


Reisverzekeringen
Kies voor een Doorlopende of Kortlopende Reisverzekering. Bereken meteen je premie.
Reisverzekering afsluiten? Kies wat bij je past

Doorlopende Reisverzekering
Past bij je als...
- je in één keer al je vakanties en weekendjes weg wilt verzekeren
- je meer dan 14 dagen per jaar op reis gaat
- je niet wilt omkijken naar je reisverzekering
- je jezelf en thuiswonende gezinsleden wilt verzekeren

Kortlopende Reisverzekering
Past bij je als...
- je één vakantie wilt verzekeren
- je weinig op vakantie gaat
- je per vakantie een nieuwe verzekering wilt afsluiten
- je iedereen wilt kunnen meeverzekeren, zoals vrienden
Wat is verzekerd met de reisverzekeringen?
Bagage & Hulpverlening
Je kunt dit uitbreiden met aanvullende modules.
Annulering
Je kunt ook alleen voor Annulering kiezen.
Aanvullende opties bij de reisverzekeringen

Medische kosten & Ongevallen
Verzekerd voor medische kosten in het buitenland die je zorgverzekering niet (helemaal) vergoedt.
Ook verzekerd
Niet verzekerd

Pechhulp
Hulp bij pech onderweg in het buitenland, binnen Europa.
Verzekerd
Niet verzekerd

Wintersport
Je reisverzekering is hiermee ook geldig op wintersport.
Verzekerd
Niet verzekerd
Waarvoor ben je niet verzekerd?
Annuleringsverzekering
Kies alleen de module Annulering om het los af te sluiten.
Je bemiddelaar
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Doorlopende of Kortlopende Reisverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.
Wil of heb je een adviseur?
Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere reisverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.
Veelgestelde vragen
Ja, je kunt de Kortlopende Reisverzekering afsluiten voor een reis van maximaal 180 dagen. En de Doorlopende Reisverzekering voor een reis van maximaal 90 dagen.
Zeker. Je kunt op de dag van je vertrek nog een reisverzekering afsluiten.
Je bent pas verzekerd als je per e-mail een bevestiging ontvangt dat je verzekering is geaccepteerd. Meestal gebeurt dat op dezelfde dag.
Bij het afsluiten van een Kortlopende of Doorlopende Reisverzekering geef je aan waar je heen gaat: Europa of Wereld. Dat is je dekkingsgebied. Hieronder zie je welke landen eronder vallen.
Landen en staten in dekkingsgebied Europa
Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Belarus (Wit-Rusland), Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer, Finland, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.
Landen en staten die voor een deel in dekkingsgebied Europa vallen
- Kazachstan: het westelijk deel tot aan de Oeralrivier
- Rusland: het westelijk deel tot aan de Oeralrivier
Landen rondom de Middellandse zee in dekkingsgebied Europa
Algerije, Egypte, Gibraltar, Israël, Libanon, Libië, Marokko, Tunesië.
Canarische eilanden in dekkingsgebied Europa
Alegranza, El Hierro of Ferro, Fuerteventura, Graciosa, Gran Canaria, Isla de Lobos, La Gomera La Palma, Lanzarote, Montaña Clara, Roque del Este, Roque del Oeste, Tenerife.
Overige landen en eilanden in dekkingsgebied Europa
Cyprus, De Azoren, Groenland, Madeira, Malta, Shetland Eilanden, Spitsbergen.
Dekkingsgebied wereldwijd
Alle landen inclusief Nederland.
Geen dekking door oorlog
Je bent niet verzekerd voor schade die wordt veroorzaakt door oorlog (groot molest). Dat geldt op dit moment voor bijvoorbeeld de landen Oekraïne, Israël, Libië en Libanon. Controleer voor je gaat het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Reizen voor stage, studie of vrijwilligerswerk zijn standaard verzekerd met onze reisverzekeringen. Je bent niet verzekerd tijdens een zakenreis.
Ja, je bent ook in Nederland verzekerd als je iets hebt geboekt. Het is belangrijk dat je bij schade of annulering een rekening hebt van een professionele aanbiedieder of accomodatie. Een vaste plek op een bungalowpark, camping of jachthaven telt niet.
Module Pechhulp: Je bent niet voor pechhulp verzekerd in Nederland. Dit kun je wel verzekeren via de Autoverzekering.
Bij ons is je onderwatersportuitrusting standaard verzekerd als je kiest voor Bagage & Hulpverlening.
Vraag je de reisverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.
Ga je in totaal 14 dagen of langer op vakantie in een jaar? Weekendjes meegeteld? Dan is vaak een Doorlopende Reisverzekering voordeliger.
Voor schade aan je bagage heb je een eigen risico van € 0,- of € 50,-. Dit is het bedrag dat je zelf betaalt als er iets met je bagage gebeurt. Bij een eigen risico van € 50,- is je premie lager. Vervangende kleding en toiletartikelen vallen niet onder je eigen risico. Die worden gewoon vergoed.
Voor andere gebeurtenissen heb je geen eigen risico.
In mijn.nn of in de NN App zie je welk eigen risico je hebt.
De verklaring vraag je op via 088 663 06 63. Bellen kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Houd je volledige naam uit je paspoort bij de hand.
Voor Rusland of Cuba heb je een verklaring nodig om een visum te krijgen. In deze verklaring staat dat je tijdens je reis bent verzekerd voor medische kosten en repatriëring. Repatriëring is wanneer je onverwachts terug naar huis.
We geven nu geen verklaring voor Rusland vanwege groot molest (oorlog) met Oekraïne.
Nee, de module Medische kosten & Ongevallen is een aanvulling op je zorgverzekering. De module verzekert medische kosten die je basis- of aanvullende zorgverzekering niet vergoedt. Dit geldt ook als de kosten in het eigen risico van je zorgverzekering vallen. Of als de kosten hoger zijn dan je zorgverzekering vergoedt.
Belangrijke informatie
Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering. In je polis of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.
In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.
Doorlopende Reisverzekering
Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering na het eerste jaar dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.
Kortlopende Reisverzekering
Nog niet op vakantie geweest
- Je hebt 14 dagen bedenktijd na ontvangst van je polisblad.
- Binnen deze tijd kun je de verzekering zonder reden annuleren.
- Je premie wordt teruggestort.
- De module Annulering kun je niet opzeggen. Je bent daar namelijk meteen voor verzekerd na het afsluiten van je verzekering.
Al op vakantie (geweest)
- Ga je binnen de 14 dagen bedenktijd op vakantie? Zodra je op vakantie gaat, vervalt de bedenktijd. Je bent vanaf dat moment namelijk verzekerd.
Deze informatie geldt alleen voor de Doorlopende Reisverzekering
Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.
Dit gebeurt bijvoorbeeld:
- als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
- als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
- door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
- in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
- in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.
De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.
Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.
Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.
Om te bepalen of je schade is verzekerd gebruikt de verzekeraar de informatie die zij heeft ontvangen. En de verzekeraar kijkt in de polisvoorwaarden of je schade is verzekerd.
