
Juridische hulp en advies na ongeluk in het verkeer
Met de Rechtsbijstandverzekering Motorrijtuigen ben je verzekerd voor juridische conflicten die gebeuren in het verkeer. Bijvoorbeeld wanneer je juridische hulp nodig hebt na een auto-ongeluk. Of als je een conflict hebt rond de koop of verkoop van je auto. Met deze Rechtsbijstandverzekering voor het verkeer sta je sterker in je recht.

Wat is verzekerd?
Met een Rechtsbijstandsverzekering voor het verkeer ben je verzekerd voor juridische geschillen na bijvoorbeeld een verkeersongeluk. De juristen en advocaten van DAS staan voor je klaar om je te helpen.
Wel verzekerd
Je bent verzekerd voor juridische hulp als je:
Niet verzekerd
Je bent niet verzekerd voor juridische hulp bij:
We geven hier een samenvatting van de dekking. In de polisvoorwaarden lees je precies wat wel en niet is verzekerd.
Dit doen we voor je
- Je krijgt hulp van een jurist die opkomt voor je belangen en onderhandelt met de tegenpartij.
- We vergoeden kosten van externe deskundigen of advocaten en de kosten van een gerechtelijke procedure.
- We bieden je de mogelijkheid om een bemiddelaar in te schakelen (mediation).
- Soms zijn de kosten voor een rechtszaak hoger dan de schadevergoeding die de rechtszaak uiteindelijk voor je oplevert. Wij vergoeden dan de schade. Dit doen we alleen als we verwachten dat een rechter je gelijk geeft.
Juridische specialisten van DAS
Om je juridisch advies te geven werken wij samen met juristen en advocaten van DAS. Zij geven advies en helpen als je de stap naar de rechter maakt. De aanvullende dekking Rechtsbijstand vergoedt de kosten van DAS. En ook de kosten om je zaak door een rechter te laten behandelen.
Heb je al een Rechtsbijstandverzekering bij Nationale-Nederlanden? Dan kun je er voor kiezen om deze uit te breiden met de dekking Verkeer.
Autoverzekering van Nationale-Nederlanden
Bij de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden kies je uit de dekkingen WA, WA Extra of WA Casco (Allrisk). Met de aanvullende dekkingen Schade Inzittenden, Rechtsbijstand en Pechhulp breid je de Autoverzekering uit.
Heb je al een Autoverzekering bij ons?
Wil je deze aanvullende dekking afsluiten bij je Autoverzekering? Gebruik de chat of bel 088 663 06 63. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur.
Belangrijke informatie over de Autoverzekering
Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Autoverzekering. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.
In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.
Verzekeringskaart Autoverzekering WA
Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.
Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering aan te passen. Dit kan voor alle of een deel van de klanten zo zijn. Dit kan vanaf de verlengingsdatum van je verzekering.
Dit gebeurt bijvoorbeeld:
- als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
- als de verzekering en/of de manier waarop de premie wordt berekend, verandert;
- door rekening te houden met de concurrentiepositie;
- bij veranderingen in wet- en regelgeving;
- bij economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.
De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.
Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan laat de verzekeraar dit vooraf aan je weten. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand vooraf bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er verandert en per wanneer.
Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering afsloot de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verzekeraar de verandering liet weten. De verzekering stoppen doe je via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.
Als je schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. De verzekeraar gebruikt hiervoor de gegevens die op het schadeformulier staan, de informatie die jij en de eventuele tegenpartij geven, en als dat nodig is getuigenverklaringen. Je geeft de verzekeraar de informatie die nodig is.
Ben je verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? Dan probeert de verzekeraar jouw schade op hem te verhalen. Of op diens verzekeraar.
Ben je niet verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? In sommige gevallen probeert de verzekeraar je dan te helpen om je schade te verhalen.
Lees hoe directe schadeafhandeling werkt
Ben je zelf aansprakelijk? Dan neemt de verzekeraar contact op met je tegenpartij of diens verzekeraar om de schade te regelen.
WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
De verzekeraar regelt de schade met de tegenpartij binnen de verplichtingen die zij heeft. Zij mag schade direct aan je tegenpartij vergoeden of een regeling afspreken. Let op! Heb je je tegenpartij laten weten dat je aansprakelijk bent? Of heb je toegezegd dat hij recht heeft op een schadevergoeding? Dan is de verzekeraar daar niet aan gebonden. Zij beoordeelt of je volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Je bent bijvoorbeeld aansprakelijk als je een verkeersregel overtreedt. Bijvoorbeeld als je geen voorrang hebt verleend met je auto en daardoor het verkeersongeval is ontstaan.
WA Plus en WA All risk
Heb je schade aan je eigen auto en kan de schade worden hersteld? Dan is de omvang van de schade gelijk aan de reparatiekosten. Behalve als de reparatiekosten van je auto te hoog zijn. Namelijk: hoger dan het verschil tussen de dagwaarde direct vóór de gebeurtenis en de restwaarde. Dan is je auto total loss. De schade wordt dan berekend als het verschil tussen de dagwaarde direct voor de gebeurtenis en de restwaarde. Maar, als de vervangingswaarde van je auto volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent hoger is dan de dagwaarde. Dan wordt dat bedrag gebruikt om de schade te berekenen.
Ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder Diefstal valt? Dan wordt de schade berekend als de dagwaarde direct voor de gebeurtenis. Of de vervangingswaarde volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent, als die hoger was dan de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis.
Is er sprake van schade aan of diefstal van accessoires? Dan stelt de verzekeraar de omvang van de schade zo vast: de eerste 12 maanden na aanschaf schrijft zij 1,5% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs. Vanaf de 13e maand na aanschaf schrijft zij 1% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs.
Total loss
Is je auto total loss, of ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel 'diefstal' is verzekerd? Dan vergoedt de verzekeraar de schade pas als je de eigendom van je auto aan de verzekeraar hebt overgedragen. Ook ben je verplicht om alle zaken die bij je auto horen aan de verzekeraar te overhandigen.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.
De Autoverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen tegen kosten die worden gemaakt bij schade van en door autobezit. De auto moet een Nederlands kenteken hebben.
Service en Contact
We kunnen je op verschillende manieren helpen.