Met deze 5 tips begin je zo met employer branding

Heb je al eens nagedacht over hoe jouw employer brand eruitziet? Dat bepaalt namelijk hoe huidige en toekomstige werknemers je zien. En of ze voor je willen (blijven) werken. In deze krappe arbeidsmarkt is het slim om daar tijd aan te besteden. Ingewikkeld? Dat valt mee. Met deze tips kun je direct aan de slag.

Waarom aan de slag gaan met employer branding?

Met employer branding maak je reclame voor jezelf als een aantrekkelijke werkgever, zowel binnen je organisatie als daarbuiten. Het is een manier om een goede reputatie op te bouwen. Zodat mensen weten hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken. Dat maakt het makkelijker om geschikt personeel te vinden. Mensen voelen zich aangetrokken tot je organisatie als ze weten dat je een geweldige werkomgeving biedt. Misschien kunnen werknemers bij jou extra pauze nemen tijdens hun horecadienst. Of hebben ze een vast aantal werkuren per maand. Dit maakt de vacature aantrekkelijker waardoor meer geschikte kandidaten solliciteren.

Employer branding heeft ook positieve effecten op je huidige medewerkers. Ze kennen de waarden en voordelen van je organisatie dankzij je employer brand. Deze werken motiverend en geven hen plezier in hun werk. Dit leidt tot een lager verloop, omdat werknemers tevreden zijn en minder snel naar een andere werkgever overstappen. Bovendien zorgt een sterke betrokkenheid ervoor dat je medewerkers goed presteren. Genoeg redenen dus om aandacht te besteden aan je werkgeversmerk. Maar hoe pak je dat aan?

Tip 1: start met zelfonderzoek

Hoe begin je met employer branding? De eerste stap is eigenlijk heel logisch: zelfonderzoek doen. Dit betekent dat je als bedrijf goed naar jezelf kijkt. En nadenkt over wie je bent en wat je belangrijk vindt. Wat maakt ons bedrijf uniek? Wat zijn onze sterke punten? Wat voor soort werkomgeving willen we creëren? Wat zijn onze kernwaarden? Dit helpt je om te begrijpen wat je te bieden hebt als werkgever.

Dit is minder ingewikkeld dan het misschien klinkt. Je huidige medewerkers geven hier namelijk een belangrijk inzicht in. Luister dus goed naar wat zij te zeggen hebben. Vraag hoe zij naar je organisatie kijken, bijvoorbeeld met vragenlijsten of interviews.Of zet een brievenbus neer op een centrale plek op kantoor. Waar werknemer anoniem suggesties, ideeën en meningen in kunnen stoppen. Hoe ervaren ze jou als werkgever? Wat vinden ze goed en waar zit ruimte voor verbetering? Ga daarbij in op alle aspecten van het werk, zoals het sollicitatie- en onboarding, het salaris, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de bedrijfscultuur.

Vergeet ten slotte niet om te kijken naar het beeld dat mensen van buiten je organisatie hebben. Onderzoek wat klanten of oud-medewerkers online over je bedrijf zeggen op sociale media of vacatureplatforms zoals Indeed. Ook dit geeft inzicht in het imago van je bedrijf, wat je goed doet en wat er beter kan.

Tip 2: breng je verhaal met een EVP naar buiten

Heb je bepaald wat de identiteit van je bedrijf is en wat je werknemers te bieden hebt? Dan is het tijd om dat verhaal aan de buitenwereld te vertellen. Gebruik hiervoor een zogenaamde EVP: employer value proposition. Hierin geef je kort en krachtig aan wat de voordelen zijn van het werken bij jouw organisatie. Dan heb je het niet alleen over salaris en arbeidsvoorwaarden, maar ook over cultuur en kernwaarden, ontwikkelmogelijkheden en de werkomgeving.

Bij het Openbaar Ministerie benadrukken ze bijvoorbeeld de bijzondere impact die je er maakt: “Het geeft voldoening als een dader een passende straf krijgt, zeker na een langdurig of ingewikkeld onderzoek. Emoties zijn nooit ver weg als je met een slachtoffer praat en we zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid. Ons werk heeft impact. Wij komen op voor de samenleving. Jij ook?”

Zorg dat je een eerlijk verhaal vertelt: als je dingen belooft die je niet waarmaakt, val je later door de mand. Wees ook onderscheidend. Als je alleen zegt dat er binnen je bedrijf een informele werksfeer is, val je niet op tussen je concurrenten. Je valt wél op als je die informele werksfeer voelbaar maakt met bijvoorbeeld humor, foto’s of video’s.

Stel, je bent een start-up en je richt je op duurzaamheid. Je wilt je EVP op een laagdrempelige manier naar buiten brengen. Maak dan bijvoorbeeld een korte video waarin medewerkers vertellen waarom ze graag bij je werken en hoe hun werk bijdraagt aan een duurzamere toekomst. Deel deze video op verschillende sociale media-platforms en voeg er een pakkende introductietekst aan toe. Zo verspreid je je boodschap op een toegankelijke manier.

Gebruik de volgende middelen om je verhaal te verspreiden:

  • Een eigen Werken-bij site
  • Sociale media
  • Vacatures op vacaturesites
  • Open dagen of evenementen
  • Advertenties

Tip 3: val op met een goede pensioenregeling

Een goede indruk naar buiten begint binnen je bedrijf. Wees dus een goede werkgever, ook in je personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden. Wil je mensen aan je binden? Zorg dan zeker voor een goede pensioenregeling. Lang niet alle organisaties geven hier aandacht aan, maar het is juist een onderdeel dat jou een aantrekkelijke werkgever maakt. Werknemers vinden het pensioen namelijk de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde, zo blijkt uit onderzoek. En werkgevers zijn niet verplicht om een pensioenbijdrage te betalen, dus een pensioenregeling is niet vanzelfsprekend.

Besteed intern dus aandacht aan pensioencommunicatie, om het pensioen bij je werknemers onder de aandacht te brengen. Communiceer ook naar buiten toe dat je een pensioenregeling aanbiedt, bijvoorbeeld in je EVP. Zo laat je zien dat je investeert in de toekomst van je werknemers. Dat helpt je namelijk bij het aantrekken van nieuw personeel. Want voor potentiële werknemers die op zoek zijn naar stabiliteit en financiële zekerheid, kan een goede pensioenregeling het verschil maken.

Tip 4: zet je medewerkers in als ambassadeurs

Je huidige medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van je organisatie. Betrek hen dus actief in het verhaal dat je wilt vertellen. Stimuleer hen bijvoorbeeld om persoonlijke verhalen te delen op sociale media, zoals LinkedIn en Instagram. Zet positieve ervaringen van je medewerkers op je carrièresite, of maak video’s waarin ze hun ervaringen delen. Zo krijgt je bedrijf (letterlijk) een gezicht. Potentiële kandidaten zien de betrokkenheid en het plezier van je medewerkers.

Onderschat ook de kracht van mond-tot-mondreclame niet. Deze vorm van reclame ontstaat vanzelf als je medewerkers oprecht enthousiast zijn over hun baan en er in privésituaties over vertellen. Of gebruik een aanbrengbonus, waarbij je medewerkers beloont voor het aandragen van nieuwe kandidaten.

Tip 5: laat je inspireren door concurrenten

Goed nieuws: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die hun employer branding goed voor elkaar hebben. Haal inspiratie uit de manier waarop deze bedrijven zich presenteren en met welke middelen ze dat doen.

Maar let op: blijf bij je eigen verhaal en eigen stijl. Jouw kracht ligt in je unieke kwaliteiten en wat jouw organisatie bijzonder maakt. Laat je inspireren, maar kies een aanpak die past bij jouw identiteit. Zo ontwikkel je een employer-brandingstrategie die authentiek is en je organisatie op de juiste manier promoot.

Kom meer te weten over het Persoonlijk Pensioen Plan

Aandacht voor je employer branding is aandacht voor het pensioen van je werknemers. Onderscheid jouw bedrijf door een passende pensioenregeling aan te bieden.

Lees meer over dit product