Belastingaangifte eigen woning

Vanaf 1 maart kun je belastingaangifte doen. Een jaaroverzicht is het fiscaal overzicht van jouw hypotheek. De informatie op het jaaroverzicht heb je nodig voor je belastingaangifte.

Je jaaroverzicht

Je krijgt 1 maart een jaaroverzicht voor je hypotheek. Dit overzicht kun je vinden in mijn.nn en de NN App onder ‘Mijn documenten’. Je kunt hier al je jaaroverzichten vanaf 2016 downloaden en printen. Let op: oudere jaaroverzichten zijn niet meer beschikbaar. Je kunt deze gegevens wel terugvinden in je aangifte inkomstenbelasting van dat jaar. Houd er rekening mee dat jaaroverzichten niet per post of e-mail worden verzonden.

Download je jaaroverzicht

Je gegevens in de belastingaangifte

Wij zijn verplicht om jouw gegevens door te geven aan de Belastingdienst, omdat wij een financiële instelling zijn. Deze gegevens zijn al voor je ingevuld in jouw online belastingaangifte. Het is belangrijk om te controleren of alles klopt en je kunt zelf nog extra gegevens toevoegen.


Wij geven de volgende gegevens voor je hypotheek door aan de Belastingdienst:

  • Je persoonlijke gegevens, zoals je naam, geboortedatum en je Burgerservicenummer
  • Hoogte van je hypotheek
  • Betaalde rente
  • Betaalde kosten

Heb je een bouwdepot dan vraagt de Belastingdienst om een "rekeningnummer" van het bouwdepot. Dit is het "depotnummer". Dit is je leningnummer gevolgd door het rangnummer van het depot 1,2 of 3 enzovoort. Het nummer staat in mijn.nn en de NN App bij je depotoverzicht. Ook staat het op je jaaroverzicht bij je bouwdepot.

De Belastingdienst kan deze gegevens gebruiken voor je belastingaangifte, maar wij hebben hier geen invloed op. Als je aangifte niet vooraf is ingevuld, dan moet je zelf de gegevens invullen. De gegevens die je moet opgeven bij je belastingaangifte verschillen per persoon. Meer informatie hierover kun je vinden op de website van de Belastingdienst of door te bellen met de Belastingtelefoon op 0800 0543.

Hypotheekrente en -kosten

Als je een eigen woning hebt, moet je rekening houden met verschillende kosten. Gelukkig zijn sommige van deze kosten aftrekbaar bij de inkomstenbelasting. De belangrijkste kostenpost is meestal de hypotheekrente.

De volgende kosten zijn mogelijk aftrekbaar:

- Advieskosten
- Taxatiekosten
- Omzettingskosten
- Vergoedingsrente
- NHG-borgtochtprovisie
- Bereidstellingsprovisie
- Bankgarantie provisie

Het totaal van deze kosten wordt als één bedrag op je jaaroverzicht getoond. Onder het kopje 'algemene kosten'. Zijn jouw kosten aftrekbaar? Dan kun je ze aftrekken in het jaar dat je ze betaald hebt.

Wil je weten welke kosten aftrekbaar zijn, kijk dan op de website van de Belastingdienst, of bel met de Belastingtelefoon 0800 0543.

Je gegevens op het jaaroverzicht kloppen niet?

 Persoonsgegevens

Staat je naam of je adres niet goed op het jaaroverzicht? Of heb je onze e-mail over het jaaroverzicht niet ontvangen?

Wijzig zelf gemakkelijk je gegevens in mijn.nn of de NN App bij 'gegevens en instellingen'.

Log in

Hypotheekbedrag 

Heb je na 18 december via je eigen bank een aflossing gedaan? Of na 25 december via iDEAL? En is deze aflossing niet in het jaaroverzicht verwerkt? Dan hebben wij je aflossing niet op tijd kunnen verwerken. Je hypotheekbedrag op het jaaroverzicht is hoger dan het had moeten zijn. Wij verwerken je aflossing alsnog per de datum waarop wij je aflossing hebben ontvangen. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht.

De aflossing wordt automatisch op het jaaroverzicht van het volgende jaar aangepast.

Rente

Heb je eind vorig jaar een hypotheek afgesloten? En zie je de rente niet terug op je jaaroverzicht?

De rente van je hypotheek incasseren wij na een volledige maand. Is je hypotheek in de periode van 2 november tot en met 31 december gestart? Dan betaal je de rente hierover pas per 1 januari. Dit bedrag komt daarom pas volgend jaar op het jaaroverzicht te staan.

 Algemene kosten

Heb je in het afgelopen jaar je hypotheek aangepast? En heb je hiervoor een vergoeding betaald? Dan staat deze vermeld in het jaaroverzicht.

Staat deze vergoeding niet op het jaaroverzicht? Dan hebben we de wijziging niet op tijd kunnen verwerken. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht. De betaalde vergoeding nemen we op in het jaaroverzicht over het volgende jaar.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact

Wil je advies?

Met een onafhankelijk adviseur kijk je samen naar welk product bij je past.

Vind je adviseur