Ga direct naar inhoud

Belastingaangifte eigen woning

Vanaf 1 maart kun je belastingaangifte doen. Een jaaroverzicht is het fiscaal overzicht van jouw hypotheek. De informatie op het jaaroverzicht heb je nodig voor je belastingaangifte.

Je jaaroverzicht

Eind februari staat je jaaroverzicht voor je hypotheek klaar. Je vindt hem in mijn.nn en de NN App bij ‘Mijn documenten’. Hier kun je al je jaaroverzichten vanaf 2016 downloaden en printen. Oudere jaaroverzichten kun je niet meer inzien. Deze gegevens kun je zelf nakijken in je aangifte inkomstenbelasting over dat desbetreffende jaar. Jaaroverzichten worden niet per post of e-mail verzonden.

Download je jaaroverzicht

Je gegevens in de belastingaangifte

Wij geven jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Dit is onze plicht als financiële instelling. Deze gegevens staan voor je ingevuld in je online-aangifte van de Belastingdienst. Controleer goed of alle gegevens juist zijn. Je kunt deze gegevens zelf aanvullen.

Wij geven de volgende gegevens voor je hypotheek door aan de Belastingdienst:

  • Je persoonlijke gegevens, zoals je naam, geboortedatum en je Burgerservicenummer
  • Hoogte van je hypotheek
  • Betaalde rente
  • Betaalde kosten

Heb je een bouwdepot dan vraagt de Belastingdienst om een "rekeningnummer" van het bouwdepot. Dit is het "depotnummer". Dit is je leningnummer gevolgd door het rangnummer van het depot 1,2 of 3 enzovoort. Het nummer staat in mijn.nn en de NN App bij je depotoverzicht. Ook staat het op je jaaroverzicht bij je bouwdepot.

De Belastingdienst kan deze gegevens opnemen in je vooraf ingevulde belastingaangifte. Wij hebben er geen invloed op welke gegevens de Belastingdienst opneemt. Is je aangifte niet vooraf ingevuld? Dan moet je de gegevens zelf invullen.

De gegevens die opgeeft bij je belastingaangifte zijn per persoon verschillend. Lees hier meer over op de website van de Belastingdienst. Of bel met de Belastingtelefoon 0800 0543.

Hypotheekrente en -kosten

Je eigen woning brengt kosten met zich mee. Sommige van deze kosten kunnen aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting. De belangrijkste kostenpost is meestal de hypotheekrente.

De volgende kosten zijn mogelijk aftrekbaar:

- Advieskosten
- Taxatiekosten
- Omzettingskosten
- Vergoedingsrente
- NHG-borgtochtprovisie
- Bereidstellingsprovisie
- Bankgarantie provisie

Het totaal van deze kosten wordt als één bedrag op je jaaroverzicht getoond. Onder het kopje "algemene kosten". Zijn jouw kosten aftrekbaar? Dan kun je ze aftrekken in het jaar dat je ze betaald hebt.

Wil je weten welke kosten aftrekbaar zijn, kijk dan op de website van de Belastingdienst, of bel met de Belastingtelefoon 0800 0543.

Je gegevens op het jaaroverzicht kloppen niet?

 Persoonsgegevens

Staat je naam of je adres niet goed op het jaaroverzicht? Of heb je onze e-mail over het jaaroverzicht niet ontvangen?

Wijzig zelf gemakkelijk je gegevens in mijn.nn opf de NN App bij "gegevens en instellingen".

Log in

Hypotheekbedrag 

Heb je na 18 december via je eigen bank een aflossing gedaan? Of na 25 december via iDEAL? En is deze aflossing niet in het jaaroverzicht is verwerkt? Dan hebben wij je aflossing niet tijdig kunnen verwerken. Je hypotheekbedrag op het jaaroverzicht is hoger dan het had moeten zijn. wij verwerken je aflossing alsnog per de datum waarop wij je aflossing hebben ontvangen. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht.

De aflossing wordt automatisch op het jaaroverzicht van het volgende jaar aangepast.

Rente

Heb je eind vorig jaar een hypotheek afgesloten? En zie je de rente niet terug op je jaaroverzicht?

De rente van je hypotheek incasseren wij na een volledige maand. Is je hypotheek in de periode van 2 november tot en met 31 december gestart? Dan betaal je de rente hierover pas per 1 januari. Dit bedrag komt daarom pas volgend jaar op het jaaroverzicht te staan.

 Algemene kosten

Heb je in het afgelopen jaar je hypotheek aangepast? En heb je hiervoor een vergoeding betaald? Dan staat deze vermeld in het jaaroverzicht.

Staat deze vergoeding niet op het jaaroverzicht? Dan hebben we de wijziging niet tijdig kunnen verwerken. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht. De betaalde vergoeding nemen we op in het jaaroverzicht over het volgende jaar.

Heb je zorgen over het betalen van je hypotheek?

Zit het financieel even tegen? En heb je hierdoor (tijdelijk) moeite om je hypotheek te betalen? Dan zijn we er voor je. We zoeken graag samen met jou naar een oplossing. Ook als je nog geen betalingsachterstand hebt. Lees meer over hulp bij betalingsproblemen.