Ga direct naar inhoud

Spraakversterker

Een spraakversterker kan in combinatie met een stemprothese worden gebruikt. Een stemprothese is het deel dat in de keelopening zit en de spraakversterker wordt buiten de keel gebruikt.

Wat krijg je vergoed in 2020?

Je komt voor vergoeding van een spraakversterker in aanmerking als je een operatie heeft gehad waarbij het strottenhoofd is verwijderd en je daarom een stemprothese heeft.

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100% wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De aanschaf van dit hulpmiddel gaat af van jouw eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2020 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van jouw hulpmiddel betaal je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: spraakversterkers.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de kwaliteitseisen die volgens de algemeen aanvaarde normen daaraan gesteld kunnen worden.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht geleverd.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft hoef je geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de medisch-specialist, waarin staat welke voorziening je nodig heeft.

Ga je naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft dan dien je wel contact op te nemen met Nationale-Nederlanden (aanvraag akkoordverklaring).

Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom. Als je geen goed hulpmiddel meer heeft, dan kun je dat laten vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden.

Gerelateerde vergoedingen

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?