Ga direct naar inhoud

Aangepast bed

Heb je een diagnose voor verpleegzorg? Dan kom je in aanmerking voor een aangepast bed. Een aangepast bed kan ook noodzakelijk zijn voor mensen die daardoor zelfstandig blijven.

Wat krijg je vergoed in 2020?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: bedden.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen;
  • snelle levering: een standaard bed wordt binnen zeven werkdagen na indicatiestelling geleverd;
  • een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Maak je gebruik van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt? Dan hoef je geen akkoordverklaring aan te vragen. Vraag jouw arts (medisch specialist voor kinderbed) om een medische diagnose waarin staat wat je beperkingen zijn en welke voorziening je nodig hebt. Neem de diagnose en eventueel het verslag van de ergotherapeut mee naar de leverancier.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw arts (medisch specialist voor kinderbed) samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je het bed niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 593 82 25. Het bed wordt dan weer bij je opgehaald.

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?