Ga direct naar inhoud

"Jong moeder worden heeft gezorgd voor een ongekende drive"

Kimberley Maynard van full service recruitmentbureau MAYFORCE in DE GROTE DRIE

Wat maakt succesvolle ondernemers succesvol? Welke keuzes maken zij, en hoe weten ze of dat de juiste zijn? Als ondernemer maak je glorieuze overwinningen én dramatische mislukkingen mee. In deze serie vragen we ondernemers naar drie belangrijke leermomenten tijdens hun ondernemerschap en welke waardevolle lessen ze daaruit trokken. Deze keer: Kimberley Maynard, directeur en founder van MAYFORCE. Een full service bureau op het gebied van recruitment, branding, en opleidingen. Voor werkgevers en werknemers.


Ondernemer word je niet, ondernemer bén je. Wie naar de carrière van Kimberley Maynard kijkt, moet concluderen dat deze welbekende uitspraak op haar van toepassing is. Haar ambitie wordt geboren als ze, achttien jaar oud, onverwachts zwanger raakt. Twee dingen zijn direct duidelijk. 1: ze wil een voorbeeld voor haar dochter worden. 2: ze wil alle vooroordelen over tienermoeders eigenhandig ontkrachten.

Dus maakt ze haar studie af, waarna ze elf jaar als financieel adviseur voor ABN AMRO werkt. Als ze daar boventallig wordt, besluit Kimberley uiteindelijk de overstap naar recruitment te maken. “Ik was er klaar voor: ik had inmiddels een groot netwerk, en ik merkte dat ik de gunfactor had bij de klant. Ik heb eerst nog even voor een ander recruitmentbureau gewerkt. Maar daar kwam het vooral neer op cv’s over de schutting gooien en kijken wie er hapt. Na anderhalf jaar wilde ik het zelf gaan doen. En vooral: anders.”

MAYFORCE is begonnen als recruitmentbureau. Maar Kimberley merkt al snel dat ze haar klanten en talenten meer wil bieden: opleidingen en trainingen, een goede employer branding en vacatureteksten die SEO-technisch goed geschreven zijn. Ook maakt ze animatievideo’s voor werkgevers, die zo complexe onderwerpen goed over kunnen brengen op hun doelgroep.

“Mijn werk is mijn absolute passie”, zegt ze. “Ik hou van mensen, en vooral van het verbinden van mensen. Zelfs op vakantie betrap ik mezelf erop dat een gezellig gesprekje aan het zwembad toch weer uitmondt in een soort screening. Ik kan het niet helpen. Overigens ben ik nog nooit langer dan een week op vakantie geweest. Ik ben ermee bezig om mezelf wat minder onmisbaar te maken en dingen over te dragen. Maar dat is lastig; ik ben nog hard aan het bouwen. Het komt wel.”

Onderweg naar de top heeft deze rasondernemer -en finalist voor Rotterdamse zakenvrouw van het jaar- in elk geval genoeg waardevolle lessen geleerd. Dit zijn de belangrijkste.


1. ‘Luister naar je onderbuikgevoel.’


“Daar mag je echt op vertrouwen. En dat is best moeilijk, want je hebt toch de neiging onderbuikgevoelens weg te redeneren. Maar elke keer dat als ik dat deed, bleek mijn eerste gevoel toch juist te zijn geweest. En was het bijvoorbeeld inderdaad geen match met de klant. Luisteren naar je onderbuik kan mooie dingen opleveren. Zo was er ooit een dame van 26 die bij me kwam omdat ze graag recruiter wilde worden. Ze had alleen geen enkele ervaring, en een flink gat op haar cv. Reden om twijfels te hebben. Maar ik zag een sparkle in haar ogen, en een enorme drive om te slagen. Ik zag iets van mezelf in haar terug. Toen ik doorvroeg, bleek dat haar beide ouders waren overleden, en ze de zorg voor haar zusjes op zich had genomen. Vandaar dat gat. Ik heb haar direct een opleiding aangeboden. Een jaar later liep ze zelfstandig stage, en nu is ze een heel goede recruiter geworden. Daar ben ik echt trots op.”


2. ‘Denk altijd positief en in kansen.’


“Ik ben altijd al goed geweest in brandjes blussen. Als er een crisissituatie is, hou ik mijn hoofd koel en ga ik meteen naar oplossingen zoeken. En dat moet ook, want met zoveel personeel gaat weleens wat mis. Laatst nog ging een grote klant van ons failliet, waar we mensen gedetacheerd hadden. Daar had ik wel even slapeloze nachten van. Wat nu? Ik zou hun contracten kunnen ontbinden en afscheid nemen, maar dat wilde ik niet. Ik ben in de zorgstand gegaan: we komen hier uit, we vinden iets nieuws voor jullie. Als je op je achttiende moeder wordt, leer je natuurlijk ook wel schakelen.

Ik kreeg het ene na het andere vooroordeel om mijn oren. Je gaat je opleiding zeker niet afmaken? Kan een kind wel een kind opvoeden? Ga je nu thuiszitten? Achteraf heeft dat bij mij juist gezorgd voor een ongekende drive. Ik dacht: ik ga én wat moois van m’n carrière en relatie maken, én ik ga de beste moeder worden. Die bewijsdrang heeft me overal doorheen getrokken. Want het was natuurlijk best pittig om een jong gezin te combineren met studie, werk en het opbouwen van een bedrijf. Maar met een positieve mindset kan het. Ik ben daarom ook ambassadeur van Stichting Tienermoeders geworden. Ik wil graag helpen de stigma’s over tienermoeders weg te nemen. Er zit zoveel potentie in die meiden.”


3. 'Steek niet alleen geld in het aantrekken van nieuw personeel, maar doe ook genoeg om personeel te behouden.'


“Laatst had ik iemand gedetacheerd, een echte topper in haar vak, die na een half jaar vast in dienst mocht komen bij het bedrijf. Alleen: ze wilde daar niet meer werken. ‘Oké Kim, doe dan maar een nieuw persoon’, zei het bedrijf. Maar zo werkt het niet. Het is juist belangrijk dat bedrijven goede mensen aan zich weten te binden. Dat ze het gesprek aangaan, naar ze luisteren, zorgen dat ze zich kunnen ontwikkelen. Daarom ben ik dat werkgevers ook aan het leren. Op dat vlak valt er echt nog wel winst te behalen, merk ik. Het behouden van personeel wordt vaak nog onderschat. Werkgevers mogen hun werknemers meer zelfstandigheid en vertrouwen geven. En onderschat de kracht van gezelligheid en bedrijfsuitjes niet. Employer branding is ontzettend belangrijk.

Ik probeer zelf uiteraard ook een goede werkgever te zijn. Ik geef iedereen veel verantwoordelijkheid, en wil een open en eerlijke sfeer creëren. Ik geloof niet in een privé- en werkidentiteit. En al helemaal niet dat je als leidinggevende autoritair moet zijn. Ik geloof meer in de kracht van empathie en verbinding. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik geen grenzen heb. Als ik zou merken dat iemand op een of andere manier misbruik van mijn vertrouwen maakt, dan zit ik er bovenop. Maar dat is gelukkig nog nooit nodig geweest.”


Naam bedrijf: MAYFORCE
Begonnen in: 2017
Aantal medewerkers: 10 op kantoor, 23 gedetacheerd
Target: wil dit jaar naar 50 gedetacheerden op de payroll
Voorbeeld: Mijn Surinaamse oma Muriël Samsin-Hewitt. Zij heeft naast een carrière in het onderwijs een aantal Surinaamse kookboeken geschreven, die heel populair waren. Ze is heel belangrijk voor mij geweest.


Ondernemen doe je samen