Ga direct naar inhoud

Sta-orthese

Een sta-orthese vervangt zo goed mogelijk een verloren gegane lichaamsfunctie. Sta-orthesen zijn bijvoorbeeld een staplank, statafel en sta-unit.

Wat krijg je vergoed in 2020?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je betaalt geen eigen risico, behalve als het hulpmiddel individueel wordt aangepast en het niet meer geschikt is om nog door iemand anders gebruikt te worden.

Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2020 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van jouw hulpmiddel betaal je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoeft je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regelt je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij je in de buurt. Vul als zoekterm in: sta-orthese.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft, hoef je geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de medisch specialist, waarin staat welke voorziening je nodig heeft.
  • Ga je naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft dan dien je wel contact op te nemen met Nationale-Nederlanden (aanvraag akkoordverklaring).
  • Individueel aangepaste hulpmiddelen die niet geschikt zijn om nog door iemand anders gebruikt te worden, worden jouw eigendom. Overige sta-orthesen krijg je in bruikleen.
  • Als je geen goed hulpmiddel meer heeft, dan kun je dat vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Dit doe je door de medische indicatie van jouw specialist samen met de offerte van leverancier op te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische beoordelingen & Zorgservice 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig heeft, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

Gerelateerde vergoedingen

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?