Ga direct naar inhoud

Beeldschermloep

De beeldschermloep is een hulpmiddel voor slechtzienden die alleen met dit toestel kunnen lezen. Deze loep bestaat uit een camera die op een leesplateau is gericht en een beeldscherm. Daarop wordt het camerabeeld vergroot en eventueel aangepast weergegeven. Dit kan zowel in kleur als zwart-wit.

Het gebruik van een computer in combinatie met de beeldschermloep is ook mogelijk. Er is dan een deel cameravergroting en een deel computerscherm gelijktijdig te zien. Deze combinatie wordt ook split genoemd.

Het apparaat wordt vergoed als je niet met een eenvoudiger hulpmiddel kunt lezen. Ook moet je goed met het apparaat om kunnen gaan. De oogarts stelt de medische diagnose vast. De oogarts of het visueel adviescentrum beschrijft de beperkingen en geeft daarbij aan wat voor soort voorziening je nodig heeft. Je kunt kiezen uit een vaste of mobiele beeldschermloep. Het is niet mogelijk beide te krijgen.

2023

Vergoeding beeldschermloep in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 


Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding beeldschermloep Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding
Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.


Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.


Waar kunt je terecht?

Je kiest zelf je leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: beeldschermloep.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)

Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.

Wat je verder moet weten

  • Als je de beeldschermloep via een leverancier bestelt waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt, hoef je vooraf geen akkoordverklaring te vragen.
  • Je krijgt een beeldschermloep altijd te leen. Normaal gesproken gaat een beeldschermloep minstens vijf jaar mee.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Dit doe je door de medische indicatie van je arts samen met de offerte van de leverancier op te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. afdeling Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 593 82 25. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2022

Wat krijg je vergoed in 2022?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100% >
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kunt je terecht?

Je kiest zelf je leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: beeldschermloep.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:

  • leveranciers beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening;
  • Je krijgt een kwalitatief goed hulpmiddel dat voldoet aan de geldende kwaliteitseisen;
  • geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 2 werkdagen contact met je op voor de indicatiestelling;
  • een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 7 werkdagen na de indicatiestelling geleverd;
  • de leverancier geeft een garantie van 5 jaar bij gebruik volgens de voorschriften. Er is een omruilgarantie van 6 maanden, mocht de loep niet bevallen;
  • een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je de beeldschermloep via een leverancier bestelt waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt, hoef je vooraf geen akkoordverklaring te vragen.
  • Je krijgt een beeldschermloep altijd te leen. Normaal gesproken gaat een beeldschermloep minstens vijf jaar mee.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Dit doe je door de medische indicatie van je arts samen met de offerte van de leverancier op te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. afdeling Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 593 82 25. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2021

Wat krijg je vergoed in 2021?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100% >
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kunt je terecht?

Je kiest zelf je leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: beeldschermloep.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:

  • leveranciers beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening;
  • Je krijgt een kwalitatief goed hulpmiddel dat voldoet aan de geldende kwaliteitseisen;
  • geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 2 werkdagen contact met je op voor de indicatiestelling;
  • een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 7 werkdagen na de indicatiestelling geleverd;
  • de leverancier geeft een garantie van 5 jaar bij gebruik volgens de voorschriften. Er is een omruilgarantie van 6 maanden, mocht de loep niet bevallen;
  • een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je de beeldschermloep via een leverancier bestelt waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt, hoef je vooraf geen akkoordverklaring te vragen.
  • Je krijgt een beeldschermloep altijd te leen. Normaal gesproken gaat een beeldschermloep minstens vijf jaar mee.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Dit doe je door de medische indicatie van je arts samen met de offerte van de leverancier op te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische beoordelingen 
postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 593 82 25. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service & Contact

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service & Contact