Ga direct naar inhoud

Je jaaroverzicht

Vanaf 1 maart kun je belastingaangifte doen. Een jaaroverzicht is het fiscaal overzicht van jouw hypotheek. De informatie op het jaaroverzicht heb je nodig voor je belastingaangifte.

Download je jaaroverzicht

Uiterlijk begin maart staat je jaaroverzicht voor je hypotheek klaar in mijn.nn en de NN App onder ‘Mijn documenten’. Hier kun je al je jaaroverzichten vanaf 2016 downloaden en printen. Oudere jaaroverzichten kun je niet meer inzien. Deze gegevens kun je zelf nakijken in je aangifte inkomstenbelasting over dat desbetreffende jaar. Jaaroverzichten worden niet per post of e-mail verzonden.

Download je jaaroverzicht

Je gegevens in de belastingaangifte

Wij geven jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Dit is onze plicht als financiële instelling. Vanaf het moment dat je aangifte kunt doen, zijn deze gegevens beschikbaar in de vooraf ingevulde aangifte van de Belastingdienst. Controleer goed of alle gegevens juist zijn en vul aan waar nodig. Wij geven de volgende gegevens voor je hypotheek door aan de Belastingdienst:

  • Je persoonlijke gegevens, zoals je naam, geboortedatum en je Burgerservicenummer
  • Hoogte van je hypotheek
  • Betaalde rente
  • Betaalde kosten

De Belastingdienst kan deze gegevens opnemen in je vooraf ingevulde belastingaangifte. Als bank hebben wij geen invloed op welke gegevens de Belastingdienst wel of niet opneemt. Is je aangifte niet vooraf ingevuld? Dan moet je de gegevens zelf invullen.

Welke gegevens je moet opgeven bij je belastingaangifte kun je lezen op de website van de Belastingdienst, of bel met de Belastingtelefoon 0800 0543.

Hypotheekrente en -kosten

Je eigen woning brengt kosten met zich mee. Sommige van deze kosten kunnen aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting. De belangrijkste kostenpost is meestal de hypotheekrente. Maar ook kosten als advieskosten, taxatiekosten, omzettingskosten, vergoedingsrente, NHG-borgtochtprovisie, bereidstellingsprovisie en/of bankgarantie provisie zijn mogelijk aftrekbaar. Het totaal van deze kosten wordt als één bedrag, ‘algemene kosten’, op je jaaroverzicht getoond.

Als de kosten aftrekbaar zijn, dan kun je deze aftrekken in het jaar dat je ze betaald hebt. Heb je in een bepaald jaar een deel van de aftrekbare kosten betaald? Dan kun je alleen dat deel van de kosten opgeven bij je belastingaangifte over het betreffende jaar.

Wil je weten welke kosten aftrekbaar zijn, kijk dan op de website van de Belastingdienst, of bel met de Belastingtelefoon 0800 0543.

Je gegevens op het jaaroverzicht kloppen niet?

 Persoonsgegevens

Staat je naam of je adres niet goed op het jaaroverzicht? Of heb je onze mail over het jaaroverzicht niet ontvangen?

Wijzig zelf gemakkelijk je gegevens in ‘Gegevens en instellingen’.

Hypotheekbedrag 

Heb je na 12 december via je eigen bank, of na 26 december via iDeal een aflossing gedaan die niet in het jaaroverzicht is verwerkt? Dan hebben wij je aflossing niet tijdig kunnen verwerken. Je hypotheekbedrag op het jaaroverzicht is hoger dan het had moeten zijn. Vanzelfsprekend wordt je aflossing alsnog verwerkt per de datum waarop wij je aflossing ontvangen hebben. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht.

De aflossing wordt automatisch op het jaaroverzicht van het volgende jaar aangepast.

Rente

Heb je eind vorig jaar een hypotheek afgesloten en zie je de rente niet terug op je jaaroverzicht?

De rente van je hypotheek incasseren wij na een volledige maand. Is je hypotheek bij de notaris gepasseerd in de periode van 2 november tot en met 31 december? Dan betaal je de rente hierover pas per 1 januari. Dit bedrag komt daarom pas volgend jaar op het jaaroverzicht te staan.

 Algemene kosten

Heb je in het afgelopen jaar een vergoeding betaald voor een wijziging van je hypotheek? Dan staat deze vermeld in het jaaroverzicht. Staat deze vergoeding niet op het jaaroverzicht? Dan hebben we de wijziging niet tijdig kunnen verwerken. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht. De betaalde vergoeding nemen we op in het jaaroverzicht over het volgende jaar.

Heb je zorgen over het betalen van je hypotheek?

Neem dan contact met ons op. Dan kijken we of we je kunnen helpen. Je kunt ons bereiken via telefoonnummer 010 513 00 95.