Als je schade (gedeeltelijk) is verzekerd, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Dit doet de verzekeraar onder andere met behulp van de gegevens die op het schadeformulier staan, inlichtingen die jij en je (eventuele) tegenpartij aan de verzekeraar geeft, en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.
De verzekeraar stelt het schadebedrag in overleg met jou vast. Schakelt de verzekeraar een expert in? Dan gaat zij uit van het schadebedrag en de oorzaak van de schade die deze expert vaststelt. De verzekeraar erkent daarmee nog niet dat zij de schade ook aan jou moeten vergoeden. De expert die zij inschakelt is ingeschreven bij het NIVRE en houdt zich aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie vind je op nivre.nl en verzekeraars.nl.
Ben je het niet eens met het schadebedrag dat is vastgesteld door de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een “contra-expert”. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een “arbiter”. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor jou als voor de verzekeraar. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
De verzekeraar betaalt de kosten van de door de verzekeraar ingeschakelde expert en de arbiter. Heb je een contra-expert ingeschakeld? Dan betaal je eerst zelf de kosten van deze contra expert. De verzekeraar vergoedt deze kosten vervolgens aan je voor zover deze redelijk zijn.
Maak je kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betaalt de verzekeraar niet.
Module Bagage
De verzekeraar stelt de omvang van de schade vast op basis van het verschil in de waarde van het beschadigde, gestolen of verloren voorwerp direct voor en direct na de gebeurtenis.
Module Ongevallen
De verzekeraar laat de mate van blijvende invaliditeit vaststellen door een medisch onderzoek. Een arts stelt het percentage (functie)verlies bij letsel vast op basis van de maatstaven in de laatste uitgave van de “Guides to the Evaluation of Permanent Impairment” van de American Medical Association (AMA).
Als basis voor de schadevergoeding gebruikt de verzekeraar de omvang van de schade. Op je polis en in de voorwaarden staan maximale verzekerde bedragen en vergoedingen. Bijvoorbeeld voor verlies of diefstal van geld. De verzekeraar vergoedt nooit meer dan deze verzekerde bedragen en maximale vergoedingen.
Bespaar je kosten, of ontvang je bedragen terug? Dan brengt de verzekeraar die bedragen in mindering op de vergoeding. Heb je een eigen risico? Dan trekt zij dat nog van het schadebedrag af. Geldt een maximaal verzekerd bedrag of maximale vergoeding? Dan past de verzekeraar eerst dat maximum toe en daarna het eigen risico. Het resterende bedrag keert zij uit.
Op je polis staat of je een eigen risico hebt en hoe hoog dat is. Dit geldt alleen voor de module Bagage. Het eigen risico geldt niet voor aanschaf van vervangende kleding en vervangende toiletartikelen.
Voorbeeld schade bril
Je hebt 2 jaar geleden een bril gekocht voor € 800,-. Je bril raakt onherstelbaar beschadigd. Je bril is na 2 jaar nog € 480,- waard. Volgens de tabel “Maximale vergoedingen reisbagage” krijg je € 300,- vergoed. Van dit bedrag wordt het (eventuele) eigen risico afgetrokken.
Probeer de schade zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door reisdocumenten en/of reisbagage die nat zijn geworden, zo snel mogelijk te drogen. Meld de schade zo snel mogelijk. Is er sprake van een strafbaar feit, zoals diefstal, inbraak, beroving, rellen of vandalisme? Of ben je je reisbagage of reisdocumenten kwijt? Doe dan meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Als dit niet mogelijk is, kun je ook aangifte doen bij andere (overheids)instanties zoals gemeente, luchthavenautoriteiten, een conducteur, stationschef, buschauffeur, campinghouder, reisleider of hotelhouder. Je moet altijd een schriftelijk bewijs van je aangifte aan de verzekeraar geven. Raak je je bagage tijdens een vlucht of op een luchthaven kwijt? Of raakt deze beschadigd? Dan moet je daarvoor altijd een Property Irregularity Rapport (PIR) laten opmaken.
Module Medische kosten
Als je door een ongeval of ziekte een geneeskundige behandeling nodig hebt tijdens je reis, moet je de verzekeraar daarvan meteen, zo mogelijk vóóraf, op de hoogte te brengen; meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op de kosten van de verzekeraar laten onderzoeken door een arts die zij aanwijst en deze alle gewenste informatie geven; je laten verplegen in de laagste klasse of in de klasse waarvoor je een Basis Zorgverzekering hebt afgesloten; de nota’s direct na de notadatum aan je zorgverzekeraar sturen.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat bij uitkeren en wat je verplichtingen zijn bij schade, lees je in hoofdstuk 7 en 8 en van de polisvoorwaarden.
Module annulering
Je hebt bij annulering de volgende verplichtingen:
- Is er sprake van een verzekerde gebeurtenis waardoor je een reis moet annuleren? Dan moet je altijd telefonisch of schriftelijk annuleren bij de organisatie waarmee je de overeenkomst hebt afgesloten of waar je de reis hebt geboekt. De schriftelijke annuleringsbevestiging moet je aan ons opsturen. Je moet dat direct doen na de gebeurtenis. Doe je dat niet? Dan vergoedt de verzekeraar nooit meer dan de annuleringskosten die je zou moeten betalen als je wel direct had geannuleerd.
- Bij ziekte of een ongeval moet je meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op onze kosten laten onderzoeken door een arts die de verzekeraar aanwijst en deze alle gewenste informatie geven.
- Je moet de originele, volledig gespecificeerde nota(’s) van de reis- of huurovereenkomst en de annuleringsnota aan de verzekeraar geven. Ook kan de medische adviseur informatie opvragen bij de arts die je behandelt. Dit kan alleen met jouw toestemming. Je moet dan een medische machtiging ondertekenen.
De Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering zijn geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen voor kosten die worden gemaakt bij schade en ziektekosten tijdens een reis.
Service en Contact
We kunnen je op verschillende manieren helpen.