Ga direct naar inhoud

In 10 stappen naar je eerste groeistrategie

Je bent toe aan de volgende stap voor je onderneming. Maar hoe pak je dat aan? Met deze 10 stappen kun je aan de slag met een groeistrategie – van het analyseren van groeipotentie tot het kiezen van het juiste groeimodel. Zodat jij je bedrijf naar een volgend niveau tilt, en ondernemen nóg leuker wordt.

In 10 stappen naar je eerste groeistrategie


1. Denk na over je doelen

Waar sta je nu en waar wil je naartoe? Het is belangrijk om je bedrijfsdoelen helder te hebben, voordat je inzet op groei. De matrix van Ansoff is dan een handig hulpmiddel.
Met de Ansoff-matrix kijk je naar je product en de markt waarin je je begeeft. Het helpt je om op een hoog-over-manier richting te bepalen. Hou deze gedachte even vast; we komen zo terug op Ansoff en de vier groeistrategieën die erbij horen.


2. Maak je doel SMART

Je hebt straks denkwerk en onderzoek zitten in het bepalen van je koers. Dan wil je ook dat deze een helder doel opleveren. Belangrijk voor een duidelijk doel is dat deze SMART is opgeschreven.
Is je doel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden, oftewel SMART? Dan weet je dat je doel voor iedereen glashelder is en voldoende concreet. Handig voor jezelf. En om binnen je bedrijf de neuzen dezelfde kant uit te krijgen.


3. Check hoe je er financieel voor staat

Groeien is investeren. En vaak gaat dit gepaard met geld. Check daarom eerst hoeveel ruimte je hebt om deze investering te doen. Wil je dit op een onderbouwde manier doen? Deze drie begrippen zeggen hoe je bedrijf er financieel voorstaat: liquiditeit, solvabiliteit en werkkapitaal.
Krijg je nu spontaan rode vlekken? Geen zorgen. Je boekhouder krijgt er juist fonkelende ogen van. Die lepelt de juiste getallen zo voor je op. En omdat cijfers niet liegen, weet je meteen of dit het moment is om te investeren in groei.


4. Ontdek kansen in de markt met een SWOT-analyse

Een SWOT-analyse helpt je om de sterktes en zwaktes van je bedrijf in kaart te brengen. En je krijgt zicht op de kansen en bedreigingen die op de loer liggen. SWOT staat dan ook voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Alle vier komen ze samen in één tabel. Nuttig om te zien waar je kunt innoveren. En om tot de juiste groeistrategie te komen.


5. Onderzoek waar de ruimte zit om te groeien

Dit kun je in drie stappen onderzoeken (schrik niet, je moet er een beetje voor rekenen):

  1. Deel je klanten op in segmenten, en kijk in welk segment je al goed bezig bent. Let hierbij op omzet, branches en regio’s. En bereken de gemiddelde klantomzet in elk segment.
  2. Kijk nu hoeveel klanten je in elk segment hebt. Bereken hoeveel procent dit is van het totaal aantal klanten in het segment. Dit is je marktaandeel. Algemene marktcijfers vind je op KvK.nl.
  3. Stel tot slot vast in welke segmenten je nog denkt te kunnen groeien. Bijvoorbeeld door je marktaandeel te vergroten. Of omdat er nog rek in de markt zit.


    6. Bekijk je onderzoek door de ogen van Ansoff

    Ben je er nog? Heel goed. We laten de wiskunde achter ons, nu je weet waar de groeipotentie zit. Het perfecte moment om Ansoff er weer bij te halen. De matrix helpt je namelijk om je onderzoek uit de vorige stap te koppelen aan vier mogelijke groeistrategieën.

    Ansoff matrix

    De matrix van Ansoff zet een bestaand en nieuw product af tegen een bestaande en nieuwe markt. Dit levert vier combinaties op, met elk een eigen groeistrategie. Zie je al welke bij jouw bedrijf past?


    7. Koppel je bedrijf aan een groeistrategie van Ansoff

    • Marktpenetratie. Zit er nog rek in de markt? Met deze Ansoff groeistrategie kun je groeien door meer te verkopen aan je huidige klanten. Of door klanten bij de concurrent weg te lokken.
    • Productontwikkeling. Kun je met een nieuw product inspelen op een behoefte bij je klanten? Ga ervoor! Zo kun je de positie van je bedrijf in de markt verstevigen.
    • Marktontwikkeling. Misschien kan jouw product ook slagen in een nieuwe markt. Denk aan het buitenland. Of een overstap naar de zakelijke markt met je product dat zich nu tot consumenten richt.
    • Diversificatie. Zo’n overstap naar de zakelijke markt kun je ook maken met een nieuw product. Dan spreken we van diversificatie. Onderzoek daarbij eerst of dit product wel kans van slagen heeft.


    8. Groeien met het model van Greiner

    Een andere groeistrategie vind je in het groeimodel van Greiner. Deze gaat uit van zes fasen die groeiende organisaties doorlopen. Volgens Greiner kan je bedrijf pas naar de volgende fase groeien na een onrustige periode (crisisperiode).

    Het Greiner groeimodel helpt je om deze crisisperioden te herkennen. En biedt ook oplossingen om je bedrijf er goed doorheen te leiden. Zo is de eerste fase er één van creativiteit. De fase eindigt bij een behoefte aan leiderschap. De oplossing: een stevige manager aanstellen.


    9. Of kies uit een van de andere groeistrategieën

    Aan groeistrategieën geen gebrek. Het zijn er te veel om in deze blog te bespreken. Wil je je verder verdiepen in groeistrategieën? Kijk dan zeker naar het Vijfkrachtenmodel van Porter, het Three Horizons Model van McKinsey en het groeimodel van Scott.


    10. Ga op tijd op zoek naar extra personeel

    Personeel is geen onderdeel van groei, maar wel een factor om mee te nemen in je strategie. In de war for talent is het juiste personeel vinden een uitdaging. Zet daarom tijdig die extra vacature uit. Het zou jammer zijn als personeel een bottleneck wordt, net als je groeistrategie lekker op stoom komt.


    Aan de slag met jouw groeistrategie

    Je weet nu welke stappen belangrijk zijn voor groei. En welke groeistrategieën er zijn om jouw onderneming naar de volgende fase te leiden. Tot slot: er is niet één beste manier is. Dé manier om jouw onderneming verder te helpen, moet goed voelen en energie geven. Hopelijk helpt deze blog je hierin de juiste keuzes te maken.


Ondernemen doe je samen