Aangepast bed

Heb je een diagnose voor verpleegzorg? Dan kom je in aanmerking voor een aangepast bed. Een aangepast bed kan ook noodzakelijk zijn voor mensen die daardoor zelfstandig kunnen blijven.

2026

Vergoeding aangepast bed in 2026

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding aangepast bed Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het vrijwillige en verplichte eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: bedden.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat je verder moet weten

  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Maak je gebruik van een gecontracteerde leverancier? Dan hoef je geen toestemming vragen. Vraag jouw arts (medisch specialist, bij een kinderbed) om een medische diagnose. Daarin staat wat je beperkingen zijn en wat je nodig hebt. Neem de diagnose en eventueel het verslag van de ergotherapeut mee naar de leverancier.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een gecontracteerde leverancier. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming vragen. Je doet dit door de medische diagnose van jouw arts (medisch specialist, bij een kinderbed) samen met een offerte van de leverancier te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je het bed niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen op telefoonnummer 013 593 82 25. Het bed wordt dan weer bij je opgehaald.

2025

Vergoeding aangepast bed in 2025

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding aangepast bed Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het vrijwillige en verplichte eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: bedden.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat je verder moet weten

  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Maak je gebruik van een gecontracteerde leverancier? Dan hoef je geen toestemming vragen. Vraag jouw arts (medisch specialist, bij een kinderbed) om een medische diagnose. Daarin staat wat je beperkingen zijn en wat je nodig hebt. Neem de diagnose en eventueel het verslag van de ergotherapeut mee naar de leverancier.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een gecontracteerde leverancier. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming vragen. Je doet dit door de medische diagnose van jouw arts (medisch specialist, bij een kinderbed) samen met een offerte van de leverancier te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je het bed niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen op telefoonnummer 013 593 82 25. Het bed wordt dan weer bij je opgehaald.

laycdbf3a8d679841448256f17199d294ce

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact