
Sanctiewet, Bestuurders & UBO's
Zijn je gegevens actueel?
Sanctiewet, Bestuurders & UBO's
We stellen alle bestuurders en Ultimate Beneficial Owners (UBO’s) vast. We toetsen deze gegevens op de sanctielijsten. Dit doen we bij bestaande én nieuwe klanten. Op deze pagina vind je informatie over de sanctiewet, UBO en bestuurders. Staat je vraag of het antwoord dat je zoekt er niet tussen? Kijk dan voor meer informatie over de UBO op kvk.nl en voor meer informatie over de Sanctiewet kijk je op dnb.nl.
Dit gebeurt bij het aanvragen van een verzekering en schade-uitkeringen. Maar ook tijdens de looptijd van een verzekering kan er voor Nationale-Nederlanden een risico ontstaan, bijvoorbeeld als een klant op een Sanctielijst komt te staan of bij een verhuizing. Daarom screent Nationale Nederlanden haar klanten doorlopend.
Nationale-Nederlanden doet die screening op de sanctielijsten, zoals de VN-lijst, een Amerikaanse lijst, een EU-lijst en een Nederlandse lijst. Alle Nederlandse financiële instellingen (banken en verzekeraars) moeten de genoemde lijsten hanteren bij de screening.
UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner, of Uiteindelijk Belanghebbende. Een UBO is een natuurlijk persoon die de uiteindelijke eigenaar is van of zeggenschap heeft over een organisatie. Dit kunnen natuurlijk ook meerdere personen zijn.
Met een UBO bedoelen we iedere natuurlijk persoon die - direct of indirect – een belang van meer dan 25% heeft in (het vermogen van) de onderneming. Een belang is kapitaalbelang - bijvoorbeeld aandelen of certificaten -, stemrechten in de algemene vergadering, feitelijke zeggenschap of beslissingsbevoegdheid. Een UBO is ook een natuurlijk persoon die meer dan 25% van het vermogen of de winst van de organisatie krijgt of hier bijzondere zeggenschap over heeft. Meer informatie over wie de UBO is van een organisatie vind je op kvk.nl.
Bij het aanvragen van een verzekering tonen we je adviseur de bij ons bekende bestuurders en UBO’s van jouw onderneming in adviseur.nn.nl. De (openbare) bestuurdersgegevens kunnen niet gewijzigd worden. De UBO-gegevens kan de adviseur bij het aanvragen van een verzekering wel invullen, wijzigen of verwijderen.
De adviseur vraagt daarom vooraf de actuele UBO- en bestuurdersgegevens bij je op inclusief het woonland van de bestuurders. Het woonland is niet openbaar en niet automatisch op te halen uit het handelsregister. Deze gegevens moeten gevuld zijn om de aanvraag voor je verzekering af te maken. Zijn de bestuurdersgegevens in het handelsregister niet meer actueel? Dan zal je dit eerst vooraf moeten bijwerken in het handelsregister voor je een verzekering kan aanvragen.
Via de knop ‘Bestuurder & UBO opgave’ op Mijn NN Zakelijk vind je de bij ons bekende UBO en bestuurdersgegevens. Controleer deze gegevens, wijzig en vul de ontbrekende gegevens aan. Let hierbij op:
- Voor bestuurders kunnen de getoonde openbare gegevens niet gewijzigd of verwijderd worden. Zijn de bestuurdersgegevens niet actueel? Dan moet je deze gegevens zo snel mogelijk bijwerken in het handelsregister KVK.
- Wijzig of vul deze aan met het actuele woonland.
- Zorg ervoor dat we actuele bestuurders en UBO’s van je klant hebben geregistreerd. Zijn de UBO-gegevens niet juist of compleet? Verwijder, wijzig of vul de ontbrekende UBO-gegevens aan.
- Zorg dat de gevraagde gegevens juist zijn gevuld, zoals voornamen (voluit en zoals vermeld in het paspoort); achternaam (geboortenaam) en geboortedatum.
- Geef aan of de UBO een eigendoms- of zeggenschapsbelang heeft van meer dan 25% binnen de onderneming.
- Zorg dat alle verplichte velden actueel, juist en volledig zijn gevuld zodat we de bestuurders en UBO’s kunnen toetsen tegen de sanctielijsten.
De bestuurders en UBO’s van jouw onderneming kunnen in de loop van de tijd veranderen. Een wisseling van locatie, rechtsvorm of bestuurder kan er namelijk al voor zorgen dat de gegevens van je bedrijf achterhaald zijn. Het is daarom van belang dat we regelmatig controleren of de bij ons bekende informatie nog actueel is. We zullen dit periodiek bij jou toetsen.
Controleer de bestuurders en UBO-gegevens via de knop ‘Bestuurder & UBO opgave’ op Mijn NN Zakelijk. Zijn deze gegevens niet meer actueel? Pas deze daar waar mogelijk aan. Zijn de openbare bestuurdersgegevens niet meer actueel? Dan moet je dit zo snel mogelijk bijwerken in het KVK Handelsregister.
De bestuurders en UBO-gegevens worden gescreend. Deze screening voeren we om de volgende redenen uit:
- Om te controleren of onze relaties op (inter)nationale sanctielijsten staan;
- Om te voorkomen dat we een vergoeding doen aan onze relaties die op de (inter)nationale sanctielijsten staan.