Ga direct naar: inhoud

Kapitaalverzekering

Uw kapitaalverzekering heeft een begindatum en als u premie betaalt ook een datum waarop de premiebetaling stopt. Daarnaast kan de verzekering wel of geen einddatum hebben. U leest op uw polis wat voor uw verzekering geldt.

Heeft u een kapitaalverzekering met einddatum? Dan leest u op deze pagina wat u van ons kunt verwachten als uw verzekering de einddatum bereikt. En welke mogelijkheden u heeft met het bedrag dat we uitkeren.

Heeft u een kapitaalverzekering zonder einddatum? Dan kiest u zelf wanneer u de verzekering stopzet. De mogelijkheden die u heeft met het bedrag dat we uitkeren zijn gelijk aan een kapitaalverzekering met einddatum. Lees meer over het stopzetten van de verzekering.

Wat kunt u van ons verwachten?

Heeft u een kapitaalverzekering met einddatum? We informeren u op verschillende momenten over de einddatum van uw verzekering. Ongeveer drie maanden voor de einddatum ontvangt u bericht van ons. Op de einddatum stopt uw kapitaalverzekering. De datum dat u stopt met premiebetaling, kan eerder of gelijk zijn aan de einddatum van de verzekering.

Voor de einddatum

U ontvangt ongeveer drie maanden voor de einddatum van uw kapitaalverzekering een bericht van ons. In dit bericht leest u:

  • Wat de einddatum van uw verzekering is.
  • Wat de waarde is van dat moment. Het definitieve bedrag dat we uitkeren, bepalen we op de einddatum.
  • Welke mogelijkheden u heeft met het bedrag.
  • Welke informatie we nodig hebben om het bedrag uit te keren.

We hebben informatie van u nodig

We controleren eerst welke informatie we nodig hebben om het bedrag uit te keren. De informatie die we nodig hebben is per situatie anders. We kunnen u bijvoorbeeld vragen om een:

  • Kopie van uw legitimatiebewijs
  • Kopie van uw bankpas
  • Ingevuld en ondertekend formulier ‘Verzoek tot uitkering op de einddatum’

We hebben alle informatie voor de einddatum van u nodig.

Op of ná de einddatum

Op de einddatum stopt uw kapitaalverzekering. De datum dat u stopt met premiebetaling, kan eerder of gelijk zijn aan de einddatum van de verzekering. De eventuele aanvullende dekkingen bij deze verzekering stoppen meestal als u stopt met premiebetaling. U leest op uw polis wat voor uw verzekering geldt.

  • Hebben we alle informatie ontvangen? Dan krijgt u een bericht waarin staat welk bedrag we uitkeren en wanneer. U leest in het bericht ook of u wel of geen belasting moet betalen over het bedrag dat we uitkeren.
  • Keren we het bedrag uit aan een andere bank, verzekeraar of geldverstrekker? Dan sturen we hen ook een bericht waarin we bevestigen welk bedrag we uitkeren.
  • Meestal informeren we ook de Belastingdienst. Dit zijn we wettelijk verplicht. Heeft u na 1 januari 2001 een kapitaalverzekering in box 3 afgesloten? Dan hoeven we de Belastingdienst niet te informeren over de uitkering.
  • Hebben we nog niet alle informatie ontvangen? Dan krijgt u nog een herinneringsbericht rond de einddatum van uw kapitaalverzekering.
  • Is de informatie na de einddatum niet compleet? Dan zetten we het bedrag dat we uitkeren opzij, totdat we alle informatie hebben ontvangen. Uw verzekering en eventuele aanvullende dekkingen zijn wel gestopt op de einddatum.

Op de pagina Uw belastingaangifte leest u meer over de fiscale gevolgen. Het bedrag dat we aan u uitkeren heeft geen gevolgen voor uw AOW- of WW-uitkering. Het heeft misschien wel gevolgen voor uw huur- en/of zorgtoeslag of bijstandsuitkering.

Welke mogelijkheden heeft u?

Bij een kapitaalverzekering maken we het bedrag dat we uitkeren in één keer over. U heeft daarbij verschillende mogelijkheden. We kunnen het bedrag overmaken naar:

  • Het rekeningnummer van u en/of een andere begunstigde. U kunt vervolgens zelf het bedrag overmaken naar bijvoorbeeld een spaarrekening om geld opzij te zetten voor later. Lees meer over onze mogelijkheden Sparen of Beheerd beleggen.
  • Onze afdeling Hypotheken of naar een andere geldverstrekker voor het aflossen van (een deel van) uw hypotheek. Heeft u uw kapitaalverzekering niet gekoppeld aan uw hypotheek? Ook dan kunt u met het bedrag dat we uitkeren zelf (een deel van) uw hypotheek aflossen. Vraag uw geldverstrekker naar de mogelijkheden.
  • Een andere verzekeraar of bank, omdat u daar een nieuw product heeft afgesloten. Lees meer over waarde overdragen en hoe u dat regelt.
uniqueid

Welke mogelijkheden passen het beste bij u?

Wilt u weten welke mogelijkheden het beste bij u en uw situatie passen? Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft u geen adviseur? Dan kunt u kiezen voor een adviseur van ons of een onafhankelijke adviseur bij u in de buurt.


Veelgestelde vragen

Kunnen wij u helpen?

    Delta Lloyd Levensverzekering
    Delta Lloyd Overlijdensrisicoverzekering
    NN Overlijdensrisicoverzekering (afgesloten vanaf 2018)

  • 020 594 81 00
  • Contactformulier