Ga direct naar inhoud


Wat is de module Doorlopende Annulering?

Je moet onverwachts een geplande vakantie afzeggen of je vakantie onderbreken. Met de module Doorlopende Annulering van Nationale-Nederlanden zijn de annuleringskosten van je vakanties het hele jaar door verzekerd. Bij het afsluiten van een Doorlopende Reisverzekering kun je kiezen voor de module Doorlopende Annulering. Je kunt deze module los afsluiten.

Lees meer over de Doorlopende Reisverzekering


Waarvoor ben ik verzekerd?

De module Doorlopende Annulering biedt onder andere dekking als je een reis moet afbreken, onderbreken of annuleren als:

  • jijzelf, een familielid, huisgenoot of zakenpartner overlijdt, ernstig ziek wordt of een ongeval krijgt;
  • een goede vriend overlijdt;
  • er bij de zwangerschap van jou of je partner complicaties optreden of er medische bezwaren zijn om op reis te gaan;
  • je om medische redenen niet de vaccinatie mag krijgen die vereist is voor je vakantiebestemming;
  • er ernstige schade aan je eigendommen in Nederland of aan je vakantieaccommodatie ontstaat door bijvoorbeeld brand of inbraak;
  • je onverwacht werkloos wordt.

Goed om te weten: Je kiest zelf het maximaal verzekerd bedrag. Je kunt kiezen voor € 1.500, € 2.500 of € 5.000 per verzekerde reis per persoon.

Waarvoor ben ik niet verzekerd?

Je bent onder andere niet verzekerd:

  • voor een annulering als deze verzekering meer dan veertien dagen na het boeken van de reis is afgesloten;
  • als een onderdeel van je reis uitvalt doordat er onvoldoende deelnemers zijn. Is het uitvallende onderdeel alleen een evenement dat niet doorgaat, zoals een concert, cursus of wedstrijd? Dan ben je ook niet verzekerd;
  • voor een annulering bij faillissement van je reisorganisatie.

Tip

Check of je reisorganisatie is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefondsen Reisgelden), ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) of het Calamiteitenfonds. Je krijgt dan in verschillende gevallen de kosten die je hebt gemaakt vergoed. In sommige gevallen krijg je kosten die niet onder module Annulering vallen wel via je reisorganisatie vergoed.

We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Doorlopende Reisverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.

Wie is verzekerd?

Je kunt de verzekering afsluiten voor:

  • jezelf;
  • jezelf en kinderen;
  • jezelf en partner;
  • jezelf, partner en kinderen.

Bereken je premie

Annulering door coronavirus

Let op! Sluit je nu de module Doorlopende Annulering af, dan ben je niet verzekerd bij annuleringen door het coronavirus. Maar krijg je zelf corona en kun je daardoor niet op vakantie dan ben je hier wel voor verzekerd.

Sluit eenvoudig online af

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de module Doorlopende Annulering (als onderdeel van de Doorlopende Reisverzekering) eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil je advies?

Dan kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Dit is een andere Doorlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden dan op nn.nl wordt aangeboden met andere dekkingen en voorwaarden.

Meer informatie


Veelgestelde vragen

Ik ben Nederlander maar ik woon in het buitenland. Kan ik de module Doorlopende Annulering aanvragen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Voor het afsluiten van de module Doorlopende Annulering moet je in Nederland wonen.

Heb ik een eigen risico op de module Doorlopende Annulering?

Nee, je hebt geen eigen risico.

Is het annuleren van mijn reis vanwege calamiteiten in het land van bestemming gedekt met mijn module Doorlopende Annulering?

Nee, er is geen dekking bij calamiteiten. Als je een reis boekt bij een reisbureau, betaal je in de meeste gevallen een bijdrage voor het zogeheten Calamiteitenfonds. Dit is door de reisorganisaties in het leven geroepen om garant te kunnen staan als het onverantwoord is om naar je vakantieland af te reizen. Het reisbureau zal je dan een alternatieve reis aanbieden of je reissom terugstorten. Wij raden je aan zo snel mogelijk contact op te nemen met je reisbureau.

Welke landen vallen onder de dekking van de module Doorlopende Annulering?

Met de module Doorlopende Annulering ben je standaard verzekerd in Europa, inclusief de Azoren, Madeira, de Canarische eilanden, Turkije, Groenland. Ook is er dekking voor de volgende niet-Europese landen aan de Middellandse Zee: Algerije, Egypte, Israël, Libanon, Libië, Marokko en Tunesië. Ga je naar een ander land in de wereld? Kies dan voor werelddekking.

Mijn vakantie is al geboekt. Kan ik nog de module Doorlopende Annulering afsluiten? 

Als je de module Doorlopende Annulering afsluit binnen veertien dagen na het boeken, dan is ook deze vakantie gedekt.

Wat vergoedt de module Doorlopende Annulering als ik tijdens mijn heenreis vertraging oploop? 

Je hebt recht op een vergoeding voor de niet-genoten reisdagen als de boot, bus, trein of vliegtuig bij vertrek uit Nederland of bij aankomst op je eerste reisbestemming vertraging heeft van minimaal 8 uur. Bij vliegreizen heb je ook recht op een vergoeding bij vertrek vanuit België of Duitsland. Maar dit geldt alleen als jij en de reis- of vervoersorganisatie niets kunnen doen aan de oorzaak van de vertraging.

Kan ik een annuleringsverzekering aanvragen voor een ander? 

Vraag je de annuleringsverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.


Belangrijke informatie over de module Doorlopende Annulering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Doorlopende Reisverzekering. In hoofdstuk 5.10 Module Annulering lees je precies waarvoor je verzekerd bent. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de module Annulering als onderdeel van de Doorlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering na het eerste jaar dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij een annulering?

Je hebt bij annulering de volgende verplichtingen:

• Is er sprake van een verzekerde gebeurtenis waardoor je een reis moet annuleren? Dan moet je altijd telefonisch of schriftelijk annuleren bij de organisatie waarmee je de overeenkomst hebt afgesloten of waar je de reis hebt geboekt. De schriftelijke annuleringsbevestiging moet je aan ons opsturen. Je moet dat direct doen na de gebeurtenis. Doe je dat niet? Dan vergoedt de verzekeraar nooit meer dan de annuleringskosten die je zou moeten betalen als je wel direct had geannuleerd.

• Bij ziekte of een ongeval moet je meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op onze kosten laten onderzoeken door een arts die de verzekeraar aanwijst en deze alle gewenste informatie geven.

• Je moet de originele, volledig gespecificeerde nota(’s) van de reis- of huurovereenkomst en de annuleringsnota aan de verzekeraar geven. Ook kan de medische adviseur informatie opvragen bij de arts die je behandelt. Dit kan alleen met jouw toestemming. Je moet dan een medische machtiging ondertekenen.