Spraakversterker

Een spraakversterker kan in combinatie met een stemprothese worden gebruikt. Een stemprothese is het deel dat in de keelopening zit en de spraakversterker wordt buiten de keel gebruikt.

2026

Vergoeding spraakversterker in 2026

Je komt voor vergoeding van een spraakversterker in aanmerking als je een operatie heeft gehad waarbij het strottenhoofd is verwijderd en je daarom een stemprothese hebt.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding spraakversterker Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2026 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: spraakversterkers.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een leverancier gaat waar een contract mee is afgesloten, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de kwaliteitseisen die volgens de algemeen aanvaarde normen daaraan gesteld kunnen worden.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht geleverd.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.

Wat moet je verder weten?

  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee afspraken zijn gemaakt, hoef je geen contact op te nemen om toestemming te vragen. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de medisch specialist, waarin staat welke voorziening je nodig hebt.
  • Ga je naar een leverancier waarmee geen afspraken zijn gemaakt, dan moet je wel eerst contact opnemen om toestemming te vragen.
  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom. Als je geen goed hulpmiddel meer hebt, dan kun je dat laten vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee een contract is afgesloten. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen.

2025

Vergoeding spraakversterker in 2025

Je komt voor vergoeding van een spraakversterker in aanmerking als je een operatie heeft gehad waarbij het strottenhoofd is verwijderd en je daarom een stemprothese hebt.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding spraakversterker Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2025 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: spraakversterkers.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een leverancier gaat waar een contract mee is afgesloten, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de kwaliteitseisen die volgens de algemeen aanvaarde normen daaraan gesteld kunnen worden.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht geleverd.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.

Wat moet je verder weten?

  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee afspraken zijn gemaakt, hoef je geen contact op te nemen om toestemming te vragen. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de medisch specialist, waarin staat welke voorziening je nodig hebt.
  • Ga je naar een leverancier waarmee geen afspraken zijn gemaakt, dan moet je wel eerst contact opnemen om toestemming te vragen.
  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom. Als je geen goed hulpmiddel meer hebt, dan kun je dat laten vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee een contract is afgesloten. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen.

lay19c020125ca54a5f979dacbe9f6205a2

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact