Ga direct naar inhoud

Hoortoestellen

Hoortoestellen zijn één van de hulpmiddelen waarmee je beter kunt horen.

Er zijn verschillende soorten hoorhulpmiddelen waarvoor je een vergoeding kunt krijgen, onder andere:

  • Elektro-akoestische hoortoestellen, in gewone of bijzondere uitvoering, die een gestoord gehoor verbeteren en gehoorlepels of gehoorslangen die het geluid via mechanische weg versterken en de aanschaf en vervanging van oorstukjes.
  • Een maskeerder ter behandeling van ernstig oorsuizen en aankoop en vervanging van oorstukjes.
  • Ringleidingen, bestaande uit een versterker met eventueel een snoer en een tafelmicrofoon.
  • Infrarood apparatuur.
  • FM-apparatuur voor geluidsoverdracht, die bestaat uit een ontvanger en een zender. (eventueel met inductiespoel, hoofdtelefoon, of in kinbeugel-uitvoering, met zonodig een tafelmicrofoon).
2023

Vergoeding hoortoestellen in 2023

Jouw hoortoestel wordt alleen vergoed als je het advies van de audicien of keel-, neus- of oorarts (KNO-arts) voor een toestel uit een bepaalde categorie volgt. Batterijen of een accu die bij de eerste levering van het nieuwe hoortoestel zitten en oorstukjes worden volledig vergoed als je naar een hoorketen of audicien gaat die een contract heeft met Nationale-Nederlanden. De kosten van vervanging van batterijen of accu’s of servicepakketten worden niet vergoed en betaal je zelf. In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan de leveranciers.

In onderstaande tabel is jouw eigen bijdrage al verrekend.


Wat vergoedt je basisverzekering?

Hoortoestellen en ruismaskeerders:
• verzekerden jonger dan 18 jaar 100%
• verzekerden van 18 jaar en ouder 75%

Overige hoorhulpmiddelen: 100%

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding hoortoestellen Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Start Geen vergoeding
Extra € 200,- vergoeding eigen bijdrage **
Compleet € 500,- vergoeding eigen bijdrage **
Jij & Gemak Geen vergoeding
Jij & Jonge kinderen € 250,- vergoeding eigen bijdrage **
Jij & Pubers € 250,- vergoeding eigen bijdrage **
Jij & Vitaal € 250,- vergoeding eigen bijdrage **
Comfort* € 600,- vergoeding eigen bijdrage **
Top* € 750,- vergoeding eigen bijdrage **

* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

** Let op: deze vergoeding geldt voor de eigen bijdrage van alle hulpmiddelen waar een wettelijke eigen bijdrage van toepassing is.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Wettelijke eigen bijdrage

Ja, maar alléén als je 18 jaar of ouder bent. Je betaalt dan 25% van het aankoopbedrag voor hoortoestellen en ruismaskeerders. Je krijgt dus 75% van het aankoopbedrag vergoed. Jouw eigen bijdrage is in bovenstaande tabel al verrekend. Je kunt eventueel een deel van jouw eigen bijdrage vergoed krijgen uit je aanvullende verzekering.


Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2023 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van je hulpmiddel betaal je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Je basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van het eigen risico.


Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier (hoorketen of audicien). Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: hoortoestellen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. 
Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil: 

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.


Wat je verder moet weten

Als je 67 jaar of ouder bent en je gaat naar een gecontracteerde leverancier dan mag je voor aanschaf van het eerste hoortoestel rechtstreeks naar die leverancier. Anders moet jouw huisarts je doorverwijzen naar een KNO-arts of audiologisch centrum voor een gehooronderzoek. Zij kunnen de oorzaak en de ernst van jouw gehoorprobleem in kaart brengen zodat je de juiste oplossing krijgt. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd vooraf toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring vragen).

Heb je al een hoortoestel of ruismaskeerder? Dan kun je voor garantie, onderhoud en service gewoon nog naar de hoorketen of audicien gaan waar je voorheen ook heen ging. Nationale-Nederlanden vergoedt de rekening rechtstreeks aan de hoorketen of audicien. Het maakt hierbij niet uit of de hoorketen of audicien een contract met ons heeft in 2023. Op losse oorstukjes en onderhoud zit geen eigen bijdrage. Voor alle kosten die je maakt, geldt het (verplichte) eigen risico. Batterijen blijf je zelf betalen.

Als zorgverzekerde van Nationale-Nederlanden kun je wel korting krijgen op de batterijen van het hoortoestel.


Wat moet je regelen?

Als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat en je wilt toch voor een vergoeding in aanmerking komen, dan geldt het volgende:

  • Vraag jouw huisarts om verwijzing naar KNO-arts of audiologisch centrum.
  • Laat onderzoek doen door KNO-arts of audiologisch centrum om de ernst van jouw gehoorprobleem in kaart te brengen.
  • Vraag je leverancier om een offerte.

Stuur dit in naar Nationale-Nederlanden en vraag om een akkoordverklaring:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

2022

Wat krijg je vergoed in 2022?

Jouw hoortoestel wordt alleen vergoed als je het advies van de audicien of keel-, neus- of oorarts (KNO-arts) voor een toestel uit een bepaalde categorie volgt. Batterijen of een accu die bij de eerste levering van het nieuwe hoortoestel zitten en oorstukjes worden volledig vergoed als je naar een hoorketen of audicien gaat die een contract heeft met Nationale-Nederlanden. De kosten van vervanging van batterijen of accu’s of servicepakketten worden niet vergoed en betaal je zelf. In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan de leveranciers.

In onderstaande tabel is jouw eigen bijdrage al verrekend.

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering € 1.100,- per jaar
Aanvullende verzekering:
Start Geen vergoeding
Extra € 200,- vergoeding eigen bijdrage *
Compleet € 500,- vergoeding eigen bijdrage *
Jij & Gemak** Geen vergoeding
Jij & Jonge kinderen € 250,- vergoeding eigen bijdrage*
Jij & Pubers € 250,- vergoeding eigen bijdrage*
Jij & Vitaal € 250,- vergoeding eigen bijdrage*
Comfort*** € 600,- vergoeding eigen bijdrage *
Top*** € 750,- vergoeding eigen bijdrage *

* Let op: deze vergoeding geldt voor de eigen bijdrage van alle hulpmiddelen waar een wettelijke eigen bijdrage van toepassing is.

** Let op: De aanvullende verzekering Jij & Gemak heette eerst Combi.

*** Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

Wettelijke eigen bijdrage

Ja, maar alléén als je 18 jaar of ouder bent. Je betaalt dan 25% van het aankoopbedrag voor hoortoestellen en ruismaskeerders. Je krijgt dus 75% van het aankoopbedrag vergoed. Jouw eigen bijdrage is in bovenstaande tabel al verrekend. Je kunt eventueel een deel van jouw eigen bijdrage vergoed krijgen uit je aanvullende verzekering.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2022 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van je hulpmiddel betaal je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Je basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van het eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier (hoorketen of audicien). Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: hoortoestellen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg volgens bovenstaande tabel. Jouw voordelen:

  • De leveranciers van hoorhulpmiddelen hebben een bewijs van Vakbekwaamheid Audicien als afgegeven door de Stichting Vakopleiding Gezondheidstechnische beroepen (SVGB, het FIDA audiciensdiploma, of een StAr-registratie.
  • De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Je kunt binnen vijf werkdagen bij een leverancier terecht.
  • Vijf jaar lang recht op service en onderhoud aan het hoortoestel of de ruismaskeerder en vijf jaar recht op oorstukjes. Je hoeft hier dus niet extra voor te betalen.
  • De leveranciers werken volgens het 'Keuzeprotocol Hoorzorg'. Dit garandeert dat je altijd een passende oplossing voor jouw hoorprobleem krijgt.

Is jouw hoortoestel niet goed meer? Neem dan contact op met een leverancier waarmee we afspraken hebben gemaakt. Is jouw hoortoestel jonger dan 5 jaar? Neem dan contact op met de leverancier waar je het hoortoestel hebt aangeschaft. De leverancier beoordeelt in beide gevallen of je in aanmerking komt voor een nieuw hoortoestel.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Over de vergoeding die je krijgt, betaal je ook de wettelijke eigen bijdrage van 25% en jouw eigen risico. Nationale-Nederlanden adviseert je de prijzen goed te vergelijken omdat deze kunnen verschillen per aanbieder. Van de vergoeding die je krijgt, moet je het toestel aanschaffen en vijf jaar onderhouden (reparaties, service, onderhoud).

Wat je verder moet weten

Als je 67 jaar of ouder bent en je gaat naar een gecontracteerde leverancier dan mag je voor aanschaf van het eerste hoortoestel rechtstreeks naar die leverancier. Anders moet jouw huisarts je doorverwijzen naar een KNO-arts of audiologisch centrum voor een gehooronderzoek. Zij kunnen de oorzaak en de ernst van jouw gehoorprobleem in kaart brengen zodat je de juiste oplossing krijgt. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd vooraf toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring vragen).

Heb je al een hoortoestel of ruismaskeerder? Dan kun je voor garantie, onderhoud en service gewoon nog naar de hoorketen of audicien gaan waar je voorheen ook heen ging. Nationale-Nederlanden vergoedt de rekening rechtstreeks aan de hoorketen of audicien. Het maakt hierbij niet uit of de hoorketen of audicien een contract met ons heeft in 2023. Op losse oorstukjes en onderhoud zit geen eigen bijdrage. Voor alle kosten die je maakt, geldt het (verplichte) eigen risico. Batterijen blijf je zelf betalen.

Als zorgverzekerde van Nationale-Nederlanden kun je wel korting krijgen op de batterijen van het hoortoestel.

Wat moet je regelen?

Als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat en je wilt toch voor een vergoeding in aanmerking komen, dan geldt het volgende:

  • Vraag jouw huisarts om verwijzing naar KNO-arts of audiologisch centrum.
  • Laat onderzoek doen door KNO-arts of audiologisch centrum om de ernst van jouw gehoorprobleem in kaart te brengen.
  • Vraag je leverancier om een offerte.

Stuur dit in naar Nationale-Nederlanden en vraag om een akkoordverklaring:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische beoordelingen 
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

2021

Wat krijg je vergoed in 2021?

Jouw hoortoestel wordt alleen vergoed als je het advies van de audicien of keel-, neus- of oorarts (KNO-arts) voor een toestel uit een bepaalde categorie volgt. Batterijen die bij de eerste levering van het nieuwe hoortoestel zitten en oorstukjes worden volledig vergoed als je naar een hoorketen of audicien gaat die een contract heeft met Nationale-Nederlanden. De kosten van vervanging van batterijen of accu’s of servicepakketten worden niet vergoed en betaal je zelf. In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan de leveranciers.

In onderstaande tabel is jouw eigen bijdrage al verrekend.

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering Hoortoestellen en ruismaskeerders:
• verzekerden jonger dan 18 jaar 100%
• verzekerden van 18 jaar en ouder 75%

Overige hoorhulpmiddelen: 100%
Aanvullende verzekering:
Start Geen vergoeding
Extra € 200,- vergoeding eigen bijdrage *
Compleet € 500,- vergoeding eigen bijdrage *
Comfort** € 600,- vergoeding eigen bijdrage *
Top** € 750,- vergoeding eigen bijdrage *
Combi*** Geen vergoeding

* Let op: deze vergoeding geldt voor de eigen bijdrage van alle hulpmiddelen waar een wettelijke eigen bijdrage van toepassing is.

** Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

*** Let op: De aanvullende verzekering Combi heet vanaf 2022 Jij & Gemak. 

Wettelijke eigen bijdrage

Ja, maar alléén als je 18 jaar of ouder bent. Je betaalt dan 25% van het aankoopbedrag voor hoortoestellen en ruismaskeerders. Je krijgt dus 75% van het aankoopbedrag vergoed. Jouw eigen bijdrage is in bovenstaande tabel al verrekend. Je kunt eventueel een deel van jouw eigen bijdrage vergoed krijgen uit je aanvullende verzekering.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2021 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van je hulpmiddel betaal je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Je basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van het eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier (hoorketen of audicien). Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: hoortoestellen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg volgens bovenstaande tabel. Jouw voordelen:

  • De leveranciers van hoorhulpmiddelen hebben een bewijs van Vakbekwaamheid Audicien als afgegeven door de Stichting Vakopleiding Gezondheidstechnische beroepen (SVGB, het FIDA audiciensdiploma, of een StAr-registratie.
  • De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Je kunt binnen vijf werkdagen bij een leverancier terecht.
  • Vijf jaar lang recht op service en onderhoud aan het hoortoestel of de ruismaskeerder en vijf jaar recht op oorstukjes. Je hoeft hier dus niet extra voor te betalen.
  • De leveranciers werken volgens het 'Keuzeprotocol Hoorzorg'. Dit garandeert dat je altijd een passende oplossing voor jouw hoorprobleem krijgt.

Is jouw hoortoestel niet goed meer? Neem dan contact op met een leverancier waarmee we afspraken hebben gemaakt. Is jouw hoortoestel jonger dan 5 jaar? Neem dan contact op met de leverancier waar je het hoortoestel hebt aangeschaft. De leverancier beoordeelt in beide gevallen of je in aanmerking komt voor een nieuw hoortoestel.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Over de vergoeding die je krijgt, betaal je ook de wettelijke eigen bijdrage van 25% en jouw eigen risico. Nationale-Nederlanden adviseert je de prijzen goed te vergelijken omdat deze kunnen verschillen per aanbieder. Van de vergoeding die je krijgt, moet je het toestel aanschaffen en vijf jaar onderhouden (reparaties, service, onderhoud).

Wat je verder moet weten

Als je 67 jaar of ouder bent en je gaat naar een gecontracteerde leverancier dan mag je voor aanschaf van het eerste hoortoestel rechtstreeks naar die leverancier. Anders moet jouw huisarts je doorverwijzen naar een KNO-arts of audiologisch centrum voor een gehooronderzoek. Zij kunnen de oorzaak en de ernst van jouw gehoorprobleem in kaart brengen zodat je de juiste oplossing krijgt. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd vooraf toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring vragen).

Heb je al een hoortoestel of ruismaskeerder? Dan kun je voor garantie, onderhoud en service gewoon nog naar de hoorketen of audicien gaan waar je voorheen ook heen ging. Nationale-Nederlanden vergoedt de rekening rechtstreeks aan de hoorketen of audicien. Het maakt hierbij niet uit of de hoorketen of audicien een contract met ons heeft in 2020. Op losse oorstukjes en onderhoud zit geen eigen bijdrage. Voor alle kosten die je maakt, geldt het (verplichte) eigen risico. Batterijen blijf je zelf betalen.

Als zorgverzekerde van Nationale-Nederlanden kun je wel korting krijgen op de batterijen van het hoortoestel.

Wat moet je regelen?

Als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat en je wilt toch voor een vergoeding in aanmerking komen, dan geldt het volgende:

  • Vraag jouw huisarts om verwijzing naar KNO-arts of audiologisch centrum.
  • Laat onderzoek doen door KNO-arts of audiologisch centrum om de ernst van jouw gehoorprobleem in kaart te brengen.
  • Vraag je leverancier om een offerte.

Stuur dit in naar Nationale-Nederlanden en vraag om een akkoordverklaring:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service & Contact

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service & Contact