Deze hulpmiddelen zijn bedoeld voor mensen die niet met behulp van spraak kunnen communiceren. Met de apparatuur kunnen zij op een directe manier aan gesprekken deelnemen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan letter- of symbolensets en draagbare communicators.
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding spraakvervangende hulpmiddelen | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | 70% |
Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: spraakvervangende hulpmiddelen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, bent je verzekerd van:
Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:
Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst een akkoordverklaring vragen aan Nationale-Nederlanden. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier waarbij een toelichting zit over de reden van de vervanging.
Om een akkoordverklaring aan te vragen moet je een medische diagnose van jouw behandelend arts insturen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je deze voorziening nodig heeft. Ook het advies van een logopedist of ergotherapeut en een offerte van jouw leverancier moet je hierbij insturen. Stuur dit naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Als u de apparatuur niet meer nodig heeft, moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij u opgehaald.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Basisverzekering | 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. |
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: spraakvervangende hulpmiddelen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, bent je verzekerd van:
Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst een akkoordverklaring vragen aan Nationale-Nederlanden. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier waarbij een toelichting zit over de reden van de vervanging.
Om een akkoordverklaring aan te vragen moet je een medische diagnose van jouw behandelend arts insturen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je deze voorziening nodig heeft. Ook het advies van een logopedist of ergotherapeut en een offerte van jouw leverancier moet je hierbij insturen. Stuur dit naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Als u de apparatuur niet meer nodig heeft, moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij u opgehaald.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Basisverzekering | 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. |
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: spraakvervangende hulpmiddelen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, bent je verzekerd van:
Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst een akkoordverklaring vragen aan Nationale-Nederlanden. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier waarbij een toelichting zit over de reden van de vervanging.
Om een akkoordverklaring aan te vragen moet je een medische diagnose van jouw behandelend arts insturen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je deze voorziening nodig heeft. Ook het advies van een logopedist of ergotherapeut en een offerte van jouw leverancier moet je hierbij insturen. Stuur dit naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Als u de apparatuur niet meer nodig heeft, moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij u opgehaald.
Terug naar het overzicht van vergoedingen