast? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
We raden je aan om de Chrome app te gebruiken in plaats van Firefox. Heb je de Chrome app niet? Download hem dan op je mobiele telefoon vanuit de app store.
Stel Chrome na het downloaden in als je standaardbrowser. Dat doe je zo:
Heb je Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
We raden je aan om de Chrome app te gebruiken in plaats van Samsung Internet. Heb je de Chrome app niet? Download hem dan op je mobiele telefoon vanuit de app store.
Stel Chrome na het downloaden in als je standaardbrowser. Dat doe je zo:
Heb je Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
Je kunt de standaardbrowser aanpassen bij de instellingen op je toestel.
Bij een Android toestel doe je dat zo:
Heb je Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
Gebruik je iOS (Apple) en heb je een andere browser dan Safari ingesteld als standaardbrowser? Zo stel je Safari weer in als standaardbrowser:
Als de toegang tot je locatie is geblokkeerd, komt dit door de privacy-instellingen van je telefoon of de instellingen van je browser. Kies hieronder welk type telefoon en welke browser je gebruikt en lees hoe je de instellingen aanpast.
Kies ‘Toestaan’ zodra om toegang tot de locatie wordt gevraagd.
Volg dan deze stappen om je Safari app toegang te geven tot jouw locatie:
Werkt dat niet? Volg dan deze stappen om de website verify.nn.nl toegang te geven tot je locatie:
Heb je de instellingen aangepast? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
Kies ‘Toestaan’ zodra om toegang tot je locatie wordt gevraagd.
Werkt dat niet? Volg dan deze stappen om de Chrome app toegang te geven tot je locatie:
Controleer daarna of de website verify.nn.nl toegang heeft tot je locatie:
Heb je de instellingen aangepast? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
We raden je aan om de Chrome app te gebruiken in plaats van Firefox. Heb je de Chrome app niet? Download hem dan op je mobiele telefoon vanuit de app store.
Stel Chrome na het downloaden in als je standaardbrowser. Dat doe je zo:
Heb je Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
We raden je aan om de Chrome app te gebruiken in plaats van Samsung Internet. Heb je de Chrome app niet? Download hem dan op je mobiele telefoon vanuit de app store.
Stel Chrome na het downloaden in als je standaardbrowser. Dat doe je zo:
Heb je Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar mijn.nn en probeer opnieuw je identiteit te bevestigen.
Onze e-mail kan als spam in je mailbox terechtkomen, in plaats van rechtstreeks in je inbox. Ontvang je een e-mail uit naam van Nationale-Nederlanden? Controleer dan de afzender. De afzender van een e-mail van Nationale-Nederlanden eindigt altijd op: @nn.nl, @nn-group.com of @campaign.nn.nl.
Het kan 5 seconden duren voordat de knop ‘Neem foto’ verschijnt. We proberen eerst om je selfie automatisch te maken. Hiervoor moeten we processen opstarten, zoals gezichtsherkenning. Daarna houd je het apparaat stil en je gezicht in het kader. Zodra de knop verschijnt, kun je hem aantikken of wachten totdat de selfie vanzelf gemaakt wordt.
Bij het maken van de selfie vragen we je om je hoofd naar links en naar rechts te bewegen. Deze beweging slaan we op als korte video in onze systemen.
Je kunt de volgende zaken proberen:
Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het bevestigen van je identiteit? Vul dan hieronder je telefoonnummer in. We proberen je binnen drie werkdagen terug te bellen. Dit doen we op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. We helpen je graag.
Helaas zijn er criminelen die banken of rekeningen willen misbruiken. Bijvoorbeeld voor het witwassen van crimineel geld of voor het financieren van terrorisme. Sommige criminelen stelen identiteitsgegevens om een rekening onder een andere naam aan te vragen.
Samen met de overheid willen we dit misbruik voorkomen. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ons om (nieuwe) klanten te identificeren. Maar ook om onderzoek te doen naar klanten en ongebruikelijke transacties te melden.
Het is hierbij belangrijk dat we zeker weten dat jíj een rekening op jouw naam hebt of aanvraagt. En niet iemand anders die zich voordoet als jou. Daarom vragen we je om je identiteit te bevestigen.
We bewaren en gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor vastgestelde doelen. We hechten veel belang aan je privacy en gaan daarom zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wil je weten hoe we jouw persoonsgegevens op een veilige manier gebruiken? Dat lees je in het Privacy Statement Identiteitscontrole en de algemene Privacy Statement van Nationale-Nederlanden.
Je mobiele telefoon moet aan de volgende voorwaarden voldoen om je identiteit te bevestigen in mijn.nn:
Je hebt één van deze internetbrowsers nodig op je mobiele telefoon:
Browser | Minimale versie |
---|---|
Google Chrome | 53 |
Opera | 40 |
Edge | 79 |
Firefox | 36 |
Samsung Internet | 6.2 |
Safari/iOS | 14.3 |
Als je een Android telefoon hebt, raden we aan om naar mijn.nn te gaan via Google Chrome. Heb je een iOS (Apple) telefoon? Gebruik dan Safari om naar mijn.nn te gaan.
Controleer regelmatig of je de nieuwste versie van je browser gebruikt op je mobiele telefoon. Internetten op een toestel met bijgewerkte browser is namelijk het veiligst.
Daarnaast moet je mobiele telefoon een camera en een locatiebepaler (GPS) hebben.
Je mobiele telefoon moet verbonden zijn met het internet. Je hebt internet nodig om je identiteit te bevestigen in mijn.nn. Gebruik een computer om in te loggen in mijn.nn. Volg de stappen in mijn.nn om je identiteit te bevestigen. Daar lees je vanzelf wanneer je je mobiele telefoon nodig hebt.