Annuleringsverzekering

Als je niet op vakantie kunt of eerder terug moet

  • Snel je geld terug
  • Aanvulling op reisverzekering of los afsluiten
  • Kortlopend of doorlopend

Doorlopende Annulering

Wat is een annuleringsverzekering?

Moet je onverwachts een geplande vakantie afzeggen? Of je vakantie onderbreken door een ernstige gebeurtenis? Met de module Annulering krijg je de kosten van de reis of een deel daarvan terug.

Bekijk geldige annuleringsredenen

Wat is wel en niet verzekerd?

Wel verzekerd

  • Kosten omdat je onverwacht je reis moet annuleren.
  • Kosten omdat je onverwacht eerder naar huis moet.
  • Kosten als een onderdeel van je reis niet doorgaat.
  • Kosten door vertraging van 8 uur of langer bij aankomst op je eerste bestemming.

Niet verzekerd

  • Annulering omdat de reisorganisatie failliet is.
  • Een geboekt concert, cursus of wedstrijd wat niet doorgaat.
  • Annulering door calamiteiten in je vakantieland. Zoals een natuurramp, rellen of oorlog.

Polisvoorwaarden

We geven hier een samenvatting van de dekking. In de polisvoorwaarden lees je precies wat wel en niet is verzekerd.

Vergelijk onze annuleringsverzekeringen

Doorlopende Annulering

Past bij je als...

  • je in één keer al je vakanties en weekendjes weg wilt verzekeren
  • je meer dan 14 dagen per jaar op reis gaat
  • je niet wilt omkijken naar je verzekering
  • je jezelf en thuiswonende gezinsleden wilt verzekeren

Kortlopende Annulering

Past bij je als...

  • je één vakantie wilt verzekeren
  • je weinig op vakantie gaat
  • je per vakantie een nieuwe verzekering wilt afsluiten
  • je iedereen wilt kunnen meeverzekeren, zoals vrienden

Tip voor vergoeding

Check of je reisorganisatie is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefondsen Reisgelden), ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) of het Calamiteitenfonds. Je krijgt dan in verschillende gevallen bij annulering kosten vergoed. Soms vergoedt je reisorganisatie kosten die niet onder de annuleringsverzekering vallen.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de module Annulering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere module Annulering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Veelgestelde vragen over de module Annulering

Ik ga vandaag op vakantie. Kan ik nu nog een annuleringsverzekering afsluiten?

Zeker. Je kunt op de dag van je vertrek nog de module Annulering afsluiten.

Let wel op deze twee punten:

Geldt de module Annulering ook in Nederland?

Ja, je bent ook in Nederland verzekerd als je iets hebt geboekt. Het is belangrijk dat je bij annulering een rekening hebt van een professionele aanbiedieder of accomodatie. Een vaste plek op een bungalowpark, camping of jachthaven telt niet.

Wat krijg ik vergoed als ik tijdens mijn heenreis vertraging heb?

Je krijgt een vergoeding voor de dagen die je niet op reis bent door vertraging. Het gaat dan om vertraging van 8 uur of langer bij aankomst op je eerste bestemming.

Als één iemand de vakantie moet annuleren, krijgen de anderen dan ook de annuleringskosten vergoed? 

Ja, alle kosten worden vergoed tot de totale verzekerde reissom.

Bekijk geldige annuleringsredenen

Ben ik verzekerd als er bijvoorbeeld een natuurramp is in het land waar ik naartoe ga?

Nee, de module Annulering geldt niet als er calamiteiten zijn in je vakantieland. Denk aan een natuurramp, rellen of een oorlog.

Boekte je via een reisbureau? Dan heb je meestal wel de garantie van het Calamiteitenfonds. Dit is door reisorganisaties opgericht om reizigers te ontzorgen tijdens calamiteiten op reis. Het reisbureau biedt je dan een andere reis aan. Of stort je geld terug. Op de website van het Calamiteitenfonds zie je of jouw reisorganisatie is aangesloten.

Ga naar calamiteitenfonds.nl

Heb ik een eigen risico? 

Nee, je hebt geen eigen risico.

Ik ben een Nederlander, maar woon in het buitenland. Kan ik de module Annulering aanvragen bij jullie?

Nee, voor de module Annulering moet je in Nederland wonen.

Kan ik een annuleringsverzekering aanvragen voor een ander?

Vraag je de annuleringsverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.

Belangrijke informatie over de module Doorlopende Annulering

Bekijk de polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering. In hoofdstuk 5.10 Module Annulering lees je precies waarvoor je verzekerd bent. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk de verzekeringskaarten

In de verzekeringskaarten staan de belangrijkste kenmerken van de module Annulering als onderdeel van de Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Doorlopende Reisverzekering

Verzekeringskaart Kortlopende Reisverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Doorlopende Reisverzekering

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering na het eerste jaar dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Kortlopende Reisverzekering

De module Annulering kun je niet opzeggen. Je bent daar namelijk meteen voor verzekerd na het afsluiten van je verzekering.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Deze informatie geldt alleen voor de Doorlopende Reisverzekering

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij een annulering?

Je hebt bij annulering de volgende verplichtingen:

  • Is er sprake van een verzekerde gebeurtenis waardoor je een reis moet annuleren? Dan moet je altijd telefonisch of schriftelijk annuleren bij de organisatie waarmee je de overeenkomst hebt afgesloten of waar je de reis hebt geboekt. De schriftelijke annuleringsbevestiging moet je aan ons opsturen. Je moet dat direct doen na de gebeurtenis. Doe je dat niet? Dan vergoedt de verzekeraar nooit meer dan de annuleringskosten die je zou moeten betalen als je wel direct had geannuleerd.
  • Bij ziekte of een ongeval moet je meteen geneeskundige hulp inroepen en je zo gedragen dat dit goed is voor je herstel. Als de verzekeraar dat vraagt, moet je je op onze kosten laten onderzoeken door een arts die de verzekeraar aanwijst en deze alle gewenste informatie geven.
  • Je moet de originele, volledig gespecificeerde nota(’s) van de reis- of huurovereenkomst en de annuleringsnota aan de verzekeraar geven. Ook kan de medische adviseur informatie opvragen bij de arts die je behandelt. Dit kan alleen met jouw toestemming. Je moet dan een medische machtiging ondertekenen.
Doelgroep

De module Annulering is geschikt voor iedereen die in Nederland woont (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen voor kosten die worden gemaakt bij annulering van een reis.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